Gå til innhold

Voldelighet og blodhevn i religionens navn. Et latent samfunnsproblem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (14 minutter siden):

Ja tenk dere Norge og Sverige om 20 til 30 år, kan få mareritt av mindre.

Man kan bare spekulere. Men jeg tror at vi kan roe ned litt den massive strømmen av flyktninger fra Afrika og midtøsten de siste tiårene og heller ta inn mennesker fra land som er mer like som oss som feks Ukraina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Man kan bare spekulere. Men jeg tror at vi kan roe ned litt den massive strømmen av flyktninger fra Afrika og midtøsten de siste tiårene og heller ta inn mennesker fra land som er mer like som oss som feks Ukraina.

Eller faktisk bruke asylinstituttet til det var ment som? Altså midlertidig opphold. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (36 minutter siden):

Eller faktisk bruke asylinstituttet til det var ment som? Altså midlertidig opphold. 

Det er det ikke tradisjon for i Sverige. Kommer man seg til Sverige, er det temmelig enkelt å få seg permanent oppholdstillatelse og det er ellers lite krav til integrering slik det er i Norge og Danmark, der man feks må lære språket. Å kreve flyktninger til å lære seg svensk blir sett på som rasistisk og diskriminering av svenskene. Det er nok noe av grunnen til at mange av flyktningene ofte flytter til områder der det allerede er mange fra samme region som har samme språk, kultur og religion.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 timer siden):

Ja tenk dere Norge og Sverige om 20 til 30 år, kan få mareritt av mindre.

Nå spørs det om man kan sette helt likhetstegn mellom Norge og Sverige. 

Uansett så er det et tema at muslimer vil ekspandere voldsomt i løpet av få tiår, grunnet mye større barnekull pr familie. Dersom høy andel holder på de sterke konservative tolkninger så vil det påvirke den ytringsfrihet, likestilling og frihet vi er vant til i dag.

Ikke at dette er en planlagt overtakelse av Norge osv.. Det blir en naturlig utvikling når sterkt økende andel av befolkningen vil stemme for å leve etter nye normer og regler. Et mer kjønnsdelt samfunn, ikke stille for mye spørsmål (Allah vet jo alltid best) osv. Kvinner vil gå en mer begrenset framtid i møte, menn/gutter vil ha stor frihet.

Vi må huske at det er store endringer i løpet av kort tid, masseinnvandring i stor skala, med begrenset fokus om å få kultur og religion til å møtes i samspill med vestlige verdier.

Må selvsagt presisere at jeg prater om andelen konservative muslimer. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Abigor said:

Brenning av bok er helt uproblematisk. Kaste stein på politi er kriminelt og må straffes.

Enig, dette har sklidd ut for langt. Og det må bare stoppes. Lurer på hva de neste trekkene blir fra politi, oppviglere og rabiate muslimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Det har folk sagt i 20-30 år allerede. Ja, folk har hatt slike mareritt i hundrevis av år.

Forstår ikke helt relevansen eller poenget med innlegget. Mareritt er nok å ta i, men å kalle det en utfordring er riktig.

For 30 år siden var det knapt noe antall muslimer i Norge. Her har vi hatt en voldsom endring på under en generasjon. En voldsom omveltning, særlig i Oslo. Så må det legges til at vi ikke prater om alle muslimer, og ikke om konspirasjonsteorier. Utfordringen med økt andel konservative muslimer og av dem igjen en andel radikaliserte, er reel. Her har tråden ikke sklidd ut og det er flott.

Vi må tørre å være åpne for utfordringer der kulturer og trosretninger ikke klarer å vise god dynamikk og respekt for hverandre.

Ytringsfrihet og krenkelse er viktige begreper. Å løse egenopplevd krenkelse med rett til å utøve blind vold og skadeverk for alle rundt deg er problematisk. Når en gruppe i tillegg mener at religion er et frikort for vold og aggressivitet, da er samfunnet ikke i heldig retning.

