Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Interessant podcast episode fra The Economist om DIY droner til krigføring i Ukraina:

Quote

THE USE OF drones in the war in Ukraine has been increasing. Unmanned vehicles capture battlefield images, relay co-ordinates, and strike targets in Ukraine and even Russia. Whether purpose-built military devices or off-the-shelf civilian technology, the drones are having an outsized impact. How are they influencing battles? And what do they mean for the future of warfare?

Edit: makan så vanskelig det skal være å redigere feil i poster på mobil...

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å forstå på noen annen måte enn at Trump faktisk er i lomma på Putin.

Trump er kjøpt og betalt av Putin. Trump blei redda av russiske investorer på 90-tallet, uten russiske penger hadde Trump vore fattig.

Sitat

How Russian Money Helped Save Trump’s Business
After his financial disasters two decades ago, no U.S. bank would touch him. Then foreign money began flowing in.

https://foreignpolicy.com/2018/12/21/how-russian-money-helped-save-trumps-business/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
  • Været er i stadig bedring. Det er nå meldt 22-27C de neste to ukene og bare noen få dager med regn.
  • Det brygger opp til politisk skandale i Polen, der luftforsvaret ser ut til å ha forsøkt å skjule nedslaget av en russisk kryssermissil på polsk jord fra politiske og sivile myndigheter.
  • Oljetanker ble angrepet av en ukrainsk drone i Bryansk, Russland.
  • Det gikk masse rykter om at den ukraniske forsvarssjefen Zaluzhnyi hadde blitt drept i den digre eksplosjonen i Pavlohrad (dog hvorfor skulle han befinne seg i et nedlagt lager for RT-23?), men han har visstnok dukket opp igjen.
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Det stemmer ikke i det hele tatt, jeg antar at du mente motsatt.

Republikanske velgere er mer tilbøyelige til å støtte Russland, være imot Ukraina, og være imot våpenstøtte til Ukraina enn demokratiske velgere. Republikanere mener også krigen er en mindre trussel for USA enn det demokrater gjør.

https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/01/31/as-russian-invasion-nears-one-year-mark-partisans-grow-further-apart-on-u-s-support-for-ukraine/

Dette er den ferskeste store målingen på støtte til Ukraina:

https://today.yougov.com/topics/international/articles-reports/2023/03/17/most-americans-favor-some-aid-ukraine-poll

image.png.4968e5775ce453d8cde8acc7f171c6e9.png

For å hoppe litt tilbake i tid - fra desember:

https://edition.cnn.com/2022/12/06/politics/us-support-ukraine-aid-russia-poll/index.html

 

 

Det var en poll som ble postet her for en måned eller to tilbake, hvor jeg bestemt mener å huske at republikanere på i hvert fall ett konkret punkt ga større støtte. Skal se om jeg finner det.

EDIT: Kanskje det har noe med phrasing å gjøre?

Untitled.jpg.e44650184bcb289e5f1526c94d5d5df7.jpg

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Det var en poll som ble postet her for en måned eller to tilbake, hvor jeg bestemt mener å huske at republikanere på i hvert fall ett konkret punkt ga større støtte. Skal se om jeg finner det.

Kan hende det var jeg som postet den. Det kan være dette spørsmålet i Gallups poll, der det ble spurt om "rating of Russia" som viste at republikanere og demokrater (velgere) nå har et like negativt syn på Russland.

https://news.gallup.com/poll/471872/americans-favorable-rating-russia-sinks-new-low.aspx

image.thumb.png.2b8f6e62414bb65b5dd0ac606e5c7148.png

Sitat

The similar ratings among Republicans and Democrats are notable, given that Republicans have been more positive than Democrats toward Russia in the past, and that many more Democrats than Republicans regard Russia as the greatest U.S. enemy. Republicans are much more inclined to say China is the United States’ chief enemy.


I andre spørsmål derimot, er det dessverre slik at det fremdeles er stor forskjell på demokrater og republikanere i "rating of Ukraine":

Sitat

Meanwhile, Democrats and Republicans diverge in their opinions of Ukraine, although both groups (82% and 56%, respectively) view the country favorably. A party gap was apparent last year, but it has expanded greatly as Democrats’ favorable ratings of Ukraine increased 16 points this year while Republicans’ were unchanged.

image.thumb.png.9532bab1beb2e136b162152796946401.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

 

 

Tyrkias presidentkandidat og samlingskandidat for opposisjonen, Kilicdaroglu sier at hans regjering vil vende seg vestover. Han har også tidligere sagt at de vil gjeninnføre "ekte demorkati" i Tyrkia. Det virker sansynelig at Kilicdaroglu både vil godkjenne Sverige, og øke samarbeidet med NATO og EU.

Valget skjer den søndag den 14. mai, men det er usannsynlig at noen av kandidatene for over 50% i første valgomgang, i så fall er det "runoff" den 28. mai.

Her er en bra artikkel fra The Guardian som viser meningsmålinger mm.

Erdoğan faces real chance of losing as Turkey gets ready to vote | Turkey | The Guardian

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (49 minutter siden):

 

 

Det var en poll som ble postet her for en måned eller to tilbake, hvor jeg bestemt mener å huske at republikanere på i hvert fall ett konkret punkt ga større støtte. Skal se om jeg finner det.

EDIT: Kanskje det har noe med phrasing å gjøre?

Untitled.jpg.e44650184bcb289e5f1526c94d5d5df7.jpg

Altså, mange disse folkene er åpenbart ikke de mest intellektuelle på mange områder. Spør du en Republikaner om Biden har gjort for mye, passe, eller lite, så vil disse automatisk falle tilbake på "for lite", fordi de må være i mot. De med litt mer forståelse vil skjønne at "for mye" stemmer mer med retorikken fra de mest høylytte i rekkene.

Ok, jeg strekker denne lit lenger enn hva realiteten kanskje er, og man må også telle med de som faktisk støtter støtten som blir gitt og kanskje ville gitt mer. Men, det er pokker ikke langt fra sannheten om man bedømmer totalen av det man ser og hører.

Endret av Serpentbane
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

En nyhet (i alle fall for meg) som jeg ikke har sett referert mye til var denne:

Sitat

President Zelensky has offered a 10-point peace proposal, calling for the return of all invaded territory, reparation payments for war-related damages and the creation of a special tribunal to prosecute Russian war crimes, a plan that Moscow has flatly rejected.

Det betyr at Ukraina faktisk HAR kommunisert en plattform fra hvor forhandlinger kan starte. Jeg tror det er viktig for at EU og NATO med venner skal fortsette å støtte Ukraina da en slik forhandlingsplattform viser at Ukraina faktisk er åpen for å forhandle.

Det er nok folk som leser fler aviser og leser hver avis nøyere enn meg, men jeg kan ikke huske at dette er noe som har vært skrevet om i norsk presse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (5 minutter siden):

En nyhet (i alle fall for meg) som jeg ikke har sett referert mye til var denne:

Det betyr at Ukraina faktisk HAR kommunisert en plattform fra hvor forhandlinger kan starte. Jeg tror det er viktig for at EU og NATO med venner skal fortsette å støtte Ukraina da en slik forhandlingsplattform viser at Ukraina faktisk er åpen for å forhandle.

Det er nok folk som leser fler aviser og leser hver avis nøyere enn meg, men jeg kan ikke huske at dette er noe som har vært skrevet om i norsk presse?

Det er ikke noen realisme i dette, dette 10 - 0 til Ukraina. Det blir ingen forhandlingsløsning uten at begge parter gir noe. Et annet alternativ er en våpenhvile som låser grensene der grensene går når våpenhvilen inntrer, og vi får en ny variant av Korea. I Korea har det vært våpenhvile i 70 år, og Sør Korea har utviklet seg både politisk og økonomisk svært godt og er nå en del av vesten med et sterkt forsvar og med USA som sikkerhetsgarantist. En lignede modell kan tenkes for Ukraina, de blir EU medlem men ikke NATO medlem, men der EU statene spiller samme rolle som garantist for Ukraina, som USA gjør for Sør Korea.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (21 minutter siden):

En nyhet (i alle fall for meg) som jeg ikke har sett referert mye til var denne:

Sitat

President Zelensky has offered a 10-point peace proposal, calling for the return of all invaded territory, reparation payments for war-related damages and the creation of a special tribunal to prosecute Russian war crimes, a plan that Moscow has flatly rejected.

Det betyr at Ukraina faktisk HAR kommunisert en plattform fra hvor forhandlinger kan starte. Jeg tror det er viktig for at EU og NATO med venner skal fortsette å støtte Ukraina da en slik forhandlingsplattform viser at Ukraina faktisk er åpen for å forhandle.

Det er nok folk som leser fler aviser og leser hver avis nøyere enn meg, men jeg kan ikke huske at dette er noe som har vært skrevet om i norsk presse?

Det var mye om dette i mediene da Zelensky la frem denne 10-punktsplanen i november i fjor.

At Ukraina ikke skal gi fra seg egne landområder har alltid vært den ukrainske forutsetningen for forhandlinger, helt siden de første møtene mellom partene våren 2022.

Så de har alltid vært åpne. Men dersom Russland ikke kan møte denne grunnleggende forutsetningen, er det i mine øyne ingen poeng i å forhandle.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Det er ikke 10-0 til Ukraina, men et absolutt minstekrav. Og Ukraina ender fremdeles med å totalt sett ha tapt på dette.

De som døde og byene som ble rasert er vanskelig å erstatte. Barna som ble kidnappet, kvinnene som ble voldtatt... Det er ikke en seier for Ukraina, selv om alt dette blir innfridd. For å kalle det en seier må Ukraina få så mye kompensasjon at alle er enige i at invasjonen var verdt det. Kanskje St. Petersburg?

Kompensasjon er ikke seier.

 

Sleng på kaliningrad i samme slengen. Så det ikke er et russisk ormebol strategisk plassert sentralt i EU. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:

 

Hva skal de gjøre? Sutre mer? Hva har de igjen å eskalere med? Det blir vel bare mer av det samme? Drap på sivile?

En adekvat respons på Storm Shadow ville jo vært at russland trekker ut alle sine styrker fra hele Ukraina inkludert Krim og avslutter sine krigshandlinger umiddelbart. 

Men putin er en blodtørstig faen så han bomber vel heller sivile mål i Ukraina fra sin trygge bunkers. Måtte putin få en Storm Shadow direkte i huet i den bunkersen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...