Gå til innhold

Myndighetene hudfletter hurtigladebransjen: Operatørene delvis enig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (2 timer siden):

Neppe førstevalget for noen som tar sikte på langturer. 

... Og nettopp derfor svært viktig at ladestasjoner er tilgjengelige!

Biler med lav batterikapasitet brukes kanskje ikke til de aller lengste turene - men de brukes mye på småturer og middels-lange turer. 

Mange hyppige småturer etter hverandre gir fort behov for hurtig påfyll. Min Leaf trenger ikke mange minutter på motorveien, før batteriet er helt sørpe ... Så i hverdagen besøker jeg sannsynligvis mye oftere hurtigladere enn naboen med stort batteri gjør. (Til tross for at hans bil i større grad innbyr til langturer)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Leiebilselskapene klarer dette veldig godt mot bompasseringer ved at leser av registreringer direkte ved innlevering, og trekker det av summen som faktisk blir fakturert. Det er ingen god grunn for at de ikke skal kunne gjøre det med plug'n charge-løsninger heller. Ei heller at man klarer å gjøre akkurat det samme når man låner ut bilen til venner/bekjente, bortsett fra at man da gjør opp med Vipps, eller returnerte vennetjenester, slik man har gjort med så mye annet. Er uansett aldri snakk om veldig store beløp, så ofte så vil man ofte ikke bry seg, om det stort sett er småturer.

Det er uansett ikke noe i veien for at bilprodusenten skaper en mulighet for gjestekonto/gjesteprofil, der man legger inn eget kort. Men som ikke er mulig å hente kortinfo fra for eier, slik at den som låner/leier kan legge inn kortet sitt for lånet, og så velge å stoppe det når bilen leveres tilbake.

De to siste avsnittene er jo bare begrunnelse for hvorfor kortbetaling og Plug'n Charge bør innføres snarest mulig, og helt enig, her må ladebransjen ta seg sammen. Det gjelder forøvrig og bilprodusentene som bør oppgradere bilene innenfor rimelighetens grenser, for å støtte Plug'n charge.

Samtidig burde det snart komme et krav til typegodkjenning at bilen leveres med CCS ladeport. ChaDeMo har fått være et alternativ alt for lenge. Og om ikke forbudet snart kommer, så vil vi se det kommer flere biler fra Asia, der bilen leveres uten CCS. Det er smått latterlig at en ny modell blir typegodkjent for Europa når den ikke støtter denne ladestandarden.

Helt greit å støtte Plug'n'Charge OG kortleser, men Gud forby at Plug'n'Charge er eneste mulighet. (Har samme filosofi på biler som på TVer - det er rimelig garantert at det som er innebygd blir forferdelig utdatert før bilen/TVen er "brukt opp", så derfor bør man sky "Smart"-funksjoner som pesten, eventuelt behandle de som luksus som når som helst kan forsvinne. Kanskje greit for de som kjøper nybil og selger etter 3 år, men det er ikke min greie). Ellers så greier sikkert leiebilselskapene å legge like grådige tillegg på lading som de gjør på drivstoff/bompenger, på fossil så kan man jo unngå dette ved å fylle selv. 

I og for seg ikke uenig med at man bør bli kvitt ChaDeMo på nye biler, men man må nok slite med ChaDeMo i mange år selv om det ble vedtatt i morgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, qualbeen said:

... Og nettopp derfor svært viktig at ladestasjoner er tilgjengelige!

Biler med lav batterikapasitet brukes kanskje ikke til de aller lengste turene - men de brukes mye på småturer og middels-lange turer. 

Mange hyppige småturer etter hverandre gir fort behov for hurtig påfyll. Min Leaf trenger ikke mange minutter på motorveien, før batteriet er helt sørpe ... Så i hverdagen besøker jeg sannsynligvis mye oftere hurtigladere enn naboen med stort batteri gjør. (Til tross for at hans bil i større grad innbyr til langturer)

Jeg undrer, har du da egentlig så mange valg i hvilken ladestasjon du kan bruke at denne typen informasjon på bilens navigasjonssystem har så mye for seg? 
Jeg kan se at om man kjører opp E6 og kommer til å måtte lade så er det fint om bilens nav vet hvor det er kø så den kan legge inn et ladestopp på et egnet sted blandt de sannsynligvis dusinvise mulighetene som er der. Men om man har mange småturer innenfor en eller ganske begrenset radius så er det vel ikke fullt så mange kandidater, selv om det enkelte steder nok kan være en stor nok tetthet til at det er litt å velge i. 

