Gå til innhold

Er fritid på kvelden en utdødd tanke?


Anbefalte innlegg

Halloen. 

Jeg er vokst opp på 90 tallet. Da var det normalt at telefonen ikke ringte etter kl 22, noe mamma også ga beskjed om når noen ringte. Jeg er vokst opp med at man heller ikke kontakter kollegaer o.l etter kl 22 om det ikke er høyst nødvendig. 

Jeg er i dag aktiv i flere frivillige verv, og det går gjerne 4-6 timer hver dag med å jobbe med disse. Det hører med til historien nå at jeg har adhd, og for at jeg ikke skal glemme noe er jeg nødt til å ta tak i noe sekundet jeg får det i fanget, om jeg i det minste ikke noterer det ned. Kveldstid etter 22 er "hellig" for min del, og jeg blir overrasket over hvor mange som sender meg meldinger sent på kvelden. Misforstå meg rett, jeg setter pris på at de jeg er leder for i mine verv gir av seg selv, for kanskje det kun er da de selv har tid til å sette seg ned. Samtidig kjenner jeg på et press på å svare om jeg ikke svarer på henvendelser med en gang (pga adhd'en). Jeg kan ligger og holde meg våken i frykt for å glemme at jeg skal svare på en henvendelse. Med andre ord sliter jeg med å finne roen på kvelden nettopp fordi jeg blir kontaktet sent på kvelden. 

Uansett, tilbake til det glade 90-tallet. Jeg kjenner jeg savner det å ikke bli kontaktet sent på kvelden. Både via sms, mail og på facebook. Kveldstid bruker jeg til å slappe av, og da er det litt utfordrende å slappe av når man får en melding om "har vi tilgang til lokalets doruller, eller må vi kjøpe egne?". Eller kanskje jeg bare er litt gammeldags? 

For ordens skyld kan jeg nevne at min mor sender meg meldinger 01 på natten, så kanskje det bare er jeg som henger etter her. 

Hva tenker dere? Er det en u-ting å kontakte ledere i frivillige verv etter 22.00 på kveldstid?   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En uting å kontakte folk så sent på kvelden uansett, så lenge det ikke står om liv og død nesten.

Tror dette har utviklet seg slik siden terskelen for å sende en melding er mye lavere enn å ringe. Og mange (meg inkludert) tenker ofte at å sende en melding er greit, så får mottaker svare når han/hun føler det passer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare å skru av telefon og annen elektronikk etter klokken 10 og sove godt. Eventuelt ordne så man kun kan ringe til telefonen din etter klokken 10 så folk kan få tak i deg om det er veldig viktig. På det glade 90-tallet så fikk man ikke SMS (unntatt i 99), mail og facebook plinger fordi det ikke eksisterte. Og det gikk helt fint. Så bare skru av maset om det gjør deg urolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Bare å skru av telefon og annen elektronikk etter klokken 10 og sove godt. Eventuelt ordne så man kun kan ringe til telefonen din etter klokken 10 så folk kan få tak i deg om det er veldig viktig. På det glade 90-tallet så fikk man ikke SMS (unntatt i 99), mail og facebook plinger fordi det ikke eksisterte. Og det gikk helt fint. Så bare skru av maset om det gjør deg urolig.

Problemet er at jeg gjerne snakker med venner. Det er tross alt fritid, så nettet er jo på frem til jeg legger meg. Så jeg er jo på facebook :) Litt kinkig det der.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

Problemet er at jeg gjerne snakker med venner. Det er tross alt fritid, så nettet er jo på frem til jeg legger meg. Så jeg er jo på facebook :) Litt kinkig det der.

Ikke kinkigere enn at du kan ha to telefoner.. separere jobb og fritid (mange som kunne ha fordel av å legge bort privaten i arbeidstiden også)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Blesten_i_vesten said:

Halloen. 

(...)

Kveldstid etter 22 er "hellig" for min del, og jeg blir overrasket over hvor mange som sender meg meldinger sent på kvelden. Misforstå meg rett, jeg setter pris på at de jeg er leder for i mine verv gir av seg selv, for kanskje det kun er da de selv har tid til å sette seg ned. Samtidig kjenner jeg på et press på å svare om jeg ikke svarer på henvendelser med en gang (pga adhd'en). Jeg kan ligger og holde meg våken i frykt for å glemme at jeg skal svare på en henvendelse. Med andre ord sliter jeg med å finne roen på kvelden nettopp fordi jeg blir kontaktet sent på kvelden. 

Uansett, tilbake til det glade 90-tallet. Jeg kjenner jeg savner det å ikke bli kontaktet sent på kvelden. Både via sms, mail og på facebook. Kveldstid bruker jeg til å slappe av, og da er det litt utfordrende å slappe av når man får en melding om "har vi tilgang til lokalets doruller, eller må vi kjøpe egne?". Eller kanskje jeg bare er litt gammeldags? 

For ordens skyld kan jeg nevne at min mor sender meg meldinger 01 på natten, så kanskje det bare er jeg som henger etter her. 

