Gå til innhold

Tidligere bransjetopp vil legge ned strømsalg til privatkunder


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Mikkel_E_S said:

Jeg må si det er svært bekymringsverdig om en stor andel av den norske befolkningen har så dårlig økonomi at et par høye strømregninger knebler dem helt. 

Jeg vil tro det at størsteparten av de som sliter med å få dette til å gå rundt nå er de som "bare" mangler personlig økonomisk kontroll. Lever glade dager når lønningen kommer på konto, og er helt uforstående når kontoen plutselig er tom..

Økonomi burde vært et omfattende fag i grunnskolen, siden det er en så omfattende del av samfunnet.

Ja det er helt utenkelig! Å være fattig er jo et valg. Det er jo noe alle vet! Det er jo bare å ikke være fattig. Så enkelt er det faktisk. Akkurat som at hjemløse kan jo bare kjøpe seg et hjem. Man velger det selv.

Endret av sedsberg
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mikkel_E_S skrev (17 minutter siden):

Jeg må si det er svært bekymringsverdig om en stor andel av den norske befolkningen har så dårlig økonomi at et par høye strømregninger knebler dem helt. 

Jeg vil tro det at størsteparten av de som sliter med å få dette til å gå rundt nå er de som "bare" mangler personlig økonomisk kontroll. Lever glade dager når lønningen kommer på konto, og er helt uforstående når kontoen plutselig er tom..

Økonomi burde vært et omfattende fag i grunnskolen, siden det er en så omfattende del av samfunnet.

Mange som får det akkurat til å gå rundt, med dyr leie, og får ikke boliglån.
Det er de rike som presser prisene opp, og staten gjør ingenting.

Så får de en mye høyere strømregning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (27 minutter siden):

Jeg må si det er svært bekymringsverdig om en stor andel av den norske befolkningen har så dårlig økonomi at et par høye strømregninger knebler dem helt. 

Jeg vil tro det at størsteparten av de som sliter med å få dette til å gå rundt nå er de som "bare" mangler personlig økonomisk kontroll. Lever glade dager når lønningen kommer på konto, og er helt uforstående når kontoen plutselig er tom..

Økonomi burde vært et omfattende fag i grunnskolen, siden det er en så omfattende del av samfunnet.

Du har helt rett i at det er svært bekymringsverdig at en stor andel av den norske befolkningen har dårlig økonomi. For ikke snakke om verden generelt.
Det er relativt få som er så privilgert som meg og deg at en har penger igjen på konto når neste lønn kommer inn.
Å reflektere av og til kan være fornuftig så vi ikke tar flaksen vår for gitt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Da har du fått et meget dårlig anlegg. Mitt er fra 2006 og har fungert upåklagelig i snart 16 år nå. Varmepumpa styrer temperaturen ut basert på utetemperatur og kompensert med en inneføler. Dette holder helt jevn temperatur i 1.etg som har gulvvarme. 2.etg. har radiatorer, der er det termostater i hvert rom som slår radiator av og på ettersom behovet for varme varierer (man vil jo ha det litt kaldere på soverommene). Det er ikke noe "smart-greier" i anlegget overhode, annet enn reguleringen som varmepumpa gjør av tur-temperaturen basert på utetemperatur. Altså er det heller ikke noe som blir foreldet. 

Det kan virke som du har et for komplisert anlegg? Med nattsenking, dagsenking og slikt? Og uten varmepumpe siden forbruket ikke er lavere? I så fall ville jeg vurdert en overgang til varmepumpe (luft/vann er det enkleste menn vann/vann er best om det lar seg installere). Strømforbruket bør falle kraftig. 

Og sirkulasjonspumpa skal ikke bråke. Da er det enten luft i systemet eller den er defekt. Jeg har byttet pumper (har to) en gang, men ikke fordi de var defekte men fordi ny type pumpe brukte svært mye mindre strøm. Senket forbruket fra over 200W til omkring 50-70W (avhengig av hvor mange termostater som er åpne).

Ja, det stemmer, det er et dårlig anlegg, for kompleks med nattsenking osv, og uten et tilgjengelig interface. Det er nok fra 2009, men forrige eier byttet pumpe. Han hadde vissnok ikke trengt det, fordi han hadde misforstått hva som var galt når en av kretsene var skrudd til for hardt. Den nye bråker nå etterhvert. Tanken klikker ut, så gulvet blir kaldt uten at det merkes siden vi fortsatt har varmtvann. Den ønsker jeg naturligvis å bytte ut, men det er nisjeprodukt og rør etc. må nok endres. Det tar lang tid før romtemperaturen blir kald nok til at vi merker det, og like lang tid før vannet blir varmt igjen. Et av rommene får tydeligvis ikke varmvann selv om alt ser ut til å være slått på. Det må etterfylles vann årlig. Når det blåser, blir det kaldere fordi termostatene ikke oppdager det der de står, og fordi gulvvarmen er for treig. Hvis jeg skrur opp varmen - termostaten er gjemt bort i lysbryteren - slår automatikken det av igjen når den slår inn. Det er umulig å programmere det gamle styringssystemet - jeg kjøpte spesialkabel og software, men vet ikke opp og ned på det som vises i programvaren siden ingenting er navngitt eller merket.

Det var ikke noen smartkomponenter i mitt heller. I fjor måtte jeg bytte strømforsyning på KNX-systemet, og jeg har måtte bytte KNX-interface for å få mulighet til å styre eller avlese lys eller temperaturer. Jeg måtte bytte KNX/Dali-enhet for å styre lysene. Elektronikken holdt ikke lengre. De enhetene jeg eventuelt kobler til er derimot smart-enheter, og øker funksjonaliteten opp til det påkrevde nivået - mot at de er ustabile, krever internett og ikke kommer til å være relevante om tre til fem år.

Dette huset har høyere strømforbruk enn det forrige jeg hadde, og det er samtidig 70 kv/m mindre og flere tiår nyere. Forskjellene er vannbåren varme og elektrisk ventilasjonsanlegg, ikke kjeller og mer værutsatt. Det gamle hadde varmepumpe, dette har det ikke. Og gulvarmen er helautomatisert - noe som ikke er en fordel på sommeren.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er et problem å flytte strømforbruk til NATTEN.  Enn da må tross alt holde seg våken grunner SIKKERHET.  Jeg  for min del forlater aldri vaskemaskin, oppvaskmaskin eller andre ting som er gående. Holder meg våken for at skal oppdagene en eventuelll brann tidlig.

samme med lading av ELBIL i heimen. Enn bør absolutt holde seg våken sålenge enn lader ELBILEN.

Så disse såkalte sparetipsene går utover sikkerheten. Skal vedde på at forsikringsselskapene reduserer forsikringssummen om enn har satt igang ting, og sover.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (12 minutter siden):

Det er et problem å flytte strømforbruk til NATTEN.  Enn da må tross alt holde seg våken grunner SIKKERHET.  Jeg  for min del forlater aldri vaskemaskin, oppvaskmaskin eller andre ting som er gående. Holder meg våken for at skal oppdagene en eventuelll brann tidlig.

samme med lading av ELBIL i heimen. Enn bør absolutt holde seg våken sålenge enn lader ELBILEN.

Så disse såkalte sparetipsene går utover sikkerheten. Skal vedde på at forsikringsselskapene reduserer forsikringssummen om enn har satt igang ting, og sover.

Våken når man lader elbilen? Da hadde det blitt lite lading her gitt. Tror nok de aller, aller fleste lader på natten. Med et godt ladeopplegg er det helt uproblematisk. 

Kjører gjerne vaskemaskin eller oppvaskmaskin på natta også. Om det blir noe krøll og røykvarsleren slår ut våkner jeg umiddelbart. Spiller liten rolle om jeg er på soverommet og sover, eller på kontoret og holder på med noe. Forskjellen i responstid blir ikke mange sekundene. 

