Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 3.4.2022 den 22.17):

Russiske statseide Ria sin toppsak nå har overskriften "hva bør Russland gjøre med Ukraina?", og i artikkelen skriver de at de fleste ukrainere er nazister.

https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html

Utdrag oversatt via Translate:

Hele artikkelen dreier seg egentlig om en total dehumanisering av det ukrainske folk, at alle i ukraina som kjemper mot Russland er nazister og at de må ødelegges totalt. Eller "destroyed to the maximum" som det står. Alle som har det minste med Ukraina å gjøre er medskyldige ifølge artikkelen.

Artikkelen er spektakulært sprø, det ser nesten ut som noe ideologiske nazi-greier man kan lese på Vigrid sine nettsider og føyer seg inn i rekka av totalt koko forsøk på å legitimere forferdelige forbrytelser mot menneskeheten.

I kommentar feltet til denne artikelen fant jeg noen kommentarer med antall likes langt over hva andre kommentarer har. Oversatt med google translate: 

597likes:

The author of the article directly calls for the extermination of the civilian population of Ukraine. And how then will the Russian Federation be better than the very mythical Nazis with whom it allegedly fights?

826 likes:

oh my god this is fucking schizophrenic. how many brainwashed commentators are here. people, wake up! the Russian army is now killing and raping civilians, committing the most brutal war crimes! how will you look your children in the eyes after that? history will put everything in its place, the time will come and you will inevitably have to accept that the "Nazis" in Ukraine exist only in your fantasies. and the tortured corpses of peaceful people - this is the reality that you will see at night until the end of your days.

639 likes:

Russia should withdraw its troops and deal with the problems of its citizens, not foreigners.

Men en slik finnes det også. 1538 likes:

I subscribe to every word.

 

Det får meg til å tro at hvis russerne får snakke anonymt so ser det ut til at flertalet av se som kan lese og skrive er på den anti putin siden. Jeg tror at hvis det skulle komme putins etterfølger som vil stoppe krigen, så får han støtte blant folket i Russland. Vesten bør aldrig akseptere putin som en legitim leder av Russland og dermed aldri gå til noe dialog med han. Dette vil bidra til å bli kvitt ham fordi en leder som ingen vil snakke med er av ingen verdig for landet.

Endret av Alex_Tc
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Alternativet mitt? Jesus christ mann, ro deg ned. Du spinner historier som ikke har noe med hva jeg sa eller hva jeg mener å gjøre.

Jeg kommenterte det jeg anser som indoktrinering som ser ut til å ta skikkelig tak i befolkningen der.

"Og mener du det ikke er grunnlag for å reagere på russernes handlinger? Kall det hat, jeg for min del ser på fakta på bakken, hva russerne tidligere har gjort i Georgia og Grozny, og hva russerne har gjort på seks uker i Ukraina. Videre konstaterer jeg at den russiske kulturen ikke er stort bedre enn den nazikulturen det tok seks år å nedkjempe."

I alle dager. Er jeg paneldeltager i Crossfire med Tucker Carlson eller?

Jeg spurte etter alternativet ditt, og det eneste alternativet du har å tilby er noe surr om Jesus og Tucker Carlson. I tillegg fremstår du som usedvanlig dårlig informert, Crossfire var et debattprogram på CNN som ble lagt ned for åtte år siden, og Tucker Carlson er jo en kjent Kreml stooge.

Det er for øvrig temmelig frekt å hevde at noen blir "indoktrinert," du mer enn indikerer at mange her på forumet lar seg indoktrinere.

Forskjellen mellom deg og en kattunge, er at kattunger vanligvis har fått opp øynene etter seks uker.

Lenke til kommentar

Nå ser vi hva som skjer når Russlands militæret teppe om er byer og voldtar og dreper sivile. Verden er sjokkert, og det er sjokkerende. Men likevel, overrasket? Dette har militæret gjort i årtusener og Russlands militæret har gjort det i 100 år allerede. Revolusjonen, mengder med mennesker skutt. Stalin, millioner av mennesker sultet ihjel, torturert, voldtatt og drept. Slaveleirer frem til 1960. Øst Europa voldtatt, drept og deretter undertrykket i 50 år. Tsjetsjenia. Syria. Nå Ukraina.

Ja det er år 2022. Men Russlands militæret har kanskje ikke forandret seg så mye fra 1944-1945?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Jeg spurte etter alternativet ditt, og det eneste alternativet du har å tilby er noe surr om Jesus og Tucker Carlson. I tillegg fremstår du som usedvanlig dårlig informert, Crossfire var et debattprogram på CNN som ble lagt ned for åtte år siden, og Tucker Carlson er jo en kjent Kreml stooge.

Det er for øvrig temmelig frekt å hevde at noen blir "indoktrinert," du mer enn indikerer at mange her på forumet lar seg indoktrinere.

Forskjellen mellom deg og en kattunge, er at kattunger vanligvis har fått opp øynene etter seks uker.

Det jeg reagerte på var at du fullstendig misforsto meg, og jeg prøvde å være litt morsom. Du virket til å gå direkte i debatt med noe som var et spørsmål, og viser liten forståelse for hva jeg skrev. Tucker Carlson har en veldig angripende stil, det har du også.

Er nok ganske dårlig informert, men jeg sitter ikke å er ufin med folk jeg ikke kjenner på nett ihvertfall. Jeg fikk frem poenget mitt, og selv om du ikke forsto det var det andre her som gjorde det.

Ønsker deg en god dag! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dronevideo viser russiske forlatte stillinger nær Tsjernobyl-kraftverket, hvor de hadde gravd seg ned i bakken:

Spoiler

 

Kart som viser hvor dette er, samt stråling i området:

Spoiler

FPpUqolaIAAx8I6?format=jpg&name=medium

Jeg har ikke nok kunnskap til å vite hva >18.500 kiloBecquerel per kvm. i en sånn setting uten beskyttelse betyr for helsen. Men det kan absolutt ikke være helt bra å grave rundt i det, og oppholde seg i det over en viss tid. Ut fra hva jeg har lest av eksperter så kan ikke dette føre til "Acute Radiation Syndrome" som noen meldte tidligere, men risikoen for f.eks. kreft i løpet av livet øker sannsynligvis ekstremt.

Skjermbilde 2022-04-06 kl. 11.40.20.png

  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flere grusomme vitnebeskrivelser fra Bucha. Jeg er redd det blir utallige flere slike forferdelige beretninger etterhvert som ukrainske styrker og journalister kommer frem til byer i nord som russerne har forlatt, og etterhvert som internett og mobildekning kommer opp igjen.

War in Ukraine: 'I saw a Russian soldier shoot my father dead in Bucha'
https://www.bbc.com/news/world-europe-60989121

Sitat

At around 11:00 on 17 March, Yuriy Nechyporenko and his father, Ruslan, were cycling to Bucha's administration building where aid was being handed out. Electricity, gas and water had been cut, and essentials were in short supply in the town, one of the first to be occupied by Russian forces as they advanced on Ukraine's capital Kyiv.

Yuriy and his father hoped to pick up some medicine and food. Yuriy said a Russian soldier stopped him and his father on Tarasivska St. They immediately raised their hands.

Speaking to the BBC by phone alongside his mother, Alla, the 14-year-old gave his account of what happened next. "We told them that we weren't carrying any weapons and that we didn't pose any danger," he said.

Sitat

"Then my father turned his head my way, and that's when he got shot… He was shot twice in the chest, right where the heart is. Then he fell."

At that point, the teenager said, the soldier shot him in his left hand and he fell too. While he was on the ground, he said, he was shot again, this time in the arm.

"I was lying on my stomach, I couldn't see anything that was happening around me," Yuriy said. The soldier, he said, shot again, aiming at his head. "[But] the bullet went through my hood."

Yuriy said the soldier shot again, this time at his father's head. But Ruslan was already dead. "I had a small panic attack, lying there with my wounded arm underneath me. I saw that my hand was bleeding," he said.

It was only after a while, when the soldier went behind a tank, that Yuriy got up and ran, he said.


Butsja-innbyggere om russernes fremferd: − Helt uhyrlig
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0GA0P0/butsja-innbyggere-om-russernes-fremferd-helt-uhyrlig

Sitat

Mens president Volodymyr Zelenskyj tirsdag talte til FNs sikkerhetsråd om russerens grusomme fremferd i Ukraina, har innbyggerne i byen Butsja begynt å lete etter veien tilbake til et liv.

– Vi skal reise oss igjen, vi skal feie gatene og bygge opp husene. Og vi skal begrave de døde ordentlig. Men hvordan vi skal slutte å være redde, det vet jeg ikke, sier Eristoff Konstantino (29).

I en måned gjemte han seg i kjelleren sammen med moren og noen naboer. Etter en stund klarte noen å bli evakuert.

– Til slutt var vi syv personer igjen. Tre ble skutt. Helt uten grunn, sier Eristoff og sparker i den midlertidige graven de har laget for naboene sine.

Rett under overflaten kommer skoene til syne. Det var ingen tid til å grave dypt nok.

Flere VG snakket med forteller at mange menn ble stoppet på gaten av russerne og bedt om å kle av seg. Det de så etter var angivelig nazi-tatoveringer.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Tror Plan B for Putin, i tillegg til å ta over Donbass, er å kontrollere hele kyststripen til Ukraina og kunne innlemme Transnistria (i Moldova) i det russiske riket. Antageligvis kommer et større angrep på Odessa i løpet av en måned eller to - både fra Transnistria (der man allerede har soldater), østfra og fra Svartehavet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

India fordømmer for første gang Russlands handlinger. Dette er positivt. India har stemt blankt i FN frem til nå angående invasjonen. Men dette er fremdeles bare ord, og tiden vil vise om India går sterkere mot Russland etterhvert. Har mine tvil på grunn av Modis forhold til Putin.

Ukraine: India strongly condemns Bucha civilian killings
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-61006169

In its strongest statement yet on Ukraine, India condemns killings in Bucha
https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-04-06-22/h_c8fccae969334934439b1d5384e0de9b

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (55 minutter siden):

I kommentar feltet til denne artikelen fant jeg noen kommentarer med antall likes langt over hva andre kommentarer har. Oversatt med google translate: 

597likes:

The author of the article directly calls for the extermination of the civilian population of Ukraine. And how then will the Russian Federation be better than the very mythical Nazis with whom it allegedly fights?

826 likes:

oh my god this is fucking schizophrenic. how many brainwashed commentators are here. people, wake up! the Russian army is now killing and raping civilians, committing the most brutal war crimes! how will you look your children in the eyes after that? history will put everything in its place, the time will come and you will inevitably have to accept that the "Nazis" in Ukraine exist only in your fantasies. and the tortured corpses of peaceful people - this is the reality that you will see at night until the end of your days.

639 likes:

Russia should withdraw its troops and deal with the problems of its citizens, not foreigners.

Men en slik finnes det også. 1538 likes:

I subscribe to every word.

 

Det får meg til å tro at hvis russerne får snakke anonymt so ser det ut til at flertalet av se som kan lese og skrive er på den anti putin siden. Jeg tror at hvis det skulle komme putins etterfølger som vil stoppe krigen, så får han støtte blant folket i Russland. Vesten bør aldrig akseptere putin som en legitim leder av Russland og dermed aldri gå til noe dialog med han. Dette vil bidra til å bli kvitt ham fordi en leder som ingen vil snakke med er av ingen verdig for landet.

Viser at folk i kommentarfeltene er mer opplyste enn folk flest, sikkert en god grunn til at norske medier måtte stenge dem da det utfordret propagandaen til msm eliten og styresmaktene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

One of the employees said he had spoken to some of the rank-and-file Russian soldiers at the plant.

"When they were asked if they knew about the 1986 catastrophe, the explosion of the fourth block (of the Chernobyl plant), they did not have a clue. They had no idea what kind of a facility they were at," he said.

"We talked to regular soldiers. All we heard from them was 'It's critically important infrastructure'. That was it," the man said.

 

Hva lærer de egentlig i Russland?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Hva lærer de egentlig i Russland?

Jeg tror det er STOR forskjell mellom folk "fra landsbygda" og folk fra byen hva både utdanning og almenkunnskap angår, og landsbygda i Russland er stor.

Når man da i tillegg lever under et regime som systematisk forfalsker og fornekter historiske hendelser fordi de er redd for noe så banalt som å se dumme ut (de innser trolig ikke at virkningen på den vestlige verden er stikk motsatt) gir det seg nesten selv at det som for oss både er relativt friske minner og ikke minst er lærdom fra media og skole kan være vilt fremmed for en stakkars 19-åring fra Sibir som knapt har vært utenfor sin egen by-region før han ble innkalt til militærtjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt mer indirekte relatert til krigen, men veldig viktig opp mot krigen: på søndag er det presidentvalg i Frankrike, og melingsmålingene de siste ukene viser at ytre-høyrekandidaten Marine Le Pen tar kraftig innpå Macron. Siden invasjonen startet har hun økt fra 17% til 22% på snittet av meningsmålingene.

Le Pen støtter Putin og ønsker tettere samarbeid med Russland, noe hun har ytret både før og etter invasjonen av Ukraina. Hun er også mot NATO og vil oppheve sanksjoner mot Russland dersom hun blir valgt. Partiet hennes har mottatt penger fra Russland.

Dersom Le Pen velges vil ikke lenger Orban og Ungarn være Putins eneste allierte statsleder i EU, dette vil være en svært positiv utvikling for Putin.

How Marine Le Pen closed the gap on Emmanuel Macron
The far-right leader’s campaign strategy is finally paying off against the incumbent French president as the election approaches.
https://www.politico.eu/article/le-pen-close-gap-macron-polls-france-election/

1492005874_Skjermbilde2022-04-06kl_13_11_32.thumb.png.047f180b609d9348528db4da43f5f641.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge erklærer tre russiske diplomater for uønsket
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/diplomater_uoensket/id2907589/

Sitat

– Norge har besluttet å erklære tre diplomater ved Russlands ambassade i Oslo for uønsket. De tre har bedrevet virksomhet som er uforenlig med deres diplomatiske status, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt.

– Dette kommer som en følge av de sjokkerende avsløringene av russiske styrkers overgrep mot sivile, i særdeleshet i byen Butsja utenfor Kyiv. Det er naturlig at vi i en slik situasjon vier økt oppmerksomhet til uønsket russisk virksomhet i Norge, sier utenriksministeren.

– Sammen med våre nære allierte og partnere vil vi fortsette å stå sammen mot Russlands aggresjon og sammen i vår støtte til Ukraina, sier utenriksminister Huitfeldt.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, iblazeqt said:

vil tvinge fram en avtale mellom Ukraina og Russland.

En avtale ble brutt når de invaderte Ukraina. Jeg tror ikke avtaler er veien å gå. Med mindre det innebærer en avtale om at Putin og alle hans nærmeste skal fratre fra alle stillinger i Russland, åpne opp for ekte frie valg og vestlig inspirert ytringsfrihet, og forlate Russland for å leve i eksil. Da hadde jeg støttet den.

"The memorandum prohibited the Russian Federation, the United Kingdom and the United States from threatening or using military force or economic coercion against Ukraine"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Norge erklærer tre russiske diplomater for uønsket
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/diplomater_uoensket/id2907589/

 

Så får vi håpe de følger opp med å nekte russiske skipsanløp i norske havner slik som det er foreslått i EU. Nødanløp må godkjennes, men alt annet burde strengt tatt føre til at skip og last ble tatt i arrest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Medvedev fremstår jo tidvis som enda mer ytterliggående enn Valdemar selv. Det kan nesten virke som om han kjemper for å fremstå som enda mer lojal enn alle andre.

å skape muligheten for endelig å bygge et åpent Eurasia – fra Lisboa til Vladivostok, skriver Medvedev



Et slikt "Eurasia" minner stygt om Hitlers tanker om et tredje rike. Avnazifisering, du lissom!

Endret av >generisk navn>
la til uteblitt tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...