Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forhåpentlig har du hovedkort med knapp for clear cmos, så er det bare å gå i biost, laste innstillinger og endre på det parameteret man tweaker. SÅ gjør man det noen titalls ganger og så har man optimal maskin. Man kan være uheldig at noe slikt er stilt inn som default. Da får man bare ta tida til hjelp eller kjøpe et mer egnet kort.

Jeg savner egentlig de gamle dager med jumpere eller dipswitch for alt inkludert overklokking. Dagene før det gikk an å lagre profiler var noe dritt. Da måtte man endre på alt hvis man greide å oppnå evig "no boot".

Det er nok snart slutt på alt slikt uansett. Fremtida blir at man har et 100% låst system og må logge seg inn på en sky. En boks, kraftkabel, ethernetkabel, power og reset blir det eneste man få forholde seg til. Ingen porter. etter beste Steve Jobs-stil. Referansen går til den første Macen, men også senere måtte portene til pers. Det originale designet til iPad hadde to porter, men Jobs var imot at brukeren kunne gjøre noe på egen hånd. Sideporten måtte gå.

Fremtidens PC får et grønt og et rødt lys. Grønt = virker, rødt = send til service.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Prøvde å skru av memory learning innstillingen for hver boot, men da var det bare å ønske boot loop og bluescreens velkommen til verden

Om du har Asus så bruk profilen som er tilpasset av Asus, AMP profil 2 eller hva det er. Bare å søke på nettet, er en egen laget av Asus som tuner mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uten Clear CMOS knapp hadde jeg røsket av meg håret for lenge siden. Er det noen som har normale post times med 7XXX CPUer og Asus hovedkort? Begynner å bli litt irretert på hele PCen 😂 Har aktivert "Context Restore" under DRAM settings som jeg las om på et annet forum, mulig det korter ned Post time noe, men det tar fortsatt snart minuttet før jeg får noen splash screen.

Er og litt forvirret med Cinebench R23 scoren jeg får. Topper ut på 35 500 men når jeg søker opp resultater på nett så får folk 38-39K, noen med 7950X3D som kan si hva de får i Cinebench R23? Bare for å bekrefte eller avkrefte at det er noe galt :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det spriker litt, Det laveste jeg har sett noen oppgi er 36-ish så din er muligens litt lav Du må nok pumpe en del på minne og tweaks for å få over 40. Tek hadde 36,3. Guru3D 36,5.

Det spiller vel en rolle om man har 1733 eller om man har 2100+ FCLK. Man må vinne i chiplotteriet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Selv har jeg  2x32GB 6000 CL30 og har nå omsider klart å overbevise PCen om å la minnet kjøre i EXPO 2. Har og aktivert PBO 2 og holder på å la Ryzen Master kjøre Curve Optimizer, så for en se om jeg kommer meg opp på nivået til @Dr.Johnsen i det minste... Men tror egentlig at hele 7000X3D platformen må få modnest litt, absolutt noe av det mest frustrerende jeg har drevet med med hva anngår tweaking av moderne hardware.

Lenke til kommentar

Da gir jeg meg, orker ikke mer fikling, holdt på siden klokken 12 i dag 😂 Dette er hva min 7950X3D vil yte, intet mer, intet mindre

image.png.58df1b4ef00f067870301d87aee3be8e.png

 

Edit: Etter det har vært så mange bluescreens, og boot interupts etc. Så ble windows installasjonen min korrupt, med en ny fresh install og de samme tweeksa kom jeg meg opp på 37 699 på en singel run Multi Core. Da sier jeg meg fornøyd og rører ikke dritten før det kommer en ny og forhåpentligvis forbedret bios oppdatering.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Da gir jeg meg, orker ikke mer fikling, holdt på siden klokken 12 i dag 😂 Dette er hva min 7950X3D vil yte, intet mer, intet mindre

image.png.58df1b4ef00f067870301d87aee3be8e.png

 

Edit: Etter det har vært så mange bluescreens, og boot interupts etc. Så ble windows installasjonen min korrupt, med en ny fresh install og de samme tweeksa kom jeg meg opp på 37 699 på en singel run Multi Core. Da sier jeg meg fornøyd og rører ikke dritten før det kommer en ny og forhåpentligvis forbedret bios oppdatering.

Det der vil jeg si er en normal score for 7950X3D

Her er min første 7950x med load defaults settings.. (max tunet får jeg rundt 39k poeng for øyeblikket)

image.thumb.png.685eb06aca57a621c59de4c7a093b8ba.png

 

Kan dele litt SP verdier også:

image.png.aea9c76541161a73177818d99c35743e.png

Har jobbet mest med å tweake og optimalisere minnesettings i det siste, dette er mine ~nåværende settings:

Font Screenshot Technology Electric blue Software

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...