Tørketrommel brukes dog kun på dagtid, men den går uansett bare en gang eller så i uka. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
eivinds skrev (På 8.2.2022 den 10.56):

Problemet er at det har vært knapphet på strøm i vinter.  Produksjon og forbruk må være i balanse, og ved knapphet så må noen redusere forbruket sitt.  Dette gjør man i dag ved å skru opp prisen så mye at det gjør vondt og forbruket senkes, samtidig som produksjonen går opp fordi produsentene får så godt betalt.
 

Det har ikke vært knapphet på strøm, en har derimot valgt å gi bort en veldig stor andel til utlandet og latt de få bestemme ekstraskatten til alle forbrukere i Norge. Det ble jo også sagt at det var ingen strømsparing å se som følge av prisene, og det er jo fordi det ikke finnes fornuftige alternativer. Gassen var rådyr og ved var utsolgt for de som skulle ønske å prøve noe annet. Varmepumpe får en kanskje montert i april om en bestiller nå, og isolering er heller ikke gjort umiddelbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Strømsparing tar tid. I en periode med høye priser kan vi ikke forvente at forbruket senkes mye momentant. Men det setter i gang prosesser som vil senke forbruket over tid. Folk bestiller varmepumper, etterisolerer huset og regner på om det lønner seg med solceller på taket. 

Nå har solcelleleverandørene i det minste regnet på hva de tror er betalingsviljen og økt prisene omtrent 20%, og det etter det økte enovabidraget på nesten ingenting. Begynner å bli vanskelig å senke forbruke tilsvarende lekkasjen til bare England.

Lenke til kommentar

Siden myndighetene legger opp til at vi må tåle europeisk prisnivå på strøm, så kanskje de kunne sukre pillen med samme avgifter på kjøretøy som i UK eller Sverige (50 000 - 200 000 rimeligere for "fossile" kjøretøy i prisklassen under 500 000)

Sverige har forresten vesentlig lavere strømpris rett over grensen for Østlandet. 

(119 øre Norge vs 73 øre Sverige akkurat nå)

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftflyt

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KjeRogJør skrev (17 timer siden):

Du har gitt oss en målestokk der. En kan tenke seg resultatet. 

Tilgangen til kreditt er snevret kraftig inn etter at gjeldsregisteret kom, og folk med f eks uføretrygd får ikke lenger kreditt mere enn litt over en mnd inntekt ser det ut som.

Sameier og borettslag må øke fellesutgiftene for å betale økt strømpris på fellesarealer og annen felles strøm, da de ikke får støtte til disse regningene da de rregnes som næringsdrivende - og økt fjernvarmepris da denne følger strømprisen. Min slektning hørte rykter om nær en tusenlapp mere i mnd for alle andelseiere der hun bor, og mange sameier har allerede opp til 4-5000 i fellesutg.

Å bruke kredittkort eller forbrukslån å betale strømregningene er ikke sikkert er mulig for mange. Og da vil de burleske av oss tenke: det er jo bra..... er det ikke?

Kredittkortselskapene er også lei av alle de som BARE vil ha rabatter og cashback på kortene, så nå kan de se via gjeldsregisteret hvem som bruker kreditten og hvem som bruker bare rabattmulighetene, og nekte disse å få kort. Uten å få økt kredittgrense og ikke få nytt kort eller forbrukslån, så er det ofte krise. Jeg hørte flere for et par år tilbake som fikk opp til 400 tusen i kreditt, mens det nå er vanskelig å få 20-30 tusen med samme inntekt.

Da en DinSide-leser nylig kontaktet strømselskapet sitt, Tibber, for å be om å dele opp strømregninga si, fikk han følgende svar: «Vi har dessverre ikke mulighet til å dele opp fakturaer. Utsettelse/endring skaper likviditetsmessige utfordringer for oss, grunnet de høye strømprisene». Videre forklarte Tibbers kundeservice at siden de ikke tjener penger på strømsalg, har de ingen buffer for å gi kunder betalingsutsettelse - eller oppdeling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å bruke strøm om natten er uproblematisk. Man trenger bare nok av sammenkoblede og jevnlig testede røykvarslere som er strategisk plassert i taket overalt det det er potensielle arnesteder, pluss en inne på hvert soverom og en rett utenfor i gangen. Det blir mange, men det koster ikke all verden og de har en levetid på 10 år.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Nå har solcelleleverandørene i det minste regnet på hva de tror er betalingsviljen og økt prisene omtrent 20%, og det etter det økte enovabidraget på nesten ingenting. Begynner å bli vanskelig å senke forbruke tilsvarende lekkasjen til bare England.

Prisen på paneler har gått litt opp i det siste, pga. økte fraktpriser i hovedsak. Dette vil nok normalisere seg igjen på ikke alt for lang sikt. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (32 minutter siden):

Å bruke strøm om natten er uproblematisk. Man trenger bare nok av sammenkoblede og jevnlig testede røykvarslere som er strategisk plassert i taket overalt det det er potensielle arnesteder, pluss en inne på hvert soverom og en rett utenfor i gangen. Det blir mange, men det koster ikke all verden og de har en levetid på 10 år.

Stemmer, vi har 10 stk. pr. nå. Vi har Verisure sine, men nå vil jeg nok anbefale Nest sine (som vi har på hytta). De er helt geniale. De varsler med stemme ved økte nivåer av røyk/gass slik at man kan mute de eller fikse problemet før alarmen går, de varsler om hvilken rom som alarmen er utløst i og man får også varsel på app i mobilen. Dessuten bruker de ikke kjipe 9V batterier med kort holdbarhet men derimot 6 stk. standard AA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke knapphet på strøm, eller tilgang på vann i magasinene. Hele den situasjonen vi er i nå med rekordhøye strømpriser er en villet situasjon av våre politikere. Politikerne er ikke interessert i å gjøre noe med situasjonen, noe de selvfølgelig kunne ha gjort. Hvis de ville!

Det dette egentlig handler om er penger, og grådighet. Masse penger og masse grådighet!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Prisen på paneler har gått litt opp i det siste, pga. økte fraktpriser i hovedsak. Dette vil nok normalisere seg igjen på ikke alt for lang sikt. 

Da må en nok sikte langt frem. Men nå tenkte jeg på ferdige pakker. Sjekket for gøy otovo blant annet over litt tid nå og bare siste uke gikk det opp fra 107 kkr til 134 kkr på en tenkt pakke. Og da har enova sin støtte økt i tillegg. Det begynner å bli svært vanskelig å hente inn noen besparelse, spesielt om den gunstige ordningen med salg av strøm forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg har også Nest røykvarslere, og vil absolutt anbefale dem. Men de har ganske dyre batterier som skal vare opptil 6 år. Vet ikke om du kan sette inn vanlige AA. Jeg måtte bytte batterier i en av røykvarslerne etter et år. En stemme maste om batteriskift i et kjør midt på natten. det var da jeg oppdaget at batteriene var dyre, og ikke lett tilgjengelig i vanlige butikker. Bortsett fra det, tror jeg at Nest er de beste på markedet pr i dag.

Lenke til kommentar
grillprinsen skrev (49 minutter siden):

Jeg har også Nest røykvarslere, og vil absolutt anbefale dem. Men de har ganske dyre batterier som skal vare opptil 6 år. Vet ikke om du kan sette inn vanlige AA. Jeg måtte bytte batterier i en av røykvarslerne etter et år. En stemme maste om batteriskift i et kjør midt på natten. det var da jeg oppdaget at batteriene var dyre, og ikke lett tilgjengelig i vanlige butikker. Bortsett fra det, tror jeg at Nest er de beste på markedet pr i dag.

Mine har vanlige AA. Du får også en utgave som går på 230V, den er vel mest aktuell i nybygg. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Dart said:

Å bruke strøm om natten er uproblematisk. Man trenger bare nok av sammenkoblede og jevnlig testede røykvarslere som er strategisk plassert i taket overalt det det er potensielle arnesteder, pluss en inne på hvert soverom og en rett utenfor i gangen. Det blir mange, men det koster ikke all verden og de har en levetid på 10 år.

Det er flere i vår husstand som aldri ville våknet av en røykvarsler så jeg tror nok jeg foretrekker å la vaske- og oppvaskmaskin etc. gå mens vi er våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...