Gå til innhold

Myndighetene hudfletter hurtigladebransjen: Operatørene delvis enig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her gikk vi rett og slett på trynet helt fra start, og trist er det. Mulighetene for at dette kunne blitt effektivt, enkelt for brukerne, oversiktlig, og ikke minst "fornuftig" prismessig, lå alle til stede.

Jeg er på høyre siden i politikken, så jeg er vel sånn sett for et "fritt marked". Men her ble det bare kaotisk alt for raskt. Samme tabbe gjorde vi med elsparkesyklene. Her måtte det personskader, parkeringskaos, og ansatte på legevakten i Oslo som ba på sine knær om forandring før det skjedde noe.

Det er som at jeg skulle stått på spor 17 på Oslo S og ventet på toget hjem til Jessheim. Først kommer Togselskap A. Som jeg ikke har månedsbillett på. Og der kom Togselskap B ja! Det var dumt, for jeg har ikke månedsbillett på dette selskapet heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (11 timer siden):

Jeg er på høyre siden i politikken, så jeg er vel sånn sett for et "fritt marked". Men her ble det bare kaotisk alt for raskt. Samme tabbe gjorde vi med elsparkesyklene.

Interessant erkjennelse. Jeg registrerer gang på gang at et vel-regulert marked er langt bedre enn "fritt marked".

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Humanen skrev (16 minutter siden):

Interessant erkjennelse. Jeg registrerer gang på gang at et vel-regulert marked er langt bedre enn "fritt marked".

Problemet med et regulert marked er at på et eller annet tidspunkt faller politikerne for fristelsen til å detaljregulere markedet og da er det ikke lenger 'vel-regulert'.

Jeg har trua på at markedet klarer dette selv. Spesielt nå som Tesla er i ferd med å åpne Superladerne for alle. Det setter press på de andre aktørene.

Jeg kommer på to veldig enkle tiltak som kan gjennomføres uten ombygginger, det ene er å kun ta betalt for energi, eventuelt med sperregebyr når bilen er ferdig ladet eller lader veldig sakte.

Det andre er å åpne opp for full roaming mellom alle aktører. Det som gnager mest med disse brikkene er at selv om de er teknisk kompatible må vi ofte skaffe flere brikker, eller melde oss inn hos de andre aktørene før vi kan lade. Min brikke fra operatør X burde uten videre virke hos operatør Y(så får jeg heller godta litt høyere pris om jeg ikke på forhånd har registrert meg hos Y)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (16 minutter siden):

Gud bedre så vanskelig dette med kortterminal skulle være. Jeg er så lei alle disse fordømte appene. 

Er vel ingenting som tyder på at kortterminaler er løsningen for framtidig betaling hverken på ladestasjoner eller andre plasser. Det er en gammel teknologi som er på vei ut... Det vil da være merkelig å skulle satse denne kostbare løsningen for ubetjente stasjoner. Det er én leverandør som har skjønt dette fra starten. Det er den som "alle elsker å hate" Tesla. Der ser du på navigasjon hvor mange punkter som er ledige på alle stasjoner, hva det koster, hvor lenge du bør stå før du drar videre og betalingen skjer automatisk! Dette er en såkalt pub&charge men er utviklet mye lengre enn som så. Dette er jo en løsning å strekke seg etter for alle leverandørene da ladepunktet er billigere å produsere og vil gjøre det mulig å få flere ladepunkter for mindre utgifter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Problemet med et regulert marked er at på et eller annet tidspunkt faller politikerne for fristelsen til å detaljregulere markedet og da er det ikke lenger 'vel-regulert'.

Det at politikere faller for "fristelsen" til å regulere markedet på en dårlig måte er tilstede uansett om markedet er "fritt" eller regulert i utgangspunktet. Det er en risiko knyttet til politikerne, ikke markedet.  I Norge syns jeg vi stort sett har politikere som klarer å finne fram til gode måter å regulere markedet på.  Det er frigivelse av markeder som har skapt mest problemer den siste tiden.  Høye el-priser er bare ett eksempel. Fritt marked er helt greit så lenge det er reell konkurranse og det ikke oppstår uheldige bivirkninger. Men vi har de frie markedene for at de skal være til nytte for menneskene her i landet. Hvis ulempene blir for store er det bedre å finne en god måte å regulere markedet. Og da er det bra med en debatt mellom høyre- og venstreside om HVORDAN vi skal regulere markedet.

Endret av Humanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Humanen said:

Interessant erkjennelse. Jeg registrerer gang på gang at et vel-regulert marked er langt bedre enn "fritt marked".

Man skal være tilbakeholdne med reguleringer. Men det er alltid en vurderingssak, og særlig når det gjelder infrastruktur må man ha et øye for å sikre interoperabilitet. Bransjer som ikke ønsker å bli tungt regulert og som driver innen infrastrukturtjenester bør kjenne sin besøkelsestid og søke seg mot standardisertee løsninger (og være med på å utvikle standardene om nødvendig)

Det å med viten og vilje unnlate å implementere standarder som alt finnes og som er vel etablert (som her kortbetaling) kan knapt tolkes som noe annet enn vrangvilje og er en tydelig invitasjon til å fremskaffe strengere regulering.