Hva tenker dere? Er det en u-ting å kontakte ledere i frivillige verv etter 22.00 på kveldstid?   

Hei, 

som du selv påpeker er det mange som ikke får gjort slike ting før sent på kvelden. Og da er det ofte bedre at de får det sendt avgårde enn å (frykte å) glemme det av slik at det går enda noen uker før det blir gjort. Konsekvensen nå er at meldingen blir sendt direkte, mens du ikke ville sjekket postkassa like ofte på nittitallet. 

Jeg vet at noen (mange?) tenker at dette er noe du kan styre selv, dersom du ikke ønsker meldinger kan du bare sette på "do not disturb", og har du ikke gjort det, har du bare deg selv å takke. Der er jeg enig med deg - det er en uting, og sånn vil vi ikke ha det. 

Heldigvis tror jeg dette er litt en forbigående fase. For det finnes funksjoner for å sende SMS og epost senere, slik at man kan skrive den om kvelden og du får den (f.eks.) kl. 09:00. Jeg tror at etterhvert som dette plager folk over tid, vil folk bli kjent med denne muligheten, og da begynne og bruke den. Spesielt i forhold til frivillighet. 

Unntaket er familien. Din mor vil nok fortsette med nattønsket. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ordne noen filtre på mobilen, slik at alle blir blokkert unntatt en lien VIP-liste. Samtidig så er det greit å ha filtre for skjerminnstillinger, som lysstyrke og kanskje ordne monokrom-skjerm til sove og arbeidstider, ordne fullstendig blokkering for enkelte apper, m.m. Plutselig så er interessen fokusert til mer akseptable tider enn når som helst. 

Slikt kan faktisk alle og enhver dra nytte av. Det er langt mer slitsomt å anvende mobilen enn hva folk innser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Tror dette har utviklet seg slik siden terskelen for å sende en melding er mye lavere enn å ringe. Og mange (meg inkludert) tenker ofte at å sende en melding er greit, så får mottaker svare når han/hun føler det passer.

Enig i dette. Det å sende ein SMS i det ein kjem på eit spørsmål blir sett som så lite invaderande at veldig mange har lav terskel for å sende slik SMS.
Trådstarter skriv at han kjenner på at han må gripe tak i ting umiddelbart for å ikkje gløyme det på grunn av ADHD, men dette er nok noko som dei aller fleste har til felles. Om du ikkje sender ei melding med ein gong men heller venter til dagen etterpå så er det fort gjort at det blir heilt avgløymt.

Eit anna moment som også er nemnt er at nettopp dette med at folk stiller inn mobiltelefonen slik at den er lydlaus eller avslått etter kl 22 gjer nok også til at terskelen for å sende ei melding på seine kvelden eller natta er lavare. Det er lett å tenke at når du sender ei melding kl 2300 så vil det enten ikkje pipe hos mottakaren på grunn av telefoninnstillingane eller så vil det pipe fordi mottakaren sjølv har valgt å la meldinger kome inn med lyd også om natta.

 

Det er nok vanskeleg å finne ei universal einigheit om dette, men personleg så har eg eit hierarki som ser omtrent slik ut:
Ringing bør helst gjerast når eg veit det passar for mottakaren, typisk frå seine ettermiddagen til tidleg kveld, alternativt i kontortida om vedkommande har ein jobb der eg kan ringe i arbeidstida.
Deretter brukar eg SMS når det hastar eller er viktig men ikkje fullt så viktig at eg må ringe. Neste på skalaen er å sende ein epost då veldig mange har slått av epostvarsel, då reknar eg med at eposten blir lest i løpet av eit par døgn. Og heilt nederst i hierarkiet er diverse meldingsappar der terskelen for å skrive ei melding er forholdsvis lav.

Grunnen til at eg sett meldingsappane nederst er fordi veldig mange brukar ulike appar til ulike ting. Så om du ikkje treng å bli varsla umiddelbart når du får meldingar frå fotballaget så kan ein ofte deaktivere varsellydane på akkurat den appen. Meldinga ser mottakaren uansett neste gong telefonen er i bruk. Slik er det mange som bruker Messenger appen, den er lydlaus men med popup slik at du oppdager meldinga om du ser på telefonen men utan å bli vekt om natta.

 

Samtidig synes eg at det ikkje bør være slik at det omtrent er påkrevd å slå av telefonen om natta for å få nattero. Eg synes det er viktig at det er mogleg å kontakte folk også om natta om det er viktig nok. Det kan jo være at dei ringer frå sjukehuset, at sivilforsvaret sender ut flyalarm over mobilnettet, at naboen ringer fordi bilen din står i full fyr, og andre nødsituasjonar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret på det er nokså enkelt i mine øyne.

På 90-tallet var fasttelefon det mest vanlige og skillet mellom jobb og fritid var større enn i dag. Ofte kunne man heller ikke vite hvem som ringte (alt etter hva slags telefon man hadde). Når man ringer forventer man også umiddelbart svar. 
Samtidig; var tilfeldige besøk og "at man bare stakk innom" mer vanlig på 90-tallet. I dag er dette ganske sjelden. 

