Gå til innhold

Reseller/distributør priser er sykt dyre???


Simon T

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i oppstartsfasen av et nytt selskap som skal selge data, telefoni og gaming produkter over internett.

Har per nå avtale med en distributør leverandør, men det jeg lurer en del på er hvorfor prisene hos disse er dyrere enn å kjøpe rett fra f.eks elkjøp?

 

La oss si et eksempel her, hos Komplett.no koster en iPhone 12 128GB Sort kr 8 490,-

Når jeg putter samme telefon, like mye specs inn for bestilling hos Itegra (distributør), så koster det kr 8 823,88 for samme telefon som koster 8 490 kr hos komplett. Det er så klart med MVA på 1 764,78 kr, men dette lønner seg jo ikke?

For å få en fortjenelse på det produktet må jeg jo selge for rundt 9 000 kr, da er d noen hundrelapper i fortjenelse?

 

Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektronikk er svært presset på marginer og de store kjedene klarer å holde prisene lave fordi de kjøper i ekstremt store kvanta, som du aldri vil klare å konkurrere mot.

Skal du starte butikk bør du heller satse på tilbehør og mindre produkter, slik som musematter, kabler, etc. Det selges til blodpriser hos elektrobutikkene og er mye av grunnen til at de kan selge de store produktene til lave priser / minimal inntjening, da de tar det igjen på tilbehør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ytterst sjeldent man tjener store summer på maskinvare (pc, telefon etc)

Som oftest ligger inntjeningen på ekstrautstyr og tjenester.

Elkjøp har oppsett av pc og service avtaler.

Telefoner selges med abonement som igjen gir kickback til selger.

Husker selv når jeg jobbet hos elkjøp av en pc kunne lett ligge med -500kr i fortjeneste.

Dette måtte selvsagt tjenes inn igjen ved å selge Officepakke, antivirus og andre duppedingser.

Lenke til kommentar

Men samme sak her også.

 

Itegra er jo vel eid av Komplett.no

 

La oss ta tilbehør som eksempel (PanzerGlass iPad (2021) Privacy Glass skjermbeskytter)

 

koster hos komplett.no kr 399,-

hos itegra etter MVA koster det kr 405,-

 

tror dere det kan være potensiale for mitt selskap f.eks å selge en slik skjermbeskytter for 425 kr som et eksempel? eller blir det for overpriced når d er dyrere enn å kjøpe hos Komplett.no?

Lenke til kommentar
Simon T skrev (1 minutt siden):

Men samme sak her også.

 

Itegra er jo vel eid av Komplett.no

 

La oss ta tilbehør som eksempel (PanzerGlass iPad (2021) Privacy Glass skjermbeskytter)

 

koster hos komplett.no kr 399,-

hos itegra etter MVA koster det kr 405,-

 

tror dere det kan være potensiale for mitt selskap f.eks å selge en slik skjermbeskytter for 425 kr som et eksempel? eller blir det for overpriced når d er dyrere enn å kjøpe hos Komplett.no?

Tviler på at dette blir noe lønnsom butikk, er alt for mange sånne små aktører ifra før i tilegg til de store og veletablerte som Komplett, Power, Elkjøp osv...

Skal jeg kjøpe noe som helst så bruker jeg som regel disse store butikkene, skal jeg ha noe småting acessories til tlf osv.. bruker jeg som regel å bestille direkte ifra Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simon T skrev (3 minutter siden):

Men samme sak her også.

 

Itegra er jo vel eid av Komplett.no

 

La oss ta tilbehør som eksempel (PanzerGlass iPad (2021) Privacy Glass skjermbeskytter)

 

koster hos komplett.no kr 399,-

hos itegra etter MVA koster det kr 405,-

 

tror dere det kan være potensiale for mitt selskap f.eks å selge en slik skjermbeskytter for 425 kr som et eksempel? eller blir det for overpriced når d er dyrere enn å kjøpe hos Komplett.no?

Det er en dum strategi, og dumt valg av distributør.

Virker ikke som du har tenkt igjennom dette veldig mye. Har du noen som helst forretningsplan?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Tviler på at dette blir noe lønnsom butikk, er alt for mange sånne små aktører ifra før i tilegg til de store og veletablerte som Komplett, Power, Elkjøp osv...

Skal jeg kjøpe noe som helst så bruker jeg som regel disse store butikkene, skal jeg ha noe småting acessories til tlf osv.. bruker jeg som regel å bestille direkte ifra Kina.

Helt riktig.

Kjøpte ny UHD Blu-ray spiller for noen uker siden, og jeg kunne kjøpe direkte fra den norske importøren eller en mer kjent bedrift, prisen var lik. Hvis jeg bestilte hos importøren så ville da mer gått til en liten aktør, men valget falt på fornuften og jeg valgte den mer kjente bedriften på grunn av mer sikkerhet eventuell fremtidig reklamasjon.

Prisene hos mer ukjente skal være veldig mye bedre enn hos de kjente for at jeg handler der, hvis det ikke er ting som det ikke er så farlig med, slik som tilbehør osv som er nevnt, hvor det også er bedre avkastning på ting.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du er en butikk som skal selge dette videre til forbruker, hvorfor kikker du da på priser hos grossist inkl. MVA?

Det høres for meg ut som om du burde kjøre noen flere lønnsomhetskalkylen på denne forretningsidéen din. Hvis videresalg er det du vil prøve deg på så er det vel drop shipping som er det mest lønnsomme for tiden. Ha inventory fra AliExpress eller en annen sånn billig Kina-side og sett opp leveransekjeden din sånn at ting bare blir sendt rett derfra og til kunde. Så slipper du å sitte på inventory men kan bare være mellomleddet som håndterer bestillinger og betalinger, og skummer fløten av det. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 timer siden):

Hvis du er en butikk som skal selge dette videre til forbruker, hvorfor kikker du da på priser hos grossist inkl. MVA?

Det høres for meg ut som om du burde kjøre noen flere lønnsomhetskalkylen på denne forretningsidéen din. Hvis videresalg er det du vil prøve deg på så er det vel drop shipping som er det mest lønnsomme for tiden. Ha inventory fra AliExpress eller en annen sånn billig Kina-side og sett opp leveransekjeden din sånn at ting bare blir sendt rett derfra og til kunde. Så slipper du å sitte på inventory men kan bare være mellomleddet som håndterer bestillinger og betalinger, og skummer fløten av det. 🤷🏼‍♂️

Nåja, så voldsomt lønnsomt er ikke dropshipping, drev en del med dette for en 13-14 år siden, for min del lønnet det seg ikke noe særlig pga alle reklamasjonene, så skal man komme klar slike ting bør man iallefall gjøre skikkelig research og finne ett eller flere produkter som folk vil ha og som har en lav feilrate, problemet er at det er på hundrevis av folk som har tenkt i samme baner å laget seg dropship butikker, en av de mer kjente er jo Stayclassy og man kan jo se hvordan kundene liker den butikken nå, nå er ikke de akkurat en typisk Drop ship butikk, men jeg kan tenke meg at det var det Herr Holstad startet med.

Lenke til kommentar

Til oppdatering,

 

Så er ikke selskapet mitt noe særlig enda, det er fremdeles i planleggingsfasen, derfor jeg åpnet denne tråden, i håp om andre har noe råd å komme med ang leverandører eller distributører osv. Har tatt kontakt med en god del produsenter allerede.

Men saken er jo, at det burde da gå ann å kunne starte et selskap fra bunn av, uten å måtte selge 25% dyrere enn alle andre butikker bare for å gå i 0.

Noen som har forslag til andre distributører?

 

Dropshipping er uaktuelt. Vi er i kontakt ang lagerlokaler.

 

Ting er enda i planleggingsfasen, og derfor tester jeg ut forskjellige avtaler og løsninger.

Lenke til kommentar

Man får gjerne en god pris om man bestiller mye. Tipper komplett fort bestiller 1000 eller flere f.eks iPhones når de kommer ut.
Om Itegra er eid av Komplett, så er det fort flere titusner.

Det er vanskelig å få til en brukbar avtale når du f.eks vil ha 5 iPhones.
For å i det hele tatt få kjøpe fra produsenten er du antagelig nødt til å kjøpe over visse mengder.

Man kan jo fint starte ett selskap og tjene på det, men da bør du muligens satse på nisjer, ikke gå i "strupen" på kjempene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simon T skrev (1 time siden):

Til oppdatering,

Men saken er jo, at det burde da gå ann å kunne starte et selskap fra bunn av, uten å måtte selge 25% dyrere enn alle andre butikker bare for å gå i 0.

Hvorfor? Butikkbransjen er preget av stordriftsfordeler med mange etablerte aktører som driver godt. Hvorfor i all verden skal en eller annen fyr helt uten spisskompetanse eller noe som helst komparativt fortrinn bare kunne starte et selskap og tjene penger på det? Om man har noe man faktisk er bedre enn andre på så er det en annen sak, men at man ikke bare kan starte en butikk og forvente å tjene penger uten videre er ganske naturlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du prøver å komme inn på et av de tyngste markedene du kan konkurrere mot, og prøver å ta kunder fra noen av de mest veletablerte firmaene vi har her i landet. Sannheten er at dette vil med sikkerhet floppe etter du har tapt kapital lenge nok i noen år. Det er ikke bærekraftig å forsøke å selge elektronikk med innkjøpsprisene du får, spesielt ikke fra Itegra. De er gjerne eid av Komplettgroup og ligger vegg i vegg med Komplett, men de har ikke de samme innkjøpsavtalene, kampanjene, og kickbackordningene som Komplett har. 

Du ser selv hvordan mange av produktene er dyrere enn du kunne kjøpt dem fra Komplett. Du konkurrerer også i et market hvor mentaliten og dømmekraften til noen folk er tatt såpass feilplassert på disse produktene at de kan finne en vare i en butikk til 4999kr, se at Elkjøp har den til 4899,- og gladelig sette seg i bilen, reise gjennom 2 bompengeringer, betale for parkering og "spare" hundrelappen. 

Hør på rådene til folk her, ikke prøv å vær en utfordrer mot et såpass etablert marked. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok litt for sent å snu nå, da jeg allerede har brukt veldig mye budsjett på ansettelser.

Men vi har mye som skiller seg ut, og velger å heller fokusere på accessories ja i tillegg til hoved tjenesten vi skal tilby.

Så får heller data- og telefoni vente litt, men gaming accessories er vel mulig å få tjent litt på regner jeg med. (tastaturer osv)

Lenke til kommentar

Men det jeg ikke forstår, er når jeg i dag ringte til Itegra angående fullføring av avtale med dem er at de kun ønsker "resellers"/"ratails". Hvordan i all verden kan dem liksom kreve det når prisene sine er dyrere enn salgspris på selve produktene?

det er det jeg stusset så på. med de prisene de har skjønner jeg ikke at Itegra har kunder i det hele tatt.

 

Har sjekket opp ved bestilling av f.eks 50x iPhone 13, enthetsprisen forblir den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...