Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil - hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger innspill på et kommende bilkjøp - supert om noen har innspill!

Familie på 4 (to småbarn), trenger litt plass, ønsker firehjulstrekk og ønsker relativt ny bil. Budsjett rundt 600 k. I utgangspunktet vil jeg ha Volvo v90 Cross Country eller Mercedes E All Terrain eller liknende. Problemet er at jeg er usikker på hvor lurt det er å kjøpe fossilbil i 2022. Ønsker å ha bilen i fire-fem år, og er redd for at det både er dyrt i drift og dårlig annenhåndsverdi når den skal selges, sammenliknet med en el-bil. Er det grunn til å tro dette? Jeg kan lite om bilmarkedet 🙂

Alternativet er selvsagt en elbil, og grunnet plass/rekkevidde vurderes model X og model Y, samt e-tron og EQC. 

Hjertet sier fossil - hodet sier batteri.

Thoughts?

 

-El Miguel 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er familie på fem og veldig fornøyd med vår Tesla Model 3 LR AWD. Billig i drift, har ikke engang kostet på den en service på de snart 3 år vi har hatt den, bare byttet luftfilter selv. Model Y er jo også kommet nå og gir litt mer plass om du ønsker det.

 

Det er mange elbiler med god rekkevidde nå, og det bygges stadig bedre ladeinfrastruktur så "nødvendigheten" av ICE-bil blir mindre og mindre, samtidig selges det nesten ikke nye ICE-biler så vanskelig å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hva behovet er? Vi er fem, og ingen elektriske biler er store nok i dag for vår behov. ES8 er nært, men litt smal på de midterste setene. TMX blir lav bak, og dørene ødelegger for skiboks. Chrysler Pasifica helelektrisk hadde vært min drøm. 

For andre er ikke dette noe problem i det hele tatt, og elektrisk er gull. 

PS: Har elektrisk bil også, og om bilen ellers passer hadde jeg valgt elektrisk på begge uten tvil. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
El Miguel skrev (9 timer siden):

Jeg trenger innspill på et kommende bilkjøp - supert om noen har innspill!

Familie på 4 (to småbarn), trenger litt plass, ønsker firehjulstrekk og ønsker relativt ny bil. Budsjett rundt 600 k. I utgangspunktet vil jeg ha Volvo v90 Cross Country eller Mercedes E All Terrain eller liknende. Problemet er at jeg er usikker på hvor lurt det er å kjøpe fossilbil i 2022. Ønsker å ha bilen i fire-fem år, og er redd for at det både er dyrt i drift og dårlig annenhåndsverdi når den skal selges, sammenliknet med en el-bil. Er det grunn til å tro dette? Jeg kan lite om bilmarkedet 🙂

Alternativet er selvsagt en elbil, og grunnet plass/rekkevidde vurderes model X og model Y, samt e-tron og EQC. 

Hjertet sier fossil - hodet sier batteri.

Thoughts?

 

-El Miguel 

Går jo ann å kjøpe en brukt fossil i påvente av hva som skjer på den elektriske fronten, utvalget er jo foreløbig magert på den fronten men bedrer seg stadig. Biler som land rover discovery eller volvo xc90 vil jeg tro skulle passe ypperlig til deres behov

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe problem. Ut fra prisen forstår jeg du uansett snakker om brukt bil som har tatt det største verditapet. Det er minst like stor usikkerhet rundt verditap på en elbil. Mange har tapt langt mer på en elbil fordi det stadig kommer nye og bedre batterier, bedre rekkevidde osv. Nå begynner jo rekkevidden å bli brukbar, men fortsatt et stykke igjen når vi snakker vinter. Da sliter jo også enkelte med ladehastigheten (bl.a. Hyundai Ionic 5), selv om de på papiret skal være veldig bra. Om noen år kommer faststoffbatterier, kanskje det begynner å stabilisere seg litt da? Vanskelig å vite. Store produsenter som bl.a. Toyota og VW forventer at faststoffbatterier vil være dominerende allerede i 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
El Miguel skrev (På 24.1.2022 den 21.37):

Jeg trenger innspill på et kommende bilkjøp - supert om noen har innspill!

Familie på 4 (to småbarn), trenger litt plass, ønsker firehjulstrekk og ønsker relativt ny bil. Budsjett rundt 600 k. I utgangspunktet vil jeg ha Volvo v90 Cross Country eller Mercedes E All Terrain eller liknende. Problemet er at jeg er usikker på hvor lurt det er å kjøpe fossilbil i 2022. Ønsker å ha bilen i fire-fem år, og er redd for at det både er dyrt i drift og dårlig annenhåndsverdi når den skal selges, sammenliknet med en el-bil. Er det grunn til å tro dette? Jeg kan lite om bilmarkedet 🙂

Alternativet er selvsagt en elbil, og grunnet plass/rekkevidde vurderes model X og model Y, samt e-tron og EQC. 

Hjertet sier fossil - hodet sier batteri.

Thoughts?

 

-El Miguel 

Jeg hadde unngått fossil nå, om du har muligheten. 

Her kan du velge om du vil ha en billig, rask og praktisk bil med endel feil og elendig kjørekomfort - Tesla Model Y. Jeg sier elendig fordi den pr dags dato har samme støynivåer som småbiler (Zoe/iMiev), altså elendig i mine øyne.

Eller en bil som kjører godt men ikke er hverken like rask eller like smart, men da slipper du å irritere deg over knirk og rumling. Jeg kan ikke fordra ulyder under kjøring.

Om du uansett ikke bryr deg/merker forskjell hadde jeg lett valgt en Y og håpet på å slippe unna feil og mangler. Jeg hadde også satt 18" ballonghjul på sånn som Teslabjørn. Tesla har et rått ladenettverk og en helt skokk innstillinger som kan gjøre eierskapet enkelt og morsomt.

Plassbehov er det bare du som avgjør.

Prøv en Y da vel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om model Y er ikke særlig pen så ville jeg gått for den. Tesla har like mye status som BMW, om ikke mer. Tesla er best på teknologi. Hvis du har eid Tesla en stund så vil alt annet være utdatert. Med Tesla så kan du reise på kontinentet som følge av ladenettverk. Tro meg, det er absolutt det mest irriterende aspektet med andre elbiler om du reiser langt, det i seg burde være nok for å kjøpe Tesla. TV2 kjørte for en stund siden til Europa med en Porsche Taycan, endte med å bli berget av Viking. Så dårlig ldenettverk er det for andre elbiler. Man må bruke masse tid på planlegging om man ikke vil få problemer. Bruktbilprisene på Tesla siden Model 3 ble lansert holder seg bra. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (7 minutter siden):

Jeg kjørte en lånt Q3 til fjells i romjula. Hadde glemt hvor surt diesel kan lukte...

Kjente sikkert ekstra godt etter da tenker jeg. 

Dere som har null bruk for bilen deres til noe annet enn kjøring til og fra jobb, kan kjøre elbil. 

Vi som foretrekker 2 tonns hengervekt og 7-800 km rekkevidde kan få ha dieselbilen vår i fred i noen år til tenker jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (31 minutter siden):

Kjente sikkert ekstra godt etter da tenker jeg. 

Dere som har null bruk for bilen deres til noe annet enn kjøring til og fra jobb, kan kjøre elbil. 

Vi som foretrekker 2 tonns hengervekt og 7-800 km rekkevidde kan få ha dieselbilen vår i fred i noen år til tenker jeg. 

Bruker bilen ofte som en telt til camping (til overnatting o.l.) og da nytter det dessverre ikke med en fossilbil. Jeg er også spent på Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 hvor man har vanlig stikkontakt. Tenker det er kjekt å stå opp om morgen og lage kaffe, og vafler midt i skauen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
El Miguel skrev (På 24.1.2022 den 21.37):

Ønsker å ha bilen i fire-fem år, og er redd for at det både er dyrt i drift og dårlig annenhåndsverdi når den skal selges, sammenliknet med en el-bil.

Litt morsomt at jeg hadde stikk motsatt spørsmål da jeg skulle bytte bil mellom 2010 og 2015. Så for meg at elbiler potensielt ville vise seg å ha dårlig annenhåndsverdi på grunn av batteritap.

Det sier litt om hvor fort elbilene tar over når vi 5-10 år senere er bekymret for fossilbilenes verditap istedet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (9 timer siden):

Kjente sikkert ekstra godt etter da tenker jeg. 

Dere som har null bruk for bilen deres til noe annet enn kjøring til og fra jobb, kan kjøre elbil. 

Vi som foretrekker 2 tonns hengervekt og 7-800 km rekkevidde kan få ha dieselbilen vår i fred i noen år til tenker jeg. 

Med to små barn vil jeg påstå at alle nyere elbiler i kategorien Model Y/Mach-e/Enyaq/ID4/Flere jeg ikke husker, har lenger rekkevidde enn hva barna har før de ønsker/krever pauser.

Kjørte til Tyskland i høst med elbil, null stress med rekkevidde, selv i tyske/danske motorveihastigheter. Han i barnesete krevde pause oftere enn bilen. Har til sammenligning kjørt samme strekke alene i dieselbil også, måtte ha en ordentlig lunchpause plus en snacks/strekke på beina/stikke på do-pause. Elbilen måtte ha tre ladestopp, så ikke akkurat et heftig merforbruk av tid.

Elbil kan fint holde som eneste bil for veldig, veldig mange, og med pengene spart på bilhold så kunne jeg fint leid en bil om jeg plutselig må trekke en henger i 70 mil uten stopp

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (58 minutter siden):

Litt morsomt at jeg hadde stikk motsatt spørsmål da jeg skulle bytte bil mellom 2010 og 2015. Så for meg at elbiler potensielt ville vise seg å ha dårlig annenhåndsverdi på grunn av batteritap.

Det sier litt om hvor fort elbilene tar over når vi 5-10 år senere er bekymret for fossilbilenes verditap istedet.

Noen argumenterer med at elbil har mer usikker bruktverdi enn diesel fordi utviklingen skjer så fort på elbiler.

Jeg tenker at hvis batteri-teknologi gjør at elbiler får dobbel rekkevidde eller halvert vekt av batteripakken i dag, så vil det jekke ned bruktprisene på elbiler og ICE biler omtrent like mye. Folk vurderer allerede i dag elbil opp mot ICE, ny mot brukt. Hvis nye elbiler plutselig blir mye bedre/billigere så må alternativene ned i pris for å bli vurdert.

Den store jokeren er hvor lenge staten tillater fordeler for elbiler, og når vi evt får forbud mot ICE i byer, utenfor skoler og lignende.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
liehen skrev (21 timer siden):

 Nå begynner jo rekkevidden å bli brukbar, men fortsatt et stykke igjen når vi snakker vinter. Da sliter jo også enkelte med ladehastigheten (bl.a. Hyundai Ionic 5), selv om de på papiret skal være veldig bra. 

Ladehastigheten du nevner er det viktig å nevnte kun gjelder hurtiglading, og det er ikke noe man skal belage seg på i hverdagen. Her kommer det straks oppdatering til Hyundai Ioniq 5 som gjør at den vil forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader, og dermed skal problemet løses. I dag er problemet at batteriet om vinteren ikke er varmt nok, og de får 43kW i starten av ladingen, og etter en stund øker. Noe som gjør at lading tar litt lenger tid enn det burte. Det er normalt for de fleste elbiler i dag, foruten Tesla og enkelte Mercedeser ser det ut til.

Ioniq 5 har god plass innvendig. Kunne hatt hakket bedre plass i bagasjen, men ikke så veldig galt der egentlig.

Minusene med den er litt stor svingradius og ingen vindusvisker på bakruten.

Ellers en super bil. Hadde rundt 25mil kjørelengde ved 15 minusgrader, og det er ikke så galt, selv om oppgitt kjørelengde ved start var langt mindre, så der kan den bli bedre på å estimere (Kjørte 3,5 mil og hadde mistet 10km estimerte kjørelengde når jeg parkerte i forhold til når jeg startet). Om sommeren så går den 45 mil.

Kia EV6 er samme bil som Ioniq 5, med litt annet design, ellers i bunn og grunn like. Problemet med bakruten på den virker mindre enn på Ioniq 5 etter det jeg har sett.

Lurer man på noe rundt elbiler, så sjekk ut testene fra Bjørn Nyland, der grundige og bra. Og han har foreløpig testet de fleste på markedet. Hans 1000km tester er meget gode for å viste hva som faktisk kan oppnås i praksis med bilene. Han testet nettopp Mercedes EQA 350 på vinter, og man kan der enkelt se forskjellen mot EQA 250 som han testet på sommeren. Det er samme bilen, bare med og uten 4hjuls trekk.

 

Anbefaling på levetid på elbiler, så ville jeg personlig aldri ha ei de den lenger enn at det var igjen 1 år av garantien på batteriene, slik at ny eier får minimum 1 år, eventuelt 2 hvis det skulle falle inn under reklamsjonen de kan ha mot forrige privateier. Batterigaranti er normalt 8 år, enkelte har det eller en vis km grense, alt etter hva som tilkom først.

Før Ioniq 5, så kjørte jeg en eGolf med det lave batteriet i ca 5,5 år, med fullading av batteriet så å si hver ukedag. Mot slutten så var det ikke noe merkbart degradering av batteriet på den i forhold til opplevd kjørelengde som jeg kunne kjøre i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, AndersT2 said:

Ladehastigheten du nevner er det viktig å nevnte kun gjelder hurtiglading, og det er ikke noe man skal belage seg på i hverdagen. Her kommer det straks oppdatering til Hyundai Ioniq 5 som gjør at den vil forvarme batteriet når man navigerer til en hurtiglader, og dermed skal problemet løses. I dag er problemet at batteriet om vinteren ikke er varmt nok, og de får 43kW i starten av ladingen, og etter en stund øker. Noe som gjør at lading tar litt lenger tid enn det burte. Det er normalt for de fleste elbiler i dag, foruten Tesla og enkelte Mercedeser ser det ut til.

Ioniq 5 har god plass innvendig. Kunne hatt hakket bedre plass i bagasjen, men ikke så veldig galt der egentlig.

Lurer man på noe rundt elbiler, så sjekk ut testene fra Bjørn Nyland, der grundige og bra. Og han har foreløpig testet de fleste på markedet. Hans 1000km tester er meget gode for å viste hva som faktisk kan oppnås i praksis med bilene. Han testet nettopp Mercedes EQA 350 på vinter, og man kan der enkelt se forskjellen mot EQA 250 som han testet på sommeren. Det er samme bilen, bare med og uten 4hjuls trekk.

Det er greit å vite ift. endringen på Ioniq 5. Ja, det er jo på langkjøring dette stort sett vil være et tema, så det har selvsagt litt å si hva slags bruksmønster du har. For vår del hadde det fungert dårlig. Ellers fikk jeg veldig godt inntrykk av Ioniq 5, veldig god innvendig plass og ser bra ut, helt grei kvalitetsfølelse og langt bedre enn Kona. Er vel bare bagasjeplassen som kan bli noe snau med familie på tur, men det er kanskje mest pga den skrånende bakluken. 

Når det gjelder rekkeviddetester der man skal kjøre penest mulig for å tyne lengst mulig rekkevidde ut av bilen synes jeg det bare blir tull og urealistisk ift. mitt bruk. Da ville jeg mye heller sett flere tester med vekt tilsvarende en familie m/bagasje på tur, gjerne med en fjellovergang på veien vinterstid og i tillegg vanlig landevei (type 80-sone) og motorvei (110-sone). Motorvei med høy hastighet spiser vel en del rekkevidde og er noe vi kjører mye sommerstid. Men alt dette er jo noe trådstarter må ta stilling til, fungerer det med elbil til deres bruk, er det ok med en halvtimes stopp på lengre turer (ladekø og lading).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...