I dag; er man som regel alltid pålogget. Leste en plass at 97% av alle meldinger blir lest etter minst 3 minutter. Noe som er helt sykt spør du meg. Folk går med mobiltelefon som en integrert enhet på kroppen. Og er "alltid" på - og tekster og styrer på i hytt å pine.... Normen er jo at man svarer når man har tid. Føler man ikke for det. Så svarer man ikke før dagen derpå. Kanskje kan litt flere bli flinkere til nettopp dette. La jobbmeldinger vente til man faktisk er på jobb, osv. 
Og dette med tilfeldige besøk og at man "bare stikker innom" - veeeeldig sjelden i dag. 

Så konklusjonen min er:
Du har fritid. Du må bare skru av. Ikke svar! La ting vente. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder meg til at jeg ikke ringer noen etter kl 22 med mindre det er viktig. Og jeg er veldig restriktiv med hvem jeg tar telefonen fra etter kl 22. Og helst ingen telefoner før kl 08:00.

Jeg styrer min tid. Ingen andre.

Det inkluderer når jeg tar telefonen og når jeg svarer på meldinger. Enda viktigere ble dette for meg etter at jeg møtte veggen i fjor.

Endret av nomore
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har satt telefonen min til å gjøre noen automatiske ting til visse tidspunkt. Eksempelvis avslå eller ignorere alle telefoner unntatt en egen VIP-liste etter klokken 20. 

Man kan faktisk automatisere en rekke ting. Som å redusere skjermlys og gjøre fargene monokrom, slik at telefonen blir oppfattet som mindre interessant av hjernen. Eller holde enkelte apper fullstendig blokkert til visse tidspunkt. 

 

Jeg anbefaler på det varmeste å ordne noe helautomatisert opplegg på telefonen. Med litt tid så holder du selv avstand uten og i det hele tatt sjekke noe som helst. VIP-listen er derimot viktig for dine aller, aller nærmeste. For de er jo med på planen din uansett (i de fleste tilfeller). Et resultat er at mine stunder med direkte fysisk kontakt ble langt, langt bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Ikke kinkigere enn at du kan ha to telefoner.. separere jobb og fritid (mange som kunne ha fordel av å legge bort privaten i arbeidstiden også)

ja, det har jeg i grunn vurdert. Men så blir jeg også kontaktet på facebook i forbindelse med en komitè der foreldrene i klassen til mitt barn samarbeider og snakker sammen. Som foresatt er jeg leder i 17 mai arrangementet. Messenger kan man skru av varsler på, heldigvis, men det er vanskelig å unngå å se de om man får opp melding fra venner. 

 

Lenke til kommentar
.,. skrev (21 timer siden):

Ordne noen filtre på mobilen, slik at alle blir blokkert unntatt en lien VIP-liste. Samtidig så er det greit å ha filtre for skjerminnstillinger, som lysstyrke og kanskje ordne monokrom-skjerm til sove og arbeidstider, ordne fullstendig blokkering for enkelte apper, m.m. Plutselig så er interessen fokusert til mer akseptable tider enn når som helst. 

Slikt kan faktisk alle og enhver dra nytte av. Det er langt mer slitsomt å anvende mobilen enn hva folk innser. 

Jeg har ikke tenkt over at det er mulig å lage filtre på telefonen. Det må jeg undersøke nærmere for det kan løse veldig mye! 
Takker for tips!

Lenke til kommentar

Selv om tiden er forbi 22 i Norge er den ikke nødvendigvis det andre steder. Meldinger kommer når de kommer.  Skru av varsler og sorter etter prioritet, fra leser så snart jeg har tid til forkaster uten å lese. I egen tidssone har ikke alle like rutiner om når de skal sove, og når de skal være produktive. Enkelte har ikke rutiner for noe, men sover og kreerer når det passer seg.

 

Lenke til kommentar

Jeg er blitt veldig glad i fokus-funksjonen på iPad, iPhone og Mac. Jeg har ei kort liste med hvem jeg vil at skal kunne nå meg, og når jeg setter på ulike fokus (for jobb, søvn, kjøring etc) så slipper telefonen litt ulike meldinger, apper og telefoner igjennom. Når jeg kjører for eks slipper den kun igjennom de som ligger i kontaktlisten. Når jeg har lagt meg slipper den kun igjennom noen få. Når jeg er på jobb slipper den igjennom alle.

Veldig fin måte å automatisk sile ut støy. Anbefales. Det finnes sikkert tilsvarende løsninger for Android og.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trenger man øyeblikkelig dialog / tilbakemelding så ringer man

Kan det vente til mottakeren har tid til å svare, så sender man sms eller epost

Så enkelt er det. Ikke føl deg presset til å svare opp skriftlige henvendelser på øyeblikket. Skru av masete varslinger når det ikke passer å svare og ikke les meldinger og epost før det passer for deg. Grunnen til at man skriver og ikke ringer, etter kl 22 er at man det er da man har tid og ro til å få skrevet ting som ikke haster og at mottaker ikke skal føle seg presset til å svare opp med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...