Hanhijnn Skrevet onsdag kl 06:19 Skrevet onsdag kl 06:19 Konkulf skrev (15 timer siden): Tiger er fine sykler! Er bare noe med AT'en jeg ikke klarer å slå fra meg, er kanskje noe med at den ser litt ut som en forvokst dirtbike 😅 Så er jeg også veldig glad i lyden av en P-twin! Har faktisk funnet en AT jeg mest sannsynligvis skal kjøpe nå til Torsdag (HER), og fattern blir da med i samme slengen og skal se på Triumph Tiger, så får se litt om det skulle friste litt da! Gromsykkel! Sjekk at Yoshimura-potta er registrert i vognkortet. Er det ikke gjort så bør du få det gjort. 1
Konkulf Skrevet onsdag kl 11:31 Skrevet onsdag kl 11:31 5 hours ago, Hanhijnn said: Gromsykkel! Sjekk at Yoshimura-potta er registrert i vognkortet. Er det ikke gjort så bør du få det gjort. Skal få sjekket det! Litt spent på å prøve en ordentlig ADV sykkel nå som jeg bare har kjørt nakensykkel frem til nå 😅 1
Hansien Skrevet onsdag kl 13:18 Skrevet onsdag kl 13:18 Om en ikke faller for adventure sykler og går tilbake til naken så er det uansett god erfaring som er verdt å ta med seg. Lykke til og kos deg med sykkelen. 2
Gavekort Skrevet onsdag kl 13:25 Skrevet onsdag kl 13:25 Man bør heller ikke være beskjeden med å prøvekjøre sykler hos forhandler. 3
Gavekort Skrevet torsdag kl 15:14 Skrevet torsdag kl 15:14 https://www.nrk.no/sorlandet/vil-nekte-16-aringer-a-kjore-lett-mc_-_-for-farlig-1.17526134 Mulig jeg har blitt en gammel og bitter fis, men jeg synes dette er et bra forslag. 1
Shoxx Skrevet torsdag kl 15:23 Skrevet torsdag kl 15:23 (endret) 12 minutes ago, Gavekort said: https://www.nrk.no/sorlandet/vil-nekte-16-aringer-a-kjore-lett-mc_-_-for-farlig-1.17526134 Mulig jeg har blitt en gammel og bitter fis, men jeg synes dette er et bra forslag. Må faktisk si meg enig. Etter moppe ble for "fattige" eller "tapere" direkt quote fra eget familjemedlem,så ser jeg jo lett ulykker har skutt i været. Er jo såpass at alle klarer å se det. Ikke bare tullinger som vil ødelegge for ungommen. Man kan jo si at mange kjørte som en idiot på moppe i gamle dager,og forklaringen var alltid "men de får jo nærmest lappen i posten" men viser seg jo at det har med alder (umodenhet) å gjøre,å lite med opplæring. For her kjører ungdommen med lett som om de har politiet i hælene. Det er stram wire HELE tiden. Det er bakhjulskjøring,det er enormt lyddnivå pga man bare må fjerne katalysatoren,eller modde eksosanlegget. Så kall meg en gammel dritt. Jeg støtter UP sjefen! Ungdommen får gå tilbake til 50cc som tross alt var mer vanlig før. Det vil dog fullstendig knekke salget av lett-mc her i landet. Ingen ungdom i hele landet vil kjøpe seg lett-mc på 18 årsdagen. Nå har jo lett-mc utviklet seg til å bli en desidert salgsvinner hos mc-forhandlere. Endret torsdag kl 15:28 av Shoxx 1 1
RookieNO Skrevet torsdag kl 15:37 Skrevet torsdag kl 15:37 Det JEG ikke skjønner er at ikke ATV er sterkere regulert enn det er. Synes jeg leser om ulykker med ATV hele våren, sommer og høst. Det er jo ikke så utstrakt bruk av dette, så risikoen virker veldig mye høyere enn andre kjøretøy... Så kan sikkert en del tilskrives at det i noen tilfeller brukes som nytte kjøretøy, men det virker som mange av ulykkene er rene "fritids" ulykker...
Gavekort Skrevet torsdag kl 16:20 Skrevet torsdag kl 16:20 Jeg er ikke overrasket når jeg ser hvor overrepresentert lett-MC er i ulykkesstatistikkene i hvert fall.
bzzlink Skrevet i går, 06:30 Skrevet i går, 06:30 Ute etter tips til førstegangsykkel til kona. Hun har aldri kjørt MC før, og trenger noe for å kunne begynne å øvelseskjøre. (KTM 690 endureo min er altfor høy) Kriterier er Maks 50k ABS Billigst mulig og lett omsettelig (i tilfelle hun ikke liker å kjøre motorsykkel ) Hun er 174 høy Har sett på: Svartpilen 401, Triumph 400 Noen tips til sykler å se på? Hun har ikke noen preferanser på type, bortsett fra at en venninne har sagt at hun ikke skal kjøpe en som er veldig fremoverlente, så ikke clip-ons da.
Hansien Skrevet i går, 07:33 Skrevet i går, 07:33 Honda CBF, Suzuki SV, Ktm Duke eller Adventure, Yamaha MT er vel sykler som er både helt greit nok å omsette og nye nok til at de har litt elektronisk hjelpemidler som Abs, traction-kontroll og lignende som er kjekt for førstegangskjøpere. Markedet virker trått for tiden lell, så greit å ha det i bakhodet at salget neppe skjer over natten om hun ikke skulle like å kjøre motorsykler. 1
Konkulf Skrevet i går, 09:08 Skrevet i går, 09:08 Da ble det Africa Twin på meg! Utrolig gøy og deilig sykkel å kjøre! Også deilig å kunne kjøre fra Mysen til Kristiansand og fortsatt ha 200+ kilometer igjen på tanken, på GSXen hadde jeg sikkert allerede fylt 2 ganger 😅 1
Hanhijnn Skrevet i går, 09:26 Skrevet i går, 09:26 Konkulf skrev (16 minutter siden): Da ble det Africa Twin på meg! Utrolig gøy og deilig sykkel å kjøre! Også deilig å kunne kjøre fra Mysen til Kristiansand og fortsatt ha 200+ kilometer igjen på tanken, på GSXen hadde jeg sikkert allerede fylt 2 ganger 😅 Gratulerer! Det er flotte sykler. Og gode adventure-sykler. 👍🏍️
Bjerknez Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden (endret) Africa Twin har jeg kjørt. Sykkelen ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder (heldigvis). God sykkel og kjøre mener jeg å huske. Men ikke veldig inspirerende. Svampete dempere og har du den med automat DSC kasse så synes jeg denne i beste fall funket helt greit. Litt tam i normal mode. Ellers en fin og behagelig tursykkel. Motormessig funket det greit, vertfall opp til lovlige hastigheter. Vindskjermen ble jeg aldri venn med. Endret 21 timer siden av Bjerknez
Gavekort Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Gratinerer! Anbefaler å ta en tur opp i Jotunheimen med et slikt beist.
Travellingman Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Gavekort skrev (23 timer siden): https://www.nrk.no/sorlandet/vil-nekte-16-aringer-a-kjore-lett-mc_-_-for-farlig-1.17526134 Mulig jeg har blitt en gammel og bitter fis, men jeg synes dette er et bra forslag. Elendig forslag spør du meg, det er jo det samme som å legge ned hele A1 klassen...
Gavekort Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Travellingman skrev (6 minutter siden): Elendig forslag spør du meg, det er jo det samme som å legge ned hele A1 klassen... Ja, det blir jo det. Men den største risikoen på tohjulinger starter jo lenge før toppfarten til den jevne A1-sykkelen, så det er jo ikke noe i veien med å innse at det kanskje ikke var en lur idé å la 16-åringer med dårlig risikoforståelse og lite erfaring få kjøre i de hastighetene. Lett motorsykkel har ca. x2.5 risiko til tung motorsykkel, og ca. x5 risiko til moped [link], selv om jeg tror moped-tallene vil gå betydelig opp om lett motorsykkel blir begrenset.
Shoxx Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Hva med å sette opp fartsgrensen til moped til 60 km/t ? De fleste mopeder i "gamle dager" klarte jo denne hastigheten. Dagens mopeder er jo overdimensjonerte i forhold til 90 tallet og eldre. Dagens lett sykler klarer jo opp mot 130 km/t,noe som bare inviterer til ulykker. Å det er 4 takterne. 2takt kan jo enkelt trimmes til langt høyere hastigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå