Gå til innhold

EU skal fylle gasslagrene i sommer. Det kan bli en gavepakke til Putin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ËU kan fort male seg inn i et hjørne her. Man ser nå kraftig akselerasjon av priser på det meste av varer grunnet uhemmet pengetrykking. Veksten er null eller negativ, rentene er allerede nede på 0. Dette kan bli en smertefull periode med stagflasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele poenget med gasslagrene er vel at Europa skal selv slutte å importere gass fra Russland, uansett om den er tilgjengleig eller ikke. Da blir det hverken gavepakke eller noe som helst annet enn ekstra overskuddsgass for Putin. Og det er han jo allerede full av. Om det blir kostbart får vi bare ta den regningen så lenge det reduserer Russland's evne til å føre krig.

De som omsetter russisk gass nå er krigsprofitører. Er den norske stat nå blandt dem som også profiterer på krig. Før når det ble krig låste myndigheter prisene for å forhindre slikt, og utdelte strenge fengselsstraffer til de som ikke fulgte opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Skal ikkje EU og USA være gode kapitalister der allt blir seld på børs?

Så lenge energiforsyninga er privat og dei kan rake inn fortjeneste ved knappheit og høge prisar får dei ta risikoen på innkjøpssida også. 

Først og fremst er USA og EU opportunister, deretter kapitalister og tvert i mot etter som det passer!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Simen1 said:

EU kan gjerne ta i mot, men pga bank-blokkade kan de ikke betale.

Jeg plukket opp i mediene en av de siste dagene at de 2 bankene som ikke er sanksjonert er de bankene som brukes til å betale gassen.

Endret av trikola
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo et gigantisk vidåpent hull i den økonomiske blokkaden. Som å lukke vinduet for å holde varmen, mens døra står på vidt gap. Skjønner det er smertefullt å stenge russisk gass og olje, men jeg mener det bare må stå til sånn situasjonen er nå.

Til sommeren synker forbruket av gass i Europa, naturlig nok som følge av årstiden og da bør blant annet Norge eksportere gass for fulle guffer for å fylle lagrene. Det låter litt bittert å si at vi er krigsprofittører, men jeg vil heller si at vi profitterer på å tråkke på menneskefiendtlige regimer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det er jo et gigantisk vidåpent hull i den økonomiske blokkaden. Som å lukke vinduet for å holde varmen, mens døra står på vidt gap. Skjønner det er smertefullt å stenge russisk gass og olje, men jeg mener det bare må stå til sånn situasjonen er nå.

Til sommeren synker forbruket av gass i Europa, naturlig nok som følge av årstiden og da bør blant annet Norge eksportere gass for fulle guffer for å fylle lagrene. Det låter litt bittert å si at vi er krigsprofittører, men jeg vil heller si at vi profitterer på å tråkke på menneskefiendtlige regimer.

Det går å sende hele profitt som støtte til Ukraina. Det ser ut til å vare trenden nå om dagen.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo et gigantisk vidåpent hull i den økonomiske blokkaden. Som å lukke vinduet for å holde varmen, mens døra står på vidt gap.

Har du  7 åpne vinduer og fryser så hjelper det jo litt å stenge 5 av disse. (Det var vel 5 av 7 banker som blir sanksjonert.)

Tipper det finnes andre tiltak i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Martin O. Nygård said:

Hele poenget med gasslagrene er vel at Europa skal selv slutte å importere gass fra Russland, uansett om den er tilgjengleig eller ikke. Da blir det hverken gavepakke eller noe som helst annet enn ekstra overskuddsgass for Putin. Og det er han jo allerede full av. Om det blir kostbart får vi bare ta den regningen så lenge det reduserer Russland's evne til å føre krig.

De som omsetter russisk gass nå er krigsprofitører. Er den norske stat nå blandt dem som også profiterer på krig. Før når det ble krig låste myndigheter prisene for å forhindre slikt, og utdelte strenge fengselsstraffer til de som ikke fulgte opp.

Kan du ramse opp de som fikk strenge fengselsstraffer som ikke fulgte opp?

Veldig nysgjerrig her, for tror ikke helt på utsagnet her, så bare motbevis meg i og med du vet mer enn meg om dette, er åpen for å ta feil. ☺️
Men flere navn da du bruker ordet «de». 
Takk ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også en gavepakke til Norge, uten at jeg har sett noen journalist forsøksvis problematisere det. Journalistene er opptatt av strømpriser, men ikke nevneverdig opptatt av de særnorske drivstoffavgiftene, som er i ferd med å knekke mang en privatøkonomi. Sverige må importere alt men har pussig nok samme enhetspris som Norge. Men at det norske stat beriker seg på en grotesk måte på egenprodusert drivstoff er visst helt uinteressant. Kan det være politisk bias (det er jo en frp sak) og evt den rådende klimapsykosen som effektivt har avstengt all kognitiv aktivitet? Vi må nok til 30 kr/L før noen våkner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, steinrawr said:

Dette er vel argumentet f.eks. Tyskland trenger for å skru på atomkraftverkene sine igjen. Der ligger det jo et enormt uutnyttet energipotensiale som jeg antar dekkes med bla. gass, og slik jeg skjønner det kan løse en del av energikrisa i EU?

 

8 minutes ago, 3FKY9EYR said:

Tyskerne kommer nok til å fyre opp igjen atom- og kullkraftverk når samlebåndene til bilfabrikkene stopper. Festen er nok over for "De grønne" - det er faktisk krig i Europa. Hitler 2 sitt hærtog er på vei mot oss.

Det er jo ikke sånn at Tyskland har stengt ned flere tipp topp moderne anlegg som fint kunne putre og gå i mangfoldige tiår til. Dette handlet vel om at de var ved veis ende/trengte betydelig oppgradering. Da var valget at de skulle "brukes opp" og så termineres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er jo et gigantisk vidåpent hull i den økonomiske blokkaden. Som å lukke vinduet for å holde varmen, mens døra står på vidt gap. Skjønner det er smertefullt å stenge russisk gass og olje, men jeg mener det bare må stå til sånn situasjonen er nå.

Til sommeren synker forbruket av gass i Europa, naturlig nok som følge av årstiden og da bør blant annet Norge eksportere gass for fulle guffer for å fylle lagrene. Det låter litt bittert å si at vi er krigsprofittører, men jeg vil heller si at vi profitterer på å tråkke på menneskefiendtlige regimer.

Ikke nødvendigvis uenig, men synes retorikken i media og forsåvidt kommentarfeltet i sin omtale an sanksjoner etc. bør nevne ofte at det ikke er det russiske folket vi er i konflikt med, men støtte eliten og toppledelsen. Det bør nevnes i annenhver artikkel. Dessverre vil uskyldige folk miste både jobb og barna sine i denne meningsløse krigen. Diplomatiet bør vel også tilby Putin noe reelt på sikkerhets fronten slik at han kan avvikle krigen å trekke seg ut av Ukraina med ihvertfall noe å vise til. Ellers vil dette dra ut og kanskje eskalere ut i enda farligere og uønsket utvidelse av konflikten. Sanksjonene kommer til å koste vesten enorme tap også. Vi er helt i slutten av en pandemi og mye av buffer ressurser er oppbrukt. 
Hele verden burde komme tilbake til business as usual asap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må det russiske folk ta ansvar. De er i krig og det er deres egen skyld, akkurat som det er afghanernes skyld at Taliban nå regjerer der. Når det kom til stykket var hverken russerne eller afhanerne modige nok til å stå imot de herskesyke for å forbedre egne forhold. Noe ukrainerne var gjentatte ganger da deres sittende ledere prøvde å snu den demokratiske utviklingen mellom 2004 og 2014. Hvis russerne ikke har det motet kan de ikke sitte å sutre når andre land må fikse deres problemer fordi de blir grenseoverskridende. Og vi bør ikke unskylde dem for deres passivitet har nå hatt en uhyrlig negativ innvirkning på oss og resten av verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...