Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male hus - gjøre selv, eller sette ut? Oppdatert: hvor redd bør jeg være for useriøse aktører?


Anbefalte innlegg

Hei!

Enkelt og greit: vi må få malt huset vårt. Har ikke inntrykk av at det er den meste kompliserte jobben, men at det trengs et strøk eller to til. Huset er fra 2017, men entreprenøren var lat/slumsete med malinga. Flere steder der det er tynt/noe maling er avskalla.

Huset er av moderat størrelse (bruttoareal: 178m²), men jeg ser med frykt på hva dette kan koste. Inntrykket mitt etter nettsøk, er at vi slipper billig unna om vi får det får rundt 100 000. Blant annet fordi det er prisdrivende med tre etasjer, og fordi stillas blir stående på gress og ikke asfalt. Det er snakk om dette huset, om informasjonen kan være til hjelp :) 

Har dere noen råd til en kar som er supergrønn på alt av praktisk arbeid?

  • Gjør vi oss bort om vi betaler 100 000 for en oppfriskning, eller hva man skal kalle det, av malinga? Eller slipper vi billig unna?
    • Inntrykk av at jeg ble rippa off da jeg i fjor sommer betalte 42 500 for å male leiligheten jeg skulle selge - greiit å unngå å gjøre den tabben igjen.
  • Er dette noe vi kan gjøre selv? Jeg står gladelig på en litt for høy stige med forlengerskaft, om det sparer meg for tre månedslønner. Er det i så fall mulig å gi et estimat på reell besparelse? Det vil jo uansett ikke være gratis, selv om vi gjør det selv.
  • Dette er mer et detaljspørsmål, men naboen har helt likt hus, og helt likt problem. Vi lukter muligheten for noen rabatter ved å slå oss sammen. Hvor mye er det realistisk å spare på dette?

Avslutter med et bonusspørsmål: gjennom nettsøk, så har jeg lest om vinylkledning. Er dette gullegget som det fremstår som? Koster mindre enn å male huset én gang, og sørger for at vi "aldri" må male det igjen..?

På forhånd STOR takk for svar! Og god påske :) 🐣

Oppdatering: etter tips fra en kompis, la jeg ut et oppdrag på Mitt Anbud. Bare for å sjekke hva som var der ute. Har fått to tilbud på 65 000 (alt inkludert), og ett på 95 000. Samt ett på 48, men han virka rimelig jalla. De to på 65, har henholdsvis 2 og nada referanser. De sier at de er nye på Mitt Anbud. Han siste, som skulle ha 95, har 22 svært gode referanser.

Uansett: dette er veldig billig, er det ikke? Hvor redd bør jeg være for useriøse aktører og banditter? Er det så enkelt som at kontrakt er kontrakt, og at jeg uansett har et ganske sterkt pressmiddel ved at jeg ikke betaler før jobben er ferdig? Eller er tilbudene for gode til å være sanne, og jeg får det jeg betaler for?

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at de fleste boligeiere maler huset sitt selv, så dette er nok noe dere kan få til selv.

Det første jeg ville ha sett på er hvilket omfang som egentlig er nødvendig. Du skriver at det er flere steder det er tynt og noe maling er avskalla, hvor omfattende er problemet? Kanskje det bare er f.eks. en av fasadene dere trenger å male?

Grunnregelen med maling er uansett at man gjør et godt forarbeid - vask av huset, evt. skraping, og ikke minst skikkelig dekking og maskering. Det verste jeg ser er de som bare lar det dryppe ned på grunnmur, terrasse, osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg har malt huset flere ganger selv, men satte det bort siste gangen. Det er mye jobb, og tar maaaaange timer: Løs/avskallet maling må skrapes, huset må vaskes, det må få tørke, og det skal males i 2 strøk. Sikkerheten er viktig, så stillas anbefales sterkt. Jeg betalte ca 150.000 for å få satt dette bort, og kommer til å gjøre det samme neste gang det er behov.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Idioti å male hus uten stillas, spesielt ditt Bjarne. Stige på gress som sklir og detter ned to etasjer er man om man er heldig lam for livet.

Jeg hadde satt det bort med mindre du jobber turnus e.l. Jeg hadde satt det bort. Det er for mye arbeid til å drive på litt her og litt der på kveldstid 

Prismessig vil jeg si at det ikke er så ille med 100-150 kNOK for en slik jobb. Det er veldig mye arbeid. Gjør du det selv må du også legge inn maling, stillasleie og koster i budsjettet. Går en god del kroner der også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Begynn med å vaske ytterveggene godt og dann deg (pluss en fagmann?) et bilde av ‘ståa’; kanskje er det ikke så ille som du frykter. Et tips kan være å bruke en vaskebørste tilkoblet hageslangen som denne fra Jula sammen med riktige kjemikalier.

Syd- og vestvendte vegger får alltid mer ‘juling’ av vær og vind enn de andre veggene så kanskje holder det med maling på de mest slitte veggene? Det er selvfølgelig best å male hele huset når man først er i gang men gitt kostnaden (hele vs. det som  tas) så kan det kanskje være et alternativ. 

Pass uansett på at det brukes en maling som oppgis å ha lang levetid sånn at det går lengst mulig tid til neste gang det må males (selvfølgelig sett opp mot pris).

Treverket må være tørt og fritt for løs maling når ny maling (eventuelt grunning hvis behov) påføres hvis ikke risikerer man at det (fort) dannes bobler i malingen pga. fukt i treverket — og da skaller/flasser malingen av samt at treverket råtner innenfra innen boblene sprekker.

Vegger som får direkte sollys bør tildekkes når de males (grunnes), man risikerer blant annet at deler av malingens innhold fordamper/størkner og ikke gir ønsket effekt (inntrengning, varighet, farge).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar, folkens 😊 Og beklager litt sent svar fra meg, fikk plutselig en del å gjøre. 

Hm, ja, det er sant, det. Det blir jo en del utgifter forbundet ved å male selv. Og tid og energi er noe jeg har lyst på mere av, ikke mindre. 

Angående å male bare noen av veggene: ja, det er helt rett at noen av veggene er verre enn de andre. Noen steder ser det også helt fint ut. Men er det ikke like greit å ta alt, når man først må sette i gang? Så slipper vi å male noen vegger nå, og så resten om fire år, også videre, også videre. Eller mener dere mer å male de syd- og vestvendt veggene nå, og så bare hoppe over et intervall med de veggene som får mindre juling og ser fine ut i dag? 

Og, jo, vinylkledning - det virker jo som et besnærende opplegg. Har noen erfaringer med det? 

Takk for svar, og GOD påske! 

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (1 time siden):

Og tid og energi er noe jeg har lyst på mere av, ikke mindre.

Du har jo noen vegger du kan prøve deg på uten å leie inn stillas. Kjøp inn et spann med maling noen koster og vaskeutstyr så kan du teste hvor lang tid du bruker.

Her males ikke mer enn en vegg på huset i løpet av et år. Det føles mer overkommelig og lystbetont når jobben ikke er så "stor".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bygger nytt hus, og har begynt å beise i påsken. Har gått overraskende fort! Nå er jeg heldig og har stillas på byggeplassen og ikke minst null vinduer! Tre mann på en vegg tok ikke mer enn litt over en time. Jeg bevist valgte olje basert beis av den dyreste typen for å slippe å beise på nytt før om 10-15 år. Fint å drive ute nå i påsken, men er nok litt jobb hvis man skal skrape bort gammel maling og ikke minst passe seg for vinduer.

69F12DD9-EF96-4FE7-BAA6-0076BB768528.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (1 time siden):

Angående å male bare noen av veggene: ja, det er helt rett at noen av veggene er verre enn de andre. Noen steder ser det også helt fint ut. Men er det ikke like greit å ta alt, når man først må sette i gang? Så slipper vi å male noen vegger nå, og så resten om fire år, også videre, også videre. Eller mener dere mer å male de syd- og vestvendt veggene nå, og så bare hoppe over et intervall med de veggene som får mindre juling og ser fine ut i dag? 

Deler du det opp og tar kun én/noen av veggene i år så blir det også mer overkommelig. På hytta har jeg ytterpanel som er beiset. Veggen som er mest utsatt (mot syd-sydvest) må jeg ta omtrent hvert 4/5 år mens nord- og østveggen kanskje hvert 10/12 år. Med andre ord: Den minst værutsatte veggen må jeg ta kanskje en tredjedel så ofte som den mest værutsatte.

Du må nesten ta en vurdering på dine vegger og se det an; om eks. nordveggen ser ut til å klare seg et år eller to+ til, vet du at den må ha et intervall på 6/7+ år, gitt malingen som er brukt. Om du kan finne ut hva slags maling som ble brukt originalt så bør det også tas med i ‘regnestykket’; billig maling ~= kortere intervaller (år) mellom oppfriskningsstrøkene. Hvis det ble brukt ‘billig’ maling’ forrige gang, kan det kanskje være greit å male hele huset nå med maling som er oppgitt å ha (ekstra) lang holdbarhet sånn at du har et så godt utgangspunkt som mulig. Når du da senere år sjekker (bør egentlig gjøres hvert år, vår og høst) malingen så kan du vurdere å dele det opp.


Støtter @mobile999 sitt forslag om å prøve deg frem så du får en bedre følelse/idé av omfanget. Å leie en lift (som nevnt over) vs. stillas for å komme til i høyden bør også vurderes.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Maler selv, ikke no problem. Om du maler før det flasser helt så må du male ørlitegranne oftere, men slipper skraping og ekstraarbeid. Skader ikke å gå over kjapt med skrape uansett, men da er det mest å få bort det lette overfladiske og kvae etc som evt. kommer fram. 

Stilas og lift... Har jeg aldri brukt. Er vel 7-8 meter opp på det høyeste. Jeg snekret og skrudde fast en liten plattform øverst på stigen som jeg kunne sette bøtta på, og som fikk stigen 30cm ut fra veggen slik at jeg slapp å stå med kroppen inni veggen og bli presset ut fra stigen. 

Om du er nervøs, fest et tau fra litt over midten av stigen ut til hver side, og fest fast i et tre eller noe, da velter den i alle fall ikke. Jeg brukte ett langt tau som gikk fra et tre på ene siden til et tre på andre siden, så festet jeg tauet i stigen med klemmer, da gikk det raskt å flytte stigen uten å måtte knyte opp og igjen tauene. Fungerer fjell, brukte vare tau øverst i mønet. 2. etg tar jeg med bare stige.

Ellers følg anvisningene fra den som selger malingen, ikke bli utålmodig. Masker der det trengs og mal i flere tynne strøk. Å gå fra mørk til lys maling krever flere strøk. 

Å betale 100 store for å male veggen på et hus er bortkastet. Det er minst 10000 i året i husmaling om du skal holde dette ved like. Det er litt jobb, tar litt tid, men en av tingene man som huseier greit kan gjøre selv. Snart sikkert det eneste man går gjøre selv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ville undersøkt hva det koste å leie stillas en uke, ferdig montert. Ville også undersøkt hva det koster å leie en lift. 

Å male er ikke noe stress om dere er to eller flere som gjør det i lag, men å gå løs på det alene vil nok ta sin tid.

Jeg har benyttet både stilas og lift for å male. Når jeg hadde lift så tok jeg alt jeg klarte i forkant å brukte lift der jeg ikke kom til.

Du kan jo kjøpe deg en snappy, får de vel til 4000-5000 på finn. Da har du dekket de første 4 meterne av veggen og kan ta resten med lift

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for FLOTTE svar, folkens! Dette var hyggelig lesning 🙂 Å ta en vegg i året, det er noe ganske annet enn å ta hele huset. Mer overkommelig. Også enklere å prøve seg fram med. Genialt. 

Og det er helt rett som spørres om/påpekes: noen av veggene er verre enn andre. Tipper den verste brannen er slukka ved å ta én, maks to vegger. 

Livet ser dessuten langt lysere ut om vi slipper å punge ut 100-150 000. Og i snitt 10-15 000/året. Gjorde det regnestykket ganske raskt selv - likte det ikke. 

Tror vi har svaret der, jeg. Om jeg husker rett, så er også den verste veggen den som er lettest tilgjengelig. 

Takk!! 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Bjarnemann said:

Tusen takk for FLOTTE svar, folkens! Dette var hyggelig lesning 🙂 Å ta en vegg i året, det er noe ganske annet enn å ta hele huset. Mer overkommelig. Også enklere å prøve seg fram med. Genialt. 

