Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male hus - gjøre selv, eller sette ut? Oppdatert: hvor redd bør jeg være for useriøse aktører?


Anbefalte innlegg

Det er enorm forskjell på pris og holdbarhet på maling. Å leie folk til å påføre noe annet enn det dyreste er dårlig økonomi. Hvis det ikke er spesifisert kan tilbud ikke sammenlignes. Noen useriøse vil spesialisere seg på å gi lav pris og finne grunner for tillegg.

Endret av Mag ne
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der var et veldig enkelt hus å male, så det hadde jeg uten tvil gjort selv, i alle fall mesteparten.

Siden ved inngangspartiet er jo null problem siden du kan stå på taket med en trappestige, kan ikke tenke meg at det tar mer enn 4 timer.

Andre siden er det jo litt mer utfordrende med tanke på høyde. Antar det ikke er mulig å komme til med lift.

Siden det er såpass enkle vegger, går det veldig fort å male. Derfor hadde jeg rett og slett bare kjørt på med stige. Men jeg hadde også brukt fallsikringssele og funnet noe å feste meg i på taket.

Jeg ville kjøpt en malingssprøyte til å påføre malingen og være sikker på at det kommer inn i alle kroker, og deretter umiddelbart dra malekosten over. Går MYE fortere.

Alternativt kan du jo male alle de enkle veggene selv (det som nås med trappestige). Og deretter få noen andre til å ta de vanskelige veggene.

Har lignende hus selv, og det eneste som var problematisk var at veggene har massevis av vinduer med lister rundt som er en annen farge og derfor krevde forsiktighet. På stedene uten vinduer og andre forstyrrelser gikk det kjempefort, og ingen problem fra stige, så ditt ut som jo ut som en drøm å male.

Endret av John-B
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@John-B Han har vel ikke postet bilde av huset? Ikke som jeg kan se.

Malingssprøyte utendørs er risikosport. Det flyr bittesmå partikler med maling laaaaaaangt - og kan legge seg på biler, nabobygg og det som verre er. 

En annen feil mange gjør. Er at de høytrykksspyler veggene før maling - og ikke lar det tørke skikkelig før man legger på ny maling. Det tar faktisk 1 til 2 uker før det tørker skikkelig etter høytrykksspyling. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (17 minutter siden):

Ligger link til annonse i 3 avsnitt i første post.

Oisann.... Se der ja. Takk.

Men det forandrer ganske mye etter min mening.

Et relativt nytt hus til 8,5 millioner fortjener profesjonelle håndverkere av et seriøst firma. Da syns jeg det blir stusselig å spare 10-20k på å velge "en stigemann". Faktisk kan verditapet på slurvete jobb bli større enn besparelsen. Det er noe å tenke på.

Kan du vise til godt faglig utført arbeid; vil dette speile seg til resten av eiendommen og holde verdien på huset oppe.  

Edit: 

Ser jeg blandet to tråder her..... siden samme diskusjon fra samme TS ligger i en annen tråd som er aktiv:

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng, @Wisd0m. Blir litt som en nyhetsartikkel med masse språklige (slurvefeil). Hvis språket er kjapp-kjapp, hva mer er kjapp-kjapp. De som ga tilbud på 65, og virka ålreite, har bare to anmeldelser på MittAnbud. Og, av det jeg kan se, også hos de tilsynelatende mer seriøse aktørene, så er anmeldelsene anonyme. Alá "Trym, Larvik". Kan jo så klart be om referanser, men sån er vel enkelt å jukse til uansett?

@Mag ne: tanken har slått meg. Kanskje vel så greit å si at vi kjøper malinga selv, mot X antall tusen i redusert pris? Og, hehe, ja, de må gjerne komme med tillegg. Er avtalen alt inkludert, så er avtalen alt inkludert.

@John-B: takk for gode råd 🙂

@Milhouse85: takk for gode råd, til deg også! At det må vente litt mellom vasking er forsåvidt like greit. Føles mer overkommelig om vi kan vaske én helg, og så male en annen 🙂 Og, ja, godt poeng dette med fancy hus og mulig useriøst på maling.

Så da kanskje heller de som tilbød seg å gjøre det for 95 er et bedre alternativ. Men det er 95, da. Da frister det enda mer å gjøre det selv. Hmm. 

Uten at det betyr at vi har konkludert, så har jeg sendt en forespørsel til banken om det er mulig å legge lønnsoppgjøret (+3,7%) til grunn og øke flexilånet vårt med 50k. Det endrer jo ikke de faktiske kostnadene, men det betyr at vi trenger å ta minimalt fra fond/lønn (som går til fond) for å ta utgiften. I bytte mot noen småkroner i økte, månedlige rentekostnader. 

Ja, ja. Takk for gode råd, alle sammen! Vi har litt tenking foran oss 😃

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (3 minutter siden):

Uten at det betyr at vi har konkludert, så har jeg sendt en forespørsel til banken om det er mulig å legge lønnsoppgjøret (+3,7%) til grunn og øke flexilånet vårt med 50k. Det endrer jo ikke de faktiske kostnadene, men det betyr at vi trenger å ta minimalt fra fond/lønn (som går til fond) for å ta utgiften. I bytte mot noen småkroner i økte, månedlige rentekostnader. 

Ja, ja. Takk for gode råd, alle sammen! Vi har litt tenking foran oss 😃

Flexilån? Er det type forbrukslån? 

Det å bygge på lånet for å håndtere vedlikehold er en dårlig ide. Et slikt hus som dette vil nok ha bortimot 50 000 i året på vedlikehold alene som bør budsjetteres som en forutsigbar ting. Som nye huseiere kan man fort bli litt overrasket over hva det faktisk koster... 

Dette huset har såpass enkle detaljer - at det bør være veldig greit å male selv. Dere trenger jo ikke ta alt på en gang heller. 

Dere gjør garantert en bedre jobb enn billige tjenestetilbydere - fordi gjør man det selv, kan man ta seg bedre tid - og er ofte mer forsiktig fordi man eier det selv. Så gir det jo litt lærling både i form av en ny erfaring - og at man blir kjent med huset sitt på en litt ny måte. Det anbefales. Enten gjør man jobben selv. Eller så gir man jobben til skikkelige fagfolk. 😜 

Hvis dere ikke har økonomi til det - og faktisk vurderer å bake inn noe slikt i et eksisterende lån. Så er det i allefall tydelig at dere bør ta jobben selv. Etter mitt syn. :)

 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Milhouse85 said:

Flexilån? Er det type forbrukslån? 

Det å bygge på lånet for å håndtere vedlikehold er en dårlig ide. Et slikt hus som dette vil nok ha bortimot 50 000 i året på vedlikehold alene som bør budsjetteres som en forutsigbar ting. Som nye huseiere kan man fort bli litt overrasket over hva det faktisk koster... 

Dette huset har såpass enkle detaljer - at det bør være veldig greit å male selv. Dere trenger jo ikke ta alt på en gang heller. 

Dere gjør garantert en bedre jobb enn billige tjenestetilbydere - fordi gjør man det selv, kan man ta seg bedre tid - og er ofte mer forsiktig fordi man eier det selv. Så gir det jo litt lærling både i form av en ny erfaring - og at man blir kjent med huset sitt på en litt ny måte. Det anbefales. Enten gjør man jobben selv. Eller så gir man jobben til skikkelige fagfolk. 😜 

Hvis dere ikke har økonomi til det - og faktisk vurderer å bake inn noe slikt i et eksisterende lån. Så er det i allefall tydelig at dere bør ta jobben selv. Etter mitt syn. :)

 

50 000 alene på vedlikehold? Ikke sjans. Da skal man være temmelig lite nevenyttig.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (Akkurat nå):

50 000 alene på vedlikehold? Ikke sjans. Da skal man være temmelig lite nevenyttig.

Nettopp - og det er de lite nevedyktige som er i det store flertall i Norge, spesielt den nye generasjonen. 

I en tv-serie jeg så for en god stund siden; hadde de et konkret eksempel på dette. Det ga en skoleklasse (17-18 åringer?) en utfordring med å bytte en spotlight. De sendte inn en etter en - for å se om noen klarte å løse oppdraget. Tror det tok rundt 20 minutter før de fant ut av det. 

Mange håndverkere jeg kjenner melder om det samme. Utrolig lite kunnskap om selv de minste ting... Selv installasjon av hvitevarer kan være utfordrende nok for mange. 

For ordens skyld. Henviser ikke til TS her. Men kun et generelt inntrykk av "folk flest". Særlig de som bor i byene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, du må gjerne henvise til TS, Milhouse :) Jeg er helt tilbakestående på praktiske ting. Kunne for øvrig vært mer presis; lånet vi har heter vel Flexilån, mer presist, så er det et rammelån. Så er på boliglånsrente. Vi har pengene om vi må, altså, det er ikke det. Vi sparer begge i aksjefond. Men om vi setter bort jobben, så tar jeg heller noe av pengene fra boliglånet, enn alt fra aksjefond.

Også kan jeg jo legge til at jeg selv har blanda de to (relativt like) trådene jeg har vært så glup å opprette. Lenke til huset ligger i denne, ja, men ikke i den andre.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Oppdatering: utrolig klønete av meg å opprette to så like tråder, som så har utvikla seg til å bli mer eller mindre helt like. Mest aktivitet her, så har skrevet i den andre tråden at jeg tar resten av de dumme spørsmålene mine her :) Har oppdatert åpningspost.

Nettopp ferdig med befaring fra siste firma. De skulle ha 65, alt inkludert (har spurt hva prisen blir uten maling - så kan jeg være sikker på kvaliteten). De virka jo både profesjonelle og omgjengelige, de. Fikk et godt inntrykk. Men, samtidig, 65 000 er latterlig billig, er det ikke det? Også har de ingen referanser (det andre firmaet som ga bud, hadde i hvert fall to). Som forklaring på den lave prisen, sa de at det var stor konkurranse i markedet etter pandemien. Kanskje det er det? Mange som malte selv i perioden med hjemmekontor/mange som gnir ekstra hardt på penga sine i dag? Eller bare jåss, for å seriøsvaske en useriøs aktør? I tillegg finnes ikke dama på Facebook, og Instagram-profilen di lenker til på Mitt Anbud er død.

