Gå til innhold

Renault Megane: Her er prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Birger- skrev (1 time siden):

Så den koster omtrent det samme som en Model3(starter på 369.990 per i dag)?

Hva er det som gjør at Megan er verd den samme prisen? Mindere bil, tviler sterkt på at den har bedre kjøreegenskaper og ikke tilgang til det beste ladenettverket.

 

 

Jeg liker at man har et stort førerdisplay i tillegg til 12" sidedisplay, og knapper. Bare førerdisplayet alene er jo svært intuitivt og blir en stor forskjell. 

Mister frunken men ca samme baggasjerom bak, men mindre beinplass bak - men er det noen som bryr seg om de i baksetet?

Ellers er den vel ikke så mye "bedre" men den er da et friskt alternativ, utstyret er vel veldig likt Model 3. 

I tillegg er jo designet super bra, jeg synes den er finere enn Tesla 3 både på utsiden og innsiden, men det er mulig jeg bare har sett for mange model 3 på veien i det siste.. :D 

 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kimm0n0 said:

Nå kommer jo BYD Dolphin som er en perfekt bil i det segmentet.

Toppmodellen med 44 kWh. Syns dette blir for knapt. Bør isåfall ikke koste mer enn 200 tusen. Nissan Leaf koster jo ny nå ned mot 200 tusen, med 40 kWh brutto batteri. Leaf er en større bil også, med godt rykte og driftssikkerhet.

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (4 timer siden):

Så den koster omtrent det samme som en Model3(starter på 369.990 per i dag)?

Hva er det som gjør at Megan er verd den samme prisen? Mindere bil, tviler sterkt på at den har bedre kjøreegenskaper og ikke tilgang til det beste ladenettverket.

 

Det er 2 vidt forskjellige biler, model 3 sitter du veldig lavt i, folk med selv lette bevegelseshemninger kommer seg ikke enkelt ut av den, her får man muligheten til å kjøpe en bil som er grei og enkel å komme seg inn ut av til lignende pris gjennom meganen. Det andre er jo det faktumet at Model 3 er en sedan, en langt mindre praktisk utførelse om du skal drasse med deg større ting uten at en er så fryktelig begrenset i høyden. 

Model 3 er en fin og flott bil det, men å sammenligne det med en SUV/Crossover som har vidt forskjellige bruksområder blir litt døvt, nærmeste en kommer fra Tesla der er model Y som igjen blir langt dyrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Av de billige elbilene, er Hyundai Ioniq fortsatt et alternativ, men den begynner å bli utdatert.

Ioniq selges vel bare i 38 kWh-utgaven, og den "gjør seg bort" på elendig hurtigladeeffekt og derved alt for lang ladetid. Selv om Kona lader fra 0-80 SoC på like lang tid, så er det mer akseptabelt fordi man lader en godt større batteri på samme tiden. Hadde den ladet på 20-30 minutter, ville den derimot vært et knallkjøp.

Ellers så er artikkelen full av (følge)feil, så man tørr jo ikke gjette på hva som faktisk stemmer. Øverst skrives det at den bare kommer i 50 kWh batteri, så jeg sukket over at de enda ikke hadde lært.

Så lengre ned i artikkelen kommer det frem at den produseres både med 40, 50 og 60 kWh, og det er kun sistnevnte som tas inn i Norge. Og da får den plutselig greit med rekkevidde på 450-470 km, som gir nesten 3 timer kjøring med tilhenger bak, 5-6 timer i 80-sone eller 4-5-timer med endel motorvei.

Det vil si at endelig har man grei rekkevidde i en bil som ser ut til å komme i OK pris og har greit med plass. Og med hengerfeste (venter på tall for tilhengervekt) og taklast (også her mangler tall), så er det plutselig langt flere bokser som ser ut til å tikkes av uten å bryte over i for dyrt for folk flest, spesielt om man tar med seg drivstoffbesparelsen som gjør at man har råd til litt mere i lån enn ice-varianter.

Altså et veldig greit alternativ til de som absolutt ikke vil ha TM3, eller som må ha mer lastekapasitet (?) og større bakluke. En ting er jo antall liter under kant av baksete og sidevinduer/bakrute, men her er det jo SUV/Stasjonsvogn og høyere under taket. Så spørs det og med frunk og eventuell kapasitet under bagasjegulvet.

For Tesla sin del må man vel opp på TMY, og den er foreløpig en god del dyrere (550 K i hvit, nesten 570 K i "min farge"), og opp i prisklasse med ID.4, EV6 og Ioniq 5 med de store batteriene og 4WD.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 14.2.2022 den 12.57):

Zoe fikk det resultatet den fikk fordi det er en 8 år gammel bil. Med andre ord ikke relevant for andre enn kverulanter.

 

Niks, ene og alene fordi den ikke hadde autobrems. At testen i det hele tatt ble utført blir egentlig bare for dumt siden mangel av den funksjonen ga 0 uansett. Men siden du kverulerer så er den tydeligvis relevant for deg selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 15.2.2022 den 1.24):

Ioniq selges vel bare i 38 kWh-utgaven, og den "gjør seg bort" på elendig hurtigladeeffekt og derved alt for lang ladetid. Selv om Kona lader fra 0-80 SoC på like lang tid, så er det mer akseptabelt fordi man lader en godt større batteri på samme tiden. Hadde den ladet på 20-30 minutter, ville den derimot vært et knallkjøp.

Hurtigladingen på andregenerasjons Ioniq er definitivt ikke god. Men bilen har også markedets laveste forbruk, og i praksis har jeg aldri funnet hurtigladingen til å være et problem, selv på langtur. Det ser nok verre ut på papiret enn det er i praksis.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Hurtigladingen på andregenerasjons Ioniq er definitivt ikke god. Men bilen har også markedets laveste forbruk, og i praksis har jeg aldri funnet hurtigladingen til å være et problem, selv på langtur. Det ser nok verre ut på papiret enn det er i praksis.

Jeg synes den lange ladetiden til tider er problematisk med Kona og 64 kWh batteri, mens noen ganger er den helt godkjent. Kommer litt an på om jeg føler meg sulten, og samtidig har lyst på dessert. For begge deler har man god tid til, om man ikke opplever kø og treg servering der ma spiser. Men oftest ender det opp med at jeg likevel må vente litt på bilen, for å få nok strøm inn. Trøsten er at da har jeg normalt sett nok strøm til resten av dagens kjøring, når jeg er på tur.

Hadde jeg kjørt Ioniq 38 kW, så hadde jeg gått på veggen på langtur. Dette fordi jeg kommer meg langt kortere mellom hvert stopp, men stoppene blir like lange. Og jeg rekker som regel ikke å bli sulten før man kommer til lading nr. 2. Selv ikke jeg er tålmodig nok til at det ville vært akseptabelt.

Men klart, klarer man seg med rekkevidden på 90 % av kjøringen, så er det riktignok en trøst at man sparte noen kroner mot en bil med større batteri og raskere lading. Og med begge deler, så blir det mindre betydningsfullt om forbruket er litt høyere. Er det betydelig høyere, så er det selvsagt en annen vurdering.

Men, sett at 38 kWh-utgaven hadde fått ladingen 0-80 SoC ned til ca 30 minutter, da hadde den blitt veldig mye mere aktuell. Og jeg ville kanskje vært fristet til å bytte Kona mot den. Det som holder litt igjen, er at man blir glad i god rekkevidde, for på tur går det noe ekstra med mye bagasje, takboks og ikke minst kjøleboks som trekker strøm via 12V-kontakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg synes den lange ladetiden til tider er problematisk med Kona og 64 kWh batteri, mens noen ganger er den helt godkjent. Kommer litt an på om jeg føler meg sulten, og samtidig har lyst på dessert. For begge deler har man god tid til, om man ikke opplever kø og treg servering der ma spiser. Men oftest ender det opp med at jeg likevel må vente litt på bilen, for å få nok strøm inn. Trøsten er at da har jeg normalt sett nok strøm til resten av dagens kjøring, når jeg er på tur.

Hadde jeg kjørt Ioniq 38 kW, så hadde jeg gått på veggen på langtur. Dette fordi jeg kommer meg langt kortere mellom hvert stopp, men stoppene blir like lange. Og jeg rekker som regel ikke å bli sulten før man kommer til lading nr. 2. Selv ikke jeg er tålmodig nok til at det ville vært akseptabelt.

Men klart, klarer man seg med rekkevidden på 90 % av kjøringen, så er det riktignok en trøst at man sparte noen kroner mot en bil med større batteri og raskere lading. Og med begge deler, så blir det mindre betydningsfullt om forbruket er litt høyere. Er det betydelig høyere, så er det selvsagt en annen vurdering.

Men, sett at 38 kWh-utgaven hadde fått ladingen 0-80 SoC ned til ca 30 minutter, da hadde den blitt veldig mye mere aktuell. Og jeg ville kanskje vært fristet til å bytte Kona mot den. Det som holder litt igjen, er at man blir glad i god rekkevidde, for på tur går det noe ekstra med mye bagasje, takboks og ikke minst kjøleboks som trekker strøm via 12V-kontakten.

Vi har nok sikkert litt forskjellig kjøremønster du og jeg. Om sommeren klarer Ioniqen fint 300 km før man trenger å tenke på å lade. Det vil si at man kun trenger ett ladestopp mellom Oslo og Bergen f.eks. Og på en slik tur tar jeg betydelig mer enn én pause. Si at jeg tar tre pauser på den turen, og legger opp til at jeg kan lade på de tre pausene, trenger ikke hver pause å være lenger enn 10-15 minutter. Noe som for min del er helt innenfor :) 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Ikke et ord om ladesystemet, et av de aller største problemene med Zoe. Har Megane det samme elendige systemet som krever dyr og strømsløsende skilletrafo eller enda dyrere spesial-ladekabel for å lade på norsk IT-strømnett?

Har ikke link nå, men etter sigende er det en litt annen intern løsning, og der finnes ikke det problemet. Siden dette er Stellantis-bil, er det mer eller mindre samme innmat som finnes i bl.a. Opel Mokka-e og tilsvarende fra Citroën og Peugeot, men nå med et større batteri. Og således vil den da ikke ha problemet som er i Renault Zoe, siden laderen er bygget opp noe annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Har ikke link nå, men etter sigende er det en litt annen intern løsning, og der finnes ikke det problemet. Siden dette er Stellantis-bil, er det mer eller mindre samme innmat som finnes i bl.a. Opel Mokka-e og tilsvarende fra Citroën og Peugeot, men nå med et større batteri. Og således vil den da ikke ha problemet som er i Renault Zoe, siden laderen er bygget opp noe annerledes.

Det var jo bra. Får håpe de har oppgradert mobilnett-modemet da og ikke leverer med 3G-modem slik dagens Stellantis-biler leveres med (og som da selvsagt kun fungerer på tregt 2G siden 3G er slått av i Norge). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det var jo bra. Får håpe de har oppgradert mobilnett-modemet da og ikke leverer med 3G-modem slik dagens Stellantis-biler leveres med (og som da selvsagt kun fungerer på tregt 2G siden 3G er slått av i Norge). 

lol renault er jo ikke stellantis, stellantis er peugeot,citroen, chrysler,fiat,ds,opel,dodge,lancia,alfa romeo,maserati

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

Renault er en del av nissan/mitsubishi/renault alliansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (37 minutter siden):

Du får Leaf 40kWh fra 220k + vinterdekk. 

Vi får se hvor lenge, da. Dagens modell begynner å dra på årene. Den er tross alt bare en større facelift på en 12 år gammel bil. Tipper Leaf forsvinner i løpet av et år eller to, spesielt nå som Nissan Ariya kommer.

Pr. i dag selges følgende elbiler, som ikke er en SUV eller crossover, til under 300 000 kr: Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Kia Soul, Opel Corsa-e, Peugeot 208, Fiat 500e, Renault Zoe, Mini SE, Honda E. Og de tre første kommer nok til å forsvinne i løpet av de kommende årene.

Og om du ønsker deg en sedan eller liftback er det kun Hyundai Ioniq igjen. Stasjonsvogn finnes ikke i denne prisklassen. Porsche er (utrolig nok) de eneste med en elektrisk stasjonsvogn. Alt annet er SUVer og crossovere dessverre (og et par minivans).

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...