Gå til innhold

Disse elbilene gir deg mest rekkevidde for pengene


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Dermed er dieselbil fortsatt foretrukket for de med varierende bruk, frem til det kommer elbiler med store nok batteri til at man kan kjøre 300-400 km med 6 meter lang campingvogn i -20°C.

Kan du ikke bare dra på enda litt. Du pendler vel 2000km hver dag med campingvogn over vidda, temperaturen aldri over -50 og ingenting er brøytet. De som kjører rundt med campingvogn på vinterføre bør straks få førerkort og bil inndratt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Bengt Who said:

De som kjører rundt med campingvogn på vinterføre bør straks få førerkort og bil inndratt. 

Så lenge de bruker korrekt dekk både på bil og vogn samt kjører aktsomt, hensynsfullt og etter forholdene så kan jeg ikke se at de har brutt noen lover sånn uten videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare dra på enda litt. Du pendler vel 2000km hver dag med campingvogn over vidda, temperaturen aldri over -50 og ingenting er brøytet. De som kjører rundt med campingvogn på vinterføre bør straks få førerkort og bil inndratt. 

i 120 km/t med takboks

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Denne folketypen føler jeg er noe som bare eksisterer i teorien.

De er ikke mange, men jeg så to mellomstore campingvogner på veien i påsken, begge koblet til bil som ikke går på strøm alene (fikk ikke med med meg og det var bensin, diesel eller hybridutgave).

Det er et problem med med rekkevidde for elbiler om man skal på tur om sommeren også. Når man leser at mange får mindre rekkevidde enn oppgitt uten passasjerer, takboks, vinterkulde, bagasje, A/C eller noe på hengerfeste, er det klart at det blir dårlig rekkevidde om man skal på ferie med noe av dette og helst skal lade mellom 20 og 80%. Det er heller ikke alle som synes det er helt greit å stoppe hver 100 km for å lade.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, FrihetensRegn said:

De er ikke mange, men jeg så to mellomstore campingvogner på veien i påsken, begge koblet til bil som ikke går på strøm alene (fikk ikke med med meg og det var bensin, diesel eller hybridutgave).

Det er et problem med med rekkevidde for elbiler om man skal på tur om sommeren også. Når man leser at mange får mindre rekkevidde enn oppgitt uten passasjerer, takboks, vinterkulde, bagasje, A/C eller noe på hengerfeste, er det klart at det blir dårlig rekkevidde om man skal på ferie med noe av dette og helst skal lade mellom 20 og 80%. Det er heller ikke alle som synes det er helt greit å stoppe hver 100 km for å lade.

Å ikke lade mellom 20-80% gjelder for hverdagen. Er ikke noe problem å overskride dette i ferien.

Kjørte på langtur en sommer med min Tesla Model 3 med en båt på slep. Det halverte rekkevidden men var alikevell ikke stort problem selv her i nordnorge hvor det ikke akkurat kryr av ladere. (og halvering vil si nærmere 25 mil enn 10).

Det eneste som var pjesk var å koble av hengeren for å lade når man ikke var der alene og kunne parkere sidelengs, men det finnest vist ladere ellers i landet som er beregnet for biler med noe på kroken.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

 

Å ikke lade mellom 20-80% gjelder for hverdagen. Er ikke noe problem å overskride dette i ferien.

Slik jeg oppfatter det, er det ikke god kutyme å holde på en hurtigladestall til bilen er 100% ladet, da det kan ta ekstra lang tid. Spesielt om det er kø.

Complexity skrev (25 minutter siden):

 

Kjørte på langtur en sommer med min Tesla Model 3 med en båt på slep. Det halverte rekkevidden men var alikevell ikke stort problem selv her i nordnorge hvor det ikke akkurat kryr av ladere. (og halvering vil si nærmere 25 mil enn 10).

Det er bedre, det er der jeg føler at minimumet bør ligge. 600 km eller mer tom, minst 300 km med takboks, vogn/tilhenger, passasjerer og bagasje.

Complexity skrev (26 minutter siden):

 

Det eneste som var pjesk var å koble av hengeren for å lade når man ikke var der alene og kunne parkere sidelengs, men det finnest vist ladere ellers i landet som er beregnet for biler med noe på kroken.

Der er fortsatt bensinstasjonene bedre. Men designløsninger kommer vel på plass etterhver, som feks større parkeringsplasser ved laderne eller lengre ledninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Så lenge de bruker korrekt dekk både på bil og vogn samt kjører aktsomt, hensynsfullt og etter forholdene så kan jeg ikke se at de har brutt noen lover sånn uten videre.

