Gå til innhold

Rekordpriser til tross, Statnett ser lite tegn til strømsparing [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (2 timer siden):

Men prøv min enebolig, anno 1936, eller gjerne noe enda eldre. Okay, skal ikke påstå at huset ser identisk ut i dag, som ved byggeår. Men, allikevel, godt isolert er det vitterlig ikke! Ventilasjon? Hah, finnes ei! 

Mitt forbruk i desember kom på 4800 kWh. Og året før var i samme størrelsesorden. 

Oki, jada, jeg har en elbil. Greit. En gammel Leaf (2015 - 24kwh batteri). Dersom vi tar litt i, kan vi godt late som den bruker hele 15kwh hver dag. Inkludert helg, utgjør det 31*15 = 465 kWh på en måned. Altså rett under 10% av mitt forbruk. (Reellt sett har vi ikke brukt bilen så mye, men vanskelig å fin-regne her.)

Så dersom du tar med trekkfulle, eldre eneboliger, ser man fort at 5000 kWh dessverre ikke er så uoppnåelig.

Foreldrene mine bor i et våningshus (trønderlån) fra 1800-tallet og som ble oppgradert for knappe 40 år siden. De brukte 2100 kWh i desember. Nesten 4800 kWh er mer enn nødvendig uansett om huset er gammelt. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Om man vil se hvor huset "lekker varme", kan man få noen til å termografere det på en kald vinterdag.

Jeg fikk låne et termisk kamera ved en anledning. Problemet er at den ikke får sett noe under takbjelkene. Innvendig har du en 5m luftsøyle som trykker opp mot taket og om du har sprekker der vil ikke nødvendigvis bli synlig på termisk kamera fra innsiden og 'utsiden' får du ikke sett.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 timer siden):

Det må jo være tilgjengelige alternativer. Det er i praksis utsolgt for ved. Fyre med gass er ikke spesielt mye billigere og ventetiden på å montere varmepumpe er vel frem til våren. Det blir nok en eksplosjon med antall solceller som monteres fremover, men det skjer ingenting nå. I mellomtiden får en være bevisst på å ikke handle noe som helst i kraftkommuner.

Vedfyring er fortsatt dyrere enn å fyre med varmepumpe, selv med dagens strømpriser. Prisen må opp i godt over 3,- pr. kWh i døgn før det kan lønne seg med ved, og det er uten regjeringens støtte. Med den snakker vi nok fort over 5,- pr. kWh før ved har en sjanse for å lønne seg. Vel og merke innkjøpt ved da, kan man hugge selv gratis er det selvsagt en annen sak ;)

Samme med gass, alt for dyrt. 

Men klart, har man ennå ikke klart å skaffe en varmepumpe så er nok ved litt billigere pr. nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Vedfyring er fortsatt dyrere enn å fyre med varmepumpe, selv med dagens strømpriser. Prisen må opp i godt over 3,- pr. kWh i døgn før det kan lønne seg med ved, og det er uten regjeringens støtte. Med den snakker vi nok fort over 5,- pr. kWh før ved har en sjanse for å lønne seg. Vel og merke innkjøpt ved da, kan man hugge selv gratis er det selvsagt en annen sak ;)

Samme med gass, alt for dyrt. 

Men klart, har man ennå ikke klart å skaffe en varmepumