Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (9 timer siden):

Og man tror Russland faktisk vil forholde seg til denne... "avtalen"?

Godt poeng. Ein får håpe det. Verken Norge eller Russland har noko å tene på at fisket bryt saman. Men så er jo spørsmålet kor desperate russarane er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (7 timer siden):

Da blir jo Putins babling om bekjempelse av nazister i Ukraina enda mer absurd…..

Ein skal heller ikkje gløyme dei norske partisanane som kjempa for eit fritt Norge og mot ein felles fiende.

Skrevet
Markiii skrev (10 timer siden):

Og man tror Russland faktisk vil forholde seg til denne... "avtalen"?

 

Det er viktig at Norge og Russland har ein avtale om fiskeressursane i Barentshavet.

- Norge og Russland sitt fiskerisamarbeid har fungert gjennom den kalde krigen, og det fungerer også no, sjølv om Russland er i krig i Ukraina. Det er viktig at vi greier å bli samde om forvaltninga av dei verdifulle fiskeressursane i Barentshavet, sjølv om det er konfliktar andre stader.

Så det eneste beviset en har for om dette vil fungere videre er statistikk og historikk vedrørende denne avtalen, alt annet blir synsing. 

 

 

  • Liker 2
Skrevet

 

Sitat

Polish Foreign Minister Radosław Sikorski has rejected complaints from Ukraine over failing to deliver promised fighter jets for the country's defence against the Russian invasion.

"We have our own defence needs," the liberal-conservative politician told the Polsat News channel on Saturday.

Ukraine must understand, Sikorski said, that Poland, as a "frontline state," must also deter Russian President Vladimir Putin.

It comes after Ukrainian President Volodymyr Zelensky had accused Poland of once again coming up with a reason not to send additional MiG-29 fighter jets to his country.

According to Sikorski, the Polish Cabinet has put forward a proposal for a defence loan for Ukraine, which would allow Kiev to purchase military equipment from Polish arms makers on loan and pay back the money during reconstruction.

According to media reports, such a proposal is unlikely to garner positive feedback from Kiev, however.

Zelensky also recently criticized Poland for declining to shoot down Russian missiles over Ukraine.

Warsaw argues that such a move would require joint approval from NATO.

Poland, an EU and NATO member state, shares a common border with Ukraine and Moscow's ally Belarus, which also serves as the EU's external border.

The country has been among the most committed political and military supporters of Ukraine since the beginning of the full-scale Russian invasion on February 24, 2022, taking in hundreds of thousands of Ukrainian refugees.

Polish foreign minister rejects Kiev's call for more fighter jets

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 29.10.2024 at 10:39 AM, sjamanen said:

Hva man burde gjort?

Hadde politikerstanden i den vestlige verden ikke vært syltet ned i middager med næringslivstopper og henda godt nedi honningkrukka med den ekstremt urimelige hylningen av globalisering som verdens frelser - og faktisk vært politikere med integritet - så hadde man reagert kraftig på Tsjetsjenia og hvertfall satt ned foten da Georgia ble invadert. 

Hva er galt med globalisering og næringslivstopper? 

Både globalisering og kapitalisme er en grunnpilar for at rikdom skapes og man får økt velferd. Da Norge i sin tid bygde jernbane fra kysten og gjennom Norge til Sverige, økte velstanden for både fiskere og svensker. Nordmenn fikk importert billig tømmer fra Sverige og svenskene fikk importert fisk fra Norge. Vinn, vinn for begge parter. Skatter og tollbarrierer er sjelden løsninger på alle problemer. Staten er ikke best i å bruke penger eller skape rikdom. Politikere bør absolutt ha møter med næringslivet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cervinus skrev (34 minutter siden):

Hva er galt med globalisering og næringslivstopper? 

Både globalisering og kapitalisme er en grunnpilar for at rikdom skapes og man får økt velferd. Da Norge i sin tid bygde jernbane fra kysten og gjennom Norge til Sverige, økte velstanden for både fiskere og svensker. Nordmenn fikk importert billig tømmer fra Sverige og svenskene fikk importert fisk fra Norge. Vinn, vinn for begge parter. Skatter og tollbarrierer er sjelden løsninger på alle problemer. Staten er ikke best i å bruke penger eller skape rikdom. Politikere bør absolutt ha møter med næringslivet.

Historien om Ofotbanen er veldig komplisert hvor kapitalistiske krefter trengt statlige støtte, spesielt da det vist seg at ressursene ikke strakk til, statene på begge sider av grensen overtok byggingsarbeidet og driftsansvaret i 1898. Da hadde nasjonale ambisjoner omkring økonomisk utvikling vunnet fram, svenskene vil ha direkte atlanterhavforbindelse mens nordmennene vil ha transittrettigheter slik at dette prosjektet fra et nasjonalt perspektiv var svært lønnsomt. Det var intet som helst privatisering omkring Ofotbanen, hvor private initiativtagere, investorer og interesserte som så potensialitet anså staten som selve essensen for virkeliggjøring av prosjektet og driften. Dette var et statlig-privat engasjement som det var tradisjon for helt fram til 1990-årene i Skandinavia. Dette fortsetter i dagens Kina. 

Privatisering i Norge betyr i realiteten store økonomiske utfordringer og statlig inngrep når disse forsto/innså potensialiteten - denne historien dominere hele den skandinaviske samferdselshistorien i alle land, Danmark, Norge og Sverige hvor de private måtte deretter ha statsstøtte eller akseptere praktiske begrensninger og dermed en begrensning av sine ambisjoner om de ikke kan skaffe seg pengesterke partnere. Statsstøtte kunne varieres meget sterkt, men helt fra begynnelsen har det vært et nært forhold mellom makthavende faktorer som adelsfolk, embetsmenn, storbønder, administrative og sist politiker og forretningsfremmende faktorer som handelsfolk, eiendomsutviklere, entreprenører - og det har eksistert i flere århundrer, om ikke årtusener. Men det hadde fram til 1990-årene vært noen som ser over skuldrene på de minste og vært en streng regulering for å forsikre seg at korrupsjon og lojalitetssvik skulle ikke skje. Når det er mange interesser, er det alltid et behov for samordring og oversikt. 

Gjerdrum-leirskredet i desember 2020 som kunne ha fått hundrevis drept om skredområdet bare var 50-100 m lengre nordover, avslørt at hvis lokalpolitikere og eiendomsutviklere skulle samarbeide uten å ta hensyn til verken regel eller institusjon i sanne korrupte miljø der formålet var profitt på bekostning av enhver, er dette et tillittbrudd som i eldre tid var sterkt motarbeidet, oversiktsbehovet hadde blitt tilsidesatt. De ansvarlige ble dessverre ikke straffet. Næringslivet og den politiske ledelsen må derfor holdes atskilles fra hverandre underlagt et regulert forhold som det hadde vært skikk for i uminnelige tider, slik at samarbeid og medvirkning kunne skje til alles beste. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Mbappe09 skrev (4 timer siden):

Tyskland er det siste landet jeg ville forsvart.

 

Ein annan ting er at det er irriterande at tyskarane alltid må snakke i munnen på intervjuobjektet, i staden for å bruke tekststripe til omsetjing slik vi er vant til her heime. Eg ville gjerne ha høyrt kva Boris Johnson faktisk sa i staden for den tyske dubbinga.

  • Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...