Gå til innhold

Investering for fremtiden


m4rv

Anbefalte innlegg

Hei,

Slik det ser ut nå, så blir hverdagen bare dyrere og dyrere, samt trolig vil det ikke være mye igjen mtp statskassen når tiden for pensjon kommer.
Derfor har jeg mye fokus på egen sparing, men er ikke helt sikker på hvor det kan være "smartest" å være investert. 

Tanken min er å ha en del i globale fond, leke litt med aksjer og crypto.

Hva er deres tanker om fremtiden og hvor tenker dere det kan være lurt å være investert?
Selvsagt skal bolig også bli nedbetalt innen de 15-20 neste årene.

Tanken er også at potensiell gevinst fra crypto blir investert inn i større andeler på fond ved salg.

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (5 timer siden):

Styr unna krypto i hvert fall. Den boblen kommer til å sprekke hardt!

 

Ephrus skrev (1 time siden):

Ja før eller siden kommer det sannsynligvis et kraftig prisfall. Men hvis du ser langsiktig så er det muligheter. Allt innebærer en risiko, high risk high reward

For min del er det snakk om langsiktig investeringer. Planen er heller ikke å være for "dypt" vektet i crypto, men en liten del av investeringene vil jeg ha i crypto.

 

 

Kakeshoma skrev (5 timer siden):

Bolig og indeksfond. Det meste annet kan vel kalles gambling..

Har en lengre periode vurdert en utleiebolig, men faller stadig tilbake til at indeksfond er "tryggere"....
Men alt knyttet til investeringer er vel uansett å anse som gambling.

Men en ting er sikkert og det er at jeg ikke ønsker å sette fremtidige midler på en vanlig sparekonto.

Lenke til kommentar

Det er egentlig få selskaper jeg egentlig liker for øyeblikket. Det meste er ganske høyt priset.

En ting jeg har tro på er romsektoren over de neste 10-20 årene. Jeg har litt aksjer i Astra (ASTR), som ikke har gått helt bra hittil, men å kjøpe seg inn på dagens kurs virker for meg ikke så dumt. De hadde nettopp en mislykket oppskytning, som de nok vil finne utav i løpet av noen uker/måneder og da kan kursen ta seg opp igjen.

Jeg vil si det er svært høy risiko, og jeg ville definitivt ikke satset mer enn man syns er helt greit å tape, men samtidig er det fullt mulig å doble eller tidoble pengene sine. Det jeg liker med selskapet er at de gjør ting svært raskt. Det er essensielt for å kunne ha noen sjanse til å følge med i konkurransen.

(Jeg holder meg personlig langt unna krypto. Da virker Astra som en tryggere investering.)

For tryggere investeringer lener jeg mot råvarer som aluminium og matvarer. Også bank og forsikringsselskaper.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva framtiden bringer. Jfr 2008 så tror jeg at de fleste økonomer heller ikke vet det.

Når en bolig reelt sett koster mye mer for meg enn for besteforeldrene mine så skyldes det vel delvis «produktivitetsøkning». Men en stor faktor i/i tillegg til det er vel at mor har begynt å jobbe, vi tar opp lån med veldig lang nedbetaling, kostnaden ved å produsere mat og klær og tver har gått veldig ned.

Vi er altså avhengig av to produktive, arbeidsdyktige voksne i hver familie, som utfører jobber som er mange ganger så godt lønnet som en typisk industriarbeider i Kina. Som belåner huset til pipa i veldig mange år framover.

Det virker som opplagte muligheter for at det (kort-) huset skal ramle. Problemet er kanskje at om det skjer så snubler de fleste andre investeringsmuligheter også. Så det er vel like greit å følge strømmen og håpe at det går bra.

Kan man «shorte» boligmarkedet?

-k

Lenke til kommentar
40 minutes ago, knutinh said:

Jeg vet ikke hva framtiden bringer. Jfr 2008 så tror jeg at de fleste økonomer heller ikke vet det.

Når en bolig reelt sett koster mye mer for meg enn for besteforeldrene mine så skyldes det vel delvis «produktivitetsøkning». Men en stor faktor i/i tillegg til det er vel at mor har begynt å jobbe, vi tar opp lån med veldig lang nedbetaling, kostnaden ved å produsere mat og klær og tver har gått veldig ned.

Vi er altså avhengig av to produktive, arbeidsdyktige voksne i hver familie, som utfører jobber som er mange ganger så godt lønnet som en typisk industriarbeider i Kina. Som belåner huset til pipa i veldig mange år framover.

Det virker som opplagte muligheter for at det (kort-) huset skal ramle. Problemet er kanskje at om det skjer så snubler de fleste andre investeringsmuligheter også. Så det er vel like greit å følge strømmen og håpe at det går bra.

Kan man «shorte» boligmarkedet?

-k

Det er så klart mulig å shorte boligmarkedet, på flere forskjellige måter. Men det er *høy* risiko. Det ligger litt i betegnelsen "short" - det er snakk om et kortsiktig veddemål. Om det skal pågå over lang tid blir det veldig dyrt i rene omkostninger.

Og boligmarkedet kan fint være høyt i 1-5-10-20-40 år til. Å time det riktig er vanskelig.

Lenke til kommentar

Mye forslag og tanker her ja.
Selv er jeg vært inne på bolig investering, da sekundær for utleie.
Veldig usikker på hvor "lønnsomt" det kan være og man må være forberedt på en del oppfølging og jobb rundt dette.
Ikke kan man være sikker på at man har en leieboer til enhver tid heller. 
Så har stadig falt til at indeksfond er den investeringen som er "tryggest" og krever minst jobb.

Lenke til kommentar

Med tanke på at kronen er 9 kr mot usd med en skyhøy olje og gasspris så er det åpenbart at det å spare i noe som er verdsatt i norske kroner en ekstremt dårlig ide. Hjelper heller ikke på at milliardærene har flyttet og fortsetter å flytte ut, samt at omtrent samtlige av de store eksportbedriftene har fått utenlandske eiere som tar profitten ut av norsk økonomi.

Samtidig så fortsetter masseinnvandringen som presser lønningen og statlige finanser. Samt endret befolkningssammensetning.

Hvis man er optimist på vegne av sin egen og/eller landets økonomiske fremtid så er man stokk stein dum.

Det er nærmest umulig å finne en god og trygg havn for oppsparte midler, da vi har sett en helt ekstremt oppgang i aksjekursene globalt drevet av lave renter og offentlige forbruk. Dette er nødt til å få en korreksjon når renten går opp og folk begynner å bruke penger på reising og andre fritidsaktiviteter. Samt ikke minst at inflasjonen øker livsoppholdskostnadene.

Mitt forslag er å sette pengene i sveitsiske franc eller andre stabile valutaer med godt styresett, når inflasjonen og aksjemarked har stabilisert seg kan man vurdere globale indeksfond.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
knutinh skrev (På 18.2.2022 den 9.15):

Hvis jeg tolker denne grafen rett så kunne du kjøpe en bolig i Kristiania i 1899 og ikke leve lenge nok til å kunne selge den uten å gå i tap:

12_Norske-boligpriser-2016-03-25.png

Det stemmer. Kristianiakrakket tok 99 år før det hentet seg inn. Så om du kjøpte når du var 1 år og holdt til du ble 100år, så gikk du akkurat i netto null.

Lenke til kommentar
On 2/20/2022 at 2:01 AM, bruker-540634 said:

Med tanke på at kronen er 9 kr mot usd med en skyhøy olje

Et par måneder senere og vi er på 9.74 med brent på 112. Hva skjer hvis prisen kollapser til 30 igjen, 15 kroner per dollar? Dette er faktisk et ikke så veldig usannsynlig scenario. Det vil medføre at renten må kraftig opp for å styrke krona. Samtidig sitter vi på et gjeldsberg alle mann som vi må betale på hver måned. Dette vil virkelig være stagflasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...