Og det er helt rett som spørres om/påpekes: noen av veggene er verre enn andre. Tipper den verste brannen er slukka ved å ta én, maks to vegger. 

Livet ser dessuten langt lysere ut om vi slipper å punge ut 100-150 000. Og i snitt 10-15 000/året. Gjorde det regnestykket ganske raskt selv - likte det ikke. 

Tror vi har svaret der, jeg. Om jeg husker rett, så er også den verste veggen den som er lettest tilgjengelig. 

Takk!! 

Skulle du likevel rote deg opp i en stige så sørg for å ha på deg fallsikring: https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/fallsikring/fallsikringsseler/fallsikringspakke-906226/

Ser ut som du har en bra stolpe på en siden av huset som det kan festes i.

Edit: Er det veggen på samme siden som carport tar du den forholdsvis enkelt. Jeg tok tilsvarende vegg fra en "multistige" som får deg 90 cm opp når den benyttes som platform. Framsiden må du iallfall bruke fallsikring og stige på. Helst stillas.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bare å sette i gang, lærer underveis. 

Malte nytt hus i fjor, fortsetter i år. Brukte lift på galvveggene, gull verdt. Betalte vel 2-3000 for en helg. Jobbet lange skift og rakk 2 strøk på begge de veggene i tospann med pappa. Virkelig ingenting som slår lift, kommer frem overalt og står helt trygt. Bruker ellers stige på langveggene, vanlig 2 etasjes hus. Det er høyt nok, men ta tiden til hjelp og være forsiktig så går det fint.

Vi bruker vannbasert dekkbeis, aldri opplevd at det flasser som maling. Brukte samme på forrige huset og. Denne gangen var ikke forarbeid helt tema siden kledningen er helt ny, men ellers må man ta det med i betraktningen.

Husk kanskje det viktigste, ikke mal i sola 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang: takk for gode råd og innspill 🙂 Vi går sammen med naboene, som også trenger å male huset, og gjør det selv. Innspillene deres er gull verdt.

Rart! Plutselig følte jeg meg +/- 100 000 lettere. Eller, det er vel forsåvidt det motsatte som skjer :D Jeg unngår å bli 100 000 lettere 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

La ut oppdrag på Mitt Anbud, bare for å se hva som kom inn. Greit å vite hva kostnaden er før vi setter i gang med et stort og (for oss) deprimerende og livssugende prosjekt.

Skrev i oppdraget at vi var innstilt på å gjøre jobben selv, men at vi kunne være villige til å sette det bort om prisen kom godt under 100 000 (inkl mva). For vask, skraping, grunning (det er vel nødvendig?), og to strøk. Er dette i det hele tatt realistisk, eller er det å be om trøbbel/useriøse aktører?

Jeg tenker at å få satt det bort til en pris som lar seg forsvare > å gjøre jobben selv. Men; å gjøre jobben selv, er bedre enn useriøst bandit-tull. 

Fikk feks et tilbud på 62 500, og det skal inkludere fasadevask, maling, utstyr, produkter og stillas/lift. For godt til å være sant? Fra en aktør som er ny på Mitt Anbud (men som "har vi flere gode referanser fra tilsvarende arbeid, bilder og evalueringer"). Kanskje er jeg brent av ilden (dårlig opplevelse da jeg malte leiligheten i fjor sommer), men noe sånt klarer jeg ikke å ha helt lave skuldre med.

Vet heller ikke hvor realistiske mulighetene er til å få gjort/kreve noe, om ikke arbeidet blir så godt som det burde være?

Evt, kort oppsummert: det er vel kanskje så enkelt som at jeg får det jeg betaler for? Hvis noen tar jobben for 60-80 000, så er det kanskje lønn som fortjent for vår del om arbeidet ikke blir bra/det oppstår komplikasjoner?

 

 

Edit: var også en maler som tilbød seg å gjøre jobben på stige. Det er vel hverken helt etisk, og kanskje heller ikke lov?

 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stige hadde jeg aldri gått med på. Det viser at man slurver med sikkerheten, og da kan du regne med at det er slurv på resten også (skatt, forsikringer etc.).

62500 inkl. mva er 50 000 eks. mva. Det er nok mulig at det er seriøst, men ville sjekket referanser uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...