Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (2 timer siden):

Men stemmer dette lenger? Var det ikkje ei avstemning der 194(?) demokratar og berre ein republikanar stemte for å i det heile å ha ei avstemning? Då er det vel heile det republikanske partiet som er problemet, og ikkje berre Mike Johnson?

Trump er problemet. Johnson har fått beskjed av Trump om å lage mest mulig helvete for at Biden-administrasjonen skal se ineffektive ut og at Trump får poenger han kan lage valgkamp av.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Snikpellik said:

BBC har nå identifisert over 50.000 av de russiske soldatene som har dødd i Ukraina.

https://www.bbc.com/news/world-68819853

Det faktiske antallet døde er trolig langt høyere.

Og Ukraina sine tap er hemmeligstempla som russiske tap i Russland. Ut over offisielt 31 000 døde ukrainske soldater. Kva med litt undersøkande journalistikk i Ukraina også?

Endret av Samms
  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kahuna said:

Trump er problemet. Johnson har fått beskjed av Trump om å lage mest mulig helvete for at Biden-administrasjonen skal se ineffektive ut og at Trump får poenger han kan lage valgkamp av.

Det kalles demokrati. USA er eit demokrati og posisjonering før valg er ein del av demokratiet. Ulike politikarar prioriterer ulike saker og får stemmer frå ulike velgergrupper. For mange av dei republikanske politikarene i representantenes hus er ikkje støtte til Ukraina ei vinnersak blant deira velgarar.

Det politiske systemet i USA kan og seiast å ha nokre svakheiter. Ein er at mogelegheit for å blokkere politiske motstandare reduserer den føderale regjeringa sin styringsevne. Utan Trump så er Taylor Greene og likesinna eit akkurat like stort problem for ei styringsdyktig føderal regjering i USA. Kanskje uavhengig om det er ein demokratisk eller republikansk president. Observer at målet til ein del av dei republikanske politikarane er mindre føderal styring. I eit politisk system med gode mogelegheiter for å blokkere motstanderen vinner dei fort.

Endret av Samms
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (8 minutter siden):

Det kalles demokrati. USA er eit demokrati og posisjonering før valg er ein del av demokratiet. Ulike politikarar prioriterer ulike saker og får stemmer frå ulike velgergrupper. For mange av dei republikanske politikarene i representantenes hus er ikkje støtte til Ukraina ei vinnersak.

Så er fortsatt Trump problemet. Har er villig til å ofre USAs posisjon i verden for å massere sitt eget ego. Han kunne lekt ansvarlig politiker og latt støtte til Ukraina+Israel+Taiwan passere men latt kaoset på grensen fortsette, den kombinasjonen hadde antagelig gjort ham mer valgbar.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Så er fortsatt Trump problemet. Har er villig til å ofre USAs posisjon i verden for å massere sitt eget ego. Han kunne lekt ansvarlig politiker og latt støtte til Ukraina+Israel+Taiwan passere men latt kaoset på grensen fortsette, den kombinasjonen hadde antagelig gjort ham mer valgbar.

Ueinig der, Taylor Greene og andre hadde laga akkurat like mykje problem utan Trump. Og ingen av dei har noko å vinne på å være "ansvarleg" politiker blant sine velgare.

Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Ueinig der, Taylor Greene og andre hadde laga akkurat like mykje problem utan Trump. Og ingen av dei har noko å vinne på å være "ansvarleg" politiker blant sine velgare.

Forskjellen er at Trump alene styrer majoriteten av de republikanske velgerne. Ingen republikansk kongressmann som ønsker gjenvalg vil få det uten Trumps godkjennelse.

Lenke til kommentar

Takk og pris er det vel omkring maksimum fem år til som Trump kan lage kaos i USA og (den vestlige) verden: Enten vinner han dessverre presidentvalget i år og blir sittende maks fire år til, eller så er han for gammel, kanskje død, og trolig ennå mer svekket mentalt enn det han ellerede er m.t.p. noen sjanse i.f.m. ny presidentperiode om omkring fem år fra nå!

Etter det tror og håper jeg Trump- og MAGA-sekten blir irrelevant i USA, at ingen andre er i stand til å ta over som sektleder, og at MAGA-sekten da dør ut av seg selv!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kahuna said:

Forskjellen er at Trump alene styrer majoriteten av de republikanske velgerne. Ingen republikansk kongressmann som ønsker gjenvalg vil få det uten Trumps godkjennelse.

Enig: Det er Trump som ER problemet. De andre er en del av problemet, men de er en del av problemet ene og alene på grunn av Trump og makten Trump har over MAGA-sekten og velgerene de består av.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Gjest MKII said:

Takk og pris er det vel omkring maksimum fem år til som Trump kan lage kaos i USA og (den vestlige) verden: Enten vinner han dessverre presidentvalget i år og blir sittende maks fire år til, eller så er han for gammel, kanskje død, og trolig ennå mer svekket mentalt enn det han ellerede er m.t.p. noen sjanse i.f.m. ny presidentperiode om omkring fem år fra nå!

Etter det tror og håper jeg Trump- og MAGA-sekten blir irrelevant i USA, at ingen andre er i stand til å ta over som sektleder, og at MAGA-sekten da dør ut av seg selv!!!

Det stemmer nok at verken trump eller Biden blir president i USA meir enn ein periode til. Det handler om alder. Det er kanskje heller ikkje det viktigaste. Om det blir republikansk fleirtal i representantenes hus kan det være lite Biden adminsitrasjonen får gjort.

Du kan tru og håpe at MAGA gjengen blir irrelevant i USA. Det kan stemme, men ikkje vær sikker på at det som kjem etterpå blir betre. "Du kommer ikke til å like det som kommer etter Amerika", sa Leonard Cohen. Og konteksten var det som kom etter det som me i dag kjenner som USA. Ikkje at Kina eller nokon andre skulle ta over USA sin posisjon i verda.

Når eg var på jobb i USA spøkte dei der eg var med; "we have got the best politicans money can buy". Nokon støtter MAGA gjengen med store summer til valgkamp og politisk arbeid. Desse sponsorane stopper neppe før dei har nådd sine mål. Eg trur ikkje dei har edle motiv, og eit av måla deira kan være å svekke føderalstaten for å sjølv få meire makt.

Endret av Samms
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (23 minutter siden):

Takk og pris er det vel omkring maksimum fem år til som Trump kan lage kaos i USA og (den vestlige) verden: Enten vinner han dessverre presidentvalget i år og blir sittende maks fire år til, eller så er han for gammel, kanskje død, og trolig ennå mer svekket mentalt enn det han ellerede er m.t.p. noen sjanse i.f.m. ny presidentperiode om omkring fem år fra nå!

Etter det tror og håper jeg Trump- og MAGA-sekten blir irrelevant i USA, at ingen andre er i stand til å ta over som sektleder, og at MAGA-sekten da dør ut av seg selv!!!

Det er en smule naivt å tro at Trump og hans cronies ikke ville forsøke å gjøre irreversible endringer i det juridiske og politiske systemet som gjør at de holder makten i det uendelige, om han vinner valget (noe jeg ikke tror han gjør, men det er definitivt en mulighet).

Han har allerede erstattet veldig mange av de som stoppet hans forrige valgkupp. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, VifteKopp said:

Det er en smule naivt å tro at Trump og hans cronies ikke ville forsøke å gjøre irreversible endringer i det juridiske og politiske systemet som gjør at de holder makten i det uendelige, om han vinner valget (noe jeg ikke tror han gjør, men det er definitivt en mulighet).

Han har allerede erstattet veldig mange av de som stoppet hans forrige valgkupp. 

Skal ikke bombastiskt si at du ter feil, men USA har en del konstitusjonelle ordninger som begrenser presidentens makt. Og til og med med overvekt av konservative høyesterettsdommere i Høyesterett i USA blir for eksempel saker Trump tar til Høyesterett om "valgsfusk" avvist. Så HELT korrupt er ikke det amerikanske rettssystemet. Og om de forsøker som du skriver, så er det langt i fra det samme som at de faktiskt vil klare å oppnå det...

Å utvide muligheten for maksimum to presidentperioder som i dag regner jeg med at krever en endring av grunnloven, og minst 2/3's flertall, kanskje til og med minst 2/3's flertall i ikke bare det ene, men begge kammerene???

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (40 minutter siden):

Skal ikke bombastiskt si at du ter feil, men USA har en del konstitusjonelle ordninger som begrenser presidentens makt. Og til og med med overvekt av konservative høyesterettsdommere i Høyesterett i USA blir for eksempel saker Trump tar til Høyesterett om "valgsfusk" avvist. Så HELT korrupt er ikke det amerikanske rettssystemet. Og om de forsøker som du skriver, så er det langt i fra det samme som at de faktiskt vil klare å oppnå det...

Å utvide muligheten for maksimum to presidentperioder som i dag regner jeg med at krever en endring av grunnloven, og minst 2/3's flertall, kanskje til og med minst 2/3's flertall i ikke bare det ene, men begge kammerene???

Hvis du er interessert, anbefaler jeg å lese denne artikkelen som går gjennom hvordan Trump kan bli diktator. Den er skrevet før nominasjonen ble avklart, så du kan hoppe over de første avsnittene. Skummel lesning.  

https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/11/30/trump-dictator-2024-election-robert-kagan/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Zelenskyj: Ukraina har angrepet russisk flyplass på Krim

 

Onsdag formiddag meldte ukrainske medier at ukrainske styrker sammen med etterretningstjenesten sto bak et droneangrepet på den russiske flybasen Dzjankoi på Krim.

Onsdag kveld bekreftet president Zelenskyj angrepet da han talte via videolenke til EU-toppmøtet i Brussel.