Utfordringen er at vi på for kort og raskt tid har fått en stor omveltning av ny religion og tanke om hvordan løse ting hos en større andel innbyggere. Hvordan møte denne fremtiden med innbyggere som blir splittet i synet på samfunnsnormer.

Begrepet frihet kan tolkes ulikt. Det som en ser som frihet, kan ses på som begrensning for en annen.

For noen er burka og kjønnsdelt samfunn en frihet. Å fra tidlig alder vite sin plass og rolle i samfunnet, kan være en stor frihet. Det å være underkastet noen kan være betryggende og befriende.

Vi har en utfordring for fremtiden, skal man bygge et parallellsamfunn? Dette gjelder ikke bare muslimer, men religiøse gruppers ønske om at barn og voksne skal vokse opp etter andre normer enn det vi har hatt til nå. I hovedsak dreier dette seg om kvinnens og mannens rolle og plass i samfunnet. Det dreier seg også om evnen til å tolerere at andre tenker annerledes. At alle mennesker har en verdi, selv om man ikke tilhører samme tro som deg selv.

Vi er i en situasjon der økende andel av befolkningen ønsker det vi selv hadde under kristendommen sitt "regime" for 500 år siden. Det må vi ta hensyn til i den videre samfunnsutviklingen. Religion er ikke bare et privat forhold hjemme eller i bedehus, da religionen også aktivt former samfunnet og dagliglivet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Reg2000 said:

Antagelig fordi det bare ender opp i nok en diskusjon om Islam som like godt kan tas i en av de andre islamtrådene.

Det er vel ingen som er uenige at den slags pøbeloppførsel ikke er greit og da er det ikke noe å diskutere

Derfor må det løftes som et samfunnsprolem

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Jeg synes det kan være interessant å diskutere, men opplever at det sjeldent blir en god diskusjon rundt slikt. Alle er enige i at vold og opptøyer ikke er akseptabelt antar jeg. Jeg tror også de fleste er ganske enige om at Rasmus Paludan er en gjøk. Så da ender det alltid bare i at trådene blir en rekke utblåsninger mot grupper av mennesker, konspirasjonsteorier om at islam ta over og sånt.

Da må vi snarest slutte å diskutere krigen i Ukraina hvis dette er kriteriene for hvorvidt man skal diskutere viktige samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (15 timer siden):

Antagelig fordi det bare ender opp i nok en diskusjon om Islam som like godt kan tas i en av de andre islamtrådene.

Det er vel ingen som er uenige at den slags pøbeloppførsel ikke er greit og da er det ikke noe å diskutere

Saken er jo at flere mener slik oppførsel er greit, det som skjer er ikke fake news. Dette er ikke bare noe få enkeltpersoner.

Man løser ikke problemer med å bare sitte ved et tastatur her, det er riktig. Vi trenger å se på hvordan løse en framtid med ulike syn på verdier og holdninger. Ute i samfunnet er jo en andel støttende til pøbeloppførsel i religionens navn. Vi snakker om en økende gruppe og en negativ utvikling. Altså en økende aksept for slik oppførsel. Dette må bremses.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår hva du mente  men det farligste man gjør er å dysse ned slikt. Det må opp på dagsorden.

Uh, stråmann eller leste du feil? Det er vel ingenting i innlegget mitt hvor jeg sier noe slikt. Dysse ned slikt er vel heller ikke i nærheten av hva vi snakket om, og ikke noe jeg har foreslått..? Det vi snakket om var hvordan disse diskusjonene ofte sklir ut når nyanseringen begynner og hvor polarisert den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Uh, stråmann eller leste du feil? Det er vel ingenting i innlegget mitt hvor jeg sier noe slikt. Dysse ned slikt er vel heller ikke i nærheten av hva vi snakket om, og ikke noe jeg har foreslått..? Det vi snakket om var hvordan disse diskusjonene ofte sklir ut når nyanseringen begynner og hvor polarisert den er.

