Brother Ursus Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/18/kursk-incursion-aimed-at-creating-buffer-zone-to-protect-ukraine-zelenskiy-says Kursk incursion aimed at creating buffer zone to protect Ukraine, Zelenskiy says In his nightly address on Sunday, Zelenskiy said: “It is now our primary task in defensive operations overall to destroy as much Russian war potential as possible and conduct maximum counteroffensive actions. This includes creating a buffer zone on the aggressor’s territory – our operation in the Kursk region.” https://www.kyivpost.com/post/37586 ISW: AFU Overcomes Russia’s Manpower and Equipment Numbers Using Maneuver Operations Ukraine’s use of maneuver combined with operational surprise in the Kursk region shows how to make greater territorial gains in a much shorter period with fewer fighters and less equipment. https://www.thetimes.com/world/russia-ukraine-war/article/what-will-putin-do-next-war-0fgwb2fw6 Putin is moody and misfiring — and his regime is getting worried Ukraine’s operation in Kursk is a body blow to the Russian president, and even Kremlin media sound critical In 1993, following a botched monetary overhaul, the Russian prime minister accidentally told the country what he was really thinking. “We wanted the best,” Viktor Chernomyrdin said. “But it turned out as usual.” The line still amuses his fatalistic compatriots who have learnt through bitter experience not to hope for “the best” too often. So last week, as it became clear just how far off course President Putin’s invasion of Ukraine has veered, even one of the hyper-patriot military commentators who typically cheerleads for the Kremlin could not restrain himself from slapping the late Chernomyrdin’s phrase over footage showing Ukrainian troops rampaging through Russia’s Kursk region. 7 2
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 CNN rapporterte for 3 dager siden om at Russland flyttet flere tusen tropper fra Ukraina til Kursk fra bla. Kherson. Nå ser det ut til at de flytter enda fler fra Zaporhizhzhia. Russland ser desperat ut til å ønske å holde på den fremgangen de har på østfronten. De klarte å holde stand ved motoffensiven i 2023, men er nok vesentlige svakere nå enn da. Det er ikke bare soldater som blir flyttet vekk fra den søndre retningen, men også store mengder luftforsvar. Det er nesten ingen store luftvernskomplekser igjen i Kherson eller vestre Krimhalvøya. Om Russland ikke klarer å slå tilbake Ukraina i Kursk så kan de på sikt bli stående med et dilemma hvor de må velge mellom å forsvare Kherson, Krim og Kursk med stadig færre midler. De ville neppe gi opp søndre Kherson, siden det sitter på søndre side av en stor elv, og Ukraina vil kunne bruke Kherson til å sette mer press på Zaporizhzhia og Krim, men poenget med dilemmaer er at det ofte ikke finnes gode løsninger. Good will gesture 2025? 13 1
Sjørøver Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fleire-har-aldri-koyrd-ein-vanleg-bil/16921145/ https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/08/16/196022888/data-dodeligheten-i-ukraina-i-ar-er-tre-ganger-hoyere-enn-landets-fodselsrate Ett par artikler på norsk. Norske soldater driver med opplæring i bruk av tanks for ukrainske rekrutter. Det dør også en del i Ukraina, men færre enn under covid. 5
<generisk_navn> Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 zorry skrev (På 18.8.2024 den 2:21 AM): Forøvrig foreslår jeg at du kontakter Forsvarets forum og oppdaterer dem angående de 1000 ekstra milliardene du vet om: https://www.forsvaretsforum.no/bjorn-arild-gram-forsvaret-jonas-gahr-store/langtidsplanen-styrker-forsvaret-med-600-milliarder/372077 Og du bør vel også gi regjeringen et hint slik at de kan oppdatere hjemmesidene sine: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrker-forsvarsevnen-med-600-milliarder/id3032880/ My bad, @zorry! Jeg var litt for kjapp i avtrekkeren og så på dette sitatet fra Regjeringen.no: Sitat Regjeringen vil samlet bruke 1624 milliarder kroner på forsvaret av Norge de neste tolv årene, fram til 2036. Da vil forsvarsbudsjettet være nesten dobbelt så stort som det er i dag, målt i reell kroneverdi. Det er altså som du korrekt påpeker en styrking av fremtidig budsjett med 600 MRDNOK, det resterende ca 1000 MRDNOK ville ha blitt avsatt uansett, for å si det litt enkelt. 6
Populært innlegg <generisk_navn> Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 Til diskusjonen om enkeltdebattanters bidrag her i denne tråden så vil jeg komme med en oppfordring: I stedet for å kommentere på andre debattanter så bør man forsøke å bringe noe eget til tråden, alternativt debattere andre deltageres innlegg. Jeg er av den oppfatning at man ikke trenger å ha militær utdanning eller erfaring, ei heller ha formalkompetanse innenfor geopolitikk eller andre relevante fagområder. Det som vil gjøre denne diskusjonstråden god er om hver enkelt formidler sine egne synspunkter, tanker og analyser, evt. at man spør om ting man lurer på. Og til de som sier at @JK22 er pro-russisk: nei, det er ikke min oppfatning. Jeg har vært med i denne tråden siden starten, og pro-russisk er ikke noe jeg tillegger vedkommende. Jeg har selv rapportert inn åpenbare troll, desinformanter og bot'er her på forumet, men jeg har aldri vært i nærheten av å vurdere JK22 til å tilhøre noen av de kategoriene. Faktisk, for å kverulere litt kan man spekulere i om de som forsøker å feste merkelappen "pro-russisk" på JK22 for å være nettopp desinformanter, men jeg gjør ikke det heller. Det ville være en avsporing som ikke fører noe godt med seg. At vedkommende rent språklig sett har en tendens til å uttale seg i absolutter er noe de aller, aller fleste klarer å lese seg rundt. Og, om vedkommende mot formodning viste seg å være en desinformant må jeg kunne si at h*n gjør en svært dårlig jobb om man følger med på tråden over litt tid. Da skulle jo pessimismen ha vært mer fremtredende hos flere her i tråden. Så, for å gjenta meg selv: bidra i debatten med synspunkter, tanker, analyser og spørsmål omkring Russlands ulovlige angrep på Ukraina, og hold dere for gode til å avspore diskusjonen gjennom slike sidespor. Så får jeg bare håpe at mod tilgir meg for dette lille rantet som kanskje kan oppfattes å være et fotavtrykk inn i mod sitt bed... 13 1 2
Populært innlegg bojangles Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 (endret) Jada. Forsvant 2 luftvern, 4 MLRS, 55 kjøretøy, 48 artilleri samt noe panser. 1120 falne russere. Det går hardt utover russisk artilleri - og har gjort det en stund. Endret 19. august 2024 av bojangles 8 2
Populært innlegg TAC-2 Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 (endret) Jeg har lest innleggene til JK22 siden en del år (og forum) siden. Han er ikke prorussisk men siden han vil ha en komplett dekning av hendelsene blir det vel til at han i det siste har postet en del dårlig nytt siden det ikke dekkes av så mange andre her, og han er vel litt oppgitt over vestens til dels manglende støtte. Det burde bekymre alle, spesielt naboene til Russland. Jeg husker han noen måneder før invasjonen sa at Putin ville sette i gang krigen for fullt på nytt og "Russland føres mot stupet. Enten ut i et endeløst fall - eller ut i et klientforhold med Kina." Så kan man selvsagt være uenig i analysene og tolkningen av hendelsene, men det er jo greit om man da diskuterer sak og ikke person. Noen russisk agent er han ikke. Endret 19. august 2024 av TAC-2 15 3
Populært innlegg bojangles Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 Quote Zelenskyj: – Målet er å opprette en buffersone Ukrainas president, Volodomyr Zelenskyj sier målet med Kursk-offensiven er å opprette en buffersone. Det skriver nyhetsbyrået AP. Det er første gang presidenten uttrykker med klare ord hva som er målet med Ukrainas streiftog i det russiske fylket Kursk, skriver NTB. Tidligere har Zelenskyj sagt at militæroperasjonen har som mål å beskytte befolkningen i Sumy, på ukrainsk side av grensa, fra vedvarende russiske angrep. Tusenvis av ukrainske soldater tok seg inn i Kursk for snart to uker siden. Hehe det er jo en helt vill ironi dette her. puting angrep Ukraina for å ha en buffer mot NATO. Etter at Ukraina angrep kursk og tok mer og mer land og også graver seg ned har putin bestemt seg for å stoppe fremferden østover for Ukrainas styrker. putin har sine styrker grave forsterkede skyttergraver 45 km øst for Ukrainas erobrede kursk. putin har fått sin buffer mot NATO - ca 70 km inn i russland. 10 2
Populært innlegg Thor. Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 (endret) Endret 19. august 2024 av Thor. 10 1
Populært innlegg bojangles Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 russerne synger fortsatt den samme sangen, store trusler om hva de skal gjøre. Jada. Sikkert. Ypp til bråk med Polen så blir det pisk på pung. 11 2
Entern Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 Hadde vært gøy om ukrainerne inntok selve Kursk 😀 (tviler dog på at dette er et mål😅) 3
bojangles Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1825427704063119442
Populært innlegg bojangles Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 Spoiler Ukrainske styrker har gjort betydelige fremskritt i Korsk-regionen, spesielt rundt byen Korano. De har oppnådd en operativ omringing av byen og tatt flere hundre russiske soldater til fange, noe som har tvunget russiske myndigheter til å be om forhandlinger for fangeutveksling. Ukraina har omringet Korano fra både nord og sør, og har tatt kontroll over flere landsbyer som Ovka, Mvva, og Jirav. I tillegg har spesialstyrker fra Ukraina gjennomført vellykkede bakholdsangrep på russiske forsyningskonvoier, som ytterligere har svekket de russiske forsvarslinjene i området. I sørvestlige områder av Korsk har Ukraina også sikret seg viktige landsbyer som Karova og Tabora. Russiske forsøk på å motstå den ukrainske fremrykkingen har vært begrenset på grunn av mangelfulle forsyningslinjer og svekkede forsvar. Situasjonen har ført til at russiske myndigheter, under press fra familier og offentlig opinion, har begynt å forhandle om utveksling av de rundt 2000 fangede soldatene, hvorav mange var vernepliktige sendt til Korsk for trening under forutsetningen om at området var trygt. Ukraina har i tillegg gjennomført flere vellykkede operasjoner som har ført til at over 100 russiske soldater overga seg, inkludert flere medlemmer av den elite russiske enheten Akmad. Ukrainas president Zelenskyj har referert til de fangede soldatene som en "byttefond" for potensielle fremtidige utvekslinger, spesielt med tanke på å bringe tilbake erfarne Azov-soldater fra Mariupol, noe som kunne styrke Ukrainas militære kapasitet ytterligere. Den ukrainske fremrykningen har forårsaket økt uro i Russland, spesielt fordi mange av de fangede soldatene er vernepliktige. Denne situasjonen har ført til økende press på den russiske regjeringen fra familier som krever tilbakeføring av sine sønner. For Ukraina representerer denne utviklingen en viktig taktisk seier, som både svekker russiske styrker i regionen og potensielt kan føre til betydelige forsterkninger for den ukrainske hæren gjennom en fangeutveksling 9 3
Sjørøver Skrevet 19. august 2024 Skrevet 19. august 2024 Litt click bait. Men tar for seg noen interessante poeng. 1
Populært innlegg Dragavon Skrevet 19. august 2024 Populært innlegg Skrevet 19. august 2024 Pakk og krapyl Sitat Oljefondet har milliarder investert i oljeselskap som ekspanderer i Russland Det amerikanske oljeselskapet SLB har utlyst 1.000 stillinger i Russland siden desember. Oljefondet eide 1,42 prosent av selskapet ved utgangen av juni. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/KMrkEE/oljefondet-har-milliarder-investert-i-oljeselskap-som-ekspanderer-i-russland 2 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå