Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Rune_says skrev (29 minutter siden):

Med avtalt spill/spill for galleriet tenkte jeg mer om Russerne har tenkt:

"Hva er den ideelle måten å flytte våre mest erfarne tropper til Belarus-fronten uten å vekke mistanke?"

M.a.o. kanskje vi snart ser et angrep fra den kanten... 

Det at Russland så raskt begynte å grave over veier - det er liksom litt for mye og litt for raskt... det skurrer litt og kan tyde på at det var planlagt på forhånd...    Det andre som skurrer er selvfølgelig at Putin styrer Belarus - Lukasjenko er en marionett - Putin kontrollerer Belarus med jernhånd.

Denne hypotesen om at Prigos angrep på Moskva var avtalt spill mellom Putin og Prigo har versert siden tidlig lørdag morgen.

Jeg tror ikke noe på den.

Putin har lykkes med å skape et selvbilde av seg selv som er større enn en internasjonal flyplass. Og dette selvbildet har han eksportert til hele verden. Den store, sterke og stabile presidenten som kan gi alle den samme tryggheten og forutsigbarheten som Sovjetunionen i sin tid forsøkte seg på.

Endog fjotten Macron har slukt denne historien og har bedt verden om å gi Putin "a off ramp." Altså en ærefull måte å komme seg ut av Ukrainakrigen på.

Slike tilbud gir ikke franske presidenter når det viser seg at en straffedømt pølseselger fra St. Petersburg er i stand til å rive ned hele fasaden, og herunder avslører hvilken bananrepublikk Russland egentlig er.

Og det er nå avslørt for hele verden inkludert afrikanerne, inderne, sør - amerikanerne og kineserne. Til og med pingvinene i Antarktis forstår dette.

 

 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (46 minutter siden):

Tyskland er ennå ikke klar til å sende langtrekkende krysserraketter til Ukraina, trass i gjentatte forespørsler.

– Når det gjelder langtrekkende våpen, vil jeg understreke at vi fortsatt har en forsiktig tilnærming, for øvrig akkurat som USA, sa forsvarsminister Boris Pistorius på et møte med Nato-ledere i Vilnius mandag.

Ukraina ba i mai Tyskland om langtrekkende raketter av typen Taurus. Men Tyskland nøler med å sende våpen som kan nå langt inn i Russland, trass i ukrainske løfter om ikke å bruke dem i angrep på russisk territorium.

Taurus KEPD-350-missilene produseres av Tyskland og Sverige og har en rekkevidde på opp til 500 kilometer.

Kanskje tyskerne trenger dem selv? 

Ikke helt bokstavelig ment men denne krigen har ikke bare tømt russlands våpenlagre, den har også tømt NATOs våpenlagre. Til det punktet av vi i det minste vurderer ekstra godt hvor lavt ned vi tør å gå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (3 minutter siden):

Nei.

Il-22 betegner to vidt forskjellige fly.

Det ene var en bombefly-prototype fra 1947, med 4 turbojet.

Det andre var en kommandoplass-variant av Il-18, vesentlig nyere, med 4 turboprop.

Jeg finner det aldeles oppsiktsvekkende at deltagerne i strengen Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost,] diskuterer historiske og tekniske detaljer om hvilket fly som ble skutt ned. 

Hvis FSB leser på Diskusjon.no, har vi sannsynligvis alle utvidet våre karrieremuligheter?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (7 timer siden):

Og så viser det seg av Shoigu som var hovedmålet til Prigozhin har vært og besøkt russiske styrker i Ukraina etter den noe kaotiske helgen. Det er vanskelig å tolke det som noe annet enn en langfinger i været til Prigozhin som jo ville ha mannen fjernet.

Putin & Co fikk kritikk for å stikke av som redde harer og gjemme seg i alt fra bunkerskomplekser, til St. Petersburg og Vladivostok. Putin holdt oppe stråene for Shoigu og Gerasimov og Shoigu trakk det korteste og ble sendt til Ukraina for å snu det inntrykket.

Prigoshin oppnådde nok mye av det han ville. Den avtalen kan ha vært rimelig gullkantet. Hvorfor holdes den unna offentligheten? Ganske sikkert fordi den ville satt Putin i et dårlig lys i Russland. Jeg ser for meg 1 milliard dollar + amnesti i shut up money. Putin er sannsynligvis verdens rikeste mann og burde kunne gi såpass for å redde stumpene av ære. Putin ser ikke forskjell på egen lommebok og den russiske stats.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Windfarmer said:

Jeg finner det aldeles oppsiktsvekkende at deltagerne i strengen Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost,] diskuterer historiske og tekniske detaljer om hvilket fly som ble skutt ned. 

Hvis FSB leser på Diskusjon.no, har vi sannsynligvis alle utvidet våre karrieremuligheter?

Tror ikke jeg ville skrevet FSB-Nominee 2023 på CV'en min, men tanken er absolutt underholdende

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For øvrig ikke første eller siste gang sovjetiske betegnelser er litt rare.

Da bombeflyet Tu-22 kom i tjeneste ble det veldig fort åpenbart at flyet var mislykket. Dette satte både produsenten og "kunden" (toppoffiserene i luftforsvaret) i en ganske klam situasjon hvis de høyeste herrer i sentralkomiteen, som hadde godkjent utviklingskostnadene, ble klar over hvilken kalkun de hadde betalt for.

Løsningen ble å utvikle en "oppgradert" versjon, som fikk navnet Tu-22M, men som i realiteten var et helt annet fly: betydelig større, helt annen vingegeometri, nesten doblet motorkraft osv.

Missilene UR-100 og UR-100MR er en lignende sak. UR-100 ble designet av OKB-52, mens UR-100MR er et helt annet missil, mye større, designet av OKB-586.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Putin & Co fikk kritikk for å stikke av som redde harer og gjemme seg i alt fra bunkerskomplekser, til St. Petersburg og Vladivostok. Putin holdt oppe stråene for Shoigu og Gerasimov og Shoigu trakk det korteste og ble sendt til Ukraina for å snu det inntrykket.

Prigoshin oppnådde nok mye av det han ville. Den avtalen kan ha vært rimelig gullkantet. Hvorfor holdes den unna offentligheten? Ganske sikkert fordi den ville satt Putin i et dårlig lys i Russland. Jeg ser for meg 1 milliard dollar + amnesti i shut up money. Putin er sannsynligvis verdens rikeste mann og burde kunne gi såpass for å redde stumpene av ære. Putin ser ikke forskjell på egen lommebok og den russiske stats.

Jeg tror at lommebok kommer langt ned på listen over Putins prioriteter. Putin har hatt uendelige rikdommer i over 20 år, langt mer enn han kan ha noen som helst glede av.

For Putin er hans ettermæle den styrende motivasjonen. Han skulle gjenopprette Russlands ære, han skulle etter Peter og Katarina bli den neste i rekken, han skulle bli Vladimir den Store. Han skulle gjenopprette det russiske imperium. 

Men så ble han felt av en kriminell pølseselger fra Leningrad.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (35 minutter siden):

Denne hypotesen om at Prigos angrep på Moskva var avtalt spill mellom Putin og Prigo har versert siden tidlig lørdag morgen.

Jeg tror ikke noe på den.

...

Vel det kan forklare mye.

For Putin kan det være en dobbel fordel av å lure Nato/Ukraina og samtidig få interne kritikere til å stikke hodet frem (så han kan kappe av de hodene).  

Vi skal huske at Putin er innbitt hevngjerrig og prøver igjen der han ikke har vunnet i første runde (mot Kiev).  Forholdet til Belarus er styrket. missiler er utplassert, så en perfekt flanke nå som Ukraina er mer opptatt i syd.   Tar en i tillegg med at Putin er en god løgner så kan hans tale om forrædere tolkes motsatt at "helter skal belønnes" - det vil også være en "twist" som er verdig historiebøkene og vi vet jo han har ambisjoner om å bli husket som den nye Peter den Store.

Ingenting skjer uten at Putin vil det i rettsvesenet så enda et tegn er at Kreml har droppet etterforskningen mot Prigosjin.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Vel det kan forklare mye.

For Putin kan det være en dobbel fordel av å lure Nato/Ukraina og samtidig få interne kritikere til å stikke hodet frem (så han kan kappe av de hodene).  

Vi skal huske at Putin er innbitt hevngjerrig og prøver igjen der han ikke har vunnet i første runde (mot Kiev).  Forholdet til Belarus er styrket. missiler er utplassert, så en perfekt flanke nå som Ukraina er mer opptatt i syd.   Tar en i tillegg med at Putin er en god løgner så kan hans tale om forrædere tolkes motsatt at "helter skal belønnes" - det vil også være en "twist" som er verdig historiebøkene og vi vet jo han har ambisjoner om å bli husket som den nye Peter den Store.

Ingenting skjer uten at Putin vil det i rettsvesenet så enda et tegn er at Kreml har droppet etterforskningen mot Prigosjin.

Nå har jeg ikke fulgt så godt de siste timene, men den eneste nyheten jeg har lest er at Prigozhin fortsatt er under etterforskning.

Når det gjelder den neste hypotesen om at denne Prigozhin/Putin feiden egentlig er avtalt spill, så er det i så fall en fantastisk plan. Og som er gjennomført på en fantastisk effektiv og genial måte. Og som skulle mer enn indikere at Putin og Prigozhin har strategiske, taktiske og logistiske evner verden aldri tidligere har sett.

Hvorfor kunne de ikke ha utvist disse overjordiske egenskapene i dagene før 24. februar 2022? I så fall hadde det blitt spart noen titusenvis av liv, muligens hundretusener, dette i tillegg til at Russland ikke hadde fremstått som den mest mislykkede banan i verdenshistorien? 

Den eneste unnskyldningen jeg enda ikke har hørt fra Kreml er denne;

Det var vesten som lurte Prigozhin til å marsjere mot Moskva. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (På 25.6.2023 den 18.42):

https://www.nrk.no/video/3b7c0133-40ec-4ef8-92fe-e754f84e9e4b
Håper lenken funker - er en fem minutt video på forsiden - svaret kommer ved 2:40

Kan ikke si hun egentlig kom med så mange gode argumenter. En god del av Putins styrker sluttet seg jo til Wagner, sivile jublet over Wagner og snudde seg mot politiet og angrep dem (i det minste verbalt). Putin var helt borte vekk lenge, før han kom ut med en tale om hvordan de skyldige skulle holdes ansvarlig og straffes, før han så måtte inngå avtale for å unngå at Moskva falt. For ikke å snakke om at han skal ha prøvd å stikke av til St. Petersburg.

Og så alt dette med at grensene er nærmest helt ubeskyttet, og at noen bare kan gripe til våpen og gå mot Moskva nesten helt uten motstand. Putin klarer hverken å forsvare Russlands grenser eller Russlands egne landområder.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det var visstnok verdens eneste Il-22, en prototype fra 1947. Pussig at noe så gammelt rask fortsatt er i bruk.

Hm. Akkurat da en trodde en hadde gjort seg opp en mening om hva som kunne være greia så viser det seg at flyet som "ble skutt ned" er fra 1947? Nei da er det noe vi ikke ser eller skjønner. Det ville vært som om vi skulle sende pelle politibil til svinesund som eneste maktfaktor om svenskene sa de skulle over broa og ta Halden by. 

Kanskje det ikke ble skutt ned hverken fly eller helikopter? Og kanskje han som sa "uskyldig troppeforflytning til hviterussland" kanskje har mest rett? 

Greit at russerne har sløst vekk ressurser i Ukraina, men ingen flyvåpen sender noe sånt gammelt ræl inn i en skarp situasjon der det fryktes borgerkrig. De er jo ikke tomme for jagerfly eller bombefly. 

Hva annet kan russerne ha gjort mens hele verden inkludert the eye in the sky aka satellitter fokuserte på veien mot moskva? Ble det foretatt store troppe forflytninger eller transport av nye våpen eller utstyr i skjul av et falskt opprør og kuppforsøk? Klargjorde de spesielle områder for kjemiske våpen, eller gjorde noe annen faenskap mens hele verden holdt blikket på prigos marsj? Hva var det vi ikke så? For akkurat noe slikt det tror jeg ville vært typisk russerne. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, bojangles said:

Hm. Akkurat da en trodde en hadde gjort seg opp en mening om hva som kunne være greia så viser det seg at flyet som "ble skutt ned" er fra 1947? Nei da er det noe vi ikke ser eller skjønner.

 

Som jeg kommenterte tidligere: Dette er ikke prototypen fra 1947, men en helt annen og mer moderne type som gjenbruker akkurat samme typebetegnelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 minutter siden):

Og så alt dette med at grensene er nærmest helt ubeskyttet, og at noen bare kan gripe til våpen og gå mot Moskva nesten helt uten motstand. Putin klarer hverken å forsvare Russlands grenser eller Russlands egne landområder.

Det er slik vi har fått historien presentert - men det virker ikke som den jevne russer har fått samme inntrykk av den hendelsen som vi har fått.

Men må si - jeg tenker med gru på hvordan det russiske riket vil bli, og fremtiden vår på denne kloden, om vi får en likedan kollaps som i Iraq eller Libya f.eks. Det er så mange folkeslag og gammelt nag. De har et ønske om å ha en sterk leder for å holde landet samlet. Forrige gang de hadde en svak leder kollapset en del av landet (sovjet), neste gang kan det kollapse enda mer - og med alle disse løse kanonene og atomvåpnene, samt andre konflikter som ligger under overflaten  er det skummelt. Jeg sier ikke at jeg ikke ønsker putin din peppern gror, men i dette tilfellet er det ikke noen åpenbar god side som kan overta makta. Det er jo en del opposisjon i fengsel, men de virker dårlig organisert..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Imaginacíon said:

Etter å ha hørt om at Russland bruker T-55 og endog T-34 overrasker det meg ikke i det hele tatt.

Jo det gir absolutt null mening å fly et museum inn i en skarp situasjon der kuppmakerne akkurat har lovt å avsette putin. 

Tanks - vel der bruker de det de har igjen. Men russerne er ikke så i beit for fly at de benytter en pensjonist i skarpt oppdrag, en potensiell borgerkrig eller et kupp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...