Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Som om ikke den russiske økonomien allerede var nede. Dette vil få store konsekvenser, dersom det stemmer.

Jeg tviler, alle land er helt avhengig av varetransport på lastebiler. Det er i praksis umulig å stoppe det uansett hvor mye man vil. Det vil ta dager for situasjonen er uholdbar for folk flest om dette stemmer..

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen president enn Putin hadde gitt opp krigen for lenge siden når han ser det enorme tilbakeslaget for det russiske miliæret. Desverre, så er Putin som sitter i tronen og fyren kommer aldri til å gi opp. Han er villig til å ofre hele 140 millioner russere bare for å ta en liten brøkdel av Ukraina....

• Liker 8
Skrevet
Mbappe09 skrev (14 minutter siden):

Som om ikke den russiske økonomien allerede var nede. Dette vil få store konsekvenser, dersom det stemmer.

Kan umulig være noe seriøst bak det. Det blir i så fall litt som da USA satte alle flyene på bakken etter 11. september: Det forble en midlertidig situasjon, frem til de fikk orden på sikkerhetskontrollene. En mer naturlig tilnærming vil være økt kontroll av veinettet, kanskje med kontrollposter, men er jo vanskelig å late som at det ikke er krig hvis man har militære kontrollposter rundt om. Et annet poeng er hvorvidt Ukraina kommer til å forsøke seg på det samme en gang til. Kanskje, om de har russere som kjører lastebilene, da risikoen er begrenset sett opp mot gevinsten ved suksess. Jeg tror heller de kopierer suksessen på blåpapir finner på noe annet i neste runde.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

En uheldig og bekymringsverdig detalj er klistremerket med et kors (medisinsk) på vinduet. Det kan bety at medisinske personell blir mer utsatt i tida fremover og at Ukraina blir beskyldt for å bruke medisinske installasjoner for å skjule våpen.

Godt observert. Det er dog noen nyanser her som er verdt å merke seg.

Det symbolet betyr førstehjelpsutstyr, medisiner, medisinsk hjelp. Som i at det er i dette rommet/bygget du får det. Akkurat dette symbolet er ikke underlagt Genève konvensjonen. Skal det være et beskyttende symbol må det være et rødt kors på hvit bakgrunn. Slik jeg oppfatter bildet er symbolet her ment som informasjon til dem som oppholder inne i bygningen eller i nærheten av bygningen om at det er førstehjelpsutstyr inne der. Men jeg tror at hvis russerne vil, så misbruker dem dette for alt det er verdt. Og litt til. Og det er uheldig at det kom med på bildet, og hvis det er gjort for å villede er det alvorlig. Men jeg oppfatter det ikke helt slik. Det er umulig å se det symbolet uten å nærmest se hva som er inne i det rommet. Det taler imot at det er gjort med vilje.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Lagret med droner ser ut til å inneholde rundt 50-60 droner.

Jeg teller 80+ og det er flere utenfor bildet man bare ser kanten av og dermed umulig å telle.

• Liker 6
Skrevet (endret)

En uheldig og bekymringsverdig detalj er klistremerket med et kors (medisinsk) på vinduet. Det kan bety at medisinske personell blir mer utsatt i tida fremover og at Ukraina blir beskyldt for å bruke medisinske installasjoner for å skjule våpen.

russland gir jo faen uansett. De har bevist gått etter hjelpearbeidere hele tiden.

https://www.nrk.no/norge/de-to-skadde-nordmennene-er-pa-vei-ut-av-ukraina-_-reisen-skal-ta-flere-dager-1.16284228
https://www.bbc.com/news/world-europe-68761490

Endret av oddeh
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Putin er en utspekulert, sleip faen, og ikke så dum at han trykker på den store røde selvmordsknappen. Men det kommer sikkert en double down av trusler.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Thor. skrev (23 minutter siden):

Med en stor klype salt osv..

Det er tross alt en stund siden forrige trussel om å bruke atomvåpen.
Men at putin kaller inn til sikkerhetsmøte etter en hendelse som dette er egentlig naturlig. Det er en stor hendelse, på en eller annen måte endrer det ting. Hva kommer til å vise seg men dette er ikke ett angrep som glir forbi i stillhet. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er en gamechanger, men noe kommer til å skje.

Simen1 skrev (34 minutter siden):

Nå er det Ukraina som stiller med de sterke kortene, makt som Putins mafiavelde forstår. Jeg tror dermed at dette nådestøtet kan bidra til å få russland på gli til å gå med på en våpenhvile eller nevneverdige andre ting for å få Ukraina til å slutte.

Optimalt sett også angrep under selve våpenforhandlingene, det mangler vel 2 containere fortsatt?
Mulig disse brukes i morgen :)

Endret av aklla
  • Liker 7
Skrevet
aklla skrev (1 minutt siden):

Optimalt sett også angrep under selve våpenforhandlingene, det mangler vel 2 containere fortsatt?
Mulig disse brukes i morgen :)

Jeg er ganske sikker på at de er indisponible på en eller annen måte, men det går jo an å håpe :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
35 minutes ago, Thor. said:

Med en stor klype salt osv..

Blir neppe brukt atomvåpen, men nå vil nok Ukrainske sivile bli nedbombet enda mer enn tidligere. Kanskje han velger ut noen mål han vet bruker å ha veldig mange sivile samlet. Tipper han kommer til å si at Ukraina var heldig denne gang, men at neste gang blir det atomvåpen etc.

Endret av iMarius
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, ForTheImperium said:

En annen president enn Putin hadde gitt opp krigen for lenge siden når han ser det enorme tilbakeslaget for det russiske miliæret. Desverre, så er Putin som sitter i tronen og fyren kommer aldri til å gi opp. Han er villig til å ofre hele 140 millioner russere bare for å ta en liten brøkdel av Ukraina....

Jo høyre pris han må betale for disse landområdene jo bedre. Fordi han da vil miste lysten på flere landområder. Det blir for dyrt.

• Liker 2
Skrevet
iMarius skrev (2 minutter siden):

men nå vil nok Ukrainske sivile bli nedbombet enda mer enn tidligere. Kanskje han velger ut noen mål han vet bruker å ha veldig mange sivile samlet.

Putin risikerer altså dytte Donald Trump nærmere og nærmere å gå mer aktivt inn på Ukrainas side..

Vi har jo forsåvidt skjønt at Kreml-gjengen ikke akkurat oppfant kruttet, men de stod visst ikke langt unna når det smalt heller, for å si det sånn :p

• Liker 3
Skrevet
dabear skrev (10 minutter siden):

Hvor mye av den totale luftkapasiteten har Ukraina slått ut med dette angrepet da? I prosent liksom. 

I følge https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/omfattende-angrep-i-russland-dette-er-et-virkelig-hardt-slag/17788340/ hadde russland 130 bombefly, minst 40 er nå ødelagt.
Antagelig vanskelig å si nøyaktig hvor mange, men det har slått ut fort 30% av bombeflykapasiteten.
Men effekten av angrepet er nok større igjen, de har funnet ut at de ikke bare kan flytte flyene lengre unna så er de trygge, jeg aner ikke hvordan de tenker å holde de resterende flyene sikre men antagelig går dette ut over effektiviteten.
Samt at de nå har færre fly å ta deler av for å reparere eksisterende fly. Det blir større belastning på eksisterende fly som gjør at de trenger oftere vedlikehold, som også tar en større prosentandel ut av drift.

Jeg bare gjetter litt her også..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
dabear skrev (22 minutter siden):

Hvor mye av den totale luftkapasiteten har Ukraina slått ut med dette angrepet da? I prosent liksom. 

Av det totale flyvåpenet, så er det rundt 1,8%. Da har jeg utelukket helikoptre og treningsfly. Av bombefly så utgjorde dette nesten 35%. Det kan kalles en suksess. 1/3 av alle operative russiske bombefly ble ødelagt på 1 dag.

Har brukt denne som kilde: https://www.flightglobal.com/download?ac=106507
Så ta eventuelt høyde for at jeg har brukt det lave estimatet der det har vært oppgitt i spenn, samt at tallene kan være noe utdatert.

Endret av Nedward
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...