Det har jo ikke sklidd ut her. Jeg vet ikke nok om de såkalte polariserte trådene, la nå de seile sin egen sjø.

En ting er uansett sikkert, å kalle seg troende (religion) gjør ikke at du automatisk viser omtanke for miljøet og alle mennesker rundt deg.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Uh, stråmann eller leste du feil? Det er vel ingenting i innlegget mitt hvor jeg sier noe slikt. Dysse ned slikt er vel heller ikke i nærheten av hva vi snakket om, og ikke noe jeg har foreslått..? Det vi snakket om var hvordan disse diskusjonene ofte sklir ut når nyanseringen begynner og hvor polarisert den er.

Sa jeg at du mente man må dysse det ned? Jeg sier at man ikke må avstå fra viktige diskusjoner bare fordi de kan bli ubehagelige eller føles nyttesløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Det har jo ikke sklidd ut her. Jeg vet ikke nok om de såkalte polariserte trådene, la nå de seile sin egen sjø.

Nei, ikke helt enda :) 

Theo343 skrev (1 minutt siden):

Sa jeg at du mente man må dysse det ned? 

Hvis noen svarer meg pleier jeg å anta at innlegget er ment som et svar til meg.

Sitat

Jeg sier at man ikke må avstå fra viktige diskusjoner bare fordi de kan bli ubehagelige eller føles nyttesløse.

Helt enig. Igjen, det jeg og Duklain diskuterte handlet ikke om dette, men om hvordan slike debatter ofte ender uten nyanser - som hindrer nettopp disse viktige diskusjonene å bli mer konstruktive/interessante. Og dette er viktig siden det er mange av de samme mekanismene med polarisering som fører til hendelser som det vi ser i Sverige nå.

Men nå er dette i ferd med å bli en debatt om debatt om debatten, og det er jo også å skli ganske kraftig ut...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.4.2022 den 10.11):

Nei, ikke helt enda :) 

Hvis noen svarer meg pleier jeg å anta at innlegget er ment som et svar til meg.

Helt enig. Igjen, det jeg og Duklain diskuterte handlet ikke om dette, men om hvordan slike debatter ofte ender uten nyanser - som hindrer nettopp disse viktige diskusjonene å bli mer konstruktive/interessante. Og dette er viktig siden det er mange av de samme mekanismene med polarisering som fører til hendelser som det vi ser i Sverige nå.

Men nå er dette i ferd med å bli en debatt om debatt om debatten, og det er jo også å skli ganske kraftig ut...

De oppriktige skal bo i landet men de ugudelige skal utryddes av landet og de troløse skal rykkes bort fra det

Lenke til kommentar
On 4/17/2022 at 10:09 PM, bruker-540634 said:

Ja tenk dere Norge og Sverige om 20 til 30 år, kan få mareritt av mindre.

Der fant jeg det!

"«Lurer det fare for et fremmedhat i norske boligområder? Vil språkproblemer, gjensidig engstelse, gnisninger og konflikter føre oss opp i «svenske» tilstander om myndighetene ikke prøver å møte disse problemer på forhånd?»

-Dagbladet 1977 🤣

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5GgvJe/kan-vi-faa-sverige-opptoeyer-i-norge

Folk har hatt mareritt om det i 45 år allerede.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 21.4.2022 den 22.49):

Der fant jeg det!

"«Lurer det fare for et fremmedhat i norske boligområder? Vil språkproblemer, gjensidig engstelse, gnisninger og konflikter føre oss opp i «svenske» tilstander om myndighetene ikke prøver å møte disse problemer på forhånd?»

-Dagbladet 1977 🤣

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/5GgvJe/kan-vi-faa-sverige-opptoeyer-i-norge

Folk har hatt mareritt om det i 45 år allerede.

sånn skjedde med jøder under krigen, er det nå muslimer sin tur ? til konstrasjonen leir som nå er museum og bruker den igjen som fangeleir?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...