Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD Ryzen 7000 heatspreader and cooling analysis – temperatures, hotspots and problems

https://www.igorslab.de/en/amd-ryzen-7000-heatspreader-and-cooling-analysis-temperatures-hotspots-and-problems/

Sitat

 

By the way, I also stopped at 87 degrees on the IHS because I would like to continue using the silicon, which was already sizzling away here at about 107 degrees. This would also prove where the delta with the up to 20 Kelvin difference actually comes from:

Substrate -> Oxide -> Solder -> Oxide -> 2.8mm IHS -> Oxide -> 0.05mm Phase Changer

image.thumb.png.c99be820a54acfa43adcda67cd10e5eb.png

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Dragavon said:

Virker som om dei feilvurderer markedet alle tre (AMD, Intel, Nvidia).

Sikkert fordi cryptofarming ikkje er så hot lenger. Då er ikkje farmere ute etter kort slik dei var for 2 år sidan.

Men det er ikke bare det, hele verdens økonomien er på kraftig nedtur. Det er veldig dårlig tidspunkt med ny hardware, og spesielt GPUer til 1000$+ og samme med hoveedkort til samme pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, siDDis said:

Hva er det med prisene på x670 hovedkort? Det er jo på samme prisnivå som nye Supermicro hovedkort fra Nextron. Hvorfor skal jeg velge nerfa hovedkort hos komplett når jeg får kongemuligheter ved å velge Supermicro hovedkort?

Da gjør du det...

Hvilke features trenger du som de har på supermicro? 4x 10GB lan?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er jo mye snakk og bekymringer rundt denne thermal targeten til Ryzen 7xxx, men hvor mye av tiden i bruk vil den ligge å stange på 95 grader? For de som bruker de i enkelte produktivitets/produksjons oppgaver så er det selvfølgelig periodevis hvor en vil ha 100% CPU utilization, men den tiden en gamer og ellers bruker PCen til "PC ting" så vil en jo ikke være i nærheten av å pushe disse temperaturene om en har en noenlunde oppgående kjøle løsning. En ting er benchmarking, en annen ting er faktisk reelle bruksområder. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 timer siden):

De tåler det sikkert, men kanskje ikke i 10 år. Jeg er faktisk mest skeptisk mtp kjølepasta. Den tørker ofte ut ved mer enn 80C over lengre tid.

95 grader hotspot tempratur målt i software er cirka 75 grader virkelig temp på IHS (se testen jeg linket ifra igors tidligere i denne tråden)

Skjønner fortsatt ikke hvorfor alle er så opphengt i denne 95grader hotspot target temp (?)

Endret av Ola Norman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (4 timer siden):

Akkurat det samme meldes her

 

Det er tydelig, som skrevet før, økonomien i verden pr i dag setter en stopper for det meste av hardware salg. Så når dette selger dårlig, blir det nok det samme med 4000 serien til nVidia.

 

Hvorfor siterer du en fyr som sletter videoer og tweets der han tar feil for å fremstå som et orakel?

Her er en liten sammenligning: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xZKRnmKCK4N0lu-Zw8CAaABUgfEdErfa3E1-sCoRmf0/edit#gid=1477841742

Han bommer oftere enn han treffer, og når han treffer er det 9/10 ganger på ting som er så åpenbart at alle med IQ over 80 ville klart å gjette seg til det samme, men han bruker ca 10 ganger så lang tid sammenlignet med hva som trengs. Denne videoen fortsetter trenden:

  1. Prisene på Newegg er over Intels priser. Joda, men det er også prisene for en forhåndsbestilling. Er det virkelig overraskende å betale mer på lanseringsdatoen?
  2. Det er for tregt RAM på alle systemene. Intel har fulgt JEDEC-hastighetene systemene er sertifisert for, dette er drama for å skape drama.
  3. Ytelsen til Raptor Lake er som forventet. Man har kunnet kjøpt ES på ebay i nærmere 6 måneder nå, hva ytelsen ville ende på er ikke noen overraskelse
  4. Marginene for videreselgere på Raptor Lake er lavere enn Alder Lake, og Zen 4 har vesentlig høyere marginer. Om det er tilfelle er jeg overrasket over at prisene på Zen 4 ikke har falt enda.
  5. Zen 4 selger dårligere enn Zen 3. Heller ikke overraskende, lagerstatus på alle nettbutikker tilsier at det er rimelig lav etterspørsel, økonomien er på vei nedover, og folk flest har kjøpt masse teknologi under pandemien i mangel av mulighet til å svi av penger på reising og festing.
  6. Ingen analyse av hvordan Intels marginer for Raptor Lake er i forhold til Alder Lake, dette er ikke vanskelig, vi har målene, og det finnes kalkulatorer som lar deg beregne hvor mange brikker som kan produseres.
  7. Raptor Lake vil ikke komme i store kvantum ved lansering. Vi får se, Intel har hatt nærmere et år på seg for å produsere dem nå...
  8. RDNA3 vil være viktig for AMD i høst. Jeg merker hjernecellene mine dør nå. AMD har vesentlig høyere margin på CPU-ene sine enn de digre GPU-ene med enorme brikker.'
  9. Jeg er ikke en journalist, men jeg liker ikke at folk repeterer markedsføringsinformasjon. Selvinnsikten er med andre ord på bånn.

