Gå til innhold

Er det vanskelig å nedgradere til Win10?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg tør kjøpe en PC med Windows 11. Jeg har prøvd Win 11 og jeg likte det ikke. Dersom jeg kjøper en PC med Win 11 vil jeg ønske å nedgradere til Win 10, men hvor enkelt er dette?

Dersom svaret er at jeg må kjøpe en PC med Win 10 så er det enda en begrensning på et allerede dårlig utvalg av 17" bærbare med RTX 3070.

 

PC-en hvor jeg testet Win11 ble levert med Win 10. Etter å ha oppgradert til Win 11 fjernet jeg oppgraderingen og gikk tilbake til Win 10. Operativsystemet fungerte i hovedsak etter dette, men det fikk noen feil som jeg ikke fant ut av. F.eks kunne det ikke lenger gjøres en factory reset. (Jeg hevet kjøpet så akkurat den maskinen er ikke lenger mitt problem.)

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Helm said:

Jeg vet ikke om jeg tør kjøpe en PC med Windows 11. Jeg har prøvd Win 11 og jeg likte det ikke. Dersom jeg kjøper en PC med Win 11 vil jeg ønske å nedgradere til Win 10, men hvor enkelt er dette?

Mest sansynlig kan du ikke nedgradere en helt ny PC som du har kjøpt som Win11.

Vitsen blir også litt borte siden det er veldig billig å kjøpe gode PC'er med Win10 brukt på Finn f.eks. masse bra Lenovo Thinkpads som selges. Skole PC'er som folk vil bli kvitt osv. Men det kan være lurt å spørre noen som kjenner brukt markedet på diverse modeller før du kjøper.

Lenke til kommentar
On 4/22/2022 at 11:36 PM, Stratleray said:

Mest sansynlig kan du ikke nedgradere en helt ny PC som du har kjøpt som Win11.

Vitsen blir også litt borte siden det er veldig billig å kjøpe gode PC'er med Win10 brukt på Finn f.eks. masse bra Lenovo Thinkpads som selges. Skole PC'er som folk vil bli kvitt osv. Men det kan være lurt å spørre noen som kjenner brukt markedet på diverse modeller før du kjøper.

Jeg har visse krav til PC-en som gjør at lite på bruktmarkedet er interessant. Det er lite nytt som tilfredstiller kravene også.

 

Lenke til kommentar

Det greieste er å høre med Microsoft om Windows 11 lisens nøkkel vil fungere på Windows 10.

Å installere Windows 10 krever en ren installasjon. Altså full nedlasting på plate eller minnepenn. Det betyr at alt på maskinen slettes.

Noen PC-merker tilbyr også en nedgraderingsløsning.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal være mulig ut i fra en Video som jeg så på Youtube.  Det så ut som at man kunne installere Windows 10 over Windows 11 og at den ble aktivert som vanlig.

Det værste som kan skje, er jo at det ikke fungerer og at man må installere Windows 11 igjen.

Lenke til kommentar

Etter å ha søkt litt rundt på nettet så virker det som det er forskjellig alt ettersom hvilken avtale produsenten har. Maskiner som har hatt Windows 10 før kan nedgraderes til det igjen. Men typisk er at maskiner levert med Windows 11 Home ikke kan nedgraderes til Windows 10 (uten ny lisens).

Uansett så hadde jeg bare brukt Windows 11 om det var det maskinen hadde. Windows 11 får vel en del oppdateringer til det bedre også. Windows 10 mister støtte fra oktober 2025.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig ville jeg foretrukket Windows 7. Jeg bruker aldri oppdateringer uansett, erfaringen så langt er at oppdateringer gir problemer og uønskede endringer. Den siste oppdateringen jeg husker som en bra en, var XP SP2. Jeg brukte det systemet til 2015.

 

Lenke til kommentar

Det er ingen som tvinger deg til å bruke noe som helst, så hvis du ønsker og bruke Windows 7, så kan du gjøre det.

Greia er at etterhvert som tiden går, så er ikke de eldre Windowsversjonene supportert lenger og får heller ikke oppdateringer, men det er jo ingen som tvinger deg til å gå over til noe nyere.

Lenke til kommentar
8 hours ago, RRhoads said:

Det er bare å kjøpe en Win 10 lisens og installere. 

Ikke bare bare. Man må vite at den eldre versjonen av Windows fungerer. Kanskje 10 og 11 er så like at det ikke er noen risiko, men det er ingen selvfølge.

Og så er det veldig irriterende å betale dobbelt for samme sak.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (19 timer siden):

Helt ærlig ville jeg foretrukket Windows 7. Jeg bruker aldri oppdateringer uansett, erfaringen så langt er at oppdateringer gir problemer og uønskede endringer. Den siste oppdateringen jeg husker som en bra en, var XP SP2. Jeg brukte det systemet til 2015.

Har du maskinen koblet til nett og skrudd av oppdateringer?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/22/2022 at 6:47 PM, Helm said:

Jeg har prøvd Win 11 og jeg likte det ikke.

 

On 4/26/2022 at 9:07 AM, Helm said:

Jeg har visse krav til PC-en som gjør at lite på bruktmarkedet er interessant.

 

On 4/27/2022 at 3:50 AM, Helm said:

Synes Win11 ser ut som Mac OS.

 

21 hours ago, Helm said:

Helt ærlig ville jeg foretrukket Windows 7. Jeg bruker aldri oppdateringer uansett, erfaringen så langt er at oppdateringer gir problemer og uønskede endringer.

Ikke for å prøve å dra utsagnene ut av sammenheng, men hva bruker du egentlig maskinen til ?

Vet at dette kanskje er litt håpløst, men skyter likevel ut i luften her. Ut fra (begrenset antall) opplysningene gitt så høres det ut som at drømme-OS'et på ingen måte er windows, men heller kanskje noe slikt som Linux Debian med XFCE, Mate eller Cinnamon skrivebordsmiljø, eventuelt MX Linux (som er basert på Debian).

Hvorfor Debian? Jo Debian er kjent for å være dønn stabilt og sjeldent trenger oppgraderinger. Skrivebordsmiljøene som nevnt har jeg plukket ut fordi de ikke "likner på mac" men heller mot klassisk utseende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært treg på å slippe stabile OS til et nytt med masse problemer som må fikses over tid. Ser ikke noe poeng i kjøpe meg problemer, så jeg bruker gamle OS så lenge de er brukbare / sikre nok og funksjonelle. Husker jeg tviholdt på Windows 2000 som er ca tilsvarende Windows XP veldig lenge og det fungerte helt utmerket. Windows 7 var også bra og også den ble brukt lenge. Microsoft merket nok dette med at veldig mange helst ville beholde Windows 7 langt etter de startet den aggresive Windows 10 konverteringen premiert med en meme med nedhugging av døren i filmen Ondskapens hotell.

Om ikke Microsoft er keen på at du nedgraderer og ikke vil hjelpe deg der får du kjøpt grisebillige Win10 lisenser for rundt en 10-20 kroner. HRK er en seriøs forhandler. Aldri opplevd noe tull med dem. Legaliteten i dette kan en jo spørre seg om, men så lenge du bare ønsker å nedgradere og har betalt for Windows 11 OEM-lisensen du ikke blir å bruke så synes jeg det er innafor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (23 timer siden):

Helt ærlig ville jeg foretrukket Windows 7. Jeg bruker aldri oppdateringer uansett, erfaringen så langt er at oppdateringer gir problemer og uønskede endringer. Den siste oppdateringen jeg husker som en bra en, var XP SP2. Jeg brukte det systemet til 2015.

 

Hvis du ikke vil ha oppdateringer, håper jeg du ikke har maskinen tilkoblet internett. En stor del av oppdateringene dekker kritiske sikkerhetshull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...