Både dette firmaet, og det andre som bød 65 (og som hadde to referanser), finner jeg i det hele svært lite til på Internett. Ikke FB-side, ikke hjemmeside, ikke treff på navnsøk på Facebook, ingen treff når jeg søker opp telefonnummer fra Mitt Anbud på 1881.no.

Nei, skal søren ikke være lett dette her. Å punge ut nord for 100 000 er helt uaktuelt. 95 000, fra det som virker som en veldig seriøs aktør, er aboslutt i grenseland. De som har budt 65 000 virka både profesjonelle og hyggelige, men prisen er jo veldig lav. Og jeg finner liksom ikke så mange andre markører for seriøsitet enn hyggelige møter. Samtidig, så er jo kontrakt kontrakt - og vi betaler jo heller ikke før jobben er ferdig og vi er fornøyd? Kanskje Bjarne er litt vel paranoid?

Det sitter langt inne å gi seg i kast med dette selv, ekstremt dårlig timing mtp livssituasjon, men kanskje er det nettopp det vi må gjøre? Ta oss sammen, og gjøre det selv?

Edit: har kontakta firmaer utenfor Mitt Anbud, kjekt å finne ut hva de skal ha.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (2 timer siden):

Både dette firmaet, og det andre som bød 65 (og som hadde to referanser), finner jeg i det hele svært lite til på Internett.

Personlig syns jeg ikke det er veldig billig, men som en totalvurdering kan du også ta med stress. Hvis det fører til ekstrem bekymring å velge noe til 65.000 kroner, så er det nok bedre å betale 80-90.000 for å redde sin egen helse. 

Men ser ikke at det er behov for å male/beise med mer enn ett strøk. Kun hvis det er fargeskifte tror jeg det krever to strøk. 

Generelt behøver ikke alle å være på Facebook. Men hvis de linker til en side på Instagram, bør den strengt tatt være oppegående. 

Baksida av huset er litt respektinngytende for en vanlig, privat maler. Noen over nevner fallsikringssele. I tillegg er det mulig å legge ting bak stigen for å sikre den. En planke delvis under, eller tyngre ting som stein eller tømmer. Utrolig hva det gjør med psyken å føle seg sikker på at stigen ikke kommer til å skli bakover. Er det en ganske glatt kledning, kan det også være risiko for å gli til sidene. Sikring bak burde hjelpe også på det, men da gjelder det å sette opp stigen så den er helt rett opp mot veggen.

Antar at nedstenginger har ført til at en del ikke fikk malt husene sine, Oslo har hatt flere nedstenginger enn resten av landet. Forbinder Flexikort med Oslo, men nå har dere tydeligvis også Flexi lån :)

https://aio.stodlo.com/9258/fordeler-og-ulemper-med-vinylkledning

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig kurant hus og male det der. Ikke lek med stige om du ikke har erfaring, balanse og fysikk til det. Du får ingen firmaer med rent mel i posen til å gjøre jobben uten stillas heller da det er kommet ett lovverk rundt arbeid i høyden siden jeg tok svennebrev som maler på 90 tallet. Da ofret vi liv og helse for småpenger. Sjekk hva det koster for leie og oppsetting/nedrigging av stillas en ukes tid du har ferie og sats på pent vær. Allt du trenger ellers er noe å dekke til bakken med, noen 10cm ruller, rullekar og en 70mm radiatorpensel til å etterstryke det du ruller ut. Men mindre du går for ny, fancy og dyr maling som tørker samtidig med at ruller den ut. Naboen trodde jeg tullet med liten rulle og pensel, men det tar lengre tid og er tyngre å jobbe med den tradisjonelle brede malerkosten. Hvis kona ruller og du etterstryker går det som en lek. Ta to bord bortover og to tilbake. Fin trim. 

 

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for MASSE gode råd og hjelp, folkens 🙂 Bjarne har tenkt litt. Livet får bare være så seigt og vanskelig det vil. Det er uforenlig å administrere en tråd om økonomisk uavhengighet, sitte og diskutere investeringer, kiloprisen på egg, og så videre - og så bla opp altfor mange tusen for en jobb jeg kunne ha gjort selv. Logikken går ikke opp. 

Vi er også motivert å ha funnet ut at det går helt fint å male i sommerferien, om vi ikke rekker før det. Mindre brennhast enn jeg trodde. Det senker stressnivået og følelsen av overveldelse en del hakk. Da fjerner vi også risikoen for useriøse aktører/ting som går gæærnt. 

Så, ja, Bjarne maler selv! Nok en gang: takk for alle gode råd, og god helg til alle 🙂

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkel på NRK.no om useriøse håndverkerfirmaer i dag. Står blant annet at de fremstår som seriøse og med papirene i orden men gjerne oppløses etter bare noen måneder. Jobben i seg selv er heller ikke mye å skryte av fra disse virksomhetene.

Så lenge man har fokus på 

image.jpeg.e286153aa148df10c978d83f57dd9049.jpeg

så er det meste mulig 🤫🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...