Dragavon Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Sitat - Det oppsiktsvekkende er at Trump på noe som helst tidspunkt har trodd at Putin er hans venn. Nå tenker jeg at det har gått opp for ham at han framstår som svak og naiv i sitt forhold til Putin. Folk har ledd av ham, og nå er han ute etter å korrigere det bildet. Det sier Arne Bård Dalhaug, som er pensjonert generalløytnant og tidligere OSSE-observatør i russiskokkuperte Donbas i Øst-Ukraina. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-pa-usas-trusler/83395247 5
DukeRichelieu Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli DukeRichelieu skrev (8 timer siden): Hva er status på amerikansk støtte til Ukraina per i dag? Jeg har kun fulgt med dette med et halvt øye den siste tiden, men har forstått at Trump nå åpner for salg av våpen til Ukraina, men trodde at den direkte støtten fra Biden ikke ble videreført. Noen som vet? Kom gjerne med kilder takk. jallajall skrev (1 time siden): Tror det står igjen ca $1B fra det som ble vedtatt under Biden som USA kan bruke på å overføre våpen, ammo, e.l. til Ukraina. Kilde: husker ikke. Kilde: Trust me bro? Ingen i tråden som vet dette eller kan finne noe konkret her? Jeg forsøkte søke litt tidligere, men viste seg overraskende vanskelig å finne noe sikkert rundt dette. Fant litt motstridende informasjon og noen steder sto det "Seems like..."
torbjornen Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Sitat Brasil vil ha forsikringer fra USA om at Lula ikke blir ydmyket som Zelenskyj Publisert klokken21:59 iBrasil Brasil vil ha forsikringer om at president Lula da Silva ikke blir ydmyket slik Zelenskyj ble, om han skal snakke med president Donald Trump. Det sier Brasils finansminister Fernando Haddad, ifølge Reuters. På spørsmål fra CNN Brasil om tollsamtalene med USA, svarte Haddad at regjeringen ønsker å bringe debatten tilbake til et rasjonelt grunnlag. Det må også være premisset for en telefonsamtale mellom Lula og Trump, mener han. Finansministeren påpekte at Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj ble utsatt for en «pinlig situasjon i Det hvite hus» da han ble utskjelt av Trump og visepresident J.D. Vance under en opphetet diskusjon i februar. 5
Populært innlegg Regenburg Skrevet 29. juli Populært innlegg Skrevet 29. juli (endret) DukeRichelieu skrev (1 time siden): Kilde: Trust me bro? Ingen i tråden som vet dette eller kan finne noe konkret her? Synes det er tåpelig å spamme en tråd etter en offentlig tilgjenglig informasjon, bare for å kreve kilde på det etterpå. Dette er jo bare å søke opp selv. Sitter ikke en skokk forumbrukere og venter på å skrive fagfellevurderte innlegg for din forlystelse. For øvrig er det interessant at det tok nesten nøyaktig 6 måneder fra Trump ble president, og han ble uvenner med Putin. Trump sidestiller et vennskapelig forhold mellom statsledere som at statene deres har et vennskapelig forhold. Men slik er det jo ikke. Han må være svært forvirret over at Putin takket nei til Trumps forslag om å gi ham disse 4 provinsene som han stort sett kontrollerer nå. Formodentlig tok Trump det som en personlig fornærmelse at Putin bombet Kyiv samme kveld som de drøftet fred på telefonen. Får håpe han får fingeren ut nå og bare intervenerer. Hva skal Putin gjøre? Bombe datteren sin i Paris? Eller de andre forbryterne i regjeringen hans sine unger og villaer i London? Endret 29. juli av Regenburg 10
DukeRichelieu Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli Regenburg skrev (38 minutter siden): Synes det er tåpelig å spamme en tråd etter en offentlig tilgjenglig informasjon, bare for å kreve kilde på det etterpå. Dette er jo bare å søke opp selv. Sitter ikke en skokk forumbrukere og venter på å skrive fagfellevurderte innlegg for din forlystelse. Hva er du snakker om nå egentlig? Jeg etterspør status på amerikansk støtte per i dag fordi jeg ikke finner noe nøyaktig rundt dette selv når jeg prøver å søke det opp og vet det er mange flinke folk her som er godt orienterte om krigen. 2
Svein M Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli (endret) Om dette med USA våpen til Ukraina. Trump stoppet noen av våpen forsending til Ukraina. Men har etter det inngått en avtale med andre NATO land, dette er omtalt her: https://www.nrk.no/urix/usa-og-nato-har-inngatt-avtale-om-a-sende-vapen-til-ukraina-1.17491113 edit: Hegseth stoppet noen av forsendingene som var vedtatt av Biden. Endret 30. juli av Svein M 3
Mannen med ljåen Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli https://www.dagbladet.no/nyheter/kraftigste-pa-flere-tiar/83396868 Det er utstedt tsunamivarsel for flere land i Eurasia, Sørøst-Asia og Nord-Amerika etter at et kraftig jordskjelv traff Russland natt til onsdag. 3
Dragavon Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Sitat ‘They Want Us to Defeat Ourselves’: Kremlin Propagandist Voices Fear Russians Turning Against War Margarita Simonyan claimed the purpose of recent Ukrainian drone attacks is not military, but psychological, aimed at unsettling Russians who have remained neutral to or disinterested in Putin’s war. https://www.kyivpost.com/post/57174 3 1
ForTheImperium Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Er det fordi den ukrainske regjeringen politisk er vendt mer mot høyresiden at en del venstreside partier i Europa ikke gir så mye oppmerksomhet enn for eks krisen i Gaza?
Dragavon Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Sitat Three Dead, 18 Wounded in Russian Missile Strike on AFU Training Site Russia struck a Ukrainian training site, killing 3 and wounding 18. Officials launch probe into possible safety lapses as Russian milbloggers claim the drone adjusted the missile attack. https://www.kyivpost.com/post/57206 1 3
DukeRichelieu Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Svein M skrev (7 timer siden): Om dette med USA våpen til Ukraina. Trump stoppet noen av våpen forsending til Ukraina. Men har etter det inngått en avtale med andre NATO land, dette er omtalt her: https://www.nrk.no/urix/usa-og-nato-har-inngatt-avtale-om-a-sende-vapen-til-ukraina-1.17491113 Takk, Svein M. Jeg kjenner til denne nye avtalen mellom USA/NATO/Ukraina og dette er gledelig nytt. Det som er uklart for min del er om USA har sendt eller opprettholdt støtten som ble vedtatt under Biden i tillegg til dette. Jeg trodde ikke, men det hele oppleves uklart for min del. Har vært så mye surr med pauser, Hegseth som pauser pakker uten at Trump vet om det, etc., etc. 2
Populært innlegg Svein M Skrevet 30. juli Populært innlegg Skrevet 30. juli AI Drones from Ex-Google CEO Help Ukraine Down Russian Shaheds Ukrainian military sources say Schmidt’s firm, Swift Beat, supplied three drone types responsible for downing about 90% of intercepted Russian Shaheds. https://www.kyivpost.com/post/57014 8 6
Simen1 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli (endret) Neptun1 skrev (På 12.7.2025 den 20.39): Hva burde vi (europeere) gjøre? 1) La Ukraina fortsette å lide i det uendelige? 2) La Russland få store landområder i Ukraina, omså hele landet og tro dette betyr fred? 3) Overlate alt ansvar for Ukrainas sikkerhet og forsvarsevne til Trump og USA? (som flertallet i tråden) 4) Rykke inn med store styrker fra europeiske Nato-land - og skyte langtrekkende missiler mot Moskva og andre russiske byer. La dem få føle på redselen, smerten, sorgen og lidelsen de påfører Ukraina og en rekke andre naboland - helt til de gir seg. Jeg går for alternativ 4. Jeg går for alternativ 4 Dragavon skrev (På 12.7.2025 den 20.51): Kva med 5: Gi Ukraina alt utstyr og alle våpen dei trenger for å forsvare seg sjølv. Ukraina hadde klart å forsvare seg om dei fekk alt vi kunne gje dei. Og for oss hadde det vore den beste investeringa vi kunne gjere i dag. Rettelse: Jeg går for alternativ 5 Rettelse: Jeg går for alternativ 6. For mange år siden ble Osama Bin Laden tatt ut i en spesialoperasjon etter terrorangrepet på USA som tok livet av ~4 000. Et annet år ble Mohammar Ghadaffi knertet i en spesialoperasjon etter grusomheter mot egen befolkning der tusenvis ble drept i politiske drap og mye annet faenskap. Etter at Putin har begått over 1 million casualties mot egen befolkning og ikke minst alle de Ukrainske som er drept, lemlestet og såret, sivile og "militære" som egentlig er sivile som har blitt mobilisert til landets selvforsvar, så mener jeg det er på høy tid at verdenspolitiet sier at nok er nok og går inn og fjerner Putin fra makta. Om mulig får han stilt for ICJ og om han nå omkommer i forsøket så får det heller være. Det er et utrolig lite offer for å få en slutt på de massive lidelsene og statuerer er et svært viktig eksempel for alle diktatorer i verden. Det blir sikkert mer kontroversielt enn angrepet på Iran og mye diplomati i etterkant men det er også tvingende nødvendig at verdenspolitiet viser autoritet. Vesten må ha en gjennomtenkt og god plan for Russland etter Putin. Endret 30. juli av Simen1 6 1 2
Populært innlegg Simen1 Skrevet 30. juli Populært innlegg Skrevet 30. juli (endret) Dragavon skrev (På 14.7.2025 den 8.07): Dersom Trump faktisk har forstått at putin har holdt han for narr, så er det ikkje usannsynlig at Trump går all in på Ukraina sin side. Vi ser jo det at er det noe Trump ikkje tåler er det å bli gjort narr av. Vi kan jo håpe. Donald Trump virker fortsatt langsint etter Hunter Biden episoden. Trumps utpressing av Zelensky mislyktes, førte til den første riksrettsaken (impeachment) mot Trump. Trump hater Zelensky for det fortsatt og mener sikkert at han bør få svi for det. Det vil være et uoverkommelig stort nederlag for Trump å innrømme sin egen grovt ulovlige utpressing. Trump er en svært egosentrisk fyr med et umettelig fokus på sin egen berømmelse og rikdom. Jeg tror det eneste som kan få han til å støtte Zelensky helhjertet er dersom Putin ydmyker han ennå mer personlig. Det virker som de aller fleste utenom MAGA forstår at Trump er kraftig ydmyket av Putin en rekke ganger. Putin gjør narr av Trump hver gang de prater på telefonen og Putin setter i gang sine sedvanlige massive droneangrep under telefonsamtalene. Trump fremstår som Putins underdanige bikkje og puppet. Det begynner så vidt å gå opp for Trump nå med de meningsmålingene som er og etter Melanias sidekommentarer om disse angrepene. Trump fremstår som verdens dummeste president og er en ydmykelse for hele USA, utenom MAGA da. Husk også at to av tre Trump-ekteskap er med "russiske bruder", fotomodellen Ivana Zelníčková som vokste opp og giftet seg med han i Warsawapaktens Tsjekkoslovakia under Sovjettiden og fotomodellen Melanija Knavs som vokste opp i Yoguslavia også under Warsawapakten og Sovjettiden, senere Slovenia. Det tredje ekteskapet, med fotomodellen Marla Maples kom midt oppe i Trumps beste vennskap med Jeffery Epstein og var nok direkte årsak til skilsmissen med Zelníčková. Poenget er at Trump har nok en betydelig historikk med Russlands interessesfære og gode minner med "russiske bruder", fotomodell trumfe-koner som han har blitt kjent med gjennom sitt nettverk av forretningsmenn som blant annet Epstein. Endret 30. juli av Simen1 10
TAC-2 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 15 hours ago, DukeRichelieu said: Kilde: Trust me bro? Ingen i tråden som vet dette eller kan finne noe konkret her? Jeg forsøkte søke litt tidligere, men viste seg overraskende vanskelig å finne noe sikkert rundt dette. Fant litt motstridende informasjon og noen steder sto det "Seems like..." Lite å finne fordi Trump har gitt lite annet enn store ord til Ukraina. Nå later han som om USA gir mye til Ukraina men alt må betales av andre. Om noe har Trumps bidrag til Ukraina være negativt hvis man skal summere opp og tar med at han har stoppet opp støtte som allerede var vedtatt av Biden. 2 5
DukeRichelieu Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli (endret) TAC-2 skrev (4 timer siden): Lite å finne fordi Trump har gitt lite annet enn store ord til Ukraina. Nå later han som om USA gir mye til Ukraina men alt må betales av andre. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å finne (for meg i hvert fall) konkrete tall på dette, men jeg har i hvert fall ikke funnet noen plass hvor USAs støtte i 2025 er listet opp sort på hvitt. Men, om jeg har forstått riktig, så har det ikke blitt etablert noen ny direkte støtte til Ukraina under Trump. Det som eventuelt har blitt gitt i 2025 etter Trump kom til makten er kun avtalte leveranser gitt under Biden og alt godkjent av Kongressen. Det eneste nye Trump har gjort - og trolig etter sterkt press - er å åpne for salg av våpen til Ukraina som skal betales av andre. Sitat Om noe har Trumps bidrag til Ukraina være negativt hvis man skal summere opp og tar med at han har stoppet opp støtte som allerede var vedtatt av Biden. Helt klart. Trump har på ingen måte vært noen alliert av Ukraina og har nok liv på samvittigheten slik han har oppført seg. Skammelig. Så får vi se om det blir en endring nå fremover. Jeg holder ikke pusten, men er forsiktig optimist. Endret 30. juli av DukeRichelieu 7
agvg Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli TAC-2 skrev (4 timer siden): Lite å finne fordi Trump har gitt lite annet enn store ord til Ukraina. Nå later han som om USA gir mye til Ukraina men alt må betales av andre. Vel, det er jo lite fornuftig og liste opp hva som eventuelt kommer, Tyskland har vel nå hemmeligstemplet all informasjon om hva de sender, man bør ikke gi FSB pakkelista på gullfat. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå