Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
engavif skrev (1 time siden):

USA letter på noen av sanksjonene mot Belarus. Hvor lang tid tar det før dem gjør det samme med Russland? Tipper lettelse allerede i år fra USA. 

USA handler nesten ikke med noen av de to landene så det spiller egentlig liten rolle for både de og USA.

Edit: En kilde. Bare 0,02% av USAs eksport i 2023 gikk til Russland og 0,12% av USAs import kom fra Russland. Belarus er så langt nede på lista at de havnet i samleposten "others". I følge denne siden er USAs handel med Belarus under en hundredel av handelen med Russland.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

USA handler nesten ikke med noen av de to landene så det spiller egentlig liten rolle for både de og USA.

Nei,mulig ikke. Men setter uansett et signal til resten av verden. Som f.eks det med at Russere idag hsr fått lov til å bli med på ski igjen. En lettelse her, en annen der så er det ikke så viktig lenger. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Putin har dårlig tid fordi ting går ikke hans vei. Zelensky har god tid nå som ting går hans vei. Derfor gjelder det å hale dette ut 

Og alle som påstår noe annet sprer Kreml-propaganda...

Mer trenger jeg egentlig ikke for å konstatere at Bluesky er farlig. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Maabren said:

Ingen av di er etisk riktige. 

Må hvertfall være en åpen platform man kan besøke og se innholdet før man vurderer medlemsskap. Slik som diskusjon.no. Og det går også fint om det ikke er trackere i hue og ræva, selv når det linkes på andre forum som her.

• Liker 3
Skrevet

Ukrainsk statsborger med kollektiv oppholdstillatelse i Lister, Agder er arrestert. To til skal være arrestert, alle anklaget for falsk forklaring. Mannen viste seg å være en pro-russisk livvakt for Alexander Borodai, "statsminister i Donetsk folkerepublikk". Han skal ha bodd i samme nabolag i Lister som andre Ukrainere med kollektiv oppholdstillatelse. Mannen er etterlyst for landsforræderi i Ukraina.

Her må det vel passe med en utlevering?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mbappe09 skrev (6 timer siden):

Lett for deg å si når de kjemper en eksistensiell kamp hvor liv går tapt hver eneste dag, mens du sitter i trygge Norge. Flaut. 

Altså hallo? Det er brudd på folkeretten- ferdig med det. Man må ikke synke til samme lavmål som russerne.

At du kaller sivile sjøfolk fra tredjeland som stekes i ekstreme eksplosjoner på sin arbeidsplass som svin får stå for din egen regning. Tipper de neppe vet at det er noe som heter skyggeflåte en gang.

Simen1 skrev (18 timer siden):

Ukraina har bare angrepet propeller og ror for å stoppe framdriften,

Eh fra Dagbladet når jeg googler IMG_2295.thumb.jpeg.87602faa11db13853bef73d6a7fdb848.jpeg

Jeg hater russerne og alt de står for, men jeg forsvarer ikke brudd på folkeretten. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Kjell Iver skrev (1 time siden):

Altså hallo? Det er brudd på folkeretten- ferdig med det. Man må ikke synke til samme lavmål som russerne.

At du kaller sivile sjøfolk fra tredjeland som stekes i ekstreme eksplosjoner på sin arbeidsplass som svin får stå for din egen regning. Tipper de neppe vet at det er noe som heter skyggeflåte en gang.

Eh fra Dagbladet når jeg googler IMG_2295.thumb.jpeg.87602faa11db13853bef73d6a7fdb848.jpeg

Jeg hater russerne og alt de står for, men jeg forsvarer ikke brudd på folkeretten. 

Folkeretten er totalt irrelevant hvis man kjemper en eksistensiell krig. Dersom deler av min familie er drept, voldtatt, torturert og fienden står og prøver å drepe resten av familien, så finnes ingen lov i verden som gjør at jeg kommer til å behandle fienden med silkehansker. Det fikk vi erfare ved bombingen av Dresden. En eksistensiell krig er ikke en krig der man kriger om olje, regimeendring. Her forsøker russerne å utrydde alt som er ukrainsk. Det er på et helt annen nivå. 

Du lever i en boble, og den boblen sprekker den dagen vi havner i krig. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Du lever i en boble, og den boblen sprekker den dagen vi havner i krig. 

Skjønner ikke helt hvorfor du trenger å angripe meg. Slutt med slikt vas. Når jeg bare påpeker det helt opplagte som at disse stakkars sjøfolkene som ikke har bedt om å bli angrepet faktisk blir angrepet på sin egen trygge arbeidsplass beskyttet av folkeretten. Angrepene blir gjort på det eneste stedet på et fartøy hvor det ikke er dobbelt skrog - nemlig maskinrommet. 

Jeg har selv opplevd å seile i krigssoner og kjenner  godt til skrekken for å oppleve slikt, søvnløse netter og seilas i  mørke. Verdenssamfunnet baserer seg på lov og rett, så at russerne bryter lov og rett gir ikke Ukrainerme rett til å gjøre det samme.

Det må være lov å tenke to tanker samtidig - jeg hater det russerne holder på med, men den dagen Ukrainerne legger seg på samme linje mister de enormt støtte. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Ukrainerne slakter ikke sivile og er ikke i nærheten av det russerne holder på med. Å sprenge skip som finansierer den russiske terror trusselen er helt legitimt. 

Syk logikk 

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (1 time siden):

Hvilken planet har de levd på, hvis de virkelig ikke har fått med seg den russiske skyggeflåte? 

Når man seiler en tom oljetanker inn til Russisk havn, har de da virkelig ingen formening om hvilken vare som skal fraktes? Ser de virkelig ikke at dette er problematisk? 

For all del; «gutta på gulvet» har ofte ikke så mye valg. De trenger helt sikkert lønnen sin, og må være med båten der den ferdes. Noen anledning til å stille kritiske spørsmål om valg av oppdrag, har de nok heller ikke. 

Men noen høyere opp i næringskjeden har aktivt takket ja til dette oppdraget! Noen har gamblet og tatt risiko. Forhåpentligvis vil de, og andre rederier, tenke seg godt om, og ikke ta slike oppdrag lengre! 

Skremmende for de på båten? 
- Absolutt! 
Allikevel støtter jeg angrepet, og så må jeg jo prise Ukraina for måten det gjøres på. Sank skipet? Hvor mange druknet? Hvor mye olje rant ut, og forurenset havet? 

Kunne angrepet vært gjort på noen bedre måte, egentlig? 🤔

Good job.
At Russlands svære skyggeflåte uhindret får operere i Østersjøen er en skam.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg kan svare på den. Narkotika ødelegger den økonomiske produktiviteten til de personene det gjelder. I tillegg skaper det store samfunnskostnader som alt fra finansiering av fengsler, avrusing, kostnader ifbm innbrudd og annen kriminalitet som følger i kjølvannet av narkotika. Hver rusmisbruker skaper et negativt samfunnsregnskap. Når land som Venezuela statsfinansierer narkosmugling så er det ikke bare for å ha en eksportinntekt. Det er også for å skade USAs økonomi. Narkotika har blitt et så stort problem at det koster svimlende beløp for USA.

En hybrid "war of attrition" / ressurskrig. Edit: Det samme som Afghanistan drev og fortsatt driver med. Jihad med opium og heroin som hybrid våpen mot vesten.

Opium, ja. Det dukka opp frå ein stad bak i hukommelsen at dette var nemnt i historieboka frå ungdomsskulen. Dette var på 1800-talet, og rollene var omvendt i forhold til i dag. Målsetjinga var (i tillegg til å tene pengar) å svekke Kina. (Akkurat på desse punkta er det likevel visse likheiter med Trump sin politikk).

https://www.nb.no/items/1cc9f190fd763bd7e7d1fe61334acb93?page=122&searchText=Opium

Endret av torbjornen
Skrevet
Neptun1 skrev (49 minutter siden):

At Russlands svære skyggeflåte uhindret får operere i Østersjøen er en skam.

Jeg lurer ofte på hvorfor ikke Ukraina sender spesialstyrker på langtur for å ta ut Russiske militære skip o.l. fra f.eks Finskebukta, Kola og stillehavskysten.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (8 timer siden):

Edit: En kilde. Bare 0,02% av USAs eksport i 2023 gikk til Russland og 0,12% av USAs import kom fra Russland. Belarus er så langt nede på lista at de havnet i samleposten "others". I følge denne siden er USAs handel med Belarus under en hundredel av handelen med Russland.

Spørsmålet er vel heller kva handelen består i. Det var vel m.a. snakk om flydeler. Dersom Russland fritt kan importere høgteknologi eller reservedeler via Belarus vil det kunne styrke Russland i krigen mot Ukraina. Så får ein håpe at eit evt. hol i sanksjonane kan få russisk økonomi til å blø ut raskare, slik at krigen kan stansast på den måten. Om USA derimot skulle finne på å fjerne alle sanksjonar mot Russland vil dette bli eit hardt slag mot Ukraina. Det blir vanskeleg for Ukraina og Europa å stå imot når Russland får støtte frå Kina, Nord-Korea, Iran, USA samt deler av den tredje verda.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...