Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det tror jeg. Men mye av elektronikken og mineralene må uansett importeres. Det finnes andre kilder enn Kina og det tror jeg vil bli sterkt prioritert.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enceladus skrev (1 time siden):

Spørsmål litt på siden:

Tror dere Ukraina blir en ny stor produsent av droner for forbrukermarkedet når krigen er over? Jeg tenker at de åpenbart kan bli en stor produsent av droneteknologi innenfor forsvar. Om de da også kan produsere for forbrukermarkedet så vil jo det være vinn vinn; en kjempestor mulighet for både Ukraine og vesten!

Per i dag så er kinesiske DJI markedsledene og det er vel strengt tatt et problem for oss her i vesten. Kan Ukraina her ha en mulighet til å komme inn som en verdig konkurrent til DJI?

Jeg har lyst på ny drone og har utsatt kjøp nå i mange år i håp om at krigen skal ta slutt og vi får en skikkelig utfordrer til DJI.

Omfattende handelsavtaler er helt klart mye bedre enn almissepreget nødhjelp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

Opposisjonspolitiker i Belarus er løslatt

Publisert klokken16:03 iBelarus

Den belarusiske opposisjonspolitikeren Sergej Tikhanovskij er løslatt.

Det skriver hans kone Svetlana Tsikhanowskaja, som er leder for opposisjonen i Belarus, på X.

– Minn mann Sergej er fri. Det er vanskelig å beskrive gleden i mitt hjerte, skriver hun.

Tikhanovskij ble fengslet 29. mai 2020, og senere dømt til 18 års fengsel for å ha brukt sin blogg til å oppfordre til voldelig motstand mot regimet.

I 2023 ble han dømt til ett og et halvt års fengsel i tillegg til straffen på 18 år for ulydighet mot fengselsadministrasjonen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

FN ber om mer hjelp til Syria

Publisert klokken13:38 iSyria

– Jeg er også her for virkelig å oppfordre verdenssamfunnet til å gi mer hjelp, mer støtte til den syriske regjeringen når landet står overfor den store utfordringen med å bygge opp landet.

Det sa Filippo Grandi, FNs høykommissær for flyktninger, da han møtte journalister i Damaskus lørdag.

Syrere har gradvis begynt å vende hjem etter at Assad-regimet falt i desember. Men de enorme ødeleggelsene og den store fattigdommen hindrer mange i å dra.

Det siste halvåret har om lag 2 millioner syrere vendt hjem, hvorav 600.000 fra utlandet og 1,5 millioner fra andre deler av Syria.

(NTB)

6dcUrXfzxUTPbQCBlZcJNw-glEWoxY5Ky3PuLYpe

Det tok 13 år å frigjere Syria. Det er viktig at ikkje Syria blir gløymt og overlate til kaos og terror.

• Liker 6
Skrevet
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Mogeleg samanheng med dette?

Sitat

Belarus har løslatt 14 innsatte

Publisert klokken16:48 iBelarus

Belarus har løslatt 14 personer som har sittet fengslet i landet, ifølge en talsperson for Litauens statsminister.

Personene ble løslatt etter en avtale mellom Belarus og USAs spesialutsending Keith Kellogg, ifølge talspersonen.

Fem belarussiske statsborgere, tre polske, to latviske, to japanske, en estisk og en svensk statsborger er løslatt.

Alle befinner seg i Litauen, ifølge landets utenriksminister.

• Liker 2
Skrevet
Enceladus skrev (2 timer siden):

Spørsmål litt på siden:

Tror dere Ukraina blir en ny stor produsent av droner for forbrukermarkedet når krigen er over? Jeg tenker at de åpenbart kan bli en stor produsent av droneteknologi innenfor forsvar. Om de da også kan produsere for forbrukermarkedet så vil jo det være vinn vinn; en kjempestor mulighet for både Ukraine og vesten!

Per i dag så er kinesiske DJI markedsledene og det er vel strengt tatt et problem for oss her i vesten. Kan Ukraina her ha en mulighet til å komme inn som en verdig konkurrent til DJI?

Jeg har lyst på ny drone og har utsatt kjøp nå i mange år i håp om at krigen skal ta slutt og vi får en skikkelig utfordrer til DJI.

DJI sine droner er jo til sivil bruk men vi ser jo at de er populære som observasjonsdroner. De ukrainske har litt annet fokus, de skal helst bringe en sprengladning ned nakken på en russer, selv når russerne forsøker å jamme den. Men selv om den typiske ukrainske dronen er veldig rettet mot militær bruk og har ekstrem kort utviklingssyklus ville det vært rart om ikke de litt mere avanserte dronene har fått egenskaper som vil være nyttig i sivile droner. Når bare krigen er over ville det forundret meg om ikke vi fikk et rikt utvalg sivil-rettede droner fra nettopp ukraina. 

Jeg sitter litt og lurer på det samme men jeg sitter og ser på youtube-videoer mens jeg flikker på en deleliste. :D 

Tenker rett og slett å bygge min egen men reglene for droneflyging(og bygging) er blitt strengere. Men akkurat det hører hjemme i en egen tråd. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke reklame, men anbefaling fra ukens Vi Menn. Bestilte akkurat Ukrainian Spirit. Utrolig stilig flaske.Snapchat-1072199358.thumb.jpg.4586f84cf2deb767a9c24e6196326261.jpg

Endret av oddeh
  • Liker 5
Skrevet

Zelenskyy Revealed Exact Number of Russian Troops in Ukraine
President Volodymyr Zelenskyy has confirmed that approximately 695,000 Russian troops are currently operating on Ukrainian territory, with an additional 52,000 personnel positioned across the border in Russia’s Kursk and Belgorod regions, opposite Kharkiv and Sumy.
https://united24media.com/latest-news/zelenskyy-revealed-exact-number-of-russian-troops-in-ukraine-9318

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Russia's weapons stockpile revealed: How many missiles and drones are left?

As of June 15, 2025, Russia has more than 1,950 strategic missiles of various types, including ballistic, cruise, and hypersonic Kinzhals, as Ukraine's Defense Intelligence told RBC-Ukraine.

According to the GUR, Russia produces up to 195 missiles per month

According to military intelligence, as of June 15, Russia had more than 6,000 attack UAVs of the Geran-2 (Shahed-136) and Garpiya-A1 types, as well as more than 6,000 imitators (Gerbera).

According to the HUR, Russia is capable of producing up to 170 such drones per day, both attack and imitation.

De skulle vel egentlig vært tom for missiler våren 2023 i følge tidligere rapporter..
“Two or three times, and they will end altogether” – Budanov on how many missiles Russia has for massive strikes on Ukraine

Endret av jallajall
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Russia Can’t Make Breakthrough on Any Front, AFU Able to Control Pressure – Estonian Intel
Estonian Intelligence says Russia is resorting to terrorist attacks on Ukrainian civilians because it can’t make progress on the battlefield, where Ukraine’s defenders have halted any advances.

https://www.kyivpost.com/post/54919

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Zelenskyj: Forsvarsminister Sandvik er på besøk i Ukraina

– Vi diskuterte videre forsvarssamarbeid, med vekt på samproduksjon og investeringer i produksjon av ukrainske våpen, styrking av luftforsvaret og våre kampfly. Norske F-16-fly og NASAMS er en viktig del av å beskytte luftrommet vårt. Vi setter pris på dette og håper på flere systemer, skriver den ukrainske presidenten.

Han takker samtidig Norge.
https://www.vg.no/nyheter/i/kw9lrL/zelenskyj-forsvarsminister-sandvik-er-paa-besoek-i-ukraina

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...