Gå til innhold

BMW-sjefen advarer: Verden er ikke klar for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 minutt siden):

Dette har vi vært igjennom i omtrent ca 13 andre tråder, slutt. Bevisene for løgnene, lobbyvirksomheten og fornektelser av etablerte vitenskapelige fakta som tysk bilindustri har gjort er så overveldende (de har blant annet flere dommer i rettsvesenet mot seg) at å bagatellisere disse og hevde at tysk bilindustri har troverdighet er latterlig. Men nok nå, jeg er ikke interessert i tråd nummer 14 om hvor vi snakker til vegger. 

Hvis det er dieselskandalen du sikter til, så omfatter ikke den all tysk bilindustri, og den i nærheten av å være blandt de største skandalene i bilindustrien. Knapt nok den største i tysk bilindustri.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Og du forutsetter tydeligvis at typsik strømforbruk for husholdninger på kontinentet er lik det i Norge. Det er selvsagt ikke tilfellet. En gjennomsnittlig norsk husholdning bruker ca 16000kWh i året, og har et nett som er dimmensjonert for det.

Tror du at i løpet av 24 timer er vanskelig å finne plass til ekstra 6 kWh per døgn (det en elbil krever om den blir ladet hver dag)? Det kan for eksempel være 1 kW over seks timer på natta (min sønn ladet med 6 A (1,4 kW) over flere år og kjørte ca 50 km per dag).

Det snakkes neste aldri i Danmark at nettet (til huset) ikke rekker til for elbiler. I Danmark må en produsere ca 18% mer strøm om alle hadde elbiler. I Norge vil alle ha elbiler ca 2035, i Danmark noen år senere.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, jag007 said:

Du forutsetter altså at strømproduksjon kun går til husholdninger, det betviler jeg sterkt.

Hvis vi ser på litt hjemmelige forhold, så gikk 0,43% av norsk brutto elproduksjon til elbiler i 2020.
Kilde, https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

Å påstå at strømproduksjonen "må bortimot fordobles" for at EU skal elektrifisere sin bilpark er nok en overdrivelse, men at den må økes betraktelig er helt klart. I Tyskland går faktisk bare 1/4 av strømmen til private husholdninger. Dessuten har de fleste EU land langt dyrere strøm enn oss, spesielt Tyskland, og billigere biler, så insentivene og mulighetene for å overtale befolkningen i EU til å kjøre elbil er nok mindre enn hos oss. At elbil forbruk utgjør en liten andel av vår brutto elproduksjon skyldes at vi har rikelig med strøm til mange ting, og at vi lever i et gjennomelektrifisert samfunn, dessuten utgjør elbiler bare omlag 10 % av vår bilpark. Av mange grunner er det farlig å overføre elbil-erfaring fra Norge til andre land.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Bra dem tør å kritisere klimapolitikken. Det er vel en uskreven regel nå for tiden at alle bedrifter skal late som at dem gjør noe for klima.

Selvfølgelig passer ikke elbil for alle, derfor bør fossilbilene aksepteres inntil markedene ikke etterspør dem mer.

Politikere har jo ikke den snøring på hvilken galskap dem driver med. Politikerene har skapt/forverret energikrisen.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dersom alle byttet til elbil over natta, ville det krevet mer strøm fordelt til privatboliger og ladestasjoner. Ja. 

Men hvor mye energi kunne man ikke frigjort rundt alle leddene ved å produsere olje og gass, da?

Det går med eksterne mengder strøm og energi på å produsere en liter diesel. Faktisk har jeg lest at produksjon av drivstoff for å gi en fossilbil en mils rekkevidde, bruker ca like mye energi, som en elbil trenger på samme distanse. 

Nå er det riktignok ikke gjort i en håndvending å flytte energibruken fra olje-sektor rett til de tusen hjem. Ikke er det ønskelig å slutte med produksjon av olje og gass heller. I tillegg er det svært usakelig at alle skal bytte bil over natta. Dette går jo gradvis. Svært sakte, i grunn. Som igjen gir oss godt med tid til å løse problem med ladepunkt. 

Til de som er bekymret for alle som bor i leide leiligheter i sentrum av europeiske storbyer: er du sikker på at de har bil i dag? Kunne de i så fall vurdert bildelering? Paris har eksempelvis i mange år hatt elektrisk bildeleringer, hvor parkering er på reserverte gateplasser - med nettopp; dedikert ladestolpe til hver bil. Tipper man finner tilsvarende konsept i sentrum av andre store byer. 

Til de som ønsker å eie egen bil, finnes ladestasjoner. Tungvindt sammenliknet med oss som har enebolig og våkner til full tank hver dag. Absolutt. Men sammenlignet med dagens påfylling av bensin, høres det vel ganske kjent ut?! 

