Gå til innhold

Toyotas første elbil får over 500 kilometers rekkevidde


Anbefalte innlegg

Christer Fure Nervik skrev (11 timer siden):

Batterisjekken (som garanterer batteriet i 10år) - koster ytterligere 4000,- PR ÅR..

Blir veldig høye servicekostnader dette her..

Toyota: 4k/år (må gjøres hvert 3. år og koster 12k) Det blir mest sannsynlig noe du gjør 1 eller 0 ganger.

Hyundai Kona - 8k hvert 2. år - stor sjanse for at man ryker på en slik iløpet av eierskapet.

Model Y: 2500 i året i hjuloppretting årlig./ 5500 i bremseoverhaling hvert 2. år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Og dermed er det en dårlig pickup.
Bilen var uansett utelukket for meg, på grunn av fronten som ser ut som en frosk.

Fordi den benytter motorene fremme når man cruiser på tørr asfalt om sommeren?
Porche Taycan gjør det samme.. Den er vel dårlig den og da..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DrAlban3000 said:

Toyota: 4k/år (må gjøres hvert 3. år og koster 12k) Det blir mest sannsynlig noe du gjør 1 eller 0 ganger.

Model Y: 2500 i året i hjuloppretting årlig./ 5500 i bremseoverhaling hvert 2. år

Tipper de fleste vil gjøre det årlig siden det kreves for å beholde den fine 10års batterigarantien til Toyota.

Forøvrig priser nedi 800kr for å ta hjulstillingskontroll på Model Y, og det må ikke gjøres årlig.
Bremseoverhaling er heller ikke noe man må gjøre hver 2'e år med mindre man bader bilen i salt og aldri spyler den.
Det tar dog 10 minutter per hjul å gjøre selv. 59kr for en tube caliperfett på biltema og en tube holder til mange "overhalinger".

Toyotan har jo også skivebremser så den trenger nok også like hyppig "overhaling".

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Forøvrig priser nedi 800kr for å ta hjulstillingskontroll på Model Y, og det må ikke gjøres årlig.

I følge tysk EU-kontroll så bør man gjøre sånt med en gang pga Teslas manglende evne til å sette sammen biler. De underkjenner 10% av Teslaene, mye pga understell og det er dobbelt så høy rate som snittet.

Tesla Model S Presents Most Defects Among EVs In TUV Inspection After 3 Years

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Toyota: 4k/år (må gjøres hvert 3. år og koster 12k) Det blir mest sannsynlig noe du gjør 1 eller 0 ganger.

Hyundai Kona - 8k hvert 2. år - stor sjanse for at man ryker på en slik iløpet av eierskapet.

Model Y: 2500 i året i hjuloppretting årlig./ 5500 i bremseoverhaling hvert 2. år

Gjelder Kona fra 2020 og nyere. Er ikke et punkt på planen for eldre Konaer. Så får vi se om det blir endring på det etter batteribytte...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, de tapte vel 100 000 kr eller noe sånt på hver Mirai de solgte så det var nok en dyrekjøpt lærepenge. Både derfor og fordi de har forsinket seg selv 10 år i elbilutvikling. Sånn jeg skjønner det så skal XYZÆ4 eller hva den nå heter bare produseres i et lite antall de første årene. Så det blir effektivt minst 10 år forsinkelse regnet fra 2014 til ekte volumproduksjon.

Klikket meg videre til denne overskriften og humret litt mer. *Hva var det vi sa* - Selv Spetalen kan ta grundig feil om framtida på tross av både svært god teknisk bakgrunn og økonomiforståelse. Dette var rett og slett en solid bommert. Sure penger for han. Jeg satset nøyaktig null på det og tapte dermed null.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

De har tydeligvis planlagt elbiler i lang tid da de skal komme med mange modeller framover, så det er nok bare noen som har blitt sitert feil, eller at de ville holde det hemmelig.

Jeg har etterspurt elektrisk Hilux og da se de at de ventet på bedre batterier.

Men det er jo en viss risiko for at den elektriske Hiluxen vil bruke motoren(e) fremme under vanlig kjøring på asfalt.. 
Det blir jo isåfall (ifølge deg) en dårlig pickup..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 minutter siden):

Jeg har etterspurt elektrisk Hilux og da se de at de ventet på bedre batterier.

Det er flere andre konkurrenter som kommer med biler i omtrent samme format. De har tydeligvis klart å finne gode batterier på et tidligere tidspunkt enn Toyota.

Lenke til kommentar

Selv anser jeg de første elbilene fra Toyota som symbolske tullebiler som strider imot konsernets kjerneverdier. De er lagd på feil premisser og i samarbeid med Subaru så dette blir sikkert en mandagsbil. Sikkert av bedre kvalitet enn alle de andre, men en mandagsbil.

Jeg hadde ikke kjøpt den.

Ellers liker jeg at den billigste utgaven har best rekkevidde.

Elbiler blir utdatert den dagen strømmen går.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Mekker`n said:

 

Elbiler blir utdatert den dagen strømmen går.

Elbiler ladet av en generator er gjerne mere effektive enn fossilbiler. Generatorer jobber på perfekt turtall og elbiler har lavt forbruk.

Tok vel ca 48 timer fra krigen brøt ut i ukraina før bensinstasjonene var tomme for drivstoff. Men de hadde enda strøm de fleste plasser..

Så jeg tror det går like fint med elbil som en dieselbil i en krisesituasjon.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (1 time siden):

Ellers liker jeg at den billigste utgaven har best rekkevidde.

Det må du gjerne like. Men det er helt vanlig.

Best rekkevidde ved batteripakke på X kWh får du ved å putte inn en slappere motor. Rå ytelse, gjerne med trekkraft på dobbelt så mange hjul, krever energi. Ergo går maksimal rekkevidde ned. 

Det samme ser du om du titter på egenskapene til andre elbiler også. Tesla, Polestar og de fleste andre har samme symtom. Bedre og kjappere motor, og ikke minst to motorer, stjeler mer fra batteriet. 

En mulig kompensasjon for dette problemet er å konsekvent utstyre alle premium-biler med et større batteri - forbeholdt kun den modellen. Men da får du ulike batterier på tvers, samt et stort batteri alle som uansett ikke ønsker toppmodell, kanskje er villig til å betale for. I praksis ser vi ikke dette så ofte. (Har du utviklet et større batteri, hvorfor ikke la alle varianter få tilgang på det som en opsjon?)

Innen bensin/diesel-drevne kjøretøy er det forresten ingen hemmelighet at de kraftigste motorene krever mer drivstoff per mil. Forbruket er høyere. Intet nytt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Men det er jo en viss risiko for at den elektriske Hiluxen vil bruke motoren(e) fremme under vanlig kjøring på asfalt.. 
Det blir jo isåfall (ifølge deg) en dårlig pickup..

Da beholder jeg min diesel pickup.

Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er flere andre konkurrenter som kommer med biler i omtrent samme format. De har tydeligvis klart å finne gode batterier på et tidligere tidspunkt enn Toyota.

Toyota venter på faststoffbatterier. 

Alle dagens elbiler bruker løvebatterier (li-ion).
De er langt fra gode nok. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Toyota venter på faststoffbatterier. 

Faststoffbatterier er dårlige. De fungerer mye dårligere enn Li-ion i minusgrader, ladetida er lengre og maks batterieffekt lavere. Rett og slett mye dårligere. Energitettheten er i størrelseorden 30% bedre i praksis, ikke 100% bedre slik de teoretiserer om. Det premature teknologivalget har blitt en prestisjesak. Bedre batterier er tilgjengelig nå, men de har kjørt seg fast i et hjørne av prestisje. Derfor lanserer de ikke Hilux EV i nærmeste framtid. Jeg vet ikke hvor gammel din Hilux er nå, men du kan sikkert legge til 10+ år på den før du får erstattet den med en Hilux EV. Hvis de fortsatt står bom fast på faststoff så lenge da.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Det må du gjerne like. Men det er helt vanlig.

Best rekkevidde ved batteripakke på X kWh får du ved å putte inn en slappere motor. Rå ytelse, gjerne med trekkraft på dobbelt så mange hjul, krever energi. Ergo går maksimal rekkevidde ned.

SNIP

Innen bensin/diesel-drevne kjøretøy er det forresten ingen hemmelighet at de kraftigste motorene krever mer drivstoff per mil. Forbruket er høyere. Intet nytt!

Dette er dessverre en veldig forenkling, som også blir feil. Det gjelder å balansere motorstørrelse etter behov, for så snart man presser en motor, så vil den bruke langt mere energi enn ved optimalt område. En for svak motor vil langt oftere oppleve å bli presset straks man slenger på mer vekt, og drøye oppoverbakker f.eks.

Dette var spesielt synlig med "norgesbiler" som var et begrep før hk-avgiften forsvant. Selv om utgaven med minste motoren var mindre tørst ved "rett frem"-kjøring på et plant underlag, så ble den straks mye tørstere enn kraftigere motorer i oppoverbakker, spesielt om den var full av folk og bagasje.

Den minste motoren slet og ble skikkelig tørst, mens utgavene med større motor som ikke trengte å presse seg for å klare bakkene, selv med bilen full av folk og oppakning, i langt mindre grad økte forbruket. I det daglige ble derfor norgesmodellene dyrere i drift enn de modellene med bode en og to motorstørrelser høyere. De aller kraftigst motoriserte, tjente normalt sett ikke like mye som kostnaden i forbruk ved vanlige turtallsområder. En annen sak med de kraftigste modellene, var vel så mye at de fristet brukerne til å kjøre de mer aggressivt. Men om det var bilenes feil eller eierne de lokket til seg, skal jeg ikke si min mening om. 😎

I elbil-sammenheng så man gjerne dette på de minste og svakest motoriserte elbilene, som de opprinnelige tvillingene og tidligere utgaver av Renault Zoe. Og man har sett det ved mindre aerodynamiske biler straks de passerer de magiske 60-70 km/t sammenlignet med mer aerodynamiske biler med kraftigere motorer.

Vil og påstå at hadde NAF-testene blitt gjort på tilsvarende veier men med høyere hastighet, ville vi fått relativt store utslag på tallene, der man kunne sett bedre hvordan både aerodynamikk og motorkarakteristikk øker forskjellen mellom forskjellige biler.

Dessverre og heldigvis, på elbiler finner man sjeldent forskjell på motorstørrelse innenfor samme modell, slik man er vant med fra ice-biler. Istedet ser man stortsett forskjell på om det er 2WD eller 4wd og dermed to og tre-motors oppsett, størrelse på batteri og tilleggsutstyr. Gjerne er forskjellen på performance-modeller hvor mye krefter man henter ut fra samme motor og batteri, og dekk/felg og bremser.

Det gjør det og vanskelig å bevise min påstand her. Men jeg mener vi faktisk ser det best ved Renault Zoe da de kom med samme modellen med 2 forskjellige motorer, samtidig som, etter det jeg fikk med meg, alt det andre var mer eller mindre det samme, inkludert batteriet. Likevel fikk utgaven med den oppgraderte motoren bedre IRL-rekkevidde enn den som hadde den vanlige motoren. Dog, en mulig feilkilde kan selvsagt være at det var mer endringer enn det som ble informert om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (På 29.3.2022 den 20.55):

Forventer egentlig at bilen klarer Tur-retur Kristiansand-Oslo uten å "tanke" minimum. I tillegg til noe småkjøring i oslo før vender mot krsand.
OG helst nærmere mot stavanger, etter krsand.  Neppe noen "rimmelige" elbil varianter som klarer det ? Tesla kanskje da dem er i det øvre pris sjiktet (800k?, noe som er urealistisk pris for nybil for mange) 

Det kan man jo forvente seg, men det har jo ingenting med realistiske behov å gjøre. Det er jo kun et personlig ønske (oppkonstruert problemstilling) for å slippe å ta skikkelig stilling til elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...