Gå til innhold

Tidligere bransjetopp vil legge ned strømsalg til privatkunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en gjennomgående mangel på forståelse av hva et fritt marked er.

Et eksempel er drosjenæringen som mente markedet hadde feilet når flere løyver ga høyere priser. Men da er det ikke et fritt marked, det er bare et større monopol enn tidligere der bare taxinæringen har lov å drive kjøretjenester. Hadde Uber, Lyft og andre lignende delingstjenester, samt vanlige folk fått lov å kjøre uten reguleringer og lover som står i veien, som at man må ha kjøreseddel og løyve for å utføre persontransport, eller ha flere selvkjørende taxitjenester når teknologien er moden, hadde prisene rast nedover. "Men da har ikke drosjesjåførene noe å leve av" - ja, men kanskje ikke alle næringer skal være næringsvirksomheter, men frittstående tjenester? Jeg har selv brukt Facebook grupper for persontransport, og selv om det kanskje er i gråsonen hva angår lovlighet, er det billig og bra.

Dette kan også brukes om strømmarkedet, der man har et lukket kraftmarked der valgfriheten er snever uansett hvor mange strømleverandører det er. Det er en begrenset andel strøm tilgjengelig i kraftmarkedet, og det er en fast nettleverandør man ikke kan velge bort uten å flytte. Man betaler dyrt uansett hvilken strømleverandør man velger. Det er ikke et fritt marked.

Lenke til kommentar

De høye prisene skyldes kun at staten har ikke befolkningen sin interesse som høyeste prioritet. Hva er det egentlig som skal til for at folk blir "red pilled" og forstår at alt som skjer av elendige ting, skjer med viten og vilje. Dette er resultater av smarte mennesker også sitter vi igjen som idioter og tror at politikere og staten bare er mindre begavete folk som bare gjør feil på feil - fordi resultatet ikke stemmer over ens med det vi tror var intensjonen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (35 minutter siden):

De høye prisene skyldes kun at staten har ikke befolkningen sin interesse som høyeste prioritet

De har ikke nordmenns beste i tankene sine, men heller EU og andre lands beste. Ellers hadde bensinen kostet 5 kr literen og strømmen 10 øre. De eneste som tjener på at billig, norsk strøm eksporteres til utlandet er disse landene, samt EU og spesielt Tyskland som snart skal legge ned atomkraftverkene sine. Norske politikere har nok snakket med ledere i disse landene og kommet frem til at nordmenn fint kan sponse billig strøm til Tyskland og UK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tykhe said:

Saksordfører for Energiloven var vel Eivind Reiten (SP) hvis jeg ikke husker feil. Energiloven ble heiet fram av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Høyre.

Eivind Reiten satte opp energiloven under denne mannen som statsminister: 
spacer.png
Men siden 1990 har rammene som markedsliberaliseringen av strømsalg jobber innenfor endret seg - det er jo over 30 år siden. 
 

Quote

– Jeg var svært forundret over hvor lite som hadde skjedd med nettreguleringene siden 1990, sier Reiten.

Samme Reiten - som altså var forundret over i hvor liten grad "hans eget" arbeid var oppdatert - fikk imidlertid igjennom noen endringer i 2016, da under Solberg-regjeringen. Men igjen så har forutsetningene også endret seg siden 2016.

For de samme rammene gir nå annet utfall enn tidligere. Vi har økt vår evne til å eksportere. I 2022 har vi erfart at vår evne til å eksportere kraft gjør at kraften i praksis er priset etter høyeste mulige pris. Forskjellen i pris mellom nord og sør understreker at nettopp denne faktoren gjør at vår tilgang til billig strøm har opphørt for halve landet. Da er det opp til de som styrer å avgjøre hva som er viktigst: å maksimere profitten av strømproduksjon, eller om det skal være mulig å bo i landet. 

Når strømprisene i Nord-Norge når nivået i Spania, må vi flytte til Spania. Det går ikke an å bo i -20 grader og konstant kuling som trekker varmen rett ut av huset, med slike strømpriser. Når arbeidet med å øke kapasitet mellom Nord-Norge og Sverige blir ferdig, samt vi ønsker å øke kapasiteten mellom nord og sør for å øke prisen til de få hundretusenene som bor her oppe, skal dere se hva som skjer med folketallet nord for Polarsirkelen.

Det er dermed ikke veldig relevant om de fleste på tinget var enige i 1990 og 2016. Det må gjøres justeringer og prioriteringer med utgangspunkt i situasjonen nå, ikke i 1990. Og det spennende spørsmålet da er eksisterer strømproduksjonen for innbyggerne eller eksisterer det for å maksimere inntektene? 

 

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er mektig provoserende å oppleve at det som blir fremstilt som forbedringer stadig vekk er absolutt best for de som lever av å fakturere.

Fakturering er Norges største vekstnæring, jo mindre de produserer ved siden av faktureringen jo bedre.

Det er farlig å tro på noen, for alle har en eller form for smart fakturering som mål.

Når sinnet er som verst skulle en bodd i en gamme for å få en "time out" fra iglene.

Er dette den nye oljen, da står det virkelig dårlig til i noen alt for påkostede hoder.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 timer siden):

Vi har høye kraftpriser ja, pga høye gasspriser, men kraftsituasjonen er av nve vurdert til NORMAL over hele landet, magasinene holdes litt igjen for å sikre forsyningen. Til sammenligning har det vært mye verre flere ganger tidligere:

 

kraftsituasjonen 20211118.jpg

kraftsituasjonen 20210927.jpg

kraftsituasjonen 20170609.jpg

kraftsituasjonen 20130515.jpg

kraftsituasjonen 20110406.jpg

Magasinfyllingen i Sør-Norge (NO1/NO2/NO5) er åpenbart IKKE NORMAL når den ligger på ca. 10-persentilen. I perioden 1995-2021 var det kun tre år med lavere fyllingsgrad i uke 4 (1997, 2003 og 2011). Men siden den tid har vi jo fått flere, flotte utenlandskabler (NordLink/NSL/Skagerrak 4) som muliggjør import av (rådyr) strøm. Og derfor vurderer Statnett kraftsituasjonen som «normal». Som de skriver i siste oppdatering fra 18.11.2021:

«Fyllingsgraden til elspotområdene NO2 og NO5 er fremdeles lav, men magasinsituasjonen kombinert med tilgjengelig importkapasitet, tilsier at sannsynligheten for energiknapphet per dags dato er lav.»

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ved forrige strømkrise i 2011? Var det veldig dyrt hele vinteren, men senere kunne det regnes ut at vi bare sparte skuffende fire-4 prosent av forbruket den vinteren. Den gangen brukte industrien 40% av strømmen og 90% kom fra miljøvennlig vannkraft. I løpet av den vinteren forventet alle politikere og aktører at DA ville vi alle spare mye på strømmen siden det var så dyrt, men det skjedde ikke. Vi hadde ikke noe valg, vi måtte bruke det vi brukte, og vi kunne ikke spare mere enn 4%. Våren etter tok staten som eier ut 50 mrd i utbytte av kraftselskapene, det vi hadde betalt inn i skatter og avgifter, momsen kom i tillegg. Den gangen ble det også bare smuler strømbrukerne fikk tilbake. Et eksperiment som ikke slo til, det loppet oss i stedet bl a for store summer i skatter, avgifter og moms. Vi fikk svar på om vi ville tåle det, det gjorde vi ikke, inkassosakene strømmet inn, ikke på strømregninger, men på andre utgifter som hadde lavere prioritet. Vi betaler jo strømregningen først, og så andre utgifter.... men så var det ikke noe igjen til de andre forfalte regningene.... og ikke så mye til renter og avdrag til banken heller. Det samme vil skje denne gangen, men nå har vi mye større gjeld og dermed større renteutgifter og avdrag i husholdningene, prisene og renta steg....

Det blir spennende å se hvor mange inkassosaker det blir etter at strømmen er betalt, for da er det mange som er blakke og har ikke penger til de andre senere regningene.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Ved forrige strømkrise i 2011? Var det veldig dyrt hele vinteren, men senere kunne det regnes ut at vi bare sparte skuffende fire-4 prosent av forbruket den vinteren. Den gangen brukte industrien 40% av strømmen og 90% kom fra miljøvennlig vannkraft. I løpet av den vinteren forventet alle politikere og aktører at DA ville vi alle spare mye på strømmen siden det var så dyrt, men det skjedde ikke. Vi hadde ikke noe valg, vi måtte bruke det vi brukte, og vi kunne ikke spare mere enn 4%. Våren etter tok staten som eier ut 50 mrd i utbytte av kraftselskapene, det vi hadde betalt inn i skatter og avgifter, momsen kom i tillegg. Den gangen ble det også bare smuler strømbrukerne fikk tilbake. Et eksperiment som ikke slo til, det loppet oss i stedet bl a for store summer i skatter, avgifter og moms. Vi fikk svar på om vi ville tåle det, det gjorde vi ikke, inkassosakene strømmet inn, ikke på strømregninger, men på andre utgifter som hadde lavere prioritet. Vi betaler jo strømregningen først, og så andre utgifter.... men så var det ikke noe igjen til de andre forfalte regningene.... og ikke så mye til renter og avdrag til banken heller. Det samme vil skje denne gangen, men nå har vi mye større gjeld og dermed større renteutgifter og avdrag i husholdningene, prisene og renta steg....

Det blir spennende å se hvor mange inkassosaker det blir etter at strømmen er betalt, for da er det mange som er blakke og har ikke penger til de andre senere regningene.

Du har gitt oss en målestokk der.

En kan tenke seg resultatet. 

Lenke til kommentar

Prisverdig at en insider/bransjemann tar bladetcfra m6nnen og slutter seg til det et hvert fullt ut fungerende menneske har sett, nemlig at denne børshandelen/"markeded" for el- er dysfunksjonelt. Så er det bare å håpe at noen i de politiske partiene tar til seg hva som er rotårsaken og sørger for å tøyle Statnett og andre offentlig eide aktører som har mistet gangsynet og ikke kjenner sitt samfunnsansvar/ eiernes interesser.

Lenke til kommentar

Strømsparing tar tid. I en periode med høye priser kan vi ikke forvente at forbruket senkes mye momentant. Men det setter i gang prosesser som vil senke forbruket over tid. Folk bestiller varmepumper, etterisolerer huset og regner på om det lønner seg med solceller på taket. Alt dette tar tid, men til neste periode med høye priser vil forbruket forhåpentligvis ha gått noe ned.

Dessverre er det fortsatt lov å bygge nye hus med ren elektrisk oppvarming via varmekabler. På tide at det blir forbudt. Billig for utbyggerne ja, men en løsning med vannbåren varme og varmepumpe som også produserer varmtvann vil bli mye rimeligere for huseieren over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Dart said:

Vi betaler jo strømregningen først, og så andre utgifter.... men så var det ikke noe igjen til de andre forfalte regningene.... og ikke så mye til renter og avdrag til banken heller. Det samme vil skje denne gangen, men nå har vi mye større gjeld og dermed større renteutgifter og avdrag i husholdningene, prisene og renta steg....

Det blir spennende å se hvor mange inkassosaker det blir etter at strømmen er betalt, for da er det mange som er blakke og har ikke penger til de andre senere regningene.

Om noen kommer i så store problemer, vit at de ikke har lov å koble fra strømmen din i vintermånedene, og de kommer ikke til å koble den av etter heller, før de har kontaktet  deg om saken. Du kan også utsette regningen eller dele opp regningen og betale den i avdrag, uten at det går til inkasso eller at du får gebyrer. Bare snakk med strømselskapet.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kun regningene til staten du må betale.
Alle de andre kan utsettes, men kontakt de du skylder penger, og be om utsettelse.
Ignorerer du de, så sender de purring, så inkasso, så blir det mer å betale.
Det er bedre for dem, og deg, at de lager en avbetalingsplan, enn at de sender saken til inkasso, og de mister deg som kunde.

Jeg måtte utsette mange regninger når jeg var på AAP.
Men jeg ringte alle, så ingen gikk til inkasso.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

 Billig for utbyggerne ja, men en løsning med vannbåren varme og varmepumpe som også produserer varmtvann vil bli mye rimeligere for huseieren over tid. 

Jeg har automatisert vannbåren varme. Det er noe forbanna drit. Mulig det blir til å leve med dersom jeg bytter til et mer moderne/mindre automatisert kontrollsystem, bytter den ekstra kompliserte varmtvannstanken og bytter pumpa som etterhvert har begynt å høres i hele huset. Men jeg hadde klart foretrukket varmekabler. Må uansett rulle ut elektrisk oppvarming hver gang systemet har sluttet å virke. Og strømforbruket er jammen ikke lavere heller, siden automatikken er programmert annerledes enn behovet.

Riktignok er oppsettet mitt over et tiår gammelt, men disse greiene var slett ikke klar for massemarkedet da, og sånn som smarthusmarkedet har utviklet seg, vet jeg at nyere løsninger heller ikke har livets rett med 3 års produktlevetid og månedlige abonnement per enhet, der man må ha internett for å slå av og på enheten man står på siden av.

Kan ikke anbefale tradisjonelle løsninger høyt nok. Og det er ikke forbrukernes ansvar å spare strøm bare for at den skal kunne selges dyrere til utlandet. Disse selskapene ble opprettet for å elektrifisere Norge, det er ikke forbrukerne som eksisterer for å dekke bransjens driftskostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si det er svært bekymringsverdig om en stor andel av den norske befolkningen har så dårlig økonomi at et par høye strømregninger knebler dem helt. 

Jeg vil tro det at størsteparten av de som sliter med å få dette til å gå rundt nå er de som "bare" mangler personlig økonomisk kontroll. Lever glade dager når lønningen kommer på konto, og er helt uforstående når kontoen plutselig er tom..

Økonomi burde vært et omfattende fag i grunnskolen, siden det er en så omfattende del av samfunnet.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg har automatisert vannbåren varme. Det er noe forbanna drit. Mulig det blir til å leve med dersom jeg bytter til et mer moderne/mindre automatisert kontrollsystem, bytter den ekstra kompliserte varmtvannstanken og bytter pumpa som etterhvert har begynt å høres i hele huset. Men jeg hadde klart foretrukket varmekabler. Må uansett rulle ut elektrisk oppvarming hver gang systemet har sluttet å virke. Og strømforbruket er jammen ikke lavere heller, siden automatikken er programmert annerledes enn behovet.

Riktignok er oppsettet mitt over et tiår gammelt, men disse greiene var slett ikke klar for massemarkedet da, og sånn som smarthusmarkedet har utviklet seg, vet jeg at nyere løsninger heller ikke har livets rett med 3 års produktlevetid og månedlige abonnement per enhet, der man må ha internett for å slå av og på enheten man står på siden av.

Kan ikke anbefale tradisjonelle løsninger høyt nok. Og det er ikke forbrukernes ansvar å spare strøm bare for at den skal kunne selges dyrere til utlandet. Disse selskapene ble opprettet for å elektrifisere Norge, det er ikke forbrukerne som eksisterer for å dekke bransjens driftskostnader.

Da har du fått et meget dårlig anlegg. Mitt er fra 2006 og har fungert upåklagelig i snart 16 år nå. Varmepumpa styrer temperaturen ut basert på utetemperatur og kompensert med en inneføler. Dette holder helt jevn temperatur i 1.etg som har gulvvarme. 2.etg. har radiatorer, der er det termostater i hvert rom som slår radiator av og på ettersom behovet for varme varierer (man vil jo ha det litt kaldere på soverommene). Det er ikke noe "smart-greier" i anlegget overhode, annet enn reguleringen som varmepumpa gjør av tur-temperaturen basert på utetemperatur. Altså er det heller ikke noe som blir foreldet. 

Det kan virke som du har et for komplisert anlegg? Med nattsenking, dagsenking og slikt? Og uten varmepumpe siden forbruket ikke er lavere? I så fall ville jeg vurdert en overgang til varmepumpe (luft/vann er det enkleste menn vann/vann er best om det lar seg installere). Strømforbruket bør falle kraftig. 

Og sirkulasjonspumpa skal ikke bråke. Da er det enten luft i systemet eller den er defekt. Jeg har byttet pumper (har to) en gang, men ikke fordi de var defekte men fordi ny type pumpe brukte svært mye mindre strøm. Senket forbruket fra over 200W til omkring 50-70W (avhengig av hvor mange termostater som er åpne).

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...