Gå til innhold

Toyotas første elbil får over 500 kilometers rekkevidde


Anbefalte innlegg

17 hours ago, Snowleopard said:

I elbil-sammenheng så man gjerne dette på de minste og svakest motoriserte elbilene, som de opprinnelige tvillingene og tidligere utgaver av Renault Zoe. Og man har sett det ved mindre aerodynamiske biler straks de passerer de magiske 60-70 km/t sammenlignet med mer aerodynamiske biler med kraftigere motorer.

Akkurat det har nok mer med at små biler er lette å gjøre. For lette biler vil kryssingspunktet hvor luftmotstanden dominerer over rullemotstanden komme ved lavere fart. Dermed blir den prosentvise økningen i forbruk i litt høye hastigheter større selv om motorkarakteristikk og luftmotstand var helt lik.

Husk også å ikke se blind på Cd verdier. Cd er en koeffisient. Den faktiske luftmotstanden fremkommer av frontareal ganget med Cd. Så to biler med samme Cd kan ha helt forskjellig luftmotstand i samme fart.

Når det er sagt å er nok også motorkarakteristikker noe tunet for det tiltenkte formålet. Småbiler vil normalt tjene på en lavere optimal hastighet enn biler som i større grad vil se bruk på landevei/motorvei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (1 time siden):

Akkurat det har nok mer med at små biler er lette å gjøre. For lette biler vil kryssingspunktet hvor luftmotstanden dominerer over rullemotstanden komme ved lavere fart. Dermed blir den prosentvise økningen i forbruk i litt høye hastigheter større selv om motorkarakteristikk og luftmotstand var helt lik.

Husk også å ikke se blind på Cd verdier. Cd er en koeffisient. Den faktiske luftmotstanden fremkommer av frontareal ganget med Cd. Så to biler med samme Cd kan ha helt forskjellig luftmotstand i samme fart.

Når det er sagt å er nok også motorkarakteristikker noe tunet for det tiltenkte formålet. Småbiler vil normalt tjene på en lavere optimal hastighet enn biler som i større grad vil se bruk på landevei/motorvei.

Nå nevnte jeg spesifikt den Renault Zoe'en som fikk kraftigere motor, for å vise til en modell som det finnes en identisk utgave av, der man slipper å tenke på cd-verdier og karosseriform. Og jeg henviste til ice-verden, hvor man hadde biler av samme type og form, der eksteriøret er likt.

Jeg er absolutt klar på at man kan kun teste om motor utgjør en forskjell, dersom alt annet er likt. Straks man har andre forskjeller, så har man mulige feilkilder.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Hmm, strømmen går som regel flere ganger i året her. Betyr det at alle elbilene her har blitt utdatert allerede?

Når det kommer 27 elbiler i krana samtidig fordi strømmen gikk, fordi det var kø, fordi det var uvær, så kan man spekulere i om sånt omsider blir dødsdommen for elbiler ja.

Ellers er dem utdaterte fordi det har kommet nye modeller.

Lenke til kommentar

Hvis strømmen blir borte permanent har man større bekymringer enn om elbilen får ladet. Da vil heller ikke bensinpumpa virke.

Ellers lever jeg et sted hvor man kan ha opptil 10-12 strømbrudd på et år. Har aldri vært et problem med mine elbiler siste 10 år.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (På 1.4.2022 den 17.53):

Når det kommer 27 elbiler i krana samtidig fordi strømmen gikk, fordi det var kø, fordi det var uvær, så kan man spekulere i om sånt omsider blir dødsdommen for elbiler ja.

Ja du kan jo drømme og håpe på det, men det kommer ikke til å skje.

 

Mekker`n skrev (På 1.4.2022 den 17.53):

Ellers er dem utdaterte fordi det har kommet nye modeller.

