Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teknologisk utvikling og innovasjon, hvordan dette anvendes, vil naturlig nok spille inn på det hele. I tillegg er det uromomentet med at et landet som gikk til angrep har atomvåpen de truer med å anvende. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutes ago, Dotten said:

Teknologisk utvikling og innovasjon, hvordan dette anvendes, vil naturlig nok spille inn på det hele. I tillegg er det uromomentet med at et landet som gikk til angrep har atomvåpen de truer med å anvende. 

Kanskje bare teoretisk: dersom Ukraina skaffet seg A-våpen så ville vel denne trusselen forsvinne, og da blir det enklere å bruke tunge (konvensjonelle) angrep på Moskva etc?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
lada1 skrev (44 minutter siden):

Kanskje bare teoretisk: dersom Ukraina skaffet seg A-våpen så ville vel denne trusselen forsvinne, og da blir det enklere å bruke tunge (konvensjonelle) angrep på Moskva etc?

Det vil være en uheldig eskalering av bevepning tror jeg. Ukraina inn i EU eller Nato hadde vært mer fordelaktig for å avskrekke. 

I et større perspektiv er det behov for å få igang nedrustingsplaner igjen hva angår atomvåpen. Vi ser her hva som skjer når et atomvåpen-land angriper ett som ikke har atomvåpen. Har dette påvirket responsen fra øvrige Europeiske land? En problemstilling som er verdt å diskutere. 

Russland ser ut til å ville avskrekke ved å nettopp påpeke at de er villig til å bruke atomvåpen. Dette bør europeiske land se bort fra, og opptre prinsipielt mot aggressatoren. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Og mens krigen pågår i Ukraina går livet i Moskva som normalt. Interessant intervju med den nylig avgåtte norske ambassadøren til Russland i Forsvarets Forum.

image.thumb.png.44bbe4c1f55ced59ecd17a5cb554b259.png

Sitat

– Jeg hadde ikke noe lyst til å reise dit. Og det hadde ikke kona heller. Vi så for oss at vi skulle være et roligere sted.

<snip>

– Den som vandrer rundt i Moskva, får ikke inntrykk av at Russland er i, sier Kvile. Veier og fortauer holdes ved like, parkene er velfriserte og byen er tettpakket med fine restauranter.

– Restaurantene er fulle, så det er best å reservere bord på forhånd. Og bilparken, den er jo helt hinsides. Det er luksusbiler vi aldri ser i Norge. Vi levde i en boble, og Moskva er også en boble. Så ambassaden er en boble i en boble.

Mitt råtips er at krigen må komme til Moskva for at russerne skal gidde å bry seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Med "russiske briller": Hva ønsker de egentlig å formidle med den meldinga? Det virker jo lite realistisk etter at utskytningsbasen deres i nabolandet Kasakhstan ble ødelagt , sanksjoner og langsiktige økonomiske konsekvenser fra krigen.

Jeg tror det er tre hovedmeldinger: 1. Å gi russerne framtidsoptimisme i "julegave" 2. late som Russland driver business as usual og 3. Trekke fokus bort fra den katastrofale krigen de startet.

Vanskelig å si. Jeg hadde hatt nok mer ''troen'' på prosjektet hvis de ikke hadde invadert Ukraina. Men nå: Luftslott. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
On 12/24/2025 at 1:49 PM, ForTheImperium said:

Mja, de skriver jo bare 

Roskosmos skriver nemlig at det russiske atomkraftselskapet Rosatom og atomforskerne ved Kursjatov-instituttet er samarbeidspartnere på prosjektet.

Er helt sikker på at også ved bruk av de RTGs som Bellona i sin tid samlet inn i arktiske strøk Roskosmosatom var involvert. Slike RTGs har blitt brukt på månen og mars og Voyager 1 og 2 og sikkert i flere romprosjekter. Ikke noe nytt med disse - men kan i beste fall kalles kraftverk i anførselstegn.

På amerikansk side ser det ut som om KRUSTY er aktuelt, men jeg holder ikke pusten i påvente av at den kommer til månen. Nyere info her.

Endret av trikola
Lagt til siste link; navn rettet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
17 minutes ago, engavif said:

Har slev bodd I Moskva, og reist ditt mange ganger. I år så har jeg vært der selv 2 ganger.

Moskva er Moskva, Russland er Russland. Moskva er som et eget land i Russland. Helt sykt å se alle fine bilene som kjører i den byen der, den får virkelig bilparken i norge til å se ut som en lada. 

Nei, dem merker ingenting til krigen så og si. Det bor også nesten 20 millioner mennesker der, så selvfølgelig hadde dem fått merket at landet faktisk er i krig ville det skjedd ting. 

Jeg sier ikke at man skal smelle masse raketter på sivile i Moskva, men som nevnt også av andre tidligere i tråden, strømnettet. Eller hva med metroen. 

Metroen i Moskva er nesten hellig for folket som bor der. Dem er sykt avhengig av den for å komme seg diverse steder.

Så ja helt riktig. Hadde Moskvafolk merket krigen, tror jeg rett og slett Putin måtte tenke annerledes enn nå. 

Helt enig, snakker ofte med venner i Moskva. De merker 0 til krigen. De støtter ikke krigen.

De sender ofte på Snapchat, utvalget i supermarked der er noe vi bare kan drømme om i Norge. Europeisk øl på restauranter. og de reiser til Europa(Italia og Spania ) flere ganger i året. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...