– I dag lyktes våre forsvarsstyrker å ramme et av okkupantenes viktige militær anlegg på Krim. Takket være ødeleggelsen av russisk utstyr der, kan våre styrker i sør-Ukraina, ved fronten, føle seg tryggere, sa han.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Er det noen som vet noe mer omkring angrepene på raZZiske flyplasser for litt siden og resultatene av angrepene? Det var diskusjoner i noen dager etterpå om raZZiske tap av fly på grunn av angrepene, men ingen tegn til tapene i de daglige oppdateringene fra Ukraina det jeg har fått med meg? Er det kommet ut noe mer sikkert enn spekulasjonene basert på dårlige satelittbilder dagene etter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Trump er problemet. Johnson har fått beskjed av Trump om å lage mest mulig helvete for at Biden-administrasjonen skal se ineffektive ut og at Trump får poenger han kan lage valgkamp av.

Ein einsleg republikanar stemte for å ha ei avstemning om støttepakken.

Kor mange republikanarar vil stemme for sjølve støttepakken når den kjem opp til avstemning? Eg vil tru at det då blir ingen, eller maksimalt ein.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Ein einsleg republikanar stemte for å ha ei avstemning om støttepakken.

Kor mange republikanarar vil stemme for sjølve støttepakken når den kjem opp til avstemning? Eg vil tru at det då blir ingen, eller maksimalt ein.

Det spørs hva den inneholder. Selv om Trump har et godt grep om velgerne sine så har nok også han ting han vil være forsiktig med, som støtte til Israel. Det iranske rakettangrepet kan vise seg å være til fordel for Ukraina(og Taiwan).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det står mye her om Biden, republikaner og MAGA. Mine tanker om dette er at det er republikaner som ikke er MAGA som er problemet. Da blir det et mindretall som får styre huset. Disse gjenværende republikanere (som ikke er MAGA) burde fristilt seg for lenge siden, og sagt drit og dra til MAGA.

Man får håpe at Trump har sugd så mye penger av det republikanske partiet at de ikke har nok igjen til valgkamp, og taper stort, over alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Kahuna said:

Det spørs hva den inneholder. Selv om Trump har et godt grep om velgerne sine så har nok også han ting han vil være forsiktig med, som støtte til Israel. Det iranske rakettangrepet kan vise seg å være til fordel for Ukraina(og Taiwan).

Det er lov å håpe: Poenget, som forsåvidt i prinsippet ikke er nytt, om at vesten tok en enormt mye større aktiv rolle i forsvaret av Israel sist helg sammenlignet med rollen vesten (ikke tar) i Ukraina kan være VELDIG vansklig å bortforklare. Selv om poenget i prinsippet ikke er nytt, så håper jeg på at det nå er blitt så in-your-face åpenbart at noe skjer ovenfor Ukraina!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, toreae said:

Ser det står mye her om Biden, republikaner og MAGA. Mine tanker om dette er at det er republikaner som ikke er MAGA som er problemet. Da blir det et mindretall som får styre huset. Disse gjenværende republikanere (som ikke er MAGA) burde fristilt seg for lenge siden, og sagt drit og dra til MAGA.

Man får håpe at Trump har sugd så mye penger av det republikanske partiet at de ikke har nok igjen til valgkamp, og taper stort, over alt.

Har til dels tenkt det samme som deg. Problemet er trolig at de fleste politikerene, også republikanske politikere som ikke er Trump-/MAGA-tilhengere ønsker å bli gjenvalgt. Hvis de fristiller seg så kan de nok glemme velgere fra begge sidene ved valg senere. Men det kan sikkert være enkelte republikanere som likevel ikke kommer til å stille til gjenvalg som burde fristillt seg. Enkelte har jo også gjort det så vidt jeg har fått med meg, og noen har gått/kommer til å gå av uten at jeg husker navn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Republikanerne i Representantenes hus vil gi Ukraina 60 milliarder dollar

PUBLISERT KLOKKEN19:08 IKRIGEN I UKRAINA

Republikanerne i Representantenes hus har lagt fram forslag til støttepakker for Ukraina, Israel, Taiwan og USAs allierte i Indo-Stillehavet.

Støttepakken til Ukraina er på 60,84 milliarder dollar, tilsvarende over 671 milliarder kroner etter dagens kurs.

Ifølge forslaget skal Israel få en støttepakke på 26,38 milliarder dollar, mens pakken til Taiwan og USAs allierte i Indo-Stillehavet er på 8,12 milliarder dollar.

Speaker i Representantenes hus, republikaneren Mike Johnson, sa tidligere på onsdagen at forsamlingen skal stemme over støttepakkene lørdag kveld amerikansk tid.

Senatet vedtok allerede i februar en støttepakke til Ukraina, Israel og Taiwan med en samlet ramme på 95 milliarder dollar, i overkant av 1000 milliarder kroner. Men det har drøyd med å få Representantenes hus, der Republikanerne har flertall, til å stemme over støtten.

Johnson, som er en nær alliert av Donald Trump, har latt den ligge urørt på grunn av motstand fra konservative republikanere og fra Trump.

(NTB)

Kva skal ein seie til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...