Lenke til kommentar
endringsvillig skrev (44 minutter siden):

Er vel ingenting som tyder på at kortterminaler er løsningen for framtidig betaling hverken på ladestasjoner eller andre plasser. Det er en gammel teknologi som er på vei ut... Det vil da være merkelig å skulle satse denne kostbare løsningen for ubetjente stasjoner.

Det eneste som er på vei ut er magnetstripen.
Svært få plasser en får brukt magnetstripen, om noen i det hele tatt i Norge.

Kort vil være det foretrukne betalingsmiddelet i mange tiår, men vi går nok over til mer og mer tæpping.

Neste steget vil være implantat i hånden.
Apper og brikker er ett feilsteg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
SDFGHJKL skrev (3 minutter siden):

Vi trenger ikke kortterminaler på ladestasjonene, det holder at bilen er "kortterminal", slik som på tesla. Å bruke app på mobil som kortterminal er ikke så dumt heller så lenge man ikke må ha oversikt over alle mulige avtaler og leverandører.

Vi trenger terminaler inntil det blir en standard hvor en får sånn system som Tesla har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Apper og brikker er ett feilsteg.

Brikkene er der allerede, i motsetning til kortterminaler.

'Alt' bransjen trenger å gjøre er å utnytte brikkene bedre. Dagens løsning kunne vært veldig mye bedre men da må bransjen klare å enes om felles prisstruktur og obligatorisk roaming.

Lenke til kommentar
Humanen skrev (1 time siden):

Interessant erkjennelse. Jeg registrerer gang på gang at et vel-regulert marked er langt bedre enn "fritt marked".

Det er vel egentlig ingen land som praktiserer et helt uregulert marked? Det tar bare litt tid å finne de riktige løsningene og balansen.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Så det er viktig at den tingen du tæpper med er formet som et kort og ikke som en brikke?

Det som er viktig er vel at den tingen jeg tæpper med henger direkte sammen med pengebeholdningen min og at jeg kan bruke den alle steder hvor jeg trenger å betale. Om den er rund, firkantet, en mobil eller hva spiller ingen rolle – det er ikke det som er problemet med det håpløst bakvendte systemet som elbil-lading er.

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å forsvare hele det opplegget der en gang jeg. Betaling er et løst problem. Vi har bankkort, eller mer generelt EMV Payment Tokenization. Terminalene for det er standard, de brukes nesten overalt hvor man trenger å betale for noe, og nesten samtlige mennesker har allerede en «tæppe-dings» som bruker den standarden. Ethvert avvik fra dette er en unødvendig komplisering, så hvorfor insisterer ladebransjen på disse molbo-løsningene?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, SDFGHJKL said:

Vi trenger ikke kortterminaler på ladestasjonene, det holder at bilen er "kortterminal", slik som på tesla. Å bruke app på mobil som kortterminal er ikke så dumt heller så lenge man ikke må ha oversikt over alle mulige avtaler og leverandører.

Det finnes en standard for det i ISO 15118, men det er fortsatt veldig mange biler som ikke støtter og ikke kommer til å støtte denne, så kortterminaler vil være et basisbehov i ihvertfall 20 år, med mindre noe annet uavhengig av ISO 15118 tar over, men jeg ser ikke hva det skal være. Apper er ikke tilstrekkelig da det er for ekskluderende. RFID er ikke interoperabelt og er usikkert.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, WiiBoy said:

Så det er viktig at den tingen du tæpper med er formet som et kort og ikke som en brikke?

Formen er ikke viktig, men sikkerheten er det. Det er en vesentlig forskjell i hvordan et NFC bankkort utvveksler informasjon med terminalen og hva en simpel RFID brikke gjør. 

Førstnevnte opretter en sikker kommunikasjonskanal og formidler en engangskode som kun kan brukes for den aktuelle transaksjonen. RFID brikken sender bare ut et fast nummer til alle som poller den og så håer man at ingen velger å kopiere den. Det er milevis forskjell på de to. 

Videre er det jo også en vesentlig grad av brukervennlighet at betalingskortet kan du bruke overalt uten å ha separate avtaler med hver enkelt selger.

 

Endret av sverreb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Appen må du nesten ha uansett, om du ønsker å på forhånd kunne sjekke om laderne dit du skal er i orden eller ikke opptatte.

Jeg bruker aldri app til å starte lading, RFID er mye kjappere. 

Her nevner du to andre vesentlige problemer. Det er vel ingen som kjører fosilbil som sjekker om bensinpumpe de skal til er ledig, eller om den i det hele tatt virker? Nå er det en stund siden jeg kjørte fosilbil, men jeg kan ikke huske at pumper som ikke virket var noen problemstilling over hodet. 

Jeg forventer rett og slett at ting jeg betaler for bare virker, ned minst mulig knot. Er det så mye å be om?

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...