Jump to content
NTB - digi

Brennende skip med 1100 elektriske Porscher er i drift på Atlanterhavet

Recommended Posts

Litt artig å tenke på at om disse 4000bilene har 90kwh batteri i snitt. Så ville 160 stk være nok til å drive skipet fremover i en time. 4000biler ville ha klart et døgn med 20knop (890km)

  • Like 1

Share this post


Link to post
13 minutes ago, GJZwart said:

Det kommer nok snart restriksjoner for elbiler på lengre ferjestrekninger, feks Kristiansand-Hirtshals og Oslo-Kiel m.fl.

Ettersom alle bilene blir elektriske er det i så fall bare å legge ned driften. Så jeg tror ikke det skjer.

Ikke at jeg helt ser behovet for begrensninger. Elbiler brenner sjeldnere enn fossilbiler. Det er vel ingenting som tyder på at elbilene her har noen skyld. Det kan være alt fra varmgang i en pumpemotor til en tent sigarett.

  • Like 1

Share this post


Link to post
5 hours ago, Simen1 said:

De som ikke er direkte brannskadet er nok røykskadet så det holder. Tipper dekk og interiør brenner godt. Blir det intenst nok så tar nok også batteriene fatt. Ut fra det bildet å bedømme er det neppe noe restverdi igjen. Får bare håpe de klarer å taue skipet til land så det ikke synker og forurenser havbunnen.

Dekk og interiør brenner godt. Og blir det varmt nok tar aluminium fyr om det er brukt i konstruksjon av bilen. Då blir det verkeleg varmt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Zeph skrev (1 time siden):

Effektiv slukking, men trasig om den går ned.

Nei, en slik brann kan vist ikke kveles, men kan stoppes ved god nok avkjøling. Batteriene inneholder stoffer som gjør dem selvforsynte med det som skal til for å opprettholde brannen, også oksygen til prosessen.

Dette blir vel ikke den siste skipsbrannen av denne typen.

Dette er bare begynnelsen.

Kanskje de burde avkjøle skroget over vannlinjen for å holde det intakt nok til å flyte, til brannen ikke har mer drivstoff. Det er kanskje det eneste å gjøre.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
19 minutes ago, KjeRogJør said:

Nei, en slik brann kan vist ikke kveles, men kan stoppes ved god nok avkjøling. Batteriene inneholder stoffer som gjør dem selvforsynte med det som skal til for å opprettholde brannen, også oksygen til prosessen.

Dette blir vel ikke den siste skipsbrannen av denne typen.

Dette er bare begynnelsen.

Det kan være vanskelig å slukke batteribranner, men samtidig, hadde noe som helst vært annerledes om det ikke hadde vært elbiler på dette skipet? Jeg har ikke sett noe som tyder på det.

Brann på skip er ekstremt vanskelig å håndtere, nesten uansett hva lasten er. Man må så klart gjøre det man kan for å håndtere risikoen, men uansett hva man gjør vil det alltid være noe gjenstående risiko.

Det virker som det bare var materielle skader i dette tilfellet, og det er ikke så galt det.

  • Like 3

Share this post


Link to post
KjeRogJør skrev (10 timer siden):

Nei, en slik brann kan vist ikke kveles, men kan stoppes ved god nok avkjøling. Batteriene inneholder stoffer som gjør dem selvforsynte med det som skal til for å opprettholde brannen, også oksygen til prosessen.

Dette blir vel ikke den siste skipsbrannen av denne typen.

Dette er bare begynnelsen.

Kanskje de burde avkjøle skroget over vannlinjen for å holde det intakt nok til å flyte, til brannen ikke har mer drivstoff. Det er kanskje det eneste å gjøre.

 

"Dette er bare begynnelsen"? Skipsbranner har man hatt så lenge man har hatt skip, og de er vanskelige å slukke uavhengig av elbiler. Se bare på den greske ferja som brenner ennå, der den har brent i 3 dager og det ennå kan ta mange dager å slukke den: https://www.nrk.no/urix/passasjer-funnet-i-live-etter-skipsbrann-1.15862253

Hvis jeg får tippe, så skjer det samme her som i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola. Ingen elbilbatterier kommer til å ta fyr. Brannen oppsluker alt annet. Batteriene er for godt sikret mot å ta fyr fra utsiden, det er i praksis kun kraftig støtskade eller produksjonsfeil som kan få batteriene til å brenne.

Edited by Cleanupordie
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Håper skipet holder seg flytende og en kan gå gjennom hvor brannen startet og hvordan den spredte seg.

Det blir nok hovedsaklig basert på vitneforklaringene fra mannskapet. Tviler på de klarer å finne ut noe særlig teknisk fra et så utbrent skip. Ut fra bildene fra fredag ser det ut som skroget har intakt form, men at store felter med maling er enten svidd sort eller brent til aske.

Jeg fant forresten en 10 timer fersk artikkel som sier at skipet er stabilt og ikke lekker olje.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post
Thor. skrev (12 timer siden):

Husker du brannen på parkeringshuset på Sola der 1300 biler ble ødelagt? Du vet, der nesten alle medier meldte at det var en elbil som startet å brenne? Alle tok feil, og det var en dieselbil som brant. Og på toppen av det hele så var det ingen batteripakker i elbilene som begynte å brenne.

Det er mye mer aktuelt med bedre slukkeutstyr på ferger før en skal nekte elbiler ombord.

Så la oss ikke trekke konklusjoner ennå.

På slike frakt-skip der ingen skal være på bildekket så kan det tenkes at det er en billig forsikring å fylle området med nitrogen i stedet for luft. Ingen oksygen = ingen brann.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (På 18.2.2022 den 22.12):

Jeg kjenner heller ikke noen. Poenget er at når el biler fra VW Porsche BMW Polstar blir omtalt, er det en gruppe som angriper dem.

Det er en gruppe elbileiere som står for 90% av alle angrep på elbiler på Diskusjon/TU forumet.

Slik jeg ser det er det noen få elbilhatere for tiden, men en skog av folk som hater Tesla og Musk og bruker fantastisk mye av tiden sin på den hobbyen. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (5 minutter siden):

På slike frakt-skip der ingen skal være på bildekket så kan det tenkes at det er en billig forsikring å fylle området med nitrogen i stedet for luft. Ingen oksygen = ingen brann.

Krever lufttett forsegling, og volumet som skal fylles er enormt. Det praktiske er også en utfordring da man også må pumpe ut en god del av luften før man pumper inn nitrogenet, og motsatt i andre enden. 

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (1 time siden):

Det blir nok hovedsaklig basert på vitneforklaringene fra mannskapet. Tviler på de klarer å finne ut noe særlig teknisk fra et så utbrent skip. Ut fra bildene fra fredag ser det ut som skroget har intakt form, men at store felter med maling er enten svidd sort eller brent til aske.

Jeg fant forresten en 10 timer fersk artikkel som sier at skipet er stabilt og ikke lekker olje.

Jeg tenker mer på overordnet nivå. Om en kan spore tilbake til hvor brannen startet så kan en anta mye. Om det var noe ved skipet som startet, var det en ICE, vare det en BEV? Hvordan er tilstanden på batteripakkene i BEV-ene? En vil aldri komme til at det var en kortslutning i 12V batteriet i bilen i posisjon XYZ, men en kan lære og anta mye. Videre så bør en se på de brannhemmende systemene og hva som må til av endringer der.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Slik jeg ser det er det noen få elbilhatere for tiden, men en skog av folk som hater Tesla og Musk og bruker fantastisk mye av tiden sin på den hobbyen. 

Du tenker på de med velutviklet bullshitdetektor og som forventer at loven er lik for alle?

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (11 minutter siden):

På slike frakt-skip der ingen skal være på bildekket så kan det tenkes at det er en billig forsikring å fylle området med nitrogen i stedet for luft. Ingen oksygen = ingen brann.

Lager ikke elbilbatteriene egen oksygen når de brenner da?

Share this post


Link to post
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

Du tenker på de med velutviklet bullshitdetektor og som forventer at loven er lik for alle?

Man kan tro mye rart om seg selv, men jeg gidder ikke starte en diskusjon om Musk eller deg her nå... 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Krever lufttett forsegling, og volumet som skal fylles er enormt. Det praktiske er også en utfordring da man også må pumpe ut en god del av luften før man pumper inn nitrogenet, og motsatt i andre enden. 

Trenger ikke være lufttett, bare tett nok til at oksygennivået holder seg lavt nok. Noen kubikk luft fra eller til spiller neppe noen rolle i et så stort volum. Volumet er nok ganske tett fra før så det er nok ikke store modifikasjoner som trengs for å tette det nok.

Man trenger ikke pumpe ut luft. Det går av seg selv når man pumper inn nitrogen i ene enden. Man kan skru igjen krana når man måler at nitrogennivået øker i andre enden. Om man gjør dette pr dekk eller lager en "labyrint" gjennom skipet spiller liten rolle.

Ja, det er stort volum, men også mange biler. Det er skalafordeler å hente på å frakte mange biler samtidig. Nitrogen er en billig gass. Vi snakker om tikroninger per bil.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

Lager ikke elbilbatteriene egen oksygen når de brenner da?

En brann må først oppstå, og det er vel ekstremt sjelden at en brann starter i et uskadet elbilbatteri. Om det brannen startet i en bil vil det trolig skyldes en feil i 12v/svakstrømsanlegget. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...