Gå til innhold

Voldelighet og blodhevn i religionens navn. Et latent samfunnsproblem?


Anbefalte innlegg

Det ser jo helt villt ut i Sverige nå. Her er noen klipp:

Er det ikke mulig for politiet å konsentrere seg enkelte steder og arrestere en slik gruppe? Ser jo enkelt klipp av store grupper mennesker som enkelt kan dømmes for hærværk og vold. Sikkert 20-50 stykker som kan rykke rett inn i fengsel. Noen har riktignok blitt arrestert for drapsforsøk.

Er det bedre å la flesteparten slippe unna?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, Tåkefyrste said:

Og til dem som sier det er unødvendig å provosere ved å brenne koranen. Nei, her ser man akkurat hvorfor koranen bør brennes hver eneste dag helt til de slutter å bry seg.

Gjelder dette alle ting? Brenne hus? Biler? Eller er det sånn at kun materialistiske ting har en verdi? Jeg kan gå ned i gata og brenne en bil. Det er kanskje et par som bryr seg om at bilen blir brent. Det vil gi meg større konsekvenser enn hvis jeg brenner en bok millioner av folk bryr seg om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette så lite diskutert her nå? Er det på grunn av Ukraina som skygger over?

Og alle disse sinte menneskene, hvor er de på nett? Hvor kan man diskutere med dem? Det er jo en tapt sak for de å skulle prøve å forsvare noe av det de står for. Vil de ikke diskutere? Er de kun interessert i meningsutveksling i form av steiner?

Jeg vet det er for mye forlangt å kreve av svenske pøbler skal svare på norsk forum, men det finnes en del slike mennesker i Norge også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Emsal said:

Gjelder dette alle ting? Brenne hus? Biler? Eller er det sånn at kun materialistiske ting har en verdi? Jeg kan gå ned i gata og brenne en bil. Det er kanskje et par som bryr seg om at bilen blir brent. Det vil gi meg større konsekvenser enn hvis jeg brenner en bok millioner av folk bryr seg om.

Da snakker vi vel skadeverk og forurensning? Hva ønsker du å si med å brenne andres biler? Det er jo kriminelt!

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Emsal said:

Gjelder dette alle ting? Brenne hus? Biler? Eller er det sånn at kun materialistiske ting har en verdi?

Forskjell på å brenne en bok og en bil. Men ja, om du vil brenne din egen bil så skal ikke jeg stoppe deg, men anbefaler heller å kjøre den til bilopphuggern med tanke på miljø.

Jeg kommer iallefall ikke til å prøve å drepe politifolk og kaste stein på dem om du brenner bilen din.

 

Men for å ta noe lignende da, som har emosjonell verdi for folk. Du kan godt brenne bibelen eller det norske flagget, og du vil knapt få noen reaksjon. Dermed er det ikke nødvendig å brenne disse. Hadde folk klikka pga det så burde man også brent dem helt til man fikk slutt på det.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 7
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Abigor said:

Da snakker vi vel skadeverk og forurensning? Hva ønsker du å si med å brenne andres biler? Det er jo kriminelt!

Hvorfor skal det være kriminelt når det kun affekterer et par mennesker i motsetning til en bok? Jeg bare lurer. Synnes vi mennesker er interessante vesner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Abigor said:

Hvorfor er dette så lite diskutert her nå? Er det på grunn av Ukraina som skygger over?

Antagelig fordi det bare ender opp i nok en diskusjon om Islam som like godt kan tas i en av de andre islamtrådene.

Det er vel ingen som er uenige at den slags pøbeloppførsel ikke er greit og da er det ikke noe å diskutere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Emsal skrev (35 minutter siden):

Gjelder dette alle ting? Brenne hus? Biler? Eller er det sånn at kun materialistiske ting har en verdi? Jeg kan gå ned i gata og brenne en bil. Det er kanskje et par som bryr seg om at bilen blir brent. Det vil gi meg større konsekvenser enn hvis jeg brenner en bok millioner av folk bryr seg om.

Det er mange bøker som er solgt i stort antall millioner. Det er sykt at ved å kjøpe en bok og så brenne den så blir det krigstilstander.

Det er mange bøker med stor symbolverdi, f. eks. Norges lover. 

Å sammenligne å brenne en liten bunke papir til 200 kroner og å brenne en bil blir uten logikk.

