Jump to content

Mikkel_E_S

Medlemmer
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

78 :)

About Mikkel_E_S

  • Birthday 06/30/1986

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Var det før eller etter alle skandalene med utslippsfusk? 😅 Spøk til side, jeg har ikke noe særlig kjennskap til hvordan nye dieselmotorer med ad-blu fungerer, men jeg har vondt for å tro at de gir mindre utslipp i bybilde enn elbiler? Pek meg gjerne i rettning av en informativ artikkel, eller video, om tema.
  2. Ja, det blir nok litt optimistisk å kjøre utelukkend på sol. Men 5,5kWt i løpet av den dag hørtes litt lite ut også? Et solanlegg på 2,5*10 meter og produksjon på 220Wkvm har jo 5,5kWp. Da blir vel 5,5kWt litt konservativt?
  3. For de lastebiler som har fastmontert lasterom (vet ikke om de har noe spesielt navn?), vil det ikke da muligens kunne lønne seg å montere solceller på taket, og eventuelt vegger? Det blir jo ganske mange kvadratmeter. Da kan man jo muligens kjøre "gratis" så lenge solen skinner. Det ikke en løsning for alle, men det kan jo være fint for de som kan. Solceller er jo en teknologi som er ganske moden, så det å putte det på en lastebil burde jo være en "enkel" sak.
  4. Det er jo akkurat det som er utfordringen. Strømmåleren gjøre ikke noe annet en å måle og rapportere. Det er forbrukeren som må sette opp automasjonen som kobler ut strømkrevende last nå nettet er høyt belastet. Dét er det strømselskapene, som Tibber, som hjelper til med. Og som du også på peker så er det i så fall en time-for-time nettleie som må inn, ikke straffe en hel måne, da blir det for "tilfeldig" om man bikker over.
  5. Spare kWt kan man jo alltids gjøre. Men å skjerme kraftnettet for overlast har man lite insentiv til når prisen er tilnærmet lik døgnet rundt.
  6. @Dart, ja, litt utenfor tema, men fortsatt et viktig tema. Etter å ha mistet hundene i husbrann, så tok vi ingen sjanser. Nå har vi brannvarsling direkte koblet til brannvesenet. (Ikke via 3. part som skal vurdere om de skal sende en vekter.) Det koster litt, men så sover vi godt om natta, bokstavlig talt. Og vi kan ha hundene hjemme alene mens vi er på jobb. Røykvarslerne melder i fra om de skulle få lavt batteri, og det er service og kontroll hver 18 måne. Det er inkludert en innbruddsalarm også, men der tror jeg de firbente fungere bedre. 😛 Ellers setter vi den på når vi dra på feire, om vi husker det.
  7. Jeg må si det er svært bekymringsverdig om en stor andel av den norske befolkningen har så dårlig økonomi at et par høye strømregninger knebler dem helt. Jeg vil tro det at størsteparten av de som sliter med å få dette til å gå rundt nå er de som "bare" mangler personlig økonomisk kontroll. Lever glade dager når lønningen kommer på konto, og er helt uforstående når kontoen plutselig er tom.. Økonomi burde vært et omfattende fag i grunnskolen, siden det er en så omfattende del av samfunnet.
  8. En annen faktor som spiller mye inn, etter min mening, er hvor dette utslippet/forurensningen skjer. Når tilnærmet alt utslipp/forurensning skjer på et konsentrert sted, som fabrikkene, så er det vel mye lettere å sete inn tiltak for å begrense/fange/filtrere. Man blir kvitt/sterkt redusert forurensningen langs veier og i tuneller. Subsidiene her i landet har nok gitt en god fordel til store tunge biler, det er kanskje noe uheldig med tanke på dekkslitasje og svevestøv. Men noe av skylden ligger i kjøremåten til alle disse bileierne som plutselig har fått seg en veldig mye sprekere bil. I mitt tilfelle så skulle jeg ønske det kom flere bittesmå elbiler med en snill pris. Det dekker sannsynelig 80-90% av hverdagskjøringen. Jeg har en gammel Reva, den veier ca. 450 kg og har per nå nok rekkevidde til at jeg kommer meg rundt i hverdagen, til og fra butikker og til og fra jobb. Den er registrert som elektrisk motorsykkel med 4 hjul og koster meg drøye 1000-lappen i året (det er bare forsikring) og en liten slant i strøm. I løpet av et par år har den spart seg inn i forhold til om jeg skulle beholdt den gamle avensisen. Kina har flere slike micro-biler som jeg gjerne skulle sett i butikkene her i landet.
  9. Å gi en fastpris på strømmen dreper jo alle insentiver til å spare, eller balansere/flytte, strømforbruket. Ved å legge ned alle strømselskapene vil jo også de som hjelper kundene med å potensielt spare (Tibber i mitt tilfelle) bli slaktet. Jeg har ikke sett no innovasjon fra Elvia sin side/app som bidrar til sparing.
  10. Skulle ønske det gikk an å kjøpe en ferdig z-wave styring til VVB, uten å kjøpe ny bereder. Det må jo være et marked for det? Min dobbeltmantal bereder har sju (!) varmeelementer som styres veldig "dårlig" fra fabrikk. Jeg driver å planlegger å utvikle en egen styring til den nå, for å kunne styre den smart. Den kan jo også brukes til fase-utlikning med litt tilbakemelding fra tibber puls. Det er jo langt enklere å få en elektriker til å installere en styringsboks på en time eller to, enn å måtte bytte hele tanken. Og mye billigere..
  11. Apropos krav om håndtverker; min erfaring er, desverre, at håndverkerene gjør en dårligere jobb enn jeg gjør selv. Det er synd, men sant.
  12. Jeg husker de hadde en spesialbygget testrigg på min tidligere arbeidsplass, MARINTEK (Nå Sintef Ocean), for å teste akkurat dette problemet. Trodde det var en kjent fare..
  13. Hvorfor virker det som at norske selskaper bygger i utlandet, og utenlandske selskaper bygger i Norge..? Hadde det ikke vært mye lettere å bygge i eget land, enn å reise halve jorda rundt til andre klima, kulturer og språk?
  14. Veldig enig med Simen1, frakt søppelen så kort som mulig, og brenn den. Det må jo være den beste løsningen, spesielt om vinteren når vi trenger varmeenergien. Uansett så er det aller viktigste å bli kvitt plasproduktene før de havner på avveie og ut i naturen. Så får CO2-regnskapet være 2. prioritet. En annen ting er å utforme emalasjen på en sånn måte at den kan gjennbrukes i den formen den er. Som foreksempel rømmebokser fra Qmeieriene, er super til å fryse ned middgasrester, hjemmelaget syltetøy, oppbeve skruer og andre små dingser. Da blir det jo 100% gjennvinning. Men det er nå min mening da.
×
×
  • Create New...