Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Helt klart farlig. Budanov sin primære hensikt med å støtte separatistene er nok å svekke Russlands krig mot Ukraina, men hvis Jakutsk/Sakha, Dagestan, Tsjetsjenia og Ingushetia bryter ut så er det fare for at Kina våkner opp og utnytter situasjonen til sin fordel. Da tenker jeg først og fremst på Ytre Manchuria som blir en inneklemt russisk del mellom Kina og Sakha.

Nord-Kaukasus-republikene kan utløse en kjedereaksjon av utbryteri helt opp til Volgograd eller Samara. Dette er noen av Russlands mest folkerike områder, største matressurser og undertrykkede kulturer. Det vil bli årtusenets største ydmykelse for rest-Russland (Moskovittene).

Ja, dette i tillegg til at et Russland der regimet, dvs Putin & Co samt den militære ledelsen frykter en oppdeling av det nåværende russiske riket er som et såret dyr, dvs vi vet lite om hva slags reaksjoner en slik frykt vil gi.

Det kan være det gamle trikset med å skape en felles, ytre fiende. Der er man jo allerede godt i gang med demoniseringen av EU og NATO. Således vil det trolig være en lavthengende frukt for regimet ift å forsøke å holdet riket samlet i en kamp mot disse.

Alternativet er borgerkrig. En ting som er helt sikkert er at Russland ikke vil gi fra seg Vladivostok og Stillehavskysten uten kamp. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (8 minutter siden):

Alternativet er borgerkrig. En ting som er helt sikkert er at Russland ikke vil gi fra seg Vladivostok og Stillehavskysten uten kamp. 

Vilje og evne har blitt to veldig forskjellige ting. Putin har utradert landstyrkene til Russland gjennom denne meningsløse krigen og tømt både luftvåpen og marine for personell. Skulle det bli kamp om stillehavskysten så blir det mest show for innenlands propaganda. "Se, vi er et offer for ytre fiender". Jeg tipper en sånn hypotetisk kamp blir omtrent like rask og ydmykende for Russland som Irans svar på atomanlegg-aksjonen til USA. Russland vil ikke risikere atomkrig for en utpost en halv verden unna Moskva.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

NRK: Kraftige smell over Finnmark

Forsvaret har nå bekreftet at det er to F35 på rutineoppdrag. De skriver ikke hva det gjelder men ofte handler det om avskjæring av russiske fly.

Ellers så virker det som NRK sin journalist misforstår dette med lydmursmell. Det er ikke bare det øyeblikket flyet passerer lydens hastighet som gir smell, men hele tiden det flyr i overlydshastighet.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vilje og evne har blitt to veldig forskjellige ting. Putin har utradert landstyrkene til Russland gjennom denne meningsløse krigen og tømt både luftvåpen og marine for personell. Skulle det bli kamp om stillehavskysten så blir det mest show for innenlands propaganda. "Se, vi er et offer for ytre fiender". Jeg tipper en sånn hypotetisk kamp blir omtrent like rask og ydmykende for Russland som Irans svar på atomanlegg-aksjonen til USA. Russland vil ikke risikere atomkrig for en utpost en halv verden unna Moskva.

Det vi ser av Russland nå er en krig som går på et slags sparebluss. De har rett nok mest sannsynlig utarmet sine mobiliseringslagre av tunge våpen til hærstyrkene, men om de velger å gjennomføre en full mobilisering blir det en annen dans. 

Ikke at de vil være i stand til å føre en lengre krig mot Europa eller NATO, men som en styrke for å slå ned et innenlandsk opprør tror jeg det vil være tilstrekkelig til å kunne påføre motparten enorme tap og lidelser.

Husk da også at det russiske flyvåpenet langt på vei er intakt, dvs de har trolig en formidabel evne til å bombe eventuelle opprørsstyrker da disse neppe vil ha hverken flyvåpen eller nevneverdig luftvern.

Derfor frykter jeg en grusom borgerkrig i Russland om opprøret blir en realitet.

For referanse kan man se på hva russiske styrker gjorde i Tsjetsjenia.

Når det er sagt så er jeg ikke umiddelbart negativ til at enkelte republikker, kraier og oblaster løsriver seg fra føderasjonen, men risikoen for at vi får flere bandittregimer i øst er absolutt til stede når vi her snakker om områder med få eller ingen demokratiske tradisjoner, og med et menneskesyn som er formet av 1000 år med undertrykkelse.

• Liker 2
Skrevet

I følge Denys Davidov skal et lite antall russiske sabotører har tatt seg helt inn i "byen" Pokrovsk - etter ET ÅR med kamper og trolig over 100 000 casualties i dette området. Pokrovsk står muligens for fall i løpet av uka.

Pokrovsk er i følge Wikipedia en liten by som hadde ca 60 000 innbyggere i 2022 og per juli 2025 ca 1500. Jeg antar de aller fleste gjenværende er evakuert nå, så byen holdes i praksis bare av Ukrainske soldater.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (13 minutter siden):

Det vi ser av Russland nå er en krig som går på et slags sparebluss. De har rett nok mest sannsynlig utarmet sine mobiliseringslagre av tunge våpen til hærstyrkene, men om de velger å gjennomføre en full mobilisering blir det en annen dans. 

Ikke at de vil være i stand til å føre en lengre krig mot Europa eller NATO, men som en styrke for å slå ned et innenlandsk opprør tror jeg det vil være tilstrekkelig til å kunne påføre motparten enorme tap og lidelser.

Husk da også at det russiske flyvåpenet langt på vei er intakt, dvs de har trolig en formidabel evne til å bombe eventuelle opprørsstyrker da disse neppe vil ha hverken flyvåpen eller nevneverdig luftvern.

Derfor frykter jeg en grusom borgerkrig i Russland om opprøret blir en realitet.

For referanse kan man se på hva russiske styrker gjorde i Tsjetsjenia.

Når det er sagt så er jeg ikke umiddelbart negativ til at enkelte republikker, kraier og oblaster løsriver seg fra føderasjonen, men risikoen for at vi får flere bandittregimer i øst er absolutt til stede når vi her snakker om områder med få eller ingen demokratiske tradisjoner, og med et menneskesyn som er formet av 1000 år med undertrykkelse.

Tsjetsjenia kan ikke brukes som referanse. Grozny ble for eksempel kvernet ned av konstant artilleri (landstyrker) til det ikke var noe igjen. Russland har tapt så mye landstyrker at de ikke kan gjøre noen forskjell på bakken. Det lille de har igjen vil strategisk trekkes nærmere Moskva, ikke til "langtvekkistan".

Marinen kan kun rekke mål som er innenfor rekkevidde fra sjøen og russland har brukt opp store deler av missilene de hadde. Marinen er også avhengig av drivstoff og forsyninger fra land. Mister de kontrollen over landområdene så er marinen nokså isolerte ute på det åpne hav. Forsyninger blir vanskelig.

I lufta har Russland mistet bortimot halvparten av alle fly og helikoptere de hadde. Dette er i stor grad trukket til stillehavskysten på grunn av dronetrusselen. Hvis Kina går militært inn i ytre manchuria så vil Kinas massive dronetrussel gjøre fly og helikoptere ubrukelige der også. Da må de berges hjem nærmere Moskva snarest.

Alt i alt tror jeg Russland er ekstremt svak i øst og ikke har politisk vilje til å forsvare de områdene. De har heller ingen allierte som kan stille opp for dem, mot Kina. Kina kan praktisk talt rulle inn og ta det de vil. Men jeg tror ikke Kina tar mer enn ytre manchuria. Det vil gi rom for blant Jakutia utbryterrepublikk.

Endret av Simen1
Skrevet

Er nok for stor andel russere og enorme mengder innenriksministeritropper/politi/paramilitært til at det blir noen utrbyterrepublikker. Kanskje i kaukasus... Men det må de kjempe en krig for å få da. 

Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

I følge Denys Davidov skal et lite antall russiske sabotører har tatt seg helt inn i "byen" Pokrovsk - etter ET ÅR med kamper og trolig over 100 000 casualties i dette området. Pokrovsk står muligens for fall i løpet av uka.

Pokrovsk er i følge Wikipedia en liten by som hadde ca 60 000 innbyggere i 2022 og per juli 2025 ca 1500. Jeg antar de aller fleste gjenværende er evakuert nå, så byen holdes i praksis bare av Ukrainske soldater.

Stalingrad tok vel bare 6 måneder fra start til slutt? Det er surrealistisk hvor blodig og hard den russiske angrepskrigen mot Ukraina er. Moskvastaten knaker i sammenføyningene, men kan enda mobilisere de tidligere vernepliktige i millioner før de virkelig kjenner på mannskapsmangler. 

Skrevet
romulv skrev (2 minutter siden):

Stalingrad tok vel bare 6 måneder fra start til slutt? Det er surrealistisk hvor blodig og hard den russiske angrepskrigen mot Ukraina er. Moskvastaten knaker i sammenføyningene, men kan enda mobilisere de tidligere vernepliktige i millioner før de virkelig kjenner på mannskapsmangler. 

Dette blir spekulasjoner fra min side, men mannskapsmangel er ikke et tema dersom Russland gjennomfører en full mobilisering. Trolig har de også fortsatt stående avdelinger som IKKE er sendt til Ukraina, og som fortsatt har sitt oppsatte materiell. I tillegg tror jeg de har en helt ok evne til å kle opp og utruste en hær med personlig utstyr dersom de virkelig må. Det gjelder da klær og håndvåpen.

Men når det kommer til tyngre materiell som er tiltenkt reservister og mobiliseringsstyrker så tror jeg det snart er tomt. Altså lite eller intet artilleri og lite eller intet panser.

Da blir min spekulative konklusjon at de vil kunne mønstre et betydelig antall soldater med håndvåpen, og et mindre antall panserstyrker og artilleri. Men ikke for lite til å slå ned det som formodentlig er dårlig utstyrte og organiserte opprørsstyrker.

Jokeren får da bli om Kina blander seg inn på separatistenes side.

Men her er vi langt inne i det som fra min side er løst funderte spekulasjoner.

Skrevet
romulv skrev (3 minutter siden):

Er nok for stor andel russere og enorme mengder innenriksministeritropper/politi/paramilitært til at det blir noen utrbyterrepublikker. Kanskje i kaukasus... Men det må de kjempe en krig for å få da.

Den krigen har vært forsøkt før under både den første og andre Tsjetsjenske krigen. Dagestan har sterk misnøye til Moskva, Ingushetia og flere andre mindre "republikker" med sterk intern identitet. Tsjetsjenia mislykdes i å bryte ut kun etter massiv krigføring fra Russland. Russland kvernet ned det som var av motstand både ved å knuse hovedstaden Grozny til grus, politiske mord og brutalitet. Forskjellen mellom nå og da er at Russland ikke har mulighet til å åpne en stor krig og front til. De har mer enn nok med å holde hodet over vannet i den invasjonen de fører nå.

Russland er egentlig en stor samling undertrykkede kulturer som kun holdes sammen av et brutalt grep fra Moskva, håndhevet av "verdens nest største militære". Når militæret nå er praktisk talt er borte så kan kreftene som holder det sammen bli svakere enn de kreftene som vil splitte landet. Det er mange titalls millioner mennesker som har ventet i generasjoner på en anledning til å bryte ut fra diktaturet. Hvis den ballen først begynner å rulle så kan ikke Moskva gjøre noe. Det kan bli et skred av utbryterrepublikker som kapper armene av den russiske blekkspruten. Russland står i fare for å miste:

• Far east
  • Siberia
  • Ural
  • Sørlige Russland
  • Kaukasus
  • Kaliningrad

Så det eneste som blir igjen er sentrale Moskva-området, Volga og Nordvest.

HVIS historien utvikler seg i denne retninga blir det spennende å se hva som vil skje med utbryterrepublikkene og om etterfølgeren til Putin vil forsøke seg på noe "influensesfære"-grep. Hva som skjer med atomvåpen, sikkerhetsgarantier, handel og ressurser i de ulike områdene. Og hva Kina finner på.

Screenshot2025-10-20at12-17-00https__eu2-browse.startpage_com.thumb.png.acdac559cae2ef46788f748d1b46e52b.png

Skrevet

Har nettopp hvert en tur i Georgia (7 gang ) hvor det kryr av Russere. Spesielt Stepantsminda (Kazbegi) var fult av Russere. Byen ligger ca 15 Km fra Russer grensa som er eneste åpne grense mellom landene.

Hver dag går det hundrevis av trailere begge veier. Fra Russlands kom det X antall LPG  (gass trailere). Mens andre veien gikk det X antall trailere med splitter nye BMW, Range Rover og andre vestlige biler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...