Da blir de en unødvendig plugg i trafikken. Det har vært mange stygge ulykker med tilhengere på vinterføre. Mange skal jo bare på en kort tur mener de og ikke bryr de seg så mye om andre heller. Campingvognfolket har nok litt mer respekt for hengeren sin og er smarte nok til å ikke kjøre så mye på vinterføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Slik jeg oppfatter det, er det ikke god kutyme å holde på en hurtigladestall til bilen er 100% ladet, da det kan ta ekstra lang tid. Spesielt om det er kø.

En lader selvsagt til 100% de gangene en er tilkoblet om natta eller en type2 ved lengre stopp. Det handler ikke om hurtiglading. Flere biler stopper jo selv på 80%. Nå er det jo stort sett slutt på minuttprising så prisen påvirkes lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tror det ikke finnes en god del nordmenn med behov for en god trekkvogn som kan kan dra litt vekt så er det bare å undersøke hvor mange i Norge som har BE eller B96. Flere enn man tror. De fleste av disse har en dieselbil som bil nr 2 eller kun dieselbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 hours ago, FrihetensRegn said:

Slik jeg oppfatter det, er det ikke god kutyme å holde på en hurtigladestall til bilen er 100% ladet, da det kan ta ekstra lang tid. Spesielt om det er kø.

Ikke bare er det dårlig kotyme men siden min første elbil i 2012 har det vært mot retningslinjene på hurtigladeplassen.Om en annen venter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Theo343 said:

Hvis man tror det ikke finnes en god del nordmenn med behov for en god trekkvogn som kan kan dra litt vekt så er det bare å undersøke hvor mange i Norge som har BE eller B96. Flere enn man tror. De fleste av disse har en dieselbil som bil nr 2 eller kun dieselbil.

De færreste betviler at folk har behovet, men vi bestrider omfanget av folk dette det gjelder (1), hvor ofte de trenger (2) det og generel forutsetning for bruk (3).

1) Elbiler får ofte tyn fordi en viss gruppe mennesker får det til å høres ut som +- 50% av befolkingen MÅ ha elbil med store hengerfestekapabiliteter for at elbil skal kunne nå ut til folket.

2) Mange har hengerlappen / lapper, meg inkludert (CE). Men, hvor ofte bruker man dette? Jeg tror ikke den jevne hengerfeste-mann bruker hengeren daglig, men mer for spesielle omstendigheter. Ville det ikke da vært mer logisk å leie inn / låne kjøretøy for denne 0.1% bruken fremfor å overdimensjonere? Folk er veldig opptatt av å spare seg til fant på andre ting, men bil kan gjerne overdimensjoneres for flere hundre tusen…

3) Når folk først begynner å snakke om å bruke henger, tar de noen helt sinnsyke forutsetninger for å få frem de absolutt verste 0.000001% tilfellene som en del av argumentasjonen. Uten spøk, folk snakker om 20-30 minus, flere tonn og gjerne over avstander som høres helt urealistisk ut for å flytte slik lass (og ofte i sammenheng med punkt 2 skjer dette «ofte»).

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

2) Mange har hengerlappen / lapper, meg inkludert (CE). Men, hvor ofte bruker man dette? Jeg tror ikke den jevne hengerfeste-mann bruker hengeren daglig, men mer for spesielle omstendigheter. Ville det ikke da vært mer logisk å leie inn / låne kjøretøy for denne 0.1% bruken fremfor å overdimensjonere? Folk er veldig opprett av å spare seg til fant på andre ting, men bil kan gjerne overdimensjoneres for flere hundre tusen…

 Ofte er det visse dager eller årstider det er rush på å bruke hengerfestet, til f.eks campingvogn eller gjenvinningsstasjonen. Det er ofte mest rasjonelt å leie eller låne bil til det, men det blir et irritasjonsmoment og en stor omvei for å få utført ting som kunne vært enklere. Folk vil ha det enkelt. Dyre bilkjøp er forresten noe av det mest irrasjonelle folk har for vane å gjøre. Veldig mange kjøper mye dyrere bil enn det reelle behovet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, The Very End said:

 

2) Mange har hengerlappen / lapper, meg inkludert (CE). Men, hvor ofte bruker man dette? Jeg tror ikke den jevne hengerfeste-mann bruker hengeren daglig, men mer for spesielle omstendigheter. Ville det ikke da vært mer logisk å leie inn / låne kjøretøy for denne 0.1% bruken fremfor å overdimensjonere? Folk er veldig opptatt av å spare seg til fant på andre ting, men bil kan gjerne overdimensjoneres for flere hundre tusen.

Hvis meg de som tar BE eller B96 men ikke har behov for det? Tar man det har man behov for å dra tung henger oftere en  våronnna.

Hvorfor kritisere at man bruker ytterpunkter og latterliggjøring når man gjør det selv.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Hvis meg de som tar BE eller B96 men ikke har behov for det? Tar man det har man behov for å dra tung henger oftere en  våronnna.

