Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Putin and his advisers believe that if Russia attacks a NATO country, the USA won’t intervene — and this means, Russia can just march in. (Video in the comments below.)

Tigran Keosayan, who is the husband of Russian chief propagandist Margarita Simonyan (he also works for Kremlin as a propaganda speaker with his own TV show on a Russia’s state channel), stated in a live interview that the Russian military knows “all they need to know” about a possible NATO response to an attack by Russia.

 

https://qr.ae/psepJh

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (6 timer siden):

Eg trur eg har sagt det før: Dersom republikanarane får makta og dei bestemmer seg for å støtte Ukraina trur eg at det blir slutt på den vaklande støtta som Biden og demokratane har stått for. Skal ein støtte Ukraina kan ein ikkje gjere dette halvvegs, då må ein gjere det fullt og heilt. Ein kan ikkje dra dette ut i årevis fordi ein er redd for å "eskalere".

Det er ikkje gitt at Trump blir den presidenten som Putin håpar.

Realpolitikken vil alltid skinne igjennom. Forhåpentligvis får vi en skikkelig høyredreining nå i sommer i Europa (selv om jeg frykter at de nåværende kostene vil rotte seg samme for å tviholde på makten litt lenger). De liberale og sosialliberale har dessverre ødelagt det som var av storpolitisk verdi i Europa de siste 30 årene, og det er omtrent null sjanse for at de kan bygge oss opp igjen til å være klare til en krig mot russerne. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Dette har jeg hørt fra russere i mange år. Om Russland går inn i Baltikum, så vil ikke amerikanerne gripe inn fordi de ikke vil risikere en verdenskrig for disse småstatene, osv. 

Jeg er ikke så skråsikker på det, jeg tror en slik invasjon ville vært et like stort politisk jordskjelv som februar 2022, og at artikkel 5 ville blitt utløst av flere stater.

Endret av superrhino
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 21.5.2024 den 2:23 PM):

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/05/20/when-a-70-year-old-russian-btr-50-attacks-ukrainian-troops-its-bad-news-for-the-whole-russian-war-effort/

When A 70-Year-Old Russian BTR-50 Attacks Ukrainian Troops, It’s Bad News For The Whole Russian War Effort

Synes jeg leser slikt hele tiden, men likevel fortsetter Russland bare som før.  

 

 

torbjornen skrev (På 21.5.2024 den 7:24 PM):

Eg er (sjølvsagt) heilt einig i det meste her. Men sjølv om dette er to heilt ulike krigar vil det alltid finnast ting som kan samanliknast. Både Russland og Israel utfører krigsforbrytelsar. Og begge snakkar om "nazisme".

Joda, men Israels snakk om nazisme har grunnlag i virkeligheten, ved at Hamas' mål er å utslette Israel. Hvis Israel gir opp å forsvare seg, så vil jøder bli slaktet ned igjen.

Samtidig så støtter Russland nazister og antisemittisme. Putin selv har koblinger direkte til nazister.

Så faktum er at Hamas har nazistiske tendenser, og det samme har Russland.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, sedsberg said:

Nå må de bare få stengt norske farvann og havner for russiske "fiskebåter" også.

Russere får fortsatt turist visum for Spania, Frankrike, Italia, Hellas, koster 50 euro mere enn før krigen og tar 3 dager lengre tid.  Kjenner mange fra Russland og de er like mye på ferie i Europa nå som før krigen 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Daskeladde skrev (1 time siden):

Mindre ruZZisk søppel i norske gater er kun positivt.

Nå skal vi være forsiktige med å gå helt fullstendig av skaftet her. Det er lov å hate Russlands krigføring og de som støtter krigen, det er helt greit - men dropp å kalle et helt folk for søppel a. Det er godt at det rammer alle Russere, det er en måte å skape misnøye i landet på som er utelukkende positivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

Nå skal vi være forsiktige med å gå helt fullstendig av skaftet her. Det er lov å hate Russlands krigføring og de som støtter krigen, det er helt greit - men dropp å kalle et helt folk for søppel a. Det er godt at det rammer alle Russere, det er en måte å skape misnøye i landet på som er utelukkende positivt.

Da hadde jeg sagt russere. ruZZere er selvfølgelig søppelet som støtter Vladolf som er rundt 80% av befolkningen. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Så faktum er at Hamas har nazistiske tendenser, og det samme har Russland.

