Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Snikpellik said:

HIMARS selv uten verstingammunisjonen har vel en rekkevidde på 45km?

Nei. M30/31 ammunisjonen har 70 km og er GPS styrt(M30), mens M31 har en annen form for presisjonsstyring. Mange forskjellige varianter av missiler ser jeg, men de må ha GPS for at det skal utgjøre noen forskjell i mitt hode. Ellers blir det som det andre de har, uten jeg er noen spesialist. 

Står mer her om missiltypene. https://en.wikipedia.org/wiki/M270_Multiple_Launch_Rocket_System

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som sagt overbevist om at ukrainerne forsøker å blø russerne. Ukraina har gjort strategiske og taktiske tilbaketrekninger. Putin er desperat etter en propagandaseier og pusher hardt på, men ukrainerne kjemper inne i byen fremdeles, og har stilt seg opp langs elven og på høydene. Det spiller liten rolle for ukrainerne om Russland tar hele Donetsk og Luhansk oblast. De vil bare ta det tilbake senere. Jeg tror Putin tror at han kan "frigjøre" disse områdene og erklære en propagandaseier og så kanskje forhandle, men ukrainerne er neppe villige til å gi opp noe territorium. Det kan dog avgrense krigne og ta det ned til en lavere intensitet.

I dag så jeg også en trist men fantastisk video av ukrainske og russiske soldater i nærkontakt. En utrolig modig ukrainsk soldat ofrer livet sit for at medsoldatene skal slippe unna. Det er ikke noe man har sett på russisk side. Soldaten står der og kjemper mot flere russiske soldater alene mens kameratene hans slår retrett, og han gir dem dekningsild og kaster tilbake to granater, men en tredje tar livet av ham 😭

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går masse rykter i Kina i det siste om et kupp. Xi Jinping har gjort seg dypt upopulær og forsøkt å gjøre seg til den nye Mao. Økonomien går i dass og lockdowns har gjort Xi enda mer upopulær. At lockdown har vært så harde i Shanghai kan ha å gjøre med at Xi forsøkte å beholde makten. Ryktene skal ha det til at Li Keqiang fra Ungdomsliga-faksjonen nå er den egentlige makten. Xi Jinping søker altså gjenvalg ved nasjonalkongressen senere i år. Spørs om det skjer. Kan se ut som et såkalt "mykt kupp".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (9 timer siden):

Nei. M30/31 ammunisjonen har 70 km og er GPS styrt(M30), mens M31 har en annen form for presisjonsstyring. Mange forskjellige varianter av missiler ser jeg, men de må ha GPS for at det skal utgjøre noen forskjell i mitt hode. Ellers blir det som det andre de har, uten jeg er noen spesialist. 

Står mer her om missiltypene. https://en.wikipedia.org/wiki/M270_Multiple_Launch_Rocket_System

Ja, stemmer! Takk. Jeg blandet M30/31 med ATACMS. Sistnevnte er vel det Ukraina ikke vil få nå i første omgang. Enorm rekkevidde på 500km.

Det blir vel fremdeles et godt hakk opp fra M777 Howitzerne de har nå, som har rekkevidde på 40km med Excalibur-ammunisjon. I tillegg er det raskere ladetid og en helt annen forflytningsevne både med HIMARS og MLRS. Krever også færre mannskap enn M777.

Jeg håper ukrainerne får nok lastebiler og har kapabilitet til logistikken rundt dette.

EDIT: Ukrainsk media skriver at de får 70km-kapabilitet.

U.S. to supply Ukraine MLR systems with 70-km, not 300-km range
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3496185-us-to-supply-ukraine-mlr-systems-with-70km-not-300km-range.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"On Russian state TV, they discuss not only what it would take to destroy the United States, but also how many Ukrainians have to be massacred. One lawmaker came up with a figure: 2 million. No one in the studio blinked or objected—including the host, who is himself a Duma member."

Video fra russisk statlig tv:

Spoiler

 


Jeg legger ved en video til. Det er et intervju med statsdumaens viseforsvarskomitéleder Vladimir Shamanov, tidligere øverstkommanderende for de russiske luftbårne styrkene VDV, anklaget for krigsforbrytelser. 

Han snakker om Russlands grusomme planer for Ukraina, regjeringsmedlemmer og journalister. Bringer inn etnisk opphav og "kvaliteter". Dette er ren fascisme.

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Det russiske nyhetsbyrået TASS melder at 40 personer i Kherson-oblastet har takket ja til tilbudet og søkt om russisk pass. Oversatt via Translate:

About 40 residents of the Kherson region applied for Russian passports
https://tass.ru/obschestvo/14775765

Sitat

"About 40 Kherson residents have already applied for Russian passports. This was announced by the deputy head of the CAA Kirill Stremousov. There is one point in the city where applications are accepted," the report says.

Det var ikke akkurat et veldig imponerende antall... Kherson-oblast har over 1 million innbyggere, i hvert fall før krigen brøt ut. Og okkuperte Kherson by har over 300.000.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Det russiske nyhetsbyrået TASS melder at 40 personer i Kherson-oblastet har takket ja til tilbudet og søkt om russisk pass. Oversatt via Translate:

About 40 residents of the Kherson region applied for Russian passports
https://tass.ru/obschestvo/14775765

Det var ikke akkurat et veldig imponerende antall... Kherson-oblast har over 1 million innbyggere, i hvert fall før krigen brøt ut. Og okkuperte Kherson by har over 300.000.

"...ikke akkurat et veldig imponerende antall...", men desto mer fullt forståelig at "ingen" ønsker å bli russisk... Det var fullt forståelig før 24.februar, og ENNÅ mer forståelig nå...

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Det var ikke akkurat et veldig imponerende antall...

Det er ett tall som sier at man normalt ikke ville informert om det, for det slår helt føttene under på hvor 'frigjort' og hvor mye Ukrainerne ville at Ruzzerne skulle komme. Men Ruzzerne er helt virkelighetsfjern og bryr seg ikke om noe lengre

Lenke til kommentar

Ukraina frigjorde enda en landsby nær Kherson i går, det ble bekreftet i natt at de gjenerobret Davydiv Brid. De har nå kontroll øst for elva Inhulets og tilgang på T2207-veien ned til Dnipro-elva, og for å illustrere avstanden litt er det ca. to timers kjøring unna Kherson by. 

FUCHbUSWQAISnwf?format=png&name=900x900

Videoer av styrker på vei inn ved utkanten av byen:

Spoiler

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"Dagbladet erfarer:

Sier ja til sårede soldater

Regjeringen har over lengre tid forsøkt å få til en løsning, og den er like om hjørnet. Norge kommer nå til å ta imot sårede ukrainske soldater, men med ett forbehold, etter det Dagbladet forstår."

MEN:

"Etter det Dagbladet kjenner til, kommer ikke Norge til å ta imot soldater som flys direkte fra fronten i Ukraina.

Løsningen som Justisdepartementet nå sluttfører sammen med Helse- og omsorgsdepartementet går ut på at soldater må flys fra et tredjeland, for eksempel Polen."

Så AP-regjeringen fortsetter å prioritere forholdet til Russland og Putler fremfor å prioritere å hjelpe Ukraina slik Ukraina virkelig trenger 😒

https://www.dagbladet.no/nyheter/sier-ja-til-sarede-soldater/76219008

Lenke til kommentar

Russerne har fullstendig ødelagt Rubizhne i Donbass. Ifølge BBCs korrespodent i området har de avfyrt som mange som 1500 artillerigranater per dag mot hele byen, før de gikk inn og okkuperte ruinene som var igjen.

https://www.bbc.com/news/world-europe-61634050

Sitat

The scene of devastation in a third city, Rubizhne - in peacetime just a short drive to the north - shows what Russia's unrelenting artillery fire is capable of. Looking from Lysychansk into the distance, there is now a blot on the emerald green landscape. The small city is gone - scoured from the earth.

The way it fell some two weeks ago, marks an important shift in how Vladimir Putin's forces are now fighting the war. Gone are long armoured columns and tank and infantry attacks seen in the first months, in favour of large-scale artillery barrages - as many as 1500 shells a day in Rubizhne - to wipe out resistance before any ground advance.

1598052207_Skjermbilde2022-05-31kl_11_38_38.thumb.png.f0febca057f108c091dcd0721e877489.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Er det brudd på noen konvensjoner å lappe sammen sårede soldater?

Hvorfor trenger vi å bry oss om hva Russland mener?

Tror ingen, spesielt ikke den norske regjeringen egentlig bryr seg om hva Russland mener om den saken. Dette har nok med praktiske problemer å gjøre, og avtaler med tredjeland som det må skje via. Men vi kan ikke bare begynne å fly militært direkte mellom Ukraina og Norge. Norge opererer allerede ambulansefly som henter skadde og alvorlig syke ukrainere for EU, som eneste nasjon. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Tror ingen, spesielt ikke den norske regjeringen bryr seg om hva Russland mener om den saken. Dette har nok med praktiske problemer å gjøre, og avtaler med tredjeland som det må skje via. Vi kan ikke bare begynne å fly direkte mellom Ukraina og Norge. Norge opererer allerede ambulansefly som henter skadde og alvorlig syke ukrainere for EU, som eneste nasjon. 

Hvis det er artikkelen jeg linket til som dere diskuterer, så motsier artikkelen deg "Snikpellik":

"Putin-floke løst

Utfordringen internt i regjeringen har vært forholdet til Russland."

AP har jo hele tiden siden Putler's innvasjon av Ukraina etter min oppfattning vært veldig opptatt av forholdet med Russland!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...