Vi snakker tross alt ikke om en personlig gjenstand med stor personlig affeksjonsverdi. Heller ikke noe som har en historisk verdi eller annen verdi.

En opptrykk bok. At budskapet i den har en viktig verdi for mange, ja. Men det er fortsatt en bok som er spyttet ut i mange opplag. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Det er mange bøker som er solgt i stort antall millioner. Det er sykt at ved å kjøpe en bok og så brenne den så blir det krigstilstander.

Det er mange bøker med stor symbolverdi, f. eks. Norges lover. 

Å sammenligne å brenne en liten bunke papir til 200 kroner og å brenne en bil blir uten logikk.

 

Så det er egentlig verdi i penger som er det eneste som har noe å si? Ikke noen som kanskje gir samhold og tilhørighet for en del mennesker.

Jeg synes ingenting av dette er noe greit forøvrig. Både brenning av bok og opptøyer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emsal skrev (7 minutter siden):

Så det er egentlig verdi i penger som er det eneste som har noe å si? Ikke noen som kanskje gir samhold og tilhørighet for en del mennesker.

Jeg synes ingenting av dette er noe greit forøvrig. Både brenning av bok og opptøyer.

Nei. Mye kan ikke måles i penger ut fra gjenstanden. Men brenning av en bok rett fra bokhandleren i gigantisk opplag rettferdiggjør ingen reaksjon som det vi ser her. Boken som brennes er ikke stjålet fra et museum eller religiøst sted.

Poenget er at om en finner på å brenne en bok, så legalisere det aldri skadeverk og destruktivitet tilbake som ødelegger for millioner av kroner og skaper kaos i lokalsamfunn. 

Akkurat som at du ikke kan hogge ihjel en som stjeler en liten gjenstand fra gårdsplassen din. 

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (48 minutter siden):

Hvorfor er dette så lite diskutert her nå? Er det på grunn av Ukraina som skygger over?

Jeg synes det kan være interessant å diskutere, men opplever at det sjeldent blir en god diskusjon rundt slikt. Alle er enige i at vold og opptøyer ikke er akseptabelt antar jeg. Jeg tror også de fleste er ganske enige om at Rasmus Paludan er en gjøk. Så da ender det alltid bare i at trådene blir en rekke utblåsninger mot grupper av mennesker, konspirasjonsteorier om at islam ta over og sånt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg synes det kan være interessant å diskutere, men opplever at det sjeldent blir en god diskusjon rundt slikt. Alle er enige i at vold og opptøyer ikke er akseptabelt antar jeg. Jeg tror også de fleste er ganske enige om at Rasmus Paludan er en gjøk. Så da ender det alltid bare i at trådene blir en rekke utblåsninger mot grupper av mennesker, konspirasjonsteorier om at islam ta over og sånt.

Tja, de fleste både her og på forumet tar nok avstand fra vold, men i tidligere diskusjoner her innen om relaterte hendelser (SIAN-bråket), har flere brukere ikke nødvendigvis vist støtte til volden, men til voldsutøverene. I Norge så var det også flere på ytterste-venstre fløy som aktivt deltok i Sian-bråket, så i hvert fall i Norge (har ikke kommet noen nyhetsmeldinger om at dette er tilfellet i Sverige), så finnes det ikke-muslimske politiske aktører som også er med på å eskalere volden. 

Jeg er enig at det finnes for mange som tror på konspirasjonen på at muslimer skal overta hele Europa eller bare Vest-Europa, dette mener jeg selvfølgelig bare er tull, og har ingen rot i virkeligheten.  Det at en dyktig advokat som Pauldan kan tro på slikt vås er ganske utrolig (med dyktig så mener jeg at han har undervist i juss på universitetet i København). 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Tja, de fleste både her og på forumet rar nok avstand fra vold, men tidligere diskusjoner her innen om relaterte hendelser (SIAN-bråket), har flere brukere ikke nødvendigvis vist støtte til volden, men til voldsutøverene. I Norge så var det også flere på ytterste-venstre fløy som aktivt deltok i Sian-bråket, så i hvert fall i Norge (har ikke kommet noen nyhetsmeldinger om at dette er tilfellet i Sverige), så finnes det ikke-muslimske politiske aktører som også er med på å eskalere volden. 