Til slutt har vi fått batteribytte-stasjon fra kinesiske Nio: Kjør bilen inn, og 5-6 minutter etter kjører du videre med et annet batteri (fulladet).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så du mener at det det betyr ikke noe at verden ikke er klar til å kutte ut forbrenningsmotoren, vi kan kutte den ut så lenge det går greit for oss som har fått infrastrukturen på plass? I store deler av Afrika er det nok desverre mye infrastruktur som må på plass før elbiler vil være et bedre alternativ enn elbiler. For oss som har infrastrukturen på plass er det ingen grunn til å bekymre seg, etterspørselen etter biler med forbrenningsmotorer vil forsvinne etterhvert som det kommer stadig bedre elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Inkluderer det årlige husholdningsforbruket produksjon/raffinering av diesel og bensin også? Man trenger åpenbart ikke elektrisitet til å gjøre dette lenger dersom bilene ikke skal brenne diesel eller bensin lenger, så behovet for elektrisitet er potensielt langt mindre enn du antyder.

En nyere elbil bruker rundt 1,5 kwh på mila, er virkelig gjennomsnittlig kjørelengde for en europeisk bil 24000 km i året (3600 kwh / 1,5 = 2400 mil)? Det høres svært høyt ut...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Netfrog skrev (9 timer siden):

Inkluderer det årlige husholdningsforbruket produksjon/raffinering av diesel og bensin også? Man trenger åpenbart ikke elektrisitet til å gjøre dette lenger dersom bilene ikke skal brenne diesel eller bensin lenger, så behovet for elektrisitet er potensielt langt mindre enn du antyder.

En nyere elbil bruker rundt 1,5 kwh på mila, er virkelig gjennomsnittlig kjørelengde for en europeisk bil 24000 km i året (3600 kwh / 1,5 = 2400 mil)? Det høres svært høyt ut...

Du bør nok regne strømforbruk fra veggen, inkl. 10-15% tap i lader samt forvarming av bil vinterstid. Dessuten er det bare de beste bilene som kommer så lavt som 1,5 i snitt (da snakker vi vel Tesla Model 3/Y og enkelte modeller fra Hyundai og Kia), de fleste bruker en god del mer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Netfrog said:

Inkluderer det årlige husholdningsforbruket produksjon/raffinering av diesel og bensin også? Man trenger åpenbart ikke elektrisitet til å gjøre dette lenger dersom bilene ikke skal brenne diesel eller bensin lenger, så behovet for elektrisitet er potensielt langt mindre enn du antyder.

En nyere elbil bruker rundt 1,5 kwh på mila, er virkelig gjennomsnittlig kjørelengde for en europeisk bil 24000 km i året (3600 kwh / 1,5 = 2400 mil)? Det høres svært høyt ut...

Forvarming, ladetap og vampire drain er også en betydelig andel av forbruket.

Såvidt jeg vet drives raffinering med en stor del av varme skapt av fossile brensler. Så det går ikke nødvendigvis så mye elektrisitet.

Lenke til kommentar

BMW sjefen må forstå at stater som ikke har penger til raffinert olje trenger noe som kan gå på brunkull.

El bilen kan kjøre på all dritt det går an å brenne. Alt som kan produsere damp i et kraftverk.

Noen stater har ikke resurser med å kjøpe biler med partikkelfilter og katalysatorer. Mye billigere å slippe aske/partikler svovel ut over befolkningen fra ineffektive kraftverk enn å la folk kjøre rundt i biler som er praktisk talt uten utslipp. Eneste ulempe er dyre batterier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SDFGHJKL skrev (16 timer siden):

Så du mener at det det betyr ikke noe at verden ikke er klar til å kutte ut forbrenningsmotoren, vi kan kutte den ut så lenge det går greit for oss som har fått infrastrukturen på plass? I store deler av Afrika er det nok desverre mye infrastruktur som må på plass før elbiler vil være et bedre alternativ enn elbiler. For oss som har infrastrukturen på plass er det ingen grunn til å bekymre seg, etterspørselen etter biler med forbrenningsmotorer vil forsvinne etterhvert som det kommer stadig bedre elbiler.

Det er en betydelig ignoranse hos klimaevangelister. Virkeligheten utenfor deres egen lille sære boble finnes ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Roger Moore said:

Det er en betydelig ignoranse hos klimaevangelister. Virkeligheten utenfor deres egen lille sære boble finnes ikke.

Gi gjerne en klar definisjon på hva en klimaevangelist er. Slik jeg tolker det brukes ordet av de samme folka som kaller andre for hysterikere i saker de er uenige i. Forøvrig vet jeg ikke helt hvem som er evangelist og hysteriske her; de som har et behov for å avfeie det meste av troverdig forskning på området mens de på samme tid skal avspore enhver saklig debatt, ELLER de som mener at det er litt mer troverdig å tro på folk som ikke har funnet sannheten på YouTube og det lokale kommentarfeltet. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Gi gjerne en klar definisjon på hva en klimaevangelist er. Slik jeg tolker det brukes ordet av de samme folka som kaller andre for hysterikere i saker de er uenige i. Forøvrig vet jeg ikke helt hvem som er evangelist og hysteriske her; de som har et behov for å avfeie det meste av troverdig forskning på området mens de på samme tid skal avspore enhver saklig debatt, ELLER de som mener at det er litt mer troverdig å tro på folk som ikke har funnet sannheten på YouTube og det lokale kommentarfeltet. 

Det aller største problemet til klimaevangelister er at de ikke forstår at energi er det aller viktigste elementet for å bygge et velferdsamfunn. Uten stor tilgang på billig energi så dømmer en mennesker til evig fattigdom. I tillegg tar klimaevangelister ikke fem flate øre for å rasere natur og rasere menneskers livskvalitet (se punktet om fattigdom over) i klimaevangelismens navn. Til sist så er klimaevangelister uforsonlig opphengt i at en endring er og blir en katastrofe. Klimaendringene er udiskutable, men hvor er katastrofen(e)?

Klimaevanglister lever på frykt og fordømmelse og har ingen interesse av å ta de grep som gir alle trygge og gode liv. Å dømme en milliard mennesker til evig fattigdom og sult er helt greit for klimaevanglister. Yppersteprestene er forøvrig Gore og Thunberg. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Roger Moore said:

Det aller største problemet til klimaevangelister er at de ikke forstår at energi er det aller viktigste elementet for å bygge et velferdsamfunn. Uten stor tilgang på billig energi så dømmer en mennesker til evig fattigdom. I tillegg tar klimaevangelister ikke fem flate øre for å rasere natur og rasere menneskers livskvalitet (se punktet om fattigdom over) i klimaevangelismens navn. Til sist så er klimaevangelister uforsonlig opphengt i at en endring er og blir en katastrofe. Klimaendringene er udiskutable, men hvor er katastrofen(e)?

Klimaevanglister lever på frykt og fordømmelse og har ingen interesse av å ta de grep som gir alle trygge og gode liv. Å dømme en milliard mennesker til evig fattigdom og sult er helt greit for klimaevanglister. Yppersteprestene er forøvrig Gore og Thunberg. 

Her var det mye å ta for seg, men det er allerede tråder for både hvordan man leser forskning samt hvorvidt man tror på forskning eller ikke. Man kunne skrevet et lengre innlegg og påpekt hvordan stereotypene du skisserer sjeldent stemmer overens med hva som folk faktisk ytrer, samt at verden har flere nyanser enn at de som ofrer klima en ekstra tanke ikke bryr seg om naturen. Men, det er egne tråder for dette på forumet, så anbefaler å bruke disse fremfor ytterligere enn tråd i søpla. 

Sånn avslutningsvis: meldt deg opp på et seminar og snakk litt med folk innenfor forskningsmiljøene og energibransjen, de er stort sett trivelige folk som på langt nær er så bastante som det folk utgir dem for å være. Kanskje vil du oppdage at det er stort sett i prosessen med å tolke og gjenfortelle hva disse sier at problemet oppstår med enten / eller og sort / hvitt scenarioene.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Her var det mye å ta for seg, men det er allerede tråder for både hvordan man leser forskning samt hvorvidt man tror på forskning eller ikke. Man kunne skrevet et lengre innlegg og påpekt hvordan stereotypene du skisserer sjeldent stemmer overens med hva som folk faktisk ytrer, samt at verden har flere nyanser enn at de som ofrer klima en ekstra tanke ikke bryr seg om naturen. Men, det er egne tråder for dette på forumet, så anbefaler å bruke disse fremfor ytterligere enn tråd i søpla. 

Sånn avslutningsvis: meldt deg opp på et seminar og snakk litt med folk innenfor forskningsmiljøene og energibransjen, de er stort sett trivelige folk som på langt nær er så bastante som det folk utgir dem for å være. Kanskje vil du oppdage at det er stort sett i prosessen med å tolke og gjenfortelle hva forskningen sier at problemet oppstår med disse enten / eller og sort / hvitt scenarioene.

Kan du ikke fortelle litt om hvordan klimaprganisasjonen og klimapolitikerne har tenkt å gi den fattige delen av verden tilgang på masse billig og stabil energi? Har disse over hodet tanker ut over subsidierte vindmøller og utenlandskabler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Sånn avslutningsvis: meldt deg opp på et seminar og snakk litt med folk innenfor forskningsmiljøene og energibransjen, de er stort sett trivelige folk som på langt nær er så bastante som det folk utgir dem for å være. Kanskje vil du oppdage at det er stort sett i prosessen med å tolke og gjenfortelle hva disse sier at problemet oppstår med enten / eller og sort / hvitt scenarioene.

De mest dogmatiske og skråsikre er ofte de med minst kunnskap. Han der er et ekstremeksempel på Dunning/Kruger-effekten.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...