Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Ola Norman said:

Tunet 7950X3D i BF 2042

Aner ikke om dette er bra eller ikke

Flott :) AMD har alltid vært veldig bra med frostbite. 1% low er lav, dog får sjekke hos meg om den er like lav. Average er høy som vanlig. Akkurat som i Warzone. Høy average fps, men 1% low er veldig lav i forhold til average.

Er det du som spiller? Kanskje jeg kan adde deg i BF :p

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (24 minutter siden):

Flott :) AMD har alltid vært veldig bra med frostbite. 1% low er lav, dog får sjekke hos meg om den er like lav. Average er høy som vanlig. Akkurat som i Warzone. Høy average fps, men 1% low er veldig lav i forhold til average.

Er det du som spiller? Kanskje jeg kan adde deg i BF :p

Nei det er LtMatt ifra overclockers.co.uk forumet som spiller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo sånt som kan skje når alle er avhengig av å få en slot med kapasitet på en prosess på et fåtall fabrikker, og de produsentene i tillegg har problem med en del av produksjonen. 

Kanskje kan ikke AMD få produsert nok av Zen4 nå til riktig pris, eller kanskje må de benytte en mulig slot for Zen5 tidligere enn ellers ønsket. Tusen faktorer som inngår i disse bestemmelsene.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (13 timer siden):

Det er jo sånt som kan skje når alle er avhengig av å få en slot med kapasitet på en prosess på et fåtall fabrikker, og de produsentene i tillegg har problem med en del av produksjonen. 

Kanskje kan ikke AMD få produsert nok av Zen4 nå til riktig pris, eller kanskje må de benytte en mulig slot for Zen5 tidligere enn ellers ønsket. Tusen faktorer som inngår i disse bestemmelsene.

Zen 5 som mikroarkitektur er mest sannsynlig allerede ferdigstilt nå selv om den kommer ut i midten av 2024, problemet er hvor transistorene skal plasseres, hvilke transistorer som skal brukes hvorhen, og om de produserte brikkene faktisk leverer det de skal levere. Veien til tapeout er lang med avanserte noder.

Ettersom både Zen 4 og Navi 31 bommet på målene AMD hadde satt internt er det tydelig at 5nm-prosessen ikke er så enkel å jobbe med. Ryktene sier også at siden Navi 31 bommet er Navi 32 og 33 forsinket, og at vi kan potensielt se en Navi "31B" senere i år.

 

Jeg tror imidlertid ikke at AMD har klart å fremskynde tapeout av Zen 5, jeg mistenker Gigabytes påstand om nye AMD-prosessorer før slutten av året handler om at APU-ene vil komme på AM5, og at dette har blitt til en misforståelse om at dette er noe folk vil ønske å oppgradere til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, N o r e n g said:

jeg mistenker Gigabytes påstand om nye AMD-prosessorer før slutten av året handler om at APU-ene vil komme på AM5, og at dette har blitt til en misforståelse om at dette er noe folk vil ønske å oppgradere til.

Enig i denne. Tror det har vært nevnt tidligere også, kanskje det var i siste video til AdoredTV.

Lenke til kommentar

Nei, det svarer seg ikke å kun bytte prosessor hvis det er spill du driver med.

Nå er dette tall med 4090, men det viser at i den oppløsninga så er det hovedsaklig grafikkortet som er begrensningen. Nå viser ikke dette frametime og latency, men det vil kun svare seg hvis du holder på ved høyt ferdighetsnivå og har ambisjoner.
image.thumb.png.0640347c489594b9d93552a9fed168d2.png
image.thumb.png.2b85b01c547dfafc1770d816b60ac71e.png

Legg opp penger i 18 måneder og bytt ut hele boksen da.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
3 hours ago, lals said:

har 10700K og 3080, spiller i 3440x1440. er det noe poeng å oppgradere til 7800X3D? visst man antar at spillytelsen til 7800X3D er noelunde lik 7900X3D?

Det kommer helt an på hva du spiller. Om du hovedsakelig skal spille så er iallfall 7800x3D like bra som 7900x3D og billigere.

For ytelsen så er det noen spill som har enormt god nytte av 3D-cache, og andre der det ikke har så mye betydning. Sjekk reviews med dine spill. Særlig gamle strategi og simulator spill som City Skylines, Factorio, Transport Fever osv kan ha 35 - 50% økning i ytelse.

Lenke til kommentar
7 hours ago, BadCat said:

Nei, det svarer seg ikke å kun bytte prosessor hvis det er spill du driver med.

Nå er dette tall med 4090, men det viser at i den oppløsninga så er det hovedsaklig grafikkortet som er begrensningen. Nå viser ikke dette frametime og latency, men det vil kun svare seg hvis du holder på ved høyt ferdighetsnivå og har ambisjoner.
image.thumb.png.0640347c489594b9d93552a9fed168d2.png
image.thumb.png.2b85b01c547dfafc1770d816b60ac71e.png

Legg opp penger i 18 måneder og bytt ut hele boksen da.

Link til test?

Fake benchmark?

Umulig å få så lav fps med 13900k og 4090 i 2042.....

Ps: Nok av disse "testene" på youtube

 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

Hvordan skal du få 50% ytelse når han er begrenset av skjermkortet?

Kan garantere at man ikke er begrenset av skjermkortet i Factorio 😝 Ikke i de andre heller, så lenge man ikke går crazy med assets og detaljer og møter minne-begrensing.

i Factorio yter 5800X3D 95% bedre enn 10700K: https://factoriobox.1au.us/results/cpus?map=4c5f65003d84370f16d6950f639be1d6f92984f24c0240de6335d3e161705504&vl=1.0.0&vh=

Endret av Phantom Software
Lenke til test
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 31.3.2023 den 4.56):

Hvordan skal du få 50% ytelse når han er begrenset av skjermkortet? Både 1440P ultrawide og 2160P er begrenset av skjermkortet. CPU har en mindre betydning i disse oppløsningene.

Jeg har testet BF2042 og PUBG med 8700K og R5 7700 med mitt gamle RTX3060. BF2042 gikk jeg fra 90fps til 110fps og PUBG 140fps til 180fps. Så selv med et svakt skjermkort så kan CPU være flaskehals med 1440P ultrawide når man bruker lave grafikkinnstillinger.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

1004 Bios oppdateringen til Asus X670E Hero har omsider gitt meg et stabilt system som fungerer med EXPO påskrudd. Fortsatt sørpe trege boot times, men det kan jeg leve med.

Lastet ned ny Bios til mitt ASUS TUF B650M hovedkort i går å nå booter den til Windows på 20 sek. Før tok det over minuttet, og enkelte ganger ville den ikke boote i det hele tatt. Strømforbruket har også gått ned til 65W mot 100W som jeg hadde tidligere selv om jeg hadde PBO 65W aktivert.

Første boot etter oppdatering tok sin tid og jeg trodde et øyeblikk PCen hadde låst seg, men jeg lot den bare stå å gjøre sitt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheKims said:

Jeg har testet BF2042 og PUBG med 8700K og R5 7700 med mitt gamle RTX3060. BF2042 gikk jeg fra 90fps til 110fps og PUBG 140fps til 180fps. Så selv med et svakt skjermkort så kan CPU være flaskehals med 1440P ultrawide når man bruker lave grafikkinnstillinger.

 

Ultrawide 3440x1440 med low settings:

 

 

20230308_182159.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...