Det skjer hele tiden med alle nye biler, nye pc'er, nye mobiler etc. Min elbil er enda den beste bilen man kan få kjøpt i den prisklassen. Og med kontinuerlige oppdateringer O.T.A. så holder den seg godt nok for meg. Mulig du sliter litt mer med det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her leverer TOYOTA sin gamle teknologi. gamle motorer, gammelt batteri. Dårlig hutiglading, ingen hengerfeste på en SUV???  De kan bedre og vi får håpe at Toyota snart tar Elbil på alvor, selv om dette er et bra steg i ritkig retning, er det jo trist at de har brukt 900 milliarder på utvikling av En hydrogen bil som ikke kan selges, for den tåler ikke kuldegrader, og koster nesten 5 ganger mer og kjøre en en elbil m dagens strømpris.  Snart kommer Amerikanere med elbiler, suv, 4x4 som virkelig yter noe, og kan trekker så stor henger du har råd til, for samme pris om du her kan få en avdanket 15 år gammel Elbil( ja dette er 15 år gammel teknologi).  Toyota burde slippe løs mer av det nye de har på lager. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uff, enda mer fanboying. De bilene som er testet er den amerikanske utgaven som har annen type batteri. HF skal den få, riktignok kun 750 kg, men det er jo mange biler som ikke har mer enn det. Dette er knapt en SUV men en X-over som er mer eller mindre en moteting nå til dags. Alle tror de trenger SUV 4WD for å kjøre et par kilometer til butikken på flatmark, og selvsagt trenger de piggdekk. Sannheten er vel at ferdighetene til norske sjåfører blir bare dårligere og dårligere og nå trenger man all verdens hjelpemidler selv for den enkleste typen kjøring.

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Uff, enda mer fanboying. De bilene som er testet er den amerikanske utgaven som har annen type batteri. HF skal den få, riktignok kun 750 kg, men det er jo mange biler som ikke har mer enn det. Dette er knapt en SUV men en X-over som er mer eller mindre en moteting nå til dags. Alle tror de trenger SUV 4WD for å kjøre et par kilometer til butikken på flatmark, og selvsagt trenger de piggdekk. Sannheten er vel at ferdighetene til norske sjåfører blir bare dårligere og dårligere og nå trenger man all verdens hjelpemidler selv for den enkleste typen kjøring.

Du har missforstått det meste.   Det finnes millioner av Tømrere, eletktrikere, rørleggere og mange andre som trenger varebil, pickup el som kan trekke mer en en fis(750kg) og ha rekkevidde og utstyr som kan gi strøm til sag, sveis, kuttere mm.   Klarer meg hårfint m en X som drar 2,3 tonn noen ganger i uken, men skulle helst hatt mer.  Trenger mer rekkevidde, helst 800km eller mer, så jeg fortsatt har 400km m 2 tonn bakpå.  Først da kan elbiler , erstatte fossil dritten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (42 minutter siden):

Du har missforstått det meste.   Det finnes millioner av Tømrere, eletktrikere, rørleggere og mange andre som trenger varebil, pickup el som kan trekke mer en en fis(750kg) og ha rekkevidde og utstyr som kan gi strøm til sag, sveis, kuttere mm.   Klarer meg hårfint m en X som drar 2,3 tonn noen ganger i uken, men skulle helst hatt mer.  Trenger mer rekkevidde, helst 800km eller mer, så jeg fortsatt har 400km m 2 tonn bakpå.  Først da kan elbiler , erstatte fossil dritten. 

@Kjetil Sandal Vi har lik tankesett. Men, du glemte en ting.

Også dette. Lading av ELBIL bør ta like kort tid som det tar å fylle på en vanlig fosilbil. Dvs, bare noen få minutter.

Lenke til kommentar
spetter skrev (44 minutter siden):

@Kjetil Sandal Vi har lik tankesett. Men, du glemte en ting.

Også dette. Lading av ELBIL bør ta like kort tid som det tar å fylle på en vanlig fosilbil. Dvs, bare noen få minutter.

Pff, så lenge batteriet lader seg mens jeg sover, driter jeg egentlig i hvor lang tid det tar. 

Hver eneste dag kan startes med full tank, og gitt at batteriet er stort nok, trenger man ikke å etter-fylle før neste natt.

Riktignok fungerer dette best for de som har bilen parkert hjemme om natten. På egen tomt, med tilgjengelig strøm og kabler for å lade. Slik er det ikke alle som bor. 