Nesten en halv time video, ca 1 minutt for å lese en oppsummering.

 

Helt alvorlig: MLID er søppel, bruk tiden på noe som forklarer deg noe. Selv Linus Tech Tips er på et høyere nivå, og de er ærlige om at de driver med tull. Samme med alle disse techtuber-kanalene som må lage en video for hver enkelt CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, N o r e n g said:

 

Hvorfor siterer du en fyr som sletter videoer og tweets der han tar feil for å fremstå som et orakel?

Her er en liten sammenligning: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xZKRnmKCK4N0lu-Zw8CAaABUgfEdErfa3E1-sCoRmf0/edit#gid=1477841742

Han bommer oftere enn han treffer, og når han treffer er det 9/10 ganger på ting som er så åpenbart at alle med IQ over 80 ville klart å gjette seg til det samme, men han bruker ca 10 ganger så lang tid sammenlignet med hva som trengs. Denne videoen fortsetter trenden:

  1. Prisene på Newegg er over Intels priser. Joda, men det er også prisene for en forhåndsbestilling. Er det virkelig overraskende å betale mer på lanseringsdatoen?
  2. Det er for tregt RAM på alle systemene. Intel har fulgt JEDEC-hastighetene systemene er sertifisert for, dette er drama for å skape drama.
  3. Ytelsen til Raptor Lake er som forventet. Man har kunnet kjøpt ES på ebay i nærmere 6 måneder nå, hva ytelsen ville ende på er ikke noen overraskelse
  4. Marginene for videreselgere på Raptor Lake er lavere enn Alder Lake, og Zen 4 har vesentlig høyere marginer. Om det er tilfelle er jeg overrasket over at prisene på Zen 4 ikke har falt enda.
  5. Zen 4 selger dårligere enn Zen 3. Heller ikke overraskende, lagerstatus på alle nettbutikker tilsier at det er rimelig lav etterspørsel, økonomien er på vei nedover, og folk flest har kjøpt masse teknologi under pandemien i mangel av mulighet til å svi av penger på reising og festing.
  6. Ingen analyse av hvordan Intels marginer for Raptor Lake er i forhold til Alder Lake, dette er ikke vanskelig, vi har målene, og det finnes kalkulatorer som lar deg beregne hvor mange brikker som kan produseres.
  7. Raptor Lake vil ikke komme i store kvantum ved lansering. Vi får se, Intel har hatt nærmere et år på seg for å produsere dem nå...
  8. RDNA3 vil være viktig for AMD i høst. Jeg merker hjernecellene mine dør nå. AMD har vesentlig høyere margin på CPU-ene sine enn de digre GPU-ene med enorme brikker.'
  9. Jeg er ikke en journalist, men jeg liker ikke at folk repeterer markedsføringsinformasjon. Selvinnsikten er med andre ord på bånn.

Nesten en halv time video, ca 1 minutt for å lese en oppsummering.

 

Helt alvorlig: MLID er søppel, bruk tiden på noe som forklarer deg noe. Selv Linus Tech Tips er på et høyere nivå, og de er ærlige om at de driver med tull. Samme med alle disse techtuber-kanalene som må lage en video for hver enkelt CPU.

Det jeg syntes var interessant der, og ikke overaskende, er at det er veldig lite etterspørsel i butikkene for AM5 produktene. Regner med samme kommer til å skje med andre dyre data produkter også.

Jeg kjenner lite til han.

Lenke til kommentar

Sånn da var 7950x og Asus Hero x670 i hus :)


ROG CROSSHAIR X670E Series BETA BIOS 0703

1. Update AGESA to ComboAM5 1003 PatchA
2. Improve system performance

ROG CROSSHAIR X670E HERO BETA BIOS 0703
https://drive.google.com/.../1Hypd2HXZs0QfAjNo5fr.../view...

ROG CROSSHAIR X670E GENE BETA BIOS 0703
https://drive.google.com/.../1ItMPe.../view...

ROG CROSSHAIR X670E EXTREME BETA BIOS 0703
https://drive.google.com/.../1KwCt5cgYcUWc669ULje.../view...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...