Altså. Dette føler jeg at jeg må kommentere. Det virker som om russer og israel-propagandaen siver som vann inn i den minste krok, når jeg leser at Hamas sin motivasjon har sammenheng med nasjonalsosialismen og germansk herrefolk-ideologi. Nå må man nesten slutte å bruke ordet nazisme overhodet, så misbrukt som det blir.

Lenke til kommentar
Sitat

Erik Prince, the founder of the private American military company Blackwater, recently shared some striking opinions on the performance of expensive American military equipment in Ukraine. In an interview with American journalist Tucker Carlson, cited by Obektivno, Prince had some harsh words: “American systems don’t hold up… Super-expensive American equipment doesn’t do that well in this battle space,” he said. 

https://bulgarianmilitary.com/2024/05/23/blackwater-russians-respond-with-geolocation-and-fire-back-in-2-mins/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (2 timer siden):

Dette har jeg hørt fra russere i mange år. Om Russland går inn i Baltikum, så vil ikke amerikanerne gripe inn fordi de ikke vil risikere en verdenskrig for disse småstatene, osv. 

Jeg er ikke så skråsikker på det, jeg tror en slik invasjon ville vært et like stort politisk jordskjelv som februar 2022, og at artikkel 5 ville blitt utløst av flere stater.

Styrker fra store deler av NATO er allerede til stede i Baltikum, så det ville blitt rabalder.
https://lc.nato.int/operations/enhanced-forward-presence-efp

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (5 timer siden):

Synes jeg leser slikt hele tiden, men likevel fortsetter Russland bare som før.  

 

 

Joda, men Israels snakk om nazisme har grunnlag i virkeligheten, ved at Hamas' mål er å utslette Israel. Hvis Israel gir opp å forsvare seg, så vil jøder bli slaktet ned igjen.

Samtidig så støtter Russland nazister og antisemittisme. Putin selv har koblinger direkte til nazister.

Så faktum er at Hamas har nazistiske tendenser, og det samme har Russland.

No var det vel etterforsking av israelske krigsforbrytelsar som var "nazisme". Elles har du heilt rett.

Lenke til kommentar
paatur skrev (5 timer siden):

Russere får fortsatt turist visum for Spania, Frankrike, Italia, Hellas, koster 50 euro mere enn før krigen og tar 3 dager lengre tid.  Kjenner mange fra Russland og de er like mye på ferie i Europa nå som før krigen 

Men heretter må dei finne ein annan reiseveg enn gjennom Storskog. Det reduserer risikoen for spionasje og sabotasje. Men så var det desse "fiskebåtane" då.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (2 timer siden):

Altså. Dette føler jeg at jeg må kommentere. Det virker som om russer og israel-propagandaen siver som vann inn i den minste krok, når jeg leser at Hamas sin motivasjon har sammenheng med nasjonalsosialismen og germansk herrefolk-ideologi. Nå må man nesten slutte å bruke ordet nazisme overhodet, så misbrukt som det blir.

No er det opp til HAMAS å annerkjenne Israel og å gå inn for fredeleg sameksistens gjennom ei tostatsløysing. Så lenge dei vil fjerne Israel frå kartet spelar det ikkje så stor rolle kva ein kallar dette. Det inneber nemleg i praksis det same.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Biden raser på meningsmålingene foran presidentvalget. Trump leder solid i fem av seks vippestater, ifølge en ny meningsmåling. En av årsakene: Venstresidens protester mot Bidens Gaza-håndtering.

https://www.nrk.no/urix/naomi-klein-om-israel-1.16885764

Var det nokon som trudde at utanrikspolitikken ikkje betyr noko for amerikanske veljarar?

Demokratane lek nok i begge endar, både til dei som er lei av støtta til krigen i Gaza og til dei som meiner at han ikkje støttar Israel nok i kampen mot HAMAS. Akkurat det same kan vel seiast om den halvhjarta støtta til Ukraina der ein ikkje har nokon plan utover å vere redde for å "eskalere".

Blir det 4 nye år med "Trump" kan "alt" skje. Det viktigaste er at Europa vaknar, slik at ein viser at vi tek vår del av ansvaret for at Ukraina skal vinne. Gjer vi det trur eg at sjansen er god for at vi har USA med på laget.

Redigert: Nrk har misforstått innhaldet i artikkelen dei refererer til totalt. At Biden har tapt 13% av veljarane stemmer ikkje. Det artikkelen seier er derimot at berre 13% av dei som har forlatt Biden oppgjev utanrikspolitikk som årsak.

Endret av torbjornen
Falske nyheiter
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...