Et spennende alternativ til å lade opp batteriet på få minutter, er å bare bytte ut hele batteriet med en ferdig ladet et. Hvorfor lade batteri ved hurtiglader, mens bilen står stille, og alle er tvunget til å vente? Et annet batteri kan lades mens du er ute på farten, og elegant swappes inn, ved behov. 

Riktignok ikke noe jeg selv trenger, siden jeg nettopp kan lade hjemme hver natt.. Så hvorvidt Nio klarer å overbevise nok nordmenn om en slik avtale, til at det går økonomisk rundt, er jeg usikker på. Spennende er det allikevel!

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge en kan få 80% på 10 minutter, med en bil som har minst 500km rekkevidde.
Noen modeller har løst dette problemet med at de har 2 batteripakker, som kan lades samtidig.
Vet at Hummer EV har dette, og trekkvogner, men det skal være flere.

Har de ladeporter på begge sider av bilen så løser de enda ett problem.

Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (8 timer siden):

Du har missforstått det meste.   Det finnes millioner av Tømrere, eletktrikere, rørleggere og mange andre som trenger varebil, pickup el som kan trekke mer en en fis(750kg) og ha rekkevidde og utstyr som kan gi strøm til sag, sveis, kuttere mm.   Klarer meg hårfint m en X som drar 2,3 tonn noen ganger i uken, men skulle helst hatt mer.  Trenger mer rekkevidde, helst 800km eller mer, så jeg fortsatt har 400km m 2 tonn bakpå.  Først da kan elbiler , erstatte fossil dritten. 

Du glemmer at håndtverkere har hver sine "territorier" for å slippe å kjøre så langt. De driver jo tross alt i håndtverkerbransjen, ikke varebilbransjen. Skulle ikke forundre meg om de fleste håndtverkerbiler bare kjøres 5-10 kkm/år. Leverandørbransjen spiller veldig på det at håndtverkere skal få drive med håndtverket sitt maksimalt, mens leverandørene kan drive med utkjøring, og at det sparer penger.

spetter skrev (7 timer siden):

@Kjetil Sandal Vi har lik tankesett. Men, du glemte en ting.

Også dette. Lading av ELBIL bør ta like kort tid som det tar å fylle på en vanlig fosilbil. Dvs, bare noen få minutter.

Du glemmer at håndtverkere kjører så lite hver dag at de sjeldent trenger å hurtiglade. Samt at håndtverkere er svært glad i å finne på grunner for å ta seg en ekstra pause. De vil nok hurtiglade langt oftere enn bilene lar dem gjøre det. Og når de først en sjelden gang får hurtigladet så velger de neppe 100+ kW-laderen. De velger den med 50 kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Så lenge en kan få 80% på 10 minutter, med en bil som har minst 500km rekkevidde.
Noen modeller har løst dette problemet med at de har 2 batteripakker, som kan lades samtidig.
Vet at Hummer EV har dette, og trekkvogner, men det skal være flere.

Har de ladeporter på begge sider av bilen så løser de enda ett problem.

80% av 500 km er 400 km. Hvis fartsgrensa er i snitt 100 km/t så skal man altså kjøre i 4 timer for å få seg en 10 minutters pause før man hiver seg i bilen for nye 3-4 timer. Det er en hel arbeidsdag, med bare 10 minutter til å strekke på beina, gå på do, spise ei pølse og ta en kopp kaffe. Jeg vet du kjører profesjonelt, men ville du ikke følt at det er litt lite selv for privat kjøring? Når jeg skal kjøre f.eks Tromsø-Oslo privat så foretrekker jeg 3-4 timer kjøring mellom pausene, men foretrekker ca en halvtimes pause når jeg først tar de. Både med fossilbil og el..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg vet du kjører profesjonelt, men ville du ikke følt at det er litt lite selv for privat kjøring?

Jeg tar pauser fra kjøringen hele tiden, men ikke nær ladere.
Kjører kun innen Trøndelag, og har mange stopp. 

Det samme når jeg kjører egen bil, jeg gidder ikke stoppe der det er folk.
Jeg finner plasser hvor det er noe å se, evn.t rasteplasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...