Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke bare russiske mobiliserte som flykter. Det er Wagner også ;)

Mange russiske soldater ser ut til å flykte så snart de ser en amerikansk Bradley av frykt for at det er stormbrigadene og motoffensiven. Dette er åpenbart et enormt problem for Russland. Enda større enn man hadde forespeilet seg på forhånd. Vestlige våpen har også fått en mytisk status i den russiske hæren hvor man har sett hvor dårlig deres egne er samtidig som man får stadig eldre og dårlig materiell. Russiske soldater følger med på telegram og leser alle de paniske oppdateringene fra fronten, meldingene til Prigozhin om at nå går alt til helvete, og meldinger fra media om at Ukraina får stadig mer avanserte våpen. Det er en potent cocktail som kan føre til psykologisk kollaps i russiske linjer.

Jeg tror også Prigozhin planlegger et kupp. Om ikke mot Putin, så mot Shoigu.

Ukrainerne har åpenbart studert Sun Tzu, mens russerne har studert Zhukov. Ukrainerne kommer til å slå til der russerne ikke er samt på snedige vis som gjør at de ofte ikke trenger å kjempe. Mens russerne vil begynne å skyte sine egne i ryggen for å få dem til å stå.

Russland har også brukt ulovlige våpen helt siden begynnelsen av krigen. Det er i utgangspunktet ulovlig å skyte på sivile. Det er desto mer ulovlig å bruke gass og brannvåpen mot sivile. Alikevel lesset Russland på, selv helt i begynnelsen, med vakumbomber, klasebomber, termitt og fosfor over sivile områder. Ukraina på sin side har ingen kjemiske våpen. De bruker ikke engang taktikkene russerne bruker, mot russiske soldater, av frykt for hvordan Vesten skal reagere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

Det spørs hvor mange Storm Shadow som egentlig sendes til Ukraina. Jeg tror at nyheten kom nå også er ment å oppfordre russerne til å trekke seg uten kamp. Russland har stadig måttet flyttet deponiene sine lengre og lengre unna ettersom Ukraina har fått økt rekkevidde.

Interessant poeng!

Om det er tilfelle er timingen av den bekreftede leveransen en del av psy-ops som kjøres i forkant av offensiven.

Og hva offensiven angår skal man gjerne ikke se bort fra at fremstøtene rundt Bakhmut har som formål å binde opp russiske styrker der for å hindre at de kan forflyttes til andre områder der hovedangrepet kommer.

Jeg holder fortsatt en knapp på et fremstøt sørover mot Azov-havet og Mariupol for å splitte russiske styrker og isolere Krym.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

Det spørs hvor mange Storm Shadow som egentlig sendes til Ukraina. Jeg tror at nyheten kom nå også er ment å oppfordre russerne til å trekke seg uten kamp. Russland har stadig måttet flyttet deponiene sine lengre og lengre unna ettersom Ukraina har fått økt rekkevidde.

For min del synes jeg det hadde vært en fordel om russerne fikk beskjeden om at britene sender Storm Shadow direkte levert i så mange ammunisjonsdepot, på så mange flyplasser og i så mange havner som mulig før nyheten spres i media...

Jeg synes også denne begrensningen om at Ukraina tydeligvis ikke skal bruke våpenet på russisk territorium er dum. Det finnes sikkert tusenvis av mål i Russland som kan regnes som rene millitære og strategiske og som i tillegg medfører meget begrenset fare for tap av sivile liv. Jeg tror ukrainerne er de som best kan vurdere hvor disse missilene kan gjøre mest nytte uten å samtidig ramme sivile utilbørlig.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det var katastrofalt for Russland når Ukraina fikk HIMARS og gikk fra 40-70km rekkevidde. Deretter 70-90km. Så 90-150km. Og nå 250km.

Det at russerne må flytte deponier, lagre og baser 100km lengre bakover gjør nok utrolig mye mer skade på den russiske krigsinnsatsen enn selv veldig mange Storm Shadow kunne gjøre. Særlig fordi russisk logistikk allerede er så dårlig.

Ukraina og Vesten har studert Sun Tzu. Vi former slagmarken på en måte som gjør at vi ikke trenger å kjempe. Det var det som skjedde i både Kyiv, Kharkiv og Kherson. Russland ble nødt til å trekke seg på grunn av logistiske problemer.

Nå som Storm Shadow enkelt kan nå HELE søndre Ukraina kan Russland bli nødt til å trekke seg fra områder i sør nesten uten kamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, shockorshot said:

Apropos hvorfor hvit fosfor ikke regnes som kjemisk krigføring så er det ren semantikk. Det burde regnes som kjemisk krigføring og det er helt idiotisk at det ikke er det. Som en person med bakgrunn i kjemi så er det helt blåst at det ikke regnes som det. Hadde heller tatt en klorsky fra ww1 enn hvit fosfor

Det kan du gjerne si, men verden er slik verden er. Og når russerne benytter hvit fosfor i krigen da tenker jeg det er helt fair at også Ukraina benytter hvit fosfor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kommet nye grusomme videoer av russiske soldater som tar sine egne liv. Blant annet med granater.

Noen av dem har skader som ikke engang er livstruende. Én fyr har ødelagt benet. Men det er åpenbart at de ikke tror det kommer noen for å hjelpe dem og at alt håp er ute. I videoen dukker en annen person opp med hodet og titter og bestemmer seg for ikke å hjelpe vedkommende. Helt vanvittig. Ikke rart de har så lav moral.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
zorry skrev (39 minutter siden):

Jeg synes også denne begrensningen om at Ukraina tydeligvis ikke skal bruke våpenet på russisk territorium er dum. Det finnes sikkert tusenvis av mål i Russland som kan regnes som rene millitære og strategiske og som i tillegg medfører meget begrenset fare for tap av sivile liv. Jeg tror ukrainerne er de som best kan vurdere hvor disse missilene kan gjøre mest nytte uten å samtidig ramme sivile utilbørlig.

Sett rent taktisk er dette forståelig, men strategisk er det et tveegget sverd. Om det viser seg å stemme at det er stor grad av feilrapportering i russiske meningsmålinger om holdninger rundt den såkalte spesialoperasjonen og at den jevne russer ikke har noen sans for den i det hele tatt er det risikabelt å utsette den samme jevne russeren for angrep fra Ukraina. Da vil det kunne snu en slik stemning i en farlig retning der den russiske befolkningen forlanger gjengjeldelse.

Og en viktig ting vi må huske på i forkant av offensiven er at det russiske regimet og militæret de facto kjemper på to fronter; de kjemper militært i Ukraina, og så kjemper de mot de økonomiske, industrielle, politiske og sosiale konsekvensene av sanksjonene. Denne siste "krigen" er ikke like synlig, men den får det russiske militærapparatet til å oppleve det som at de løper motbakkeløp i et sandtak der de mangler missiler, fly, stridsvogner og ammunisjon mot en fiende som utrustes med langt mer avanserte våpensystemer egnet for "combined arms" (CA).

Og nettopp CA var Warzawa-paktens doktrine på 70- og 80-tallet, men da uten den taktiske koordineringsevnen som vestlige styrker har i dag som følge av overlegent sambandsutstyr. I tillegg er kulturen i de vestlige styrkene annerledes der de overlater taktiske beslutninger til ledere på lavere nivåer, dvs. offiserer og NCOer på slagmarken. Dermed trenger man i mye mindre grad å vente på avklaringer fra sentrale kommandoposter for å gjøre mindre justeringer i enhetens mål. Dette gjør at man kan tilpasse seg nye situasjoner umiddelbart fremfor å tvinges over i en defensiv stilling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

 

 

Dette er nå ni timer siden. Aller helst er det nok bare en vanlig omrokkering av styrker. Men det skapte panikk på russisk side, og det er alltid morro. Skal tydeligvis ikke så mye til nå til dags.

Personlig mener jeg i fullt alvor at Vesten bør støtte Ukraina i å angripe inn i Russland. Russland har hele tiden hevdet at dette er et "internt anliggende" og at "Ukraina ikke er et ekte land". La oss ta dem på ordet og la "opprørerne" styrte Moskva ;)

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-11-23/index.html

Ukrainian forces have begun “shaping” operations for counteroffensive, senior US military official says

Shaping involves striking targets such as weapons depots, command centers and armor and artillery systems to prepare the battlefield for advancing forces. It's a standard tactic made prior to major combined operations.

Ukrainian President Volodymyr Zelensky said his country still needs “a bit more time” before it launches the counteroffensive, in order to allow some more of the promised Western military aid to arrive in the country.

“With what we have we can go forward and be successful,” Zelensky told European public service broadcasters in an interview published on Thursday. “But we’d lose a lot of people. I think that’s unacceptable. So we need to wait. We still need a bit more time,” he said.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

Det var katastrofalt for Russland når Ukraina fikk HIMARS og gikk fra 40-70km rekkevidde. Deretter 70-90km. Så 90-150km. Og nå 250km.

Det at russerne må flytte deponier, lagre og baser 100km lengre bakover gjør nok utrolig mye mer skade på den russiske krigsinnsatsen enn selv veldig mange Storm Shadow kunne gjøre. Særlig fordi russisk logistikk allerede er så dårlig.

Ukraina og Vesten har studert Sun Tzu. Vi former slagmarken på en måte som gjør at vi ikke trenger å kjempe. Det var det som skjedde i både Kyiv, Kharkiv og Kherson. Russland ble nødt til å trekke seg på grunn av logistiske problemer.

Nå som Storm Shadow enkelt kan nå HELE søndre Ukraina kan Russland bli nødt til å trekke seg fra områder i sør nesten uten kamp.

Joda bare skremselen kan jo bidra og skal absolutt ikke undervurderes, men det er vel i første rekke faktiske treff av HIMARS som svir mest. Det ser også ut til at russerne nå satser på en lang utmattelseskrig og i et slikt perspektiv må i grunnen bare mest mulig russisk materiell og mannskap elimineres.

 

<generisk_navn> skrev (30 minutter siden):

Sett rent taktisk er dette forståelig, men strategisk er det et tveegget sverd. Om det viser seg å stemme at det er stor grad av feilrapportering i russiske meningsmålinger om holdninger rundt den såkalte spesialoperasjonen og at den jevne russer ikke har noen sans for den i det hele tatt er det risikabelt å utsette den samme jevne russeren for angrep fra Ukraina. Da vil det kunne snu en slik stemning i en farlig retning der den russiske befolkningen forlanger gjengjeldelse.

 

De russerne som pr nå ser at hele spesialoperasjonen er et overgrep mot Ukraina vil nok også forstå at reaksjoner mot millitære installasjoner i deres eget land må forventes? 

Det har jo brutt ut brann i alarmerende mange industrianlegg i Russland i det siste uten at det vel har blitt noe tema og russerne kom jo med ganske utrolige forklaringer på hvorfor Moskva sank. Å presentere informasjon om at missiler som Russland i praksis er vergeløse mot har slått ut viktig millitær infrastruktur dypt inne i Russland er neppe all verdens god PR for superforsvaret deres. Men fram til nå er jo dette bare en spesialoperasjon og i det øyeblikket de ønsker å snu narrativet til at dette er en total og eksistensiell krig så får nok pipa en annen lyd vil jeg tro og da er ditt poeng plutselig veldig relevant.

Foreløpig ser det ut til at Putin fortsatt vil kalle det en spesialoperasjon og jeg tror det fremdeles er et stykke fram til at han endrer på denne situasjonen. Dermed vil nok et begrenset angrep mot et millitært mål med kryssermissiler dypt inne i russisk territorium være for pinlig til at det kunne brukes i PR-sammenheng. Bare et enkelt missil ville kunne påvirke logistikken internt i Russland så mye at gevinsten kunne forsvare risikoen. Kanskje ville en britisk uttalelse om at Ukraina står fritt til å bruke missilene slik de ønsker også hatt samme virkning. Ukrainerne og britene kunne likevel avtale seg i mellom at de ikke skulle benyttes på russisk territorie og mot strengt millitære mål. Uansett, dette er kompliserte saker og hva som er riktig vurdering vil framtiden vise om vi noensinne får svar på det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, <generisk_navn> said:

...og så har vi det man relativt sett kanskje kan kalle en solskinnshistorie som denne.

Jeg vet ikke mye om denne videoen og sannhetsgehalten i den, men jeg har troen på at den er ekte da det er The Times som poster den på YouTube.

For de som ikke gidder å se videoen selv om jeg anbefaler det; en russisk soldat ved Bakhmut signaliserer til en ukrainsk drone at han ønsker å overgi seg. Dronen slipper ned en lapp med instruksjoner festet til en stein. Han instrueres om å følge dronen over til de ukrainske stillingene, noe han da gjør. På veien blir han beskutt, trolig av russiske styrker. Men han lykkes i komme seg over til de ukrainske stillingene og det som forhåpentligvis er et relativt trygt liv som krigsfange.

tror den er fra ifjor, uten at betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bojangles said:

Jeg tror du tar feil, husker ikke eksplisitt ordlyden men jeg mener å huske at fosforbomber ikke er tillat brukt mot sivile, men at det ikke er forbudt brukt i krig selv om det regnes som brannvåpen. 

Er litt for sent på natta til at jeg orker dobbeltsjekke dette nå, men jeg sjekket det tidligere i vinter og tror også jeg siterte reglene på bruk av hvit fosfor i krig her i tråden. 

Så slik jeg forstod det vil Ukraina kunne benytte hvit fosfor mot russiske styrker uten at det blir regnet som krigsforbrytelse og uten å bryte genevekonvensjonen. Problemet er jo at ingen land har vært villige til å donere hvit fosfor til Ukraina. 

Konvensjonen om visse konvensjonelle våpen (CCW) fra 1980 og Protokoll III til denne konvensjonen fra 2005 forbyr bruken av hvitt fosfor som våpen mot sivile. Mer info om dette på Den internasjonale Røde Kors-komiteens nettside: https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/ccw-protocol-iii-1980

Ifølge artikkel 51 i Første tilleggsprotokoll til Genève-konvensjonene fra 1977 er det forbudt å bruke våpen som kan forårsake unødvendig lidelse. Hvitt fosfor anses som et slikt våpen, spesielt når det brukes mot sivile eller sivile mål. Men også mot soldater er det liten tvil om at lidelse vil være et resultat. Så at det ikke er et forbud mot militære mål vil det si at det ikke er satt et forbud mot bruk mot materiell, bygninger osv.

Det er altså ingen forbud mot bruken mot militære mål, men mot sivile. Og utfordringen er at fosfor ikke nødvendig treffer akkurat der man siktet. Det kan lett spres over større områder, og sjansen for å treffe sivile "mål" er dermed åpenbar. Noe russerne selvsagt ikke kunne brydd seg mindre om.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, zorry said:

Foreløpig ser det ut til at Putin fortsatt vil kalle det en spesialoperasjon og jeg tror det fremdeles er et stykke fram til at han endrer på denne situasjonen. Dermed vil nok et begrenset angrep mot et millitært mål med kryssermissiler dypt inne i russisk territorium være for pinlig til at det kunne brukes i PR-sammenheng. Bare et enkelt missil ville kunne påvirke logistikken internt i Russland så mye at gevinsten kunne forsvare risikoen. Kanskje ville en britisk uttalelse om at Ukraina står fritt til å bruke missilene slik de ønsker også hatt samme virkning. Ukrainerne og britene kunne likevel avtale seg i mellom at de ikke skulle benyttes på russisk territorie og mot strengt millitære mål. Uansett, dette er kompliserte saker og hva som er riktig vurdering vil framtiden vise om vi noensinne får svar på det.

Ukrainas støttespillere går litt vel langt i å skulle trygge russland når det er snakk om våpenleveranse eller hva de kan bidra med. Hvorfor sette slike krav? Det er jo ikke britene som er under angrep og som er okkupert? Hver gang forskjellige land setter begrensninger på bruken av våpen de gir Ukraina spiller de rett til putins hånd.  Da vet russerne hva de kan forvente. Og det er vel det siste noen ønsker i en krig? At motstanderen vet alt det du ikke kan gjøre? En får håpe på at britene gir faen, og at de egentlig ønsker at Ukraina skal slå ut viktige militære mål langt inne i russland og at det er hovedgrunnen til at de donerte disse. Kanskje er det en enighet mellom britene og Ukraina som ikke er offentlig kjent slik at effekten både militært og psykologisk blir langt større når og hvis Storm Shadow finner mål langt inne i russland?

Jeg ser uansett at det blir en rask slutt på at så mye av Ukrainas og støttespillernes begrensninger taes for åpne mikrofoner slik at det blir allment kjent. I første og andre verdenskrig var krigs-sekretesse eller "krigshemmeligheter" en viktig faktor og et begrep alle forstod omfanget av. Kanskje vi trenger mer krigs-sekretesse også i denne krigen?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...