SIAN-debatten er kanskje et godt eksempel på hvorfor det knapt er mulig å diskutere slikt her uten at det sklir ut. For hvis man i en debatt forsøker kollektivt å forstå, ikke støtte, hvorfor sinnet bryter ut eller hvorfor noen tyr til vold, uten å forsvare det - så misforstår nok brukere med vilje til at debatten sklir ut ved at noen beskyldes for å forsvare vold eller slike ting. Så er man i gang og det blir en evig spiral.

Sitat

Det at en dyktig advokat som Pauldan kan tro på slikt vås er ganske utrolig (med dyktig så mener jeg at han har undervist i juss på universitetet i København). 

Han har aldri vært praktiserende advokat hvis jeg husker rett. Paludan tok en bachelor i juss, men fullførte ikke studiene mer enn dette på grunn av det han sier var en hjerneoperasjon etter en ulykke. Men antagelig var det mest på grunn av hetsingen av medstudenter, og at han ble arrestert for stalking av en av dem. Han underviste som lektor i tre år, men det gikk ikke så bra det heller.

Han har nok bare mye hat i seg. Er ikke bare muslimer han hater, men homofile, syklister osv som han har kjørt sine kampanjer mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

SIAN-debatten er kanskje et godt eksempel på hvorfor det knapt er mulig å diskutere slikt her uten at det sklir ut. For hvis man i en debatt forsøker kollektivt å forstå, ikke støtte, hvorfor sinnet bryter ut eller hvorfor noen tyr til vold, uten å forsvare det - så misforstår nok brukere med vilje til at debatten sklir ut ved at noen beskyldes for å forsvare vold eller slike ting. Så er man i gang og det blir en evig spiral.

Han har aldri vært praktiserende advokat hvis jeg husker rett. Paludan tok en bachelor i juss, men fullførte ikke studiene mer enn dette på grunn av det han sier var en hjerneoperasjon etter en ulykke. Men antagelig var det mest på grunn av hetsingen av medstudenter, og at han ble arrestert for stalking av en av dem. Han underviste som lektor i tre år, men det gikk ikke så bra det heller.

Han har nok bare mye hat i seg. Er ikke bare muslimer han hater, men homofile, syklister osv som han har kjørt sine kampanjer mot.

Pauldan har praktisert og praktiserer enda https://www.paludanadvokat.dk/?page_id=4

Det har kanskje vært at noen urett har beskyldt noen for å støtte vold. Men når folk på forumet skriver slik som "Skjønner dem godt at de tyr til vold, de blir jo hetset" eller "De må jo for lov til å ta igjen, og vold er det eneste SIAN tullingene forstår" så vil jeg si at man ganske dirkete sier at man støtter voldsutøverene. (Sitatene er slik jeg husker at de ble skrevet har ikke bry til å lete dem opp) . Det at man da setter halen på grisen på de som skriver slikt mener jeg ikke ødelegger debatten.

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Emsal said:

Hvorfor skal det være kriminelt når det kun affekterer et par mennesker i motsetning til en bok? Jeg bare lurer. Synnes vi mennesker er interessante vesner.

Hvorfor skal det være kriminelt når det kun affekterer et par mennesker? Neivel, du kan vel gjøre hva som helst da uten at det er kriminelt, så lenge det bare affekterer et par mennesker. Mye rart man skal lese på forumet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At noen reagerer og blir irritert på at noen brenner bøker og lignende handlinger som har en symbolikk i seg er forståelig. Men det rettferdiggjør ikke fri bruk av vold, opptøyer og helvete for alle rundt deg. Muslimer (de konservative) ødelegger sterkt for seg selv med sin tanke om: Jeg er god så lenge alle følger mine tanker, er du ikke enig kan jeg lage helvete.

Tema er at det er uheldig for samfunnsutviklingen, med fokus på toleranse og forståelse, dersom noen grupper mener at man har rett til store og massive hevnaksjoner,  med fri vold og opptøyer.

Forøvrig fint at tråden ikke har sporet av med drittkasting og totale usakligheter.

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange i det svenske samfunnet som kan gå ut og ta avstand mot slik oppførsel, problemet er at mange ikke tør. Er man muslim og sier ifra at dette ikke er greit, får man problemer innad. Er man ikke muslim, men kanskje en kjendis, blir man kansellert og kalt rasist. Dette gjør at Sverige ignorerer sine egne problemer, lukker øynene og håper det går over snart. Alternativt kan de gjøre det ulovlig å brenne Koranen eller andre handlinger og utsagn som fornærmer religion. Det er kanskje lettere, for da kan de arresterte én person istedenfor tusener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...