Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Almost 70% of Ukrainians want to see end of war through negotiations as soon as possible – Gallup survey

A new Gallup poll conducted between 1 and 14 July 2025 has indicated that 69% of Ukrainians want the war to end through negotiations as soon as possible.

Only 24% of respondents expressed support for continuing the fight until victory.

The findings mark a near-complete reversal of public opinion compared to 2022, when 73% of Ukrainians wanted the country to fight until victory, while just 22% favoured a negotiated settlement.

image.png.3e1c11abd25277ed86769a7e82882602.png

image.png.0302602112e90aac306aaf8d31a17411.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kahuna skrev (2 timer siden):

Trump har fjernet absolutt alle som hadde peiling fra både det republikanske parti, og nå også administrasjonen, og erstattet dem med ja-mennesker(mange av disse er effektivt russiske agenter).

Det stemmer! Nå hadde vel lederen for en nominasjonskomitee eller noe sånt, et ganske russisk-klingende etternavn og Trump hadde selv ordnet det sånn at han slapp å gjennomføre FBIs bakgrunnsjekk. Husker ikke helt navnet i farta, men det ble diskutert (og linket til artikler) her i tråden i juni om jeg ikke husker helt feil.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Så gjennom Zeihans siste videoer nå. Det er lenge siden jeg så hans analyser av krigen.

Er det noen som husker eller kan gjengi hans forklaring på hvorfor Russerne ser det som ren overlevelsesstrategi det å måtte erobre landene rundt? Han snakker mye om de geografiske åpne punktene som de prøver å plugge slik at de aldri kan angripes, og at Russland per idag er i ferd med å forvitre pga. demografi o.l.

Men altså, at de før eller siden vil bli angrepet er jo neppe en garanti, og demografiske utfordringer kan man angripe på andre måter.

Så hvorfor er Zeihan så sikker på at dette handler om overlevelse, fra russisk synspunkt?

Skrevet
sjamanen skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor er Zeihan så sikker på at dette handler om overlevelse, fra russisk synspunkt?

Vel, for Russland er avstand i seg selv ett forsvarsverk, jo lengre unna "fienden" befinner seg så jo bedre er det, og disse åpne og enorme områdene er også vanskelige og forsvare, så jo lengre det tar for fienden og forflytte seg jo mer tid har Russland til og forberede seg.

Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Vel, for Russland er avstand i seg selv ett forsvarsverk, jo lengre unna "fienden" befinner seg så jo bedre er det, og disse åpne og enorme områdene er også vanskelige og forsvare, så jo lengre det tar for fienden og forflytte seg jo mer tid har Russland til og forberede seg.

Ja, men en eksistensiell trussel for Moskva? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor Russland skulle forsvinne ut av historien dersom de ikke klarer å gjenerobre Ukraina, Moldova, Baltikum, Georgia osv. slik som Zeihan postulerer.

• Liker 2
Skrevet
sjamanen skrev (Akkurat nå):

Ja, men en eksistensiell trussel for Moskva? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor Russland skulle forsvinne ut av historien dersom de ikke klarer å gjenerobre Ukraina, Moldova, Baltikum, Georgia osv. slik som Zeihan postulerer.

Ett imperium som krymper og taper innflytelse er ett døende imperium, Russland er livredde for og virke svake, er sentralmakta svak så vil det føre til at flere og flere vil prøve og gjøre som de nevnte landene, greier han og gjenvinne makta og områdene så vil de som jobber for selvstendighet se at det er nytteløst og kjempe mot Moskva.

• Liker 4
Skrevet
agvg skrev (1 minutt siden):

Ett imperium som krymper og taper innflytelse er ett døende imperium, Russland er livredde for og virke svake, er sentralmakta svak så vil det føre til at flere og flere vil prøve og gjøre som de nevnte landene, greier han og gjenvinne makta og områdene så vil de som jobber for selvstendighet se at det er nytteløst og kjempe mot Moskva.

Ja, det er vel dette det koker ned til. At Russland er et multietnisk imperium hvis overlevelse betinger at det ikke krymper eller svekkes. Men da er vel antakelsen at "kjerne"-Russland, Moscovia, på samme måte som Roma ikke er en sterk nok nasjon til å kunne overleve alene.

Skrevet
sjamanen skrev (2 minutter siden):

Ja, det er vel dette det koker ned til. At Russland er et multietnisk imperium hvis overlevelse betinger at det ikke krymper eller svekkes. Men da er vel antakelsen at "kjerne"-Russland, Moscovia, på samme måte som Roma ikke er en sterk nok nasjon til å kunne overleve alene.

Se har sagt det selv, på russisk TV.

Ett imperium må alltid føre krig og utvide sitt territorium og innflytelse, stagnasjon er forfall og død, det meste de sier er bare piss men akuratt dette var sannheten, slik tror jeg Putin og de rundt han tenker.

• Liker 3
Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Men da er vel antakelsen at "kjerne"-Russland, Moscovia, på samme måte som Roma ikke er en sterk nok nasjon til å kunne overleve alene.

Som alle slike imperiumer så lever Moskva og St Petersburg med omegn av og utnytte sine fattige regioner, Sibir er jo ett godt eksempel, de plyndres for alt de har og ungdomene deres  sendes i krigen av styringseliten i Moskva for og gi eliten mer rikdom og ære, en krig som f.eks Sibir aldri vil få noen fordeler av.

Så jeg håper sterkt at dette imperiet kollapser fullstendig som de andre har gjort opp i gjennom historien, Russland har vært en plage for Europa i hundrevis av år, og Putin ser ut til og ville fortsette og plage oss.

• Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Skrevet

U.S. secures strategic transit corridor in Armenia-Azerbaijan peace deal

A peace deal could transform the South Caucasus, an energy-producing region neighboring Russia, Europe, Turkey and Iran that is criss-crossed by oil and gas pipelines but riven by closed borders and longstanding ethnic conflicts.

They are to sign a framework aimed at reaching a "concrete pathway to peace" and addressing a long-simmering transit issue, the officials said.

Azerbaijan has asked for a transport corridor through Armenia, linking the bulk of its territory to Nakhchivan, an Azerbaijani enclave that borders Baku's ally Turkey.

Under a carefully negotiated section of the documents the leaders will sign on Friday, Armenia plans to award the United States exclusive special development rights for an extended period on a transit corridor that will be named the Trump Route for International Peace and Prosperity, and known by the acronym TRIPP, the officials said.

Det vil hvertfall gjøre Russlands innflytelse i regionen minde.

• Hjerte 2
Skrevet
jallajall skrev (1 time siden):

Det vil hvertfall gjøre Russlands innflytelse i regionen minde.

Jeg vil legge til at flere av stan-landene er interessert i økt avstand til det Russiske regimet. Og jeg tror også pendelen vil svinge andre veien i Georgia ved neste valg. Så et stort område helt fra Istanbul til grensa til Kina kan bli en mer sammensveiset region på sikt. Både Kina og Russland har ført mange kriger og utøvd uakseptabel mafiaretorikk mot disse landene. "Enten er dere lydige tjenere ovenfor Moskva eller så vil dere miste vår beskyttelse og da kan hva som helst skje med dere.."

De trenger rett og slett en allianse a la NATO, eller et CSTO uten Russland. Jeg håper de enten kan danne en regional NATO-avdeling eller lager en helt egen allianse og at den igjen får en slags sekundær allianse med NATO.

• Liker 7
Skrevet
11 hours ago, Simen1 said:

.... Og jeg tror også pendelen vil svinge andre veien i Georgia ved neste valg.

Jeg er ikke så sikker på at det blir et "neste valg" i Georgia...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...