Hvorfor kritisere at man bruker ytterpunkter og latterliggjøring når man gjør det selv.

Hvis mitt innlegg tolkes som latterliggjøring så er folk noe sensitive synes jeg. Jeg poengterer at det av og til er en del dårlig argumentasjon ute og går, noe jeg tenker er helt legitimt å kritisere.

Og hvorfor skal jeg vise til noe? I debatten om elbiler, blandt annet med min far, får man det til å høres ut som man kjører henger ukentlig. Sannheten for han er at det er maks et par ganger i året. Selvrapportert behov er ofte helt feil og en dårlig pekepinn på bruk. Ikke fordi folk lyver, men fordi man overvurderer et behov eller egen innsats. Dette er et godt dokumentert fenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Hvis mitt innlegg tolkes som latterliggjøring så er folk noe sensitive synes jeg. Jeg poengterer at det av og til er en del dårlig argumentasjon ute og går, noe jeg tenker er helt legitimt å kritisere.

Og hvorfor skal jeg vise til noe? I debatten om elbiler, blandt annet med min far, får man det til å høres ut som man kjører henger ukentlig. Sannheten for han er at det er maks et par ganger i året. Selvrapportert behov er ofte helt feil og en dårlig pekepinn på bruk. Ikke fordi folk lyver, men fordi man overvurderer et behov eller egen innsats. Dette er et godt dokumentert fenomen.

Jeg er ikke uenig at et er mye dårlig argumentasjonen. Med det hjelper ikke å møte de med dårlig argumentasjon. Ellers er vi enige.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

En lader selvsagt til 100% de gangene en er tilkoblet om natta eller en type2 ved lengre stopp. Det handler ikke om hurtiglading. Flere biler stopper jo selv på 80%. Nå er det jo stort sett slutt på minuttprising så prisen påvirkes lite.

Om man skal bruke elbil på ferie, så regner jeg med at man må hurtiglade en del. Svært få av de campingplassene jeg har vært på tilbyr noen som helst form for lading. Man må dermed finne en stasjon i nærheten som tilbyr hurtig eller lynlading. Om man skal være på den campingplassen i en ukes tid, så trenger man ikke lade særlig lenge. Men om man skal langt og kjøre videre til forskjellige steder hver dag, så må man nok stoppe å hurtiglade hver dag, og rekkevidden med ei campingvogn blir nok stusselig om man da skal holde seg mellom 20 og 80% SoC.

Om man tar en Model 3 LR som har 600 km WLTP, 500 km reell rekkevidde sommerstid med A/C på, 250 km rekkevidde med takboks, campingvogn, bagasje og passasjerer, vil dette da reduseres til 150 km rekkevidde om man skal hurtiglade mellom 20 og 80%. Da er man i grenseland hva rekkevidde angår når man skal på bilferie.

Derfor mener jeg det fortsatt er relevant å snakke om rekkevidde og batteristørrelse, helst til man kommer godt over 1 000 km WLTP. Men er ellers enig i at man også må fokusere på flere høykapasitets-lynladere med 200 kW eller mer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 18.4.2022 den 12.43):

Om man skal bruke elbil på ferie, så regner jeg med at man må hurtiglade en del. Svært få av de campingplassene jeg har vært på tilbyr noen som helst form for lading. Man må dermed finne en stasjon i nærheten som tilbyr hurtig eller lynlading. Om man skal være på den campingplassen i en ukes tid, så trenger man ikke lade særlig lenge. Men om man skal langt og kjøre videre til forskjellige steder hver dag, så må man nok stoppe å hurtiglade hver dag, og rekkevidden med ei campingvogn blir nok stusselig om man da skal holde seg mellom 20 og 80% SoC.

Om man tar en Model 3 LR som har 600 km WLTP, 500 km reell rekkevidde sommerstid med A/C på, 250 km rekkevidde med takboks, campingvogn, bagasje og passasjerer, vil dette da reduseres til 150 km rekkevidde om man skal hurtiglade mellom 20 og 80%. Da er man i grenseland hva rekkevidde angår når man skal på bilferie.

Derfor mener jeg det fortsatt er relevant å snakke om rekkevidde og batteristørrelse, helst til man kommer godt over 1 000 km WLTP. Men er ellers enig i at man også må fokusere på flere høykapasitets-lynladere med 200 kW eller mer.

Kan ikke du bare fortsette med dieselbil da, siden du har så vanvittig spesielle kjørebehov? Du finner jo opp scenarioer som ikke eksisterer, og nekter å høre på oss som faktisk har elbil. Det du kommer med har ingen rot i virkeligheten. Det er bare fordommer, og du ville garantert blitt positivt overrasket over elbiler dersom du så på dem med åpent sinn.

I mellomtiden; innen (dersom?) diesel blir forbudt, har det nok kommet en elbil som til og med passer ditt behov. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...