Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilståelsesdom


mrSnorkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så jævlig surt... ble tatt i 87kmt i 60 sone. Greit nok med 3mnd uten lappen. Men i forelegget kommer det frem at jeg hadde 2 prikker fra før, som snart er 3 år siden. Dette skal også hjemsøke meg, og inndragelsestiden dobbles til 6mnd. I tillegg til bot på 11500,-  da har de vært så rause og gitt meg rabatt på 2300,-  for tilståelsen og godt samarbeide....  

For meg betyr nok dette at jeg enten må slutte i jobben, eller flytte nærmere jobb. Er noen mil, og her går det ikke kollektiv. 

Spørs om det er noe håp i å ta det i tingretten. 

Måtte bare få ut frustrasjon. Om noen tror tingretten kan se mildere på dette enn juristen, så syng gjerne ut 

Lenke til kommentar
mrSnorkel skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe argument. Men nå er det vel ikke meningen man skal miste inntekt og hjem for slike små saker heller. En straff kan noen ganger bli uforholdsmessig. 

Argumentet imot er gjerne at man bør tenke på slikt før man bryter loven slik at man mister lappen.
Ut fra det jeg har forstått er det kun om det går ut over andre igjen, at du f.eks har barn som ikke klarer å komme seg rundt osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 9f823...8aa
11 minutes ago, mrSnorkel said:

Det er ikke noe argument. Men nå er det vel ikke meningen man skal miste inntekt og hjem for slike små saker heller. En straff kan noen ganger bli uforholdsmessig. 

Googlet og fant en sak hvor yrkessjåfør ikke ble hørt med at han mistet jobben om han ble fratatt førekortet. En yrkessjåfør vil bli arbeidsløs om han mister førerkortet. 

https://www.domstol.no/straffesak/sakstyper/forerkortbeslag/

Skjønner at dette rammer deg hardt. Og du har min medfølelse.

Anonymous poster hash: 9f823...8aa

Lenke til kommentar

Hei. Hvorfor er det slik at mange som mister lappen enten kjører mye i jobben eller trenger bil i en eller annen sammenheng? Jeg skjønner det ikke. Hvorfor ikke tenke på slike ting FØR man kjører for fort eller gjør andre ting i trafikk som risikerer førerkortbeslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, aklla said:

At det er upraktisk å miste lappen er gjerne ikke noe argument..

Nei det hadde jo vært forferdelig om man kunne vise skjønn og proporsjonalitet i dagens samfunn. 

Skulle tro karen hadde kjørt i hjell en hel familie for å fortjene å miste jobb, livsgrunnlaget og kanskje til og med tak over hodet. 

Ikke at jeg syns det er greit å kjøre nesten 90 i 60-sone, men syns det passer mye bedre med en bot i tilfeller der der ikke finnes noe offer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, wil said:

Hvorfor ikke tenke på slike ting FØR man kjører for fort eller gjør andre ting i trafikk som risikerer førerkortbeslag?

Det blir like dumt som å si du skulle ha stått tidligere opp.  Vi har ingen tidsmaskine.  Hvorvidt TS kjørte så pass fort med vilje vites heller ikke.  Det er fort gjort å bli tatt en meter etter bytte fra 80-sone til 60-sone hvis man ikke oppdaget skiltet tidsnok eller skiltet var lite synlig pga snø eller hvem vet.  Kjører man konsekvent altid 90 i 60-sone hadde det vært en ting, men det er der nok nesten ingen som gjør. 

Lenke til kommentar

Tror det er en tapt sak. Du får heller finne en praktisk løsning på problemet. 

Privatsjåfør som henter og bringer i din egen bil. En pensjonist i nabolaget kanskje. 
Hva med el-sykkel? Så får du litt gratis mosjon på kjøpet. 
Samkjøring. Garantert andre som pendler fra A til B i området du bor. 
Pendlerleilighet nær jobben.
+ + 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, wil said:

Hei. Hvorfor er det slik at mange som mister lappen enten kjører mye i jobben eller trenger bil i en eller annen sammenheng?

Den som ikke "trenger" lappen, snakker heller ikke høyt om det. Det er "no big deal" så de tar bare bussen i noen måneder, også tilbake til bilen, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Nei det hadde jo vært forferdelig om man kunne vise skjønn og proporsjonalitet i dagens samfunn. 

Skulle tro karen hadde kjørt i hjell en hel familie for å fortjene å miste jobb, livsgrunnlaget og kanskje til og med tak over hodet. 

Ikke at jeg syns det er greit å kjøre nesten 90 i 60-sone, men syns det passer mye bedre med en bot i tilfeller der der ikke finnes noe offer. 

Det som ville vært forferdelig i mine øyne var om yrkessjåfører og andre som var avhengig av bilen konsekvent fikk strafferabatt eller slapp å miste førerkortet, mens resten av oss måtte ta den fulle straffen. Det vil alltid være slik at straffen rammer forskjellige folk på forskjellig måte, men i mine øyne er ikke det er tungtveiende nok til å fravike fra prinsippet om likhet for loven. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/18/2022 at 9:54 PM, mrSnorkel said:

Det er ikke noe argument. Men nå er det vel ikke meningen man skal miste inntekt og hjem for slike små saker heller. En straff kan noen ganger bli uforholdsmessig. 

Generelt er faktorer som var påregnelige på gjerningstidspunktet ting man selv må ta risikoen for. Faktorer som du ikke kunne kjenne til på gjerningstidspunktet kan være relevant for å unngå tap, f.eks. om du får behov for dialyse i mellomtiden, og det ikke finnes hensiktsmessig rutegående transport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...