Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (5 minutter siden):

Jeg har store problemer med å se hva slags sikkerhetsrisiko dette representerer for Norge, undersøkelsene skal foregå rundt Kvitøya:

Svalbard med blant annet Hopen, Bjørnøya og Kvitøya

 

Husk at Norge ikke disponerer Svalbard eksklusivt, Norge har forvaltningsmyndigheten over øygruppen ved at de kan nekte eller gi tillatelse til virksomhet og undersøkelser. En nektelse skal være begrunnet.

Jeg synes det er et lyspunkt at russerne i det hele tatt har søkt om en slik tillatelse.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det er en god stund til man kan begynne å utvinne mineraler der. Hvis russland kan utvinne og eksportere disse med tap for å betale ned gjelden sin til Ukraina, så er det bra. Hvis det er for å finansiere Kreml-mafiaen, så vil jeg si at det er en grunn til å nekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
kote skrev (9 minutter siden):

Jeg antar at det er en god stund til man kan begynne å utvinne mineraler der. Hvis russland kan utvinne og eksportere disse med tap for å betale ned gjelden sin til Ukraina, så er det bra. Hvis det er for å finansiere Kreml-mafiaen, så vil jeg si at det er en grunn til å nekte.

Dette. Russland har absolutt ingen krav eller rett til å utvinne mineraler for å få gevinst på det, på Norsk suverent territorie i og rundt Svalbard, når de ikke forholder seg til folkeretten selv. Et unntak kan gjøres dersom som nevnt, gevinsten går utelukkende til å betale ned krigsskadeerstatningen de blir pålagt.

Lenke til kommentar

Russland har i dag utført flere luftangrep for dikatorkompisen Assad i Syria. Angrepet var rettet mot et grønnsaksmarked i Idlib. Minst ni er døde og 34 skadet.

At least nine killed in Russian air strikes in Syria’s Idlib
https://www.aljazeera.com/news/2023/6/25/at-least-nine-killed-in-russian-air-strikes-in-syrias-idlib

Sitat

At least nine civilians were killed and more than 34 wounded after Russian warplanes carried out numerous air strikes on Idlib in northwestern Syria, including a market crowded with shoppers, according to a group of emergency rescue volunteers.

The attack on Sunday targeted a vegetable market in the city of Jisr al-Shughour city, in the eastern Idlib countryside, said the Syria Civil Defence, also known as the White Helmets.

Ikke umulig at dette er Putin som forsøker å se sterk ut etter gårsdagen.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Windfarmer skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er et lyspunkt at russerne i det hele tatt har søkt om en slik tillatelse.  

Det er jeg helt enig I.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke den karen bryr seg om penger så lenge han har til salt i maten. Han ris av prinsipper. Han skulle til Moskva for å avsette den militære ledelsen, ikke for noen annen grunn.

Penger gir mer våpen og betalte krigere. Dermed mer makt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (19 minutter siden):

Dette. Russland har absolutt ingen krav eller rett til å utvinne mineraler for å få gevinst på det, på Norsk suverent territorie i og rundt Svalbard, når de ikke forholder seg til folkeretten selv. Et unntak kan gjøres dersom som nevnt, gevinsten går utelukkende til å betale ned krigsskadeerstatningen de blir pålagt.

Svalbard er ikke så norsk suverent territorium som mange synes å tro.

Svalbardtraktaten – Wikipedia

Så les dere opp. Svalbard er bl.a. en avmilitarisert sone slik som Åland.

Så hvis russerne skulle tjene penger på det de holder på med på Svalbard kan de benytte pengene til akkurat hva de vil. Men russerne har aldri tjent penger på det de har holdt på med på Svalbard, de er der utelukkende for sin tilstedeværelse og herunder for å hindre Norge i få full suverenitet over øygruppen, det er russerne som vil militarisere Svalbard. Men Norge har i 100 år sakte men sikkert arbeidet for å få mest mulig kontroll og suverenitet, siste bidrag er denne, og den er fra 2023:

Norge kan måtte dele store verdier: Høyesterett med dom om Svalbardtraktaten – NRK Troms og Finnmark

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da ser det ut som vi kan starte med boikott av Volvo og Polestar også.

