Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

Jeg var litt nysgjerrig på dette med totalt alkoholforbud og hvordan man kunne få det til. Så da googlet jeg frem denne listen over land hvor innbyggerne får straff for å drikke alkohol. Konklusjonen min ble at vi ikke får til et alkoholforbud i Norge uten å fullstendig endre samfunnsform.  

Yemen
Sudan
Somalia    
Saudi Arabia
Pakistan
Maldives
Libya
Kuwait
Iran
Brunei
Afghanistan

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (4 timer siden):

Jeg var litt nysgjerrig på dette med totalt alkoholforbud og hvordan man kunne få det til. Så da googlet jeg frem denne listen over land hvor innbyggerne får straff for å drikke alkohol. Konklusjonen min ble at vi ikke får til et alkoholforbud i Norge uten å fullstendig endre samfunnsform.  

Yemen
Sudan
Somalia    
Saudi Arabia
Pakistan
Maldives
Libya
Kuwait
Iran
Brunei
Afghanistan

 

 

Så er det alt som skjer utenom protokollen da. Bare i Pakistan har det blitt avdekket politimenn som drikker i tjenesten/når de er på jobb. Nå er media der ikke som i Norge og alt blir kringkastet på direktesendt tv. Så den offisielle politikken er at alokohol er forbudt, men det brygges og selges over lav sko i samfunnet. Flaut, men sant. Korrupsjonen har nådd nye høyder. 
 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (48 minutter siden):

Fascinerende hvordan personer som vil forby cannabis ikke klarer å svare på om de vil forby alkohol eller ikke.

Blir til og med sure når de blir spurt 😆

Det er vel en form for ekstremisme. Når aktivt går inn for at de ikke vil svare, så får vi jo anta deres ståsted. 

Var nylig i Thailand, som for ikke lenge siden gikk fra skikkelig strenge straffer til legalisering av cannabis... vil ikke si at samfunnet har brutt sammen akkurat... noe irriterende lukt, men det blir regulert bort som ved røykeforbud. 

Jeg er dog sikkert på at Norge kommer til å være den aller siste skanse som står i mot legalisering av cannabis for rekreasjonelt bruk. Vi er ganske fanatiske når det kommer til forbud her i landet. 

Endret av Andre1980
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (27 minutter siden):

Det er vel en form for ekstremisme. Når aktivt går inn for at de ikke vil svare, så får vi jo anta deres ståsted. 

Var nylig i Thailand, som for ikke lenge siden gikk fra skikkelig strenge straffer til legalisering av cannabis... vil ikke si at samfunnet har brutt sammen akkurat... noe irriterende lukt, men det blir regulert bort som ved røykeforbud. 

Jeg er dog sikkert på at Norge kommer til å være den aller siste skanse som står i mot legalisering av cannabis for rekreasjonelt bruk. Vi er ganske fanatiske når det kommer til forbud her i landet. 

Tror dessverre du har rett.

Den hjernevask propagandaen, som har foregaatt her, over mangen tiaar, trengs det tid, for aa loese opp igjen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (34 minutter siden):

Var nylig i Thailand, som for ikke lenge siden gikk fra skikkelig strenge straffer til legalisering av cannabis... vil ikke si at samfunnet har brutt sammen akkurat... noe irriterende lukt, men det blir regulert bort som ved røykeforbud. 

Fikk du med deg, hvordan det var med kjoeringen, der nede. Kjoerte de, naar de hadde brukt cannabis?

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Min personlige mening er at alle som arbeider for legalisering trolig også har brukt eller ønsker å bruke narkotika som en slags erstatning for alkohol. Jeg kan ikke helt forstå poenget med dette. Hadde alkohol kommet som en nyhet i dag hadde jeg vel også sagt nei til dette. 

Ja hadde alkohol blitt oppfunnet i dag så hadde det heilt sikkert blitt forbudt, alkohol er tross alt det aller mest skadelege rusmiddelet. Ikkje berre for eiga helse men også for andre i samband med fyllekøyring og slossing. 

Det er også derfor enkelte vil ha alternativ til alkohol som har andre fordelar og ulemper. Kokain som artikkelen din omhandlar har faktisk ein del objektive fordelar til festbruk samanlikna mes alkohol. Kokain er kalorifattig og ein treng ikkje å innta eit heilt flytande måltid for å bli full. Det er også ein rus som kjem fort og forsvinn igjen nesten like fort. Med alkoholrus så er ein ofte på sitt fullaste i det festen er over, då mykje av rusen er "vekkasta" til når dunetter festen berre skal kome deg heim og i sengs. I tillegg slepp ein å være bakfull dagen derpå. Kokain har sjølvsagt også sine ulemper, men brukt på "rett" måte så er det eit langt meir fornuftig rusmiddel når ein skal feste nokre timar på kvelden og samtidig har tenkt å gjere noko nyttig neste morgon. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Ja hadde alkohol blitt oppfunnet i dag så hadde det heilt sikkert blitt forbudt, alkohol er tross alt det aller mest skadelege rusmiddelet. Ikkje berre for eiga helse men også for andre i samband med fyllekøyring og slossing. 

Det er også derfor enkelte vil ha alternativ til alkohol som har andre fordelar og ulemper. Kokain som artikkelen din omhandlar har faktisk ein del objektive fordelar til festbruk samanlikna mes alkohol. Kokain er kalorifattig og ein treng ikkje å innta eit heilt flytande måltid for å bli full. Det er også ein rus som kjem fort og forsvinn igjen nesten like fort. Med alkoholrus så er ein ofte på sitt fullaste i det festen er over, då mykje av rusen er "vekkasta" til når dunetter festen berre skal kome deg heim og i sengs. I tillegg slepp ein å være bakfull dagen derpå. Kokain har sjølvsagt også sine ulemper, men brukt på "rett" måte så er det eit langt meir fornuftig rusmiddel når ein skal feste nokre timar på kvelden og samtidig har tenkt å gjere noko nyttig neste morgon. 

 

Huff og huff, du blir med stor sannsynlighet, raahekta paa det.

Spoer du meg, saa ligger det i toppen, paa fareskalaen, anbefales ikke!

Pass dere for denne fella, "Ja, men en linert, hvert nyttaar, det gaar greit. Fint det."

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Så er det alt som skjer utenom protokollen da. Bare i Pakistan har det blitt avdekket politimenn som drikker i tjenesten/når de er på jobb. Nå er media der ikke som i Norge og alt blir kringkastet på direktesendt tv. Så den offisielle politikken er at alokohol er forbudt, men det brygges og selges over lav sko i samfunnet. Flaut, men sant. Korrupsjonen har nådd nye høyder. 
 

 

Så alkohol burde forbys?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, FriskLuft said:

Vedkommende begynte med såkalte svake rusmidler ble det sagt..

Alle som vil prøve marihuana, eller vil ha det regelmessig for selvmedisinering, blir en del av ett kriminelt nettverk. Dette kriminelle nettverket har 'selgere' som har en del teknikker for å få folk til å prøve flere ting.

Når folk går på polet, så får de ikke konstant tilbud om andre rusmidler. Veldig heldig på den måten de som vil bruke alkohol... Forestill deg å gå på polet, og hver gang i kassa måtte svare på om du ikke skulle prøvd noen andre rusmidler. Når du er ferdig med å betale så sier kassadama "Vi har en kampanje denne uken, her er en liten gratis kokainprøve med på kjøpet! Værsegod..."

9 hours ago, FriskLuft said:

Ja - hvorfor skal folk ruse seg overhodet? Kan ikke fatte å fortstå at noen synes dette er nødvendig for å ha et godt liv?

En grunn er at folk med traumer, ofte fra barndom, har en slags kronisk nedstemthet som gjør at de ikke føler seg normal eller tilfreds til vanlig. Når disse prøver ett rusmiddel, så finner de ut at de føler seg ok for første gang på kanskje veldig mange år. Men når rusen dabber av, så vil den kroniske tilstanden fra traumer komme tilbake. Da er en kort, men logisk vei videre å fortsette å ruse seg for å føle seg bra så mye som mulig.

For de mange andre som ikke har traumer fra tidligere i livet, så 'greier de seg' uten rusmidler, og forstår dermed ikke hvordan andre med (dype) traumer har det. Det er viktig å påpeke at det ikke automatisk er ett offerkort for å drive med rusmidler. Man har gode muligheter til å få ett bra liv på andre måter, eller gjennom terapi.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (11 timer siden):

Min personlige mening er at alle som arbeider for legalisering trolig også har brukt eller ønsker å bruke narkotika som en slags erstatning for alkohol.

Ja dette er andre gang jeg leser en sånn påstand på kort tid, og jeg må bare si at det minner noe jævlig om en hersketeknikk. Er det ikke like sannsynlig at noen kanskje er fritenkere eller humanister ? Ikke glem at alkohol også er narkotika. 

 

FriskLuft skrev (11 timer siden):

Og hvorfor skal vi åpne opp for at flere mennesker enklere skal få tilgang til flere rusmidler? Det gir ingen mening overhodet. 

FriskLuft skrev (10 timer siden):

Vedkommende begynte med såkalte svake rusmidler ble det sagt..

Her har du misforstått et par ting, det er allerede veldig enkel tilgang ! Jeg ønsker altså i praksis en innsnevring i tilgang, jeg ønsker regulering, ett utsalg i form av apotek eller vinmonopol, ikke 20 illegale knark selgere som er åpne 24/7 og ikke har aldersgrense, det er det jeg prøver å bekjempe. 

Også er det trappetrinns teorien, der lille Erik begynner med hasj også går han videre til amfetamin og så heroin og så dør lille Erik, men hadde det ikke vært logisk at lille Erik begynte med alkohol i så fall ? Vel det er ikke sånn trappetrinns teorien fungerer, nei de fleste vil ha sitt vante dop, men noen få vil la seg lure av en selger, eller kanskje selgeren er tom for det vante så det kjøpes et annet farligere rusmiddel for sånn er illegale selgere de har ikke bare cannabis, men piller og pulver og annet faenskap også, og sånn fortsetter det til lille Erik bruker sprøyter. Under et regulert salg så kunne ting vært veldig annerledes, trappetrinns teorien holdes i live av forbudet, regulering av noen av de mildere/tryggere rusmidlene hadde vært motgift. Det er en grunn til at vi har så mange overdosedødsfall i Norge. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (11 timer siden):

Og likevel vil du beholde dette systemet som gir kriminelle monopol på rusmidler ? Vil du heller ha kriminelle som selger kokain til 16 åringer, heller enn et statlig regulert utsalg ? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan det tenkes her ?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hadde dere visst hvor mye, brukerene av cannabis, sliter opp i dette.

I utgangspunktet, lovlydige, ressurssterke mennesker, som blir vingeklippet av systemet, gjennom fengselsstraff, boeter, stigmatisering, isolasjon ( foererkortet ), oekonomi og jobbkarriere.

Dette er en stor gruppe. 

Hva med deres livskvalitet og samfunnskonsekvensene, av  dette?

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (14 minutter siden):

I utgangspunktet, lovlydige, ressurssterke mennesker, som blir vingeklippet av systemet, gjennom fengselsstraff, boeter, stigmatisering, isolasjon ( foererkortet ), oekonomi og jobbkarriere.

Kanskje vi skulle tenke litt paa trappetrinnsteorien, oppi dette styret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Ja dette er andre gang jeg leser en sånn påstand på kort tid, og jeg må bare si at det minner noe jævlig om en hersketeknikk. Er det ikke like sannsynlig at noen kanskje er fritenkere eller humanister ? Ikke glem at alkohol også er narkotika. 

 

Her har du misforstått et par ting, det er allerede veldig enkel tilgang ! Jeg ønsker altså i praksis en innsnevring i tilgang, jeg ønsker regulering, ett utsalg i form av apotek eller vinmonopol, ikke 20 illegale knark selgere som er åpne 24/7 og ikke har aldersgrense, det er det jeg prøver å bekjempe. 

Også er det trappetrinns teorien, der lille Erik begynner med hasj også går han videre til amfetamin og så heroin og så dør lille Erik, men hadde det ikke vært logisk at lille Erik begynte med alkohol i så fall ? Vel det er ikke sånn trappetrinns teorien fungerer, nei de fleste vil ha sitt vante dop, men noen få vil la seg lure av en selger, eller kanskje selgeren er tom for det vante så det kjøpes et annet farligere rusmiddel for sånn er illegale selgere de har ikke bare cannabis, men piller og pulver og annet faenskap også, og sånn fortsetter det til lille Erik bruker sprøyter. Under et regulert salg så kunne ting vært veldig annerledes, trappetrinns teorien holdes i live av forbudet, regulering av noen av de mildere/tryggere rusmidlene hadde vært motgift. Det er en grunn til at vi har så mange overdosedødsfall i Norge. 

 

Dersom du regulerer dette og får inn ett "narkomonopol" så vil det vel også fortsatt være slik at et ulovlig marked vil være der slik det er med alkohol til f.eks mindreårige i dag. Jeg har null tro på at enklere tilgang vil redusere forbruket. Jeg har selv aldri blitt tilbudt narkotika, men øl f.eks ser jeg i alle butikker. Hvorfor har ikke jeg blitt tilbudt narkotika, men kun alkohol? Det enkle svaret må jo være at den ene er lovlig, det andre ikke. Mao må en oppsøke fester eller mennesker som har omgang med narkotika for å bli tilbudt narkotika. Og det er mange der ute som aldri får noen befatning av narkotika fordi de aldri blir tilbudt det der de ferdes.  Så nei - legalisering av det som i dag er ulovlig rusmidler, uansett hva det måtte være, er IKKE veien å gå da det bare vil gjøre det ennå enklere å få tilgang til dette - og jo mer tilgang jo mer bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 minutter siden):

Dersom du regulerer dette og får inn ett "narkomonopol" så vil det vel også fortsatt være slik at et ulovlig marked vil være der slik det er med alkohol til f.eks mindreårige i dag. Jeg har null tro på at enklere tilgang vil redusere forbruket. Jeg har selv aldri blitt tilbudt narkotika, men øl f.eks ser jeg i alle butikker. Hvorfor har ikke jeg blitt tilbudt narkotika, men kun alkohol? Det enkle svaret må jo være at den ene er lovlig, det andre ikke. Mao må en oppsøke fester eller mennesker som har omgang med narkotika for å bli tilbudt narkotika. Og det er mange der ute som aldri får noen befatning av narkotika fordi de aldri blir tilbudt det der de ferdes.  Så nei - legalisering av det som i dag er ulovlig rusmidler, uansett hva det måtte være, er IKKE veien å gå da det bare vil gjøre det ennå enklere å få tilgang til dette - og jo mer tilgang jo mer bruk. 

Så for å følge denne logikken så bør alkohol også forbys, ikke sant?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (14 minutter siden):

Så for å følge denne logikken så bør alkohol også forbys, ikke sant?

Jeg vil ikke forby noe som i dag er lovlig - det blir for komplisert. men hadde alkohol kommet som nye nytt i dag ville jeg gjerne forbudt det ja. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (11 minutter siden):
FriskLuft skrev (18 minutter siden):

Dersom du regulerer dette og får inn ett "narkomonopol" så vil det vel også fortsatt være slik at et ulovlig marked vil være der slik det er med alkohol til f.eks mindreårige i dag. Jeg har null tro på at enklere tilgang vil redusere forbruket. Jeg har selv aldri blitt tilbudt narkotika, men øl f.eks ser jeg i alle butikker. Hvorfor har ikke jeg blitt tilbudt narkotika, men kun alkohol? Det enkle svaret må jo være at den ene er lovlig, det andre ikke. Mao må en oppsøke fester eller mennesker som har omgang med narkotika for å bli tilbudt narkotika. Og det er mange der ute som aldri får noen befatning av narkotika fordi de aldri blir tilbudt det der de ferdes.  Så nei - legalisering av det som i dag er ulovlig rusmidler, uansett hva det måtte være, er IKKE veien å gå da det bare vil gjøre det ennå enklere å få tilgang til dette - og jo mer tilgang jo mer bruk. 

Så for å følge denne logikken så bør alkohol også forbys, ikke sant?

Ser dere selvbedraget, @FriskLuft og @Boing_80?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den satt langt inne den. @VifteKopp, har jo stilt dere det spoersmaalet,  mangen, mangen ganger.

Mener du at det er greit, at vi beholder alkohol. som er det aller verste rusmidlet av dem alle, som lovlig, til fordel for cannabis, som ligger et hakk over kaffe, i fareklasse?

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...