Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Ola Norman skrev (30 minutter siden):

Det der vil jeg si er en normal score for 7950X3D

Takker for utfyllende svar og erfaringer.  Scoren jeg får er etter en god del tweaking, så ikke stock. Men syns det er så mye rar oppførsel fra systemet mitt at jeg nesten begynner å misstenke noe hardware problem, men jeg vet ikke. Når jeg har gjort endringer curve optimizer så er det det samme som skjer hver gang. Gjør endringen jeg skal, restarter PCen og blir stuck på Post code C5, restarter, blir stuck på Post Code 1A, restarter og PCen booter opp i safe mode, restarter og alt fungerer som det skal. Noe som skjer helt likt hver gang jeg så mye som rører Curve Optimizer i Ryzen Master. Videre så går PCen ved hver restart gjennom en full memory learning runde på ca 1,5 minutt (jeg tok tiden), når det i utgangspunktet kun er noe den skal gjøre dersom den mister strømmen.

Forivrrende og frustrerende, men når jeg først er inne i windows så fungerer alt som det skal annet at jeg syns jeg får litt lav score i cinebench. Håper på det er barnesykdommer og at ting bedrer seg ved neste Bios oppdatering.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe å tenke på når man prøver å kopiere andres resultat er at man ikke vet hva som ligger bak.

Kanskje har de cherrypicket en av mange prosessorer, truffet gullchippen på flaks ved første forsøk eller har et ustabilt system som de akkurat fikk et skrytebilde ut av. De har ingen betenkeligheter ved å fortelle deg at de har denne ytelsen 100% stabilt og at det var lett som å klemme ut en fjert.

Hvis dere husker Celeron 266 og Celeron 300A fra ca 25 år siden. "Alle" greide >=50% overklokk, men det var langt fra alle som hadde stabil maskin og ennda færre som torde å innrømme at de ikke kom i mål. Ingen vil være dårligere enn sidemannen.

Quote

It's time for the shocker, how far can the Celeron 300A be pushed?  Using two different chips, one purchased from Azzo Computers and the other from TC Computers, the highest achievable speed was a whopping 450MHz running each processor at the 100MHz FSB x 4.5 at the standard 2.0v core voltage setting.  Of course the intermediate settings, 75 x 4.5 and 83 x 4.5, were tackled without a problem, but the 450MHz limit of the chip seems to be a comfortable level for a chip that retails for under $200.  Running both chips at 112MHz x 4.5 proved to be unsuccessful as Winstone would often crash during its initial test run, upping the core voltage selection to 2.2v didn't enhance stability to a noticable degree, so for now the chip seems to be our favorite at 450MHz.  As far as stability is concerned, the Celeron 300A system ran rock solid at 450MHz for a continuous 24 hour day running Business Winstone 98 in a single loop(with the Task Switching tests disabled as they do cause a known crash with Windows 98 on all systems).  Is that enough proof?


https://www.anandtech.com/show/174

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@JarleGutt

Jeg er enig at prosessoren er scam ut av boksen, men jeg får det til å funke ok til mitt formål. 7950X3D er et beleilig produkt for AMD når det hoper seg opp med CCD-er. Prosessoren selger som hakka møkk verden over. Når du har ventet til nå så får du antakelig vente i 3-4 uker til og se hvordan ytelsen blir for 7800X3D. Det kan bli et greit kjøp hvis prisen ikke blir særlig over kr 5500. Intel med 13900K/KS ser ut til å være best i esport-titler og generell multiplayer og X3D i "single player games". Det har vært lite fokus på 2160P i tester og TechTube-videoer, og det er lett å skjønne da det ikke eksisterer argumenter for å kjøpe dette produktet i den verdenen. Det er vel få som orker å se en hel video om at produktet er likegyldig i 2160P og det er dårlig for Tuberens algoritme. Derfor blir det stille som en østers.

Produktet og markedsføringa er tilvsom for 7950X3D, men alt i alt en energieffektig og grei prosessor. Ikke noe for folk som prioriterer CS:GO eller CoD MWII, med mer. Jeg oppnår omtrent det jeg skal, men for den som skal kun spille eller nesten bare spille er dette et tøyseprodukt. Altså den med 16 core, ikke nødvendigvis den med 8 core (med forbehold om at ytelsen er som forventet når den slippes) med mindre man er esportutøver. Man kan fremdeles kjøre en sjuseter selv om man ikke er familiemann, men hvis markedsføringa sier at bilen er det beste for enslige menn og bedre føre var i tilfelle det ramler inn ei kone og 5 unger, da er den tvilsom. Kjøp ikke sjuseter med twin turbo og nitrogeninnsprøyting hvis du skal bruke kun 1-2 seter.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

@JarleGutt

Jeg er enig at prosessoren er scam ut av boksen, men jeg får det til å funke ok til mitt formål. 7950X3D er et beleilig produkt for AMD når det hoper seg opp med CCD-er. Prosessoren selger som hakka møkk verden over. Når du har ventet til nå så får du antakelig vente i 3-4 uker til og se hvordan ytelsen blir for 7800X3D. Det kan bli et greit kjøp hvis prisen ikke blir særlig over kr 5500. Intel med 13900K/KS ser ut til å være best i esport-titler og generell multiplayer og X3D i "single player games". Det har vært lite fokus på 2160P i tester og TechTube-videoer, og det er lett å skjønne da det ikke eksisterer argumenter for å kjøpe dette produktet i den verdenen. Det er vel få som orker å se en hel video om at produktet er likegyldig i 2160P og det er dårlig for Tuberens algoritme. Derfor blir det stille som en østers.

Produktet og markedsføringa er tilvsom for 7950X3D, men alt i alt en energieffektig og grei prosessor. Ikke noe for folk som prioriterer CS:GO eller CoD MWII, med mer. Jeg oppnår omtrent det jeg skal, men for den som skal kun spille eller nesten bare spille er dette et tøyseprodukt. Altså den med 16 core, ikke nødvendigvis den med 8 core (med forbehold om at ytelsen er som forventet når den slippes) med mindre man er esportutøver. Man kan fremdeles kjøre en sjuseter selv om man ikke er familiemann, men hvis markedsføringa sier at bilen er det beste for enslige menn og bedre føre var i tilfelle det ramler inn ei kone og 5 unger, da er den tvilsom. Kjøp ikke sjuseter med twin turbo og nitrogeninnsprøyting hvis du skal bruke kun 1-2 seter.

 

Noen poeng: han testa ikke 7950X3D, kun med ccd1 av/simulert 7800X3D. I en rekke spill yter 7950X3D 5-15% bedre jmf TPU sin test med '7800X3D' vs 7950X3D. Han er heller ikke spesielt flink på tweaking av ram (han viser ikke timings etc, bare sier det er bra) på ryzen, gjengen på OC.net oppnår vesentlig bedre resultater i flere av spillene han testa. Skal sies at også 13900K yter dårligere i enkelte spill med e-cores av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (20 minutter siden):

Pent! Opplever du ram-tuninga har mye å si for lows?

Det er jeg ikke riktig sikker på at da jeg nesten ikke har testet "stock" i noen benchmarks, interesserer meg sånnsett ikke såveldig 😛 Er på jobb nå så kan heller ikke teste akkurat nå..

Men Hardwareunboxed sine XMP tall er jo typ "stock", dvs dårlige ytelsen man kan forvente å oppleve, så de kan jo brukes som en proxy for disse tallene.

Lenke til kommentar

Jeg lurer forsatt på hvorfor jeg topper på kun 33.000 i C23.

Jeg ser at alle kjernene brukes. Men jeg ser også og temp kommer fort oppi 89 grader som er limiten, og peak speed varierer litt. Starter gjerne på 4,7 og går ned til 4.5.

Jeg har kun brukt standard AMD kjøler og ligger vel rundt 52 grader idle. Kan det være at CPU klokker seg ned pga dårlig kjøler kanskje?

EDIT:

For å svare på mitt eget spørsmål så ser det ut til at det trolig er problemet. Ser nå hvor stor effekt kjøler har på score.. AMD WRAITH kjølern jeg har er vel bånn i bøtta.

5Cc6VPUWj9UwxPREUUDuLG.png

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Varmeoverføring er et problem på disse prosessorene. Du får neppe skrytescore uten direct die. Disse prosessorene går straks opp til maks temperatur ved last (working as intended) og ligger der. Hvis du ikke gjør tiltak og i tilleg har et dårlig eksemplar av produktet, da kommer du ikke videre. Man kan feks øke fra 240 AiO til 360 mm, og bytte til mer effektiv termisk pasta, liquid metal osv, men hvis frlaskehalsen er mellom die og IHS blir det diminishing returns for alt du gjør etter det trinnet i kjeden. Dette er samme prinsipp som at det har begrenset virkning å bygge firefelts vei hvis flaskehalsen er at alle bilene må over ei bro med to felt. Bygger man vei med 8 felt har broa fremdeles kun 2 felt. Bedring blir det av å utvide veien etter broa men minimalt. For å øke volumet biler per døgn må man bygge ny bro.

Det er sprøtt å lage IHS så tykk at den passer med eksisterende kjøling og montering, men produktavdelingen tenkte nok i de baner at folk må ha nye hovedkort og nytt minne i denne generasjonen så det vil være avskrekkende om alle må ha ny kjøling i tillegg.

Riktig nok en video med vinkling mot Intel, men er relevant i begge leire.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Varmeoverføring er et problem på disse prosessorene. Du får neppe skrytescore uten direct die. Disse prosessorene går straks opp til maks temperatur ved last (working as intended) og ligger der. Hvis du ikke gjør tiltak og i tilleg har et dårlig eksemplar av produktet, da kommer du ikke videre. Man kan feks øke fra 240 AiO til 360 mm, og bytte til mer effektiv termisk pasta, liquid metal osv, men hvis frlaskehalsen er mellom die og IHS blir det diminishing returns for alt du gjør etter det trinnet i kjeden. Dette er samme prinsipp som at det har begrenset virkning å bygge firefelts vei hvis flaskehalsen er at alle bilene må over ei bro med to felt. Bygger man vei med 8 felt har broa fremdeles kun 2 felt. Bedring blir det av å utvide veien etter broa men minimalt. For å øke volumet biler per døgn må man bygge ny bro.

Det er sprøtt å lage IHS så tykk at den passer med eksisterende kjøling og montering, men produktavdelingen tenkte nok i de baner at folk må ha nye hovedkort og nytt minne i denne generasjonen så det vil være avskrekkende om alle må ha ny kjøling i tillegg.

Riktig nok en video med vinkling mot Intel, men er relevant i begge leire.

 

Ser ut som de ikke bør være for varme nei! Ble ny kjøler gitt og gikk opp 3000 poeng umiddelbart, ser at høyere frekvens blir brukt nå så forrige kjøler var nok en bottleneck. Er nok rom for mer og, har ikke overklokket og det var en rask test med mye andre ting kjørende i windows.

 

Lenke til kommentar

Her er det viktig å vite at varme ikke er temperatur men joules per sekund. Temperaturen blir den samme fordi Tmax nå er målet og ikke en sikkerhetsbrems slik som i gamle dager, men man får flyttet mer varme slik at frekvens og ytelse blir høyere. Joules er en måleenhet for energi så det er energien man kan flytte. Det er samme sak, men mer presist.

Det er ikke ulikt i kroppen når man forbrenner energi så får man varme, men der har man utpust i tillegg som er karbondioksid og vann. Det er folk som tror man kan bli slank av at å drite, men det er forbrenning og utpust som skjer.

Vi lagrer ikke overskuddsesenergi som fett i PC-en, vi overfører den til for eksempel veske i en lukket AiO-loop og kjøler denne med en radiator. Se for deg en organisk PC med en tank for fett og et eksosrør for vann og CO2. Det kunne jeg ha tenkt meg å lage i en Sci-Fi serie. Organsiske PC-er med fettreserver som må påfylles.

"Warning, fat reserve depleted, shutdown imminent!"

Det er termodynamikk det som skjer i pc-en med tanke på kjøling.

Quote

The first law of thermodynamics states that, when energy passes into or out of a system (as work, heat, or matter), the system's internal energy changes in accordance with the law of conservation of energy.

The second law of thermodynamics states that in a natural thermodynamic process, the sum of the entropies of the interacting thermodynamic systems never decreases. A common corollary of the statement is that heat does not spontaneously pass from a colder body to a warmer body.

El inn = varme ut
Høyere frekvens, mer el, mer varme, monter bedre kjøing og opp med vindu/på med airconditioning

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, MrL said:

Jeg lurer forsatt på hvorfor jeg topper på kun 33.000 i C23.

Jeg ser at alle kjernene brukes. Men jeg ser også og temp kommer fort oppi 89 grader som er limiten, og peak speed varierer litt. Starter gjerne på 4,7 og går ned til 4.5.

Jeg har kun brukt standard AMD kjøler og ligger vel rundt 52 grader idle. Kan det være at CPU klokker seg ned pga dårlig kjøler kanskje?

EDIT:

For å svare på mitt eget spørsmål så ser det ut til at det trolig er problemet. Ser nå hvor stor effekt kjøler har på score.. AMD WRAITH kjølern jeg har er vel bånn i bøtta.

5Cc6VPUWj9UwxPREUUDuLG.png

 

Men da har du tatt en kjøler fra en annen CPU, fordi disse nye CPUen skal ikke ha en kjøler med i boksen (fordi de uannsett ikke kunnet bruke de)? Disse trenger samme som nyere Intel CPuer; gode kjølere om man skal pushe de...

Lenke til kommentar

Effekten er lavere i disse prosessorene enn de to beste fra Intel, men man får på en måte strafferunder i som i skiskyting fordi IHS er flere millimeter tykkere enn nødvendig. AMD er flinke til å gå på ski, men skytinga er det verre med.
 

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (43 minutter siden):

Men da har du tatt en kjøler fra en annen CPU, fordi disse nye CPUen skal ikke ha en kjøler med i boksen (fordi de uannsett ikke kunnet bruke de)? Disse trenger samme som nyere Intel CPuer; gode kjølere om man skal pushe de...

Stemmer, kjøler fra min forrige AMD. Ja det er visst ikke kun fordi AMD er gjerrige at ny kjøler ikke fulgte med fant jeg ut🙄

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (På 9.3.2023 den 18.51):

Noen poeng: han testa ikke 7950X3D, kun med ccd1 av/simulert 7800X3D. I en rekke spill yter 7950X3D 5-15% bedre jmf TPU sin test med '7800X3D' vs 7950X3D. Han er heller ikke spesielt flink på tweaking av ram (han viser ikke timings etc, bare sier det er bra) på ryzen, gjengen på OC.net oppnår vesentlig bedre resultater i flere av spillene han testa. Skal sies at også 13900K yter dårligere i enkelte spill med e-cores av.

 

Et typisk eksempel på at de som skriker høyest om hvor smarte/flinke de er ikke nødvendigvis er så gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...