Gå til innhold

Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fradrik skrev (5 timer siden):

Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge.

Her er det kun snakk om endringer for biler med naturgass/metan og propan slik at de får samme regler som det hydrogengass-drevne biler allrede har. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikk er det 241 personbiler (tall fra 1.3.2020) som får endret regler. Disse utgjør 0,0087% av personbilbestanden på 2 777 471 biler. Til sammenligning finnes det over 2000 ganger flere elbiler i landet.

For varebiler og lastebiler finner jeg ikke riktig tall ettersom SSB sine tall gjelder "andre drivstoff" der det er en ukjent andel av disse de nye reglene gjelder for. Dermed kan vi bare slå fast at tallet er lavere enn dette:

Varebiler: 500 "annet drivstoff" av totalt 507 911, så under 0,1% av bestanden

Lastebiler: 698 "annet drivstoff" av totalt 69 931, så under 1% av bestanden

Busser: 779 "annet drivstoff" av totalt 14 883, så under 5,2% av bestanden

Den nye politikken gjelder altså for et sted mellom 241 og 2218 kjøretøy, av totalbestanden på 5 638 787 kjøretøy.

Symbolpolitikk much? Finnes det andre gode måter å bruke naturgass på? - Ja

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (16 timer siden):

Du glemmer at et parti med biogass-tilknytning sitter i regjeringen.

I AutoPASS-systemet er det ikke mulig å skille mellom hvilke type gass de ulike kjøretøyene har på tanken, så biogass og naturgass er likestilt i forslaget. Hovedformålet er nok å redusere partikkelutslipp fra eksos, ved å dreie tungtrafikken bort fra diesel, og over på naturgass.

Fradrik skrev (5 timer siden):

Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge.

Kilde: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken

Forslaget gjelder kun gasskjøretøy over 3 500 kg, så det er nok svært få, om noen, personbiler som blir omfattet.

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (30 minutter siden):

Forslaget gjelder kun gasskjøretøy over 3 500 kg, så det er nok svært få, om noen, personbiler som blir omfattet.

Ups, her er en kilde til kjempefeil i regnestykket mitt lengre opp her. Da gjelder denne ordningen for ennå færre kjøretøy enn jeg hadde regnet ut.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Ups, her er en kilde til kjempefeil i regnestykket mitt lengre opp her. Da gjelder denne ordningen for ennå færre kjøretøy enn jeg hadde regnet ut.

Uansett hva man måtte mene om tiltaket så er det rettet mot eksakt null eksisterende kjøretøy. Formålet er å påvirke hva man investerer i når man kjøper nye kjøretøy. Å diskutere hvor mange eksisterende kjøretøy som påvirkes er ikke relevant for å vurdere tiltaket.

Lenke til kommentar

Riktig - og når dette er en gruppe kjøretøy som er sjeldne og bompengefritaket ikke utgjør rare forskjellen i utgifter - så kan man se for seg lite endring i kjøpsbeslutninger som følge av tiltaket. Konklusjonen blir den samme. Dette er et symboltiltak for å vise at man "gjør noe" uten at man faktisk gjør noe nevneverdig. Hverken målt i framtidige utslippsreduksjoner, økonomisk eller for kjøretøybestandens sammensetning.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

 og bompengefritaket ikke utgjør rare forskjellen i utgifter

Javel? En bil i takstgruppe 2 med EURO 6 motor kan bruke oppimot 10000 i måneden på bompenger om den går i skytteltrafikk i og omkring oslo. (Kun regnet på osloringen og ytre ring. andre bomspasseringer kommer i tilegg). Med EURO 5 eller eldre kan du nesten doble det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...