J-Å Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Quote Tesla Norge forteller at Tesla-førere har høyeste prioritet, Det stemmer vel ikke. Tesla eiere slipper abonnemet for å få laveste pris, men de kan ikke reservere plass, eller jage vekk andre biler. Opplegget er slik at man først skal plugge til på en ledig plass, deretter velge riktig lader i appen. Dermed blir det vanskelig å reservere plasser for Tesla biler
jr_605 Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Endelig, det skal bli veldig greit å bare svinge inn der når Fortum-laderne er opptatt på Rygge! 🙂 Heldigvis har bilen min (Ioniq) også ladeport på samme sted som Tesla, så her er det bare å plugge inn! 1
hamstad Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Hvor ligger Leira og hvilken Lyngdal er det snakk om?
mathiash98 Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Det er vel bare en Tesla supercharger i Lyngdal? https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.15963768897441%2C7.112311253902441%2C58.153402037854136%2C7.093608746097595&zoom=17&filters=party%2Csupercharger&location=lyngdalsupercharger_dcsc Står noen gamle stolper med gammel kabel tror jeg, mulig de er byttet ut nå. Er forøvrig heeelt kaos i Lyngdal gjennom hele sommeren med ladekø for teslaene. - Så blir spennende å se hvordan det blir når alle kan lade der. 1
Dovreekspressen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 hamstad skrev (2 timer siden): Hvor ligger Leira og hvilken Lyngdal er det snakk om? Leira i Valdres. Rett sør for Fagernes, langs E-16. Der veien tar av mot Golsfjellet.
Kahuna Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 mathiash98 skrev (2 timer siden): Det er vel bare en Tesla supercharger i Lyngdal? https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=58.15963768897441%2C7.112311253902441%2C58.153402037854136%2C7.093608746097595&zoom=17&filters=party%2Csupercharger&location=lyngdalsupercharger_dcsc Står noen gamle stolper med gammel kabel tror jeg, mulig de er byttet ut nå. Er forøvrig heeelt kaos i Lyngdal gjennom hele sommeren med ladekø for teslaene. - Så blir spennende å se hvordan det blir når alle kan lade der. Lyngdal er bygget i 2 runder(tror jeg) og har 20+16 uttak(150/250kW). Plasseringen av stolpene ser litt 'tilfeldig' ut. Den ene gangen jeg har vært der var det godt med plass, under 20% belegg. Kommer ikke til å bekymre meg så voldsomt, Tesla taklet veldig greit at Model 3 ble sluppet til i superchargernettet, de takler nok dette også. 4
4ZOOWZKB Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Snakket med en Tesla eier i Lyngdal i sommer. Var en smule misfornøyd med ladehastigheten som max var på 50kW. Stort sett alle ladeplassene var opptatt. Min tysker lå på 150kW litt lenger bort i gata. Gikk nesten litt for fort da jeg måtte flytte bilen før jeg var ferdig å spise.
I Hansen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Prøvde å etablere en konto i app'en, gikk ikke. Startet med "Norge" som market på første side, men på neste side sto market som "USA", og det gikk det ikke an å endre. Fyller inn resten, men får "invalid e-mail" ? antagelig pga at market er satt til USA og min e-mail ender på ".no". Ikke helt oppdatert for Norge ennå ser det ut til.
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 1 hour ago, 4ZOOWZKB said: Snakket med en Tesla eier i Lyngdal i sommer. Var en smule misfornøyd med ladehastigheten som max var på 50kW. Stort sett alle ladeplassene var opptatt. Min tysker lå på 150kW litt lenger bort i gata. Gikk nesten litt for fort da jeg måtte flytte bilen før jeg var ferdig å spise. Om han bare fikk 50 kW var nok enten batteriet kaldt eller så var batteriet for fullt til å få full fart. Muligens kan det også være at det var noe galt med den spesifikke laderen. Hvis man deler en Supercharger V2 med en annen bil som lader så får man halvparten av kapasiteten, ca 70 kW. På V3 deler man ikke lader og får stort sett maks fart som batteriet tillater, uansett. 2 1
kremt Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: På V3 deler man ikke lader og får stort sett maks fart som batteriet tillater, uansett. Jeg leste at det var en slags deling også der. Husker ikke helt, men noe sånt som 500 kVa per 4 stolper? Begrensningen er vel kanskje på trafo nivå.
daha Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 7 hours ago, J-Å said: Det stemmer vel ikke. Tesla eiere slipper abonnemet for å få laveste pris, men de kan ikke reservere plass, eller jage vekk andre biler. Opplegget er slik at man først skal plugge til på en ledig plass, deretter velge riktig lader i appen. Dermed blir det vanskelig å reservere plasser for Tesla biler Det blir vel heller som de også skriver at enkelte supercharger stasjoner ikke blir tilgjengelig for andre enn Tesla: "Ladestasjoner med høy bruk og uten mulighet for utvidelse vil neppe bli tilgjengelig for andre bilmerker" 2
RJohannesen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 kremt skrev (44 minutter siden): Jeg leste at det var en slags deling også der. Husker ikke helt, men noe sånt som 500 kVa per 4 stolper? Begrensningen er vel kanskje på trafo nivå. Jeg tror alle deler på hele kapasiteten, siden alle er forskjellige steder i ladeforløpet med forskjellig ladekapasitet, og noen er på vei inn og ut av ladeplass skal det mye mer til man må begrenses da så man merker gjerne ikke noe til det.
RJohannesen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Hørt hos Tesla: Sitat Gratulerer med din nye Tesla som er det beste valget du kunne gjøre, for å få det beste ut av din nye bil anbefaler vi at du laster ned Tesla appen og registrerer en konto hos Tesla. Hørt hos annen bilforhandler: Sitat Gratulerer med din nye (sett in bilmerke) som er det beste valget du kunne gjøre, for å få det beste ut av din nye bil anbefaler vi at du laster ned Tesla appen og registrerer en konto hos Tesla. Må jo svi litt i stoltheten, spesielt for dem som har sett på Tesla som ubetydelig nykommer som snart går konkurs... 😄 3 1
bshagen Skrevet 31. januar 2022 Skrevet 31. januar 2022 Trist at resten ikke følger etter. Det harvært mye dritt mot Tesla (mye med rette), men ladenettverket er jo der alle andre driter seg ut. Ja, BMW, VW, MB, Toyota osv osv osv osv - se på Superladernettverket. Tesla bygger ut der ingen gidder. 2 1
0SMOO4WU Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 Om der er bilar med ladeport på andre plassar enn venstre hjørne bak so blir det vel fort parkeringskrise mtp den knappe kabellengda som er på ladestolpane. Blir fort amper stemning om der står en bil som tek opp to eller tre plassar😂
Hanhijnn Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 0SMOO4WU skrev (6 timer siden): Om der er bilar med ladeport på andre plassar enn venstre hjørne bak so blir det vel fort parkeringskrise mtp den knappe kabellengda som er på ladestolpane. Blir fort amper stemning om der står en bil som tek opp to eller tre plassar😂 Da må eier eller driver av ladestasjonen leie inn parkeringsvakter som bøtelegger de som opptar mer enn EN plass. 2
tow Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 I Hansen skrev (11 timer siden): Prøvde å etablere en konto i app'en, gikk ikke. Startet med "Norge" som market på første side, men på neste side sto market som "USA", og det gikk det ikke an å endre. Fyller inn resten, men får "invalid e-mail" ? antagelig pga at market er satt til USA og min e-mail ender på ".no". Ikke helt oppdatert for Norge ennå ser det ut til. Null problem her, lastet ned og registrerte i går kveld. Android. 1
J-Å Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 10 hours ago, kremt said: Jeg leste at det var en slags deling også der. Husker ikke helt, men noe sånt som 500 kVa per 4 stolper? Begrensningen er vel kanskje på trafo nivå. V3 ladere deles på inntil 4 biler. I følge label på laderene er samlet AC input 350 kVA. Det er også spesifisert en DC inngang for et bufferbatteri. på 575 kW. Hvis et slikt er tilkoblet og oppladet, så er det altså ca 900 kW til fordeling på 4 biler, ellers godt under 350 kW . Hver bil kan få max 250 kW, 500V, 631A. Jeg har ikke sett slike batterier på norske V3. 1
kremt Skrevet 1. februar 2022 Skrevet 1. februar 2022 87.5 kVa per stolpe altså. Minus 10 % omformertap. Stanger fort i denne grensen når taycaner, etroner, ioniqer og ev6 begynner å lade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå