Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan noen bli så stor på så kort tid?


Gjest c72dc...d6b

Anbefalte innlegg

Gjest c72dc...d6b

Jeg ble lettere sjokkert da jeg traff ei jeg gikk på videregående med, for i løpet av de 3-4 årene siden jeg sist så henne så var hun omtrent dobbelt så stor. Jeg tuller ikke, hun var sikkert rundt 60-65kg sist jeg så henne, og er garantert over 120 nå. Men hvordan klarer man å legge på seg så voldsomt, uten at det er sykdom involvert?

Anonymous poster hash: c72dc...d6b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c72dc...d6b

Hun lider absolutt ikke av noen form for depresjon. Jeg har sjekket litt, og hun har jo studert og fullført studier på normert tid, fått mange nye venner og jobb. Eneste jeg bemerket meg fra Insta'en hennes nå er at hun var veldig aktiv før, i idrett og slikt, og det har hun tydeligvis lagt fra seg nå.

Anonymous poster hash: c72dc...d6b

Lenke til kommentar

Enig med FrihetensRegn og Fenrisulfr. Det er mange former for sykdom, og svært mange av dem er usynlige. Folk som internaliserer smerte og mental sykdom i stedet for å være bedritne mot andre er ofte empatiske og fungerende mennesker. Det betyr ikke at de ikke lider. Jeg tror ikke noen frivillig eller med overlegg går fra 60 til 120kg på 4 år uten at det er sykdom involvert. Det er heller ikke noe du trenger påpeke overfor henne, da hun garantert selv vet hva hun veier.

Forøvrig er det da snakk om 420,000kcal på 4 år, eller 105,000kcal i året. Det er skremmende nok kun 287kcal for mye per dag.

Endret av Outlier616
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest c72dc...d6b said:

Jeg ble lettere sjokkert da jeg traff ei jeg gikk på videregående med, for i løpet av de 3-4 årene siden jeg sist så henne så var hun omtrent dobbelt så stor. Jeg tuller ikke, hun var sikkert rundt 60-65kg sist jeg så henne, og er garantert over 120 nå. Men hvordan klarer man å legge på seg så voldsomt, uten at det er sykdom involvert?

Anonymous poster hash: c72dc...d6b

Ikke det at jeg bryr meg veldig om andre sine kroppsidealer, men isolert sett så vet jeg at folk som slutter å røyke ofte utvikler et stort vakum som de gjerne da erstatter med MAT som kroppen ikke er vant til å få i seg og resultatet blir ofte en relativt rask og stor vektøkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c72dc...d6b
Dubious skrev (1 time siden):

Har hun sagt til deg at hun veier 120 kg?

Skal ikke mye fett til før noen kvinner ser tykke ut, så hun kan være 80 kg..

Nei, men hun er nesten 180 høy, samt at jeg ser hun 3xl. Hun er ikke bare stor men også bred.

Anonymous poster hash: c72dc...d6b

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå sjokket til TS, jeg har selv møtt på folk som har lagt på ekstremt mye på kort tid. Du kjenner jo nesten personen ikke igjen, for ansiktet endrer seg jo ofte. 

Men vektoppgang skyldes ofte at mental helse ikke er ivaretatt, hvor mat blir brukt for å regulere vonde følelser. Lipødem, PCOS kan jo være andre årsaker til vektoppgang. 

Fenrisulv har helt rett. Psykisk lidelse er som regel usynlig. 

Nå har jeg aldri hatt noen ekstrem vektoppgang og har heldigvis bært de ekstra kg godt (hos meg har de sittet på rumpe og pupper hovedsakelig) men for min del så har definitivt brukt mat for å regulere følelsene mine. Har slanket meg ned nå, og er veldig snart i mål, men har måttet øve meg mye på å finne andre måter på å takle stress enn ved å spise 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For alt du vet TS har hun et problem med stoffskiftet som gjør at vekt er vanskelig å ha kontroll på. 

Lurer i grunnen på hvorfor du bryr deg så mye om dette. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
ili skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner mange som har vært veldig aktiv. Gode idrettsutøvere. Og om de fortsetter å spise det samme som de gjorde når de var aktive når de slutter å være aktiv så blåser de opp veldig fort. 

Et godt poeng. Man legger seg jo til visse vaner ved spising når man driver seriøst med idrett og så glemmer man at man kanskje ikke trenger like mye kalorier når man ikke forbruker ikke like mye lengre. Joda, appetitten vil regulere seg litt når man er mindre aktiv men allikevel man skal ikke kimse av vaner. 

Jeg kunne spise store mengder før uten å legge meg på meg før. Da trente jeg jo flere ganger til dagen (drev på med toppidrett). Jeg trener daglig nå også men på ingen måte på det nivået som jeg gjorde før og må derfor være litt påpasselig med å begrense inntaket hvis jeg vil ned eller beholde vekt.

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (På 6.5.2022 den 17.39):

Ekstrem overvekt, er trist nok, knyttet til seksuelle overgrep eller andre risikofaktorer i barndommen. 

Det er selvfølgelig forskjell på å ha noen kg ekstra og å være ekstremt overvektig. 

Er dette dokumentert eller bare noe du tror?

-k

Lenke til kommentar

Kan være ulike risikofaktorer, som å vokse opp med tjukke foreldre og tjukke søsken, da kan det virke som alle har samme livsstilen. Senere i livet kan kriser føre til selvdestruktivitet. En deltager i en norsk slankeserie fortalte at han begynte å overspise da faren hans døde. Eller man blir inaktiv, og har en "feeder" eller en bestemt person som kommer med mat der man ligger på sofaen. Samt bestiller mat på døra. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (50 minutter siden):

Er dette dokumentert eller bare noe du tror?

-k

Det er forskning. Lærte det i en forelesning på universitetet for tre dager siden. Av en amerikansk forsker på traumer. 

Her er en studie:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30287067/

Conclusions: The results of this large sample of adolescents with anonymous data support the hypothesis that ACEs and obesity are strongly associated. The directionality of this relationship needs to be understood. Moreover, these findings suggest that child health professionals may need to screen for ACEs as an important aspect of clinical weight management.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...