Men merk at det at bilen skal ha denne informasjonen er jo kun for at det er bilen som beslutter hvor den skal navigere deg fordi den også vet batteristatus. Hvis du bare er ute etter å selv finne ute hvor du skal ta veien for å lade er vel mobiltelefonen med enten google maps eller andre applikasjoner som elton, ABRP etc fullgode alternativer (Selv om naturligvis det er kjekt å også ha det i bilen)  

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 timer siden):

Helt greit å støtte Plug'n'Charge OG kortleser, men Gud forby at Plug'n'Charge er eneste mulighet. (Har samme filosofi på biler som på TVer - det er rimelig garantert at det som er innebygd blir forferdelig utdatert før bilen/TVen er "brukt opp", så derfor bør man sky "Smart"-funksjoner som pesten, eventuelt behandle de som luksus som når som helst kan forsvinne. Kanskje greit for de som kjøper nybil og selger etter 3 år, men det er ikke min greie). Ellers så greier sikkert leiebilselskapene å legge like grådige tillegg på lading som de gjør på drivstoff/bompenger, på fossil så kan man jo unngå dette ved å fylle selv. 

Viktig å ikke låse seg til ett system, og samtidig ha kompatibilitet til de som ikke vil få slikt, samt som en backup-løsning.

Kalle Klo skrev (3 timer siden):

I og for seg ikke uenig med at man bør bli kvitt ChaDeMo på nye biler, men man må nok slite med ChaDeMo i mange år selv om det ble vedtatt i morgen. 

Ingen fare, de er snart klistra opp på en vegg snart. Ja, altså batteriene, som power walls. Resten blir nok kasta i kværna etter hvert som færre velger å knote med de. :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Ingen fare, de er snart klistra opp på en vegg snart. Ja, altså batteriene, som power walls. Resten blir nok kasta i kværna etter hvert som færre velger å knote med de. :thumbs:

Neppe. En av storselgerne innen elbil på denne kloden, Nissan, har tviholdt på CHAdeMO alt for lenge. 

Derfor kan du den dag i dag kjøpe fabrikkny elbil som trenger CHAdeMO-lader. Ergo er ikke de bilene og batteriene borte fra veiene på mange, mange år. 

Nyeste tilskuddet fra Nissan, Ariya, kommer så vidt jeg har forstått med CCS i Europa. Heldigvis. About time!! (Men den bilen har vel ennå ikke begynt å rulle ut av fabrikk?)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (32 minutter siden):

Neppe. En av storselgerne innen elbil på denne kloden, Nissan, har tviholdt på CHAdeMO alt for lenge. 

Derfor kan du den dag i dag kjøpe fabrikkny elbil som trenger CHAdeMO-lader. Ergo er ikke de bilene og batteriene borte fra veiene på mange, mange år. 

Nyeste tilskuddet fra Nissan, Ariya, kommer så vidt jeg har forstått med CCS i Europa. Heldigvis. About time!! (Men den bilen har vel ennå ikke begynt å rulle ut av fabrikk?)

Det var sagt med et glimt i øynene, derav smileyen. Er klar over at de fremdeles pusher Leaf med 40 og 60 kWh batterier, og ChaDeMO. Leaf skal vel få en siste refresh, så tipper de fortsetter med samme ladeløsning. Ariya, derimot, kommer med CCS.

Dessverre finner du Lexus UX30e og Xpeng G3 som nye biler med ChaDeMo, jmf. lanseringskalender laget av en bruker på elbilforum. Mulig det kommer noen flere kina-biler med den pluggen.

Ellers kommer alt annet med CCS nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...