Ukrainas antikorruptionsmyndighet har nå svartlistet Volvo Cars majoritetseier Geely, som internasjonal sponsor av Russlands krig i Ukraina.

Den kinesiske milliardæren Li Shufus konglomerat Geely svartelistes som Mondelez (Freia, Marabou mfl) som internasjonal sponsor av Russlands krig i Ukraina av Ukrainas antikorruptionsmyndighet. Man fortsetter å selge biler og betale skatt i Russland til tross for krigen.

https://sanctions.nazk.gov.ua/en/boycott/1006/

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 minutt siden):

Hvor lett/vanskelig er det å knabbe atomvåpen i Russland? Hadde Wagner muligheten til dette i går da de tok diverse områder? Det var vel snakk om at det var atomvåpen i områdene han tok kontroll over?

Kan det tenkes at han faktisk fikk tak i noen?

Det tviler jeg på, men de skal ha vært på en militærleir hvor taktiske atomvåpen ble oppbevart.


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Svalbard er ikke så norsk suverent territorium som mange synes å tro.

Svalbardtraktaten – Wikipedia

Så les dere opp. Svalbard er bl.a. en avmilitarisert sone slik som Åland.

Bokstavelig talt et eget avsnitt i wikipedia artikkelen:

Sitat

Traktaten slår fast: Norges fulle og uinnskrenkede høihetsrett over Spitsbergenøgruppen. Avtalen gir Norge suverenitet over Svalbard; Spitsbergen og øyene omkring, Bjørnøya og Hopen.

Og Norge har full rett til å militarisere Svalbard for å beskytte øygruppen, dersom Norsk suverenitet på øya er truet. Du skjønner det, ikkesant? Svalbardtraktaten slår fast Norges suverenitet, men at alle traktatparter skal ha lik rett til fiske og fangst i disse områdene og i deres territoriale farvann, men likevel bare innenfor territorialgrensen på tolv nautiske mil. Hensikten med traktaten er å sikre Svalbards utvikling og en fredelig utnyttelse av naturressursene der, ikke for å "regulere Norsk suverenitet".

Svalbardtraktatens artikkel 1 gir Norge den fulle og uinnskrenkede suverenitet over øygruppen, og traktaten gir ikke grunnlag for noen generell innskrenkning av Norges suverenitet

Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Godt jeg ikke kjører hverken Volvo eller Polestar, det ville blitt så vanskelig å fått plass til de i søppelcontaineren i kjelleren. 

Hvis noen brenner inne med en Volvo eller Polestar og ikke får plass i søppelcontaineren, send meg en PM så skal jeg sørge for å fjerne bilene vederlagsfritt.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (41 minutter siden):

Jeg tror ikke den karen bryr seg om penger så lenge han har til salt i maten. Han ris av prinsipper. Han skulle til Moskva for å avsette den militære ledelsen, ikke for noen annen grunn.

Hør her Isac Newton, Pirgozhin er ingen idealist. Han begynte sin karriere i St. Petersburg og satt flere år i fengsel. Dette var i sovjettiden, så ble han pølseselger og senere venn med Putin.

Pirgozhin er en skruppelløs oligark, så skruppelløs at endog Putin har fått nok.

Yevgeny Prigozhin - Wikipedia

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Imaginacíon skrev (52 minutter siden):

Jeg tror ikke den karen bryr seg om penger så lenge han har til salt i maten. Han ris av prinsipper. Han skulle til Moskva for å avsette den militære ledelsen, ikke for noen annen grunn.

Du må seriøst ha bodd under en sten det siste halvannet året hvis du går rundt og innbiller deg at Preggern er noe annet enn en skruppeløs opportunist og en krigsforbryter, herregud

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...