Gå til innhold

Jobbe som innkjøper?


Anbefalte innlegg

Noen som jobber som innkjøper?

I utgangspunktet ikke noe jeg drømmer om skal jeg være helt ærlig, men det slår meg som en stilling som kanskje kan være behagelig og uten den store arbeidsbelastningen.

Mulig det er store bransjevariasjoner her, men min bakgrunn er jo innen bygg, så det ville kanskje være naturlig å se etter en jobb i den bransjen. Skjønt jeg gjerne skulle kommet meg vekk fra byggebransjen om mulig. :) 

Noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring som innkjøper, men har erfaring med å jobbe i prosjekt med innkjøpere, og gi råd til innkjøpere (som advokat). Når jeg så denne tråden din og tråden din om ledere rett etter hverandre, så slår det meg at innkjøpere gjerne er del av større prosjektgrupper hvor de er avhengig av andre fagfolk/spesialister - særlig brukere av produktet som skal kjøpes inn, juridiske rådgivere i større innkjøpsprosesser, og evt. tekniske spesialister. Litt avhengig av kompleksiteten i det man kjøper inn selvfølgelig. Om man kjøper inn hyllevare og behovene til virksomheten er statisk, så kan man muligens løse det rent logistikkfaglige (optimalisering av lagerbeholdning mv.) og kommersielle (prisforhandlinger mv.) som en ren fagspesialist. Men mange innkjøperstillinger vil nok være bredere enn det, og med en del tverrfaglig arbeid som innebærer samarbeid og koordinering med/av andre fagspesialister. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (22 timer siden):

Noen som jobber som innkjøper?

I utgangspunktet ikke noe jeg drømmer om skal jeg være helt ærlig, men det slår meg som en stilling som kanskje kan være behagelig og uten den store arbeidsbelastningen.

Mulig det er store bransjevariasjoner her, men min bakgrunn er jo innen bygg, så det ville kanskje være naturlig å se etter en jobb i den bransjen. Skjønt jeg gjerne skulle kommet meg vekk fra byggebransjen om mulig. :) 

Noen erfaringer å dele?

Jobber som innkjøpssjef etter minst 9 år med salg. En helt annen type belastning som passer meg langt bedre enn jobb som salgssjef mht salgsmål, budsjetter og resultatpress. Til gjengjeld er det også slik at når jeg har mye å gjøre, så har jeg MYE å gjøre. Kan sitte til litt utpå kvelden et par ganger i måneden. Men til gjengjeld er det chill og svært reaktivt ellers. Er sikker på at stressbelastningen min er på 10% iforhold til tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 timer siden):

Jobber som innkjøpssjef etter minst 9 år med salg. En helt annen type belastning som passer meg langt bedre enn jobb som salgssjef mht salgsmål, budsjetter og resultatpress. Til gjengjeld er det også slik at når jeg har mye å gjøre, så har jeg MYE å gjøre. Kan sitte til litt utpå kvelden et par ganger i måneden. Men til gjengjeld er det chill og svært reaktivt ellers. Er sikker på at stressbelastningen min er på 10% iforhold til tidligere.

Høres jo behagelig ut det. Da leder du en avdeling eller et team med innkjøpere eller? :) 

Å "sitte litt ut på kvelden" er noe jeg gjør typisk et par ganger i uken. 

Det verste med nåværende jobb er at jeg føler jeg må være "på" hele tiden og det er mye press på hva som skal gjøres. Om jeg har en ineffektiv dag eller en lang lunsj en dag føler jeg at jeg med en gang er bakpå. 

Så jeg leter etter en jobb med litt mindre press. Innkjøper slo meg som noe jeg kanskje burde vurdere. :) 

Lenke til kommentar

Jeg jobber hos en av de største entreprenørene i byggebransjen og jeg ville ikke kalt innkjøperrollen en bedagelig rolle, hvertfall ikke i enkelte intense perioder, men man jobber i min bedrift i alle fall som en del av et større prosjektteam. Virker som de som driver med det trives i jobben men jeg tror det beste er samholdet man har ute i prosjektene.

Om det er riktig jobb for deg er vanskelig å si, men hvorfor ikke prøve og i verste fall sitte med en erfaring rikere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (9 timer siden):

Høres jo behagelig ut det. Da leder du en avdeling eller et team med innkjøpere eller? :) 

Å "sitte litt ut på kvelden" er noe jeg gjør typisk et par ganger i uken. 

Det verste med nåværende jobb er at jeg føler jeg må være "på" hele tiden og det er mye press på hva som skal gjøres. Om jeg har en ineffektiv dag eller en lang lunsj en dag føler jeg at jeg med en gang er bakpå. 

Så jeg leter etter en jobb med litt mindre press. Innkjøper slo meg som noe jeg kanskje burde vurdere. :) 

Ikke leder, men sitter i en større avdeling der alle har hvert sitt ansvarsområde (ett eller flere merker). Vi er fem innkjøpere i teamet. Jeg synes det er en behagelig dag, med bestillinger, dialog med fabrikk, planlegge og analyser, men jeg kommer fra en svært stressende stilling med enormt mye reisevirksomhet i inn- og utland, så det kan godt hende stillingen jeg har nå er mer krevende enn jeg selv beskriver. Men vi stresser ikke. Har større krav til nøyaktighet, utarbeidelse av statistikk og analytisk virksomhet. Du blir god i ExCeL og pivot for å si det sånn.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (15 timer siden):

Har ikke erfaring som innkjøper, men har erfaring med å jobbe i prosjekt med innkjøpere, og gi råd til innkjøpere (som advokat). Når jeg så denne tråden din og tråden din om ledere rett etter hverandre, så slår det meg at innkjøpere gjerne er del av større prosjektgrupper hvor de er avhengig av andre fagfolk/spesialister - særlig brukere av produktet som skal kjøpes inn, juridiske rådgivere i større innkjøpsprosesser, og evt. tekniske spesialister. Litt avhengig av kompleksiteten i det man kjøper inn selvfølgelig. Om man kjøper inn hyllevare og behovene til virksomheten er statisk, så kan man muligens løse det rent logistikkfaglige (optimalisering av lagerbeholdning mv.) og kommersielle (prisforhandlinger mv.) som en ren fagspesialist. Men mange innkjøperstillinger vil nok være bredere enn det, og med en del tverrfaglig arbeid som innebærer samarbeid og koordinering med/av andre fagspesialister. 

Jeg jobber tett med innkjøpere som en teknisk/faglig ressurs og kjenner meg igjen i denne beskrivelsen.

Hvorvidt det å være en innkjøper kan ansees som å være bedagelig tror jeg varierer fra stilling til stilling. Jeg jobber innen IT selv og de innkjøperne jeg jobber med har det ikke spesielt bedagelig tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (16 timer siden):

Har ikke erfaring som innkjøper, men har erfaring med å jobbe i prosjekt med innkjøpere, og gi råd til innkjøpere (som advokat). Når jeg så denne tråden din og tråden din om ledere rett etter hverandre, så slår det meg at innkjøpere gjerne er del av større prosjektgrupper hvor de er avhengig av andre fagfolk/spesialister - særlig brukere av produktet som skal kjøpes inn, juridiske rådgivere i større innkjøpsprosesser, og evt. tekniske spesialister. Litt avhengig av kompleksiteten i det man kjøper inn selvfølgelig. Om man kjøper inn hyllevare og behovene til virksomheten er statisk, så kan man muligens løse det rent logistikkfaglige (optimalisering av lagerbeholdning mv.) og kommersielle (prisforhandlinger mv.) som en ren fagspesialist. Men mange innkjøperstillinger vil nok være bredere enn det, og med en del tverrfaglig arbeid som innebærer samarbeid og koordinering med/av andre fagspesialister. 

Min erfaring er at mange ikke har en juridisk avdeling slik at innkjøperen blir hengende med mange juridiske spørsmål og vurdering av eller utarbeidelse av avtakedokumenter. Og, kan deretter gjerne være den som fingeren peker på når noe ikke går helt bra. Dette inkluderer da også anbudsprosesser som blir spesielt viktig å gjøre rett om det er en offentlig aktør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber som innkjøper i oljebransjen. Jeg trives veldig godt og synes det er passe mengde ansvar. Det er hektisk i perioder og operasjonelle innkjøp har førstepri over alt annet. I verste fall kan operasjonen stanse offshore fordi de ikke har deler og utstyr de trenger, så når ting haster så må det gjøres uavhengig av når. Jeg sitter vel i gjennomsnitt 2-3 timer overtid i uka, så synes det er helt greit.

Oljebransjen, spesielt de store konsernene, er preget av mye byråkrati og detaljerte prosedyrer. En innkjøpers ansvar er ofte å være sikker på at ikke bare en selv men også prosjektene følger disse prosedyrene når de ber om kjøp. Vi pleier å kalle oss "party poppers" da det ligger litt i vår jobb. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som teknisk innkjøper for en større offentlig virksomhet noen år, etter å ha jobbet operativt med IT og IT-sikkerhet i mange år. De enkelte anskaffelsene var i størrelsesorden opp til ca 500 mill. 

Jobben som innkjøper oppleves for meg som kjedelig og ensformig. Selv om det er spennende aktiviteter i løpet av prosessen, er det veldig mye det samme hele tiden, sammenlignet med mine tidligere stillinger. Det offentlige er som kjent underlagt et strengt lovverk, så man er avhengig av en juridisk egenkompetanse og lett tilgang til juridisk kompetanse. Man bruker uansett mye tid på å forklare hvorfor en anskaffelsesprosess er gjennomført slik den er, og får ofte klager og innsynsbegjæringer som stjeler mye av arbeidstiden, slik at man opplever egen tidsbruk som ineffektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkt litt over dette, og innkjøper/innkjøpssjef er jo blitt veldig mye. Du har jo alt fra de som skriver over her som kjøper inn for flere hundre millioner, driver med prosjekter og så videre. I samme åndedrag de som forhandler med fabrikk, analyserer markeder og lager prognoser. I andre enden har du ekspeditører som bare sitter og trykker inn bestillinger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :) 

Noen som vet noe om lønnsnivået som innkjøper? Trolig litt bransjeavhengig?

Taake89 skrev (På 14.2.2022 den 22.25):

Jeg jobber hos en av de største entreprenørene i byggebransjen og jeg ville ikke kalt innkjøperrollen en bedagelig rolle, hvertfall ikke i enkelte intense perioder, men man jobber i min bedrift i alle fall som en del av et større prosjektteam. Virker som de som driver med det trives i jobben men jeg tror det beste er samholdet man har ute i prosjektene.

Om det er riktig jobb for deg er vanskelig å si, men hvorfor ikke prøve og i verste fall sitte med en erfaring rikere?

Etter min erfaring vil absolutt alt i byggebransjen preges av korte frister og dårlige marginer, så det er ingen overraskelse. :) 

Tror kanskje jeg i så fall ville forsøkt å være innkjøper i en annen bransje, men aldri si aldri.

Lenke til kommentar

Jobbet som innkjøper i forskjellige typer industrier, men mest innen aluminiumindustrien. Veldig grei jobb egentlig. Timelønn på 200kr timen, og veldig selvstendig arbeidsdag. Grei variasjon mellom "kontorjobb" og hands-on jobbing. Kan jo selvfølgelig være stress til tider når dine bedriftskontakter ikke klarer å levere et produkt eller tjenester. Men bortsett fra det er jobben ganske grei. Det artigiste må jo være når man oppsøker kunden direkte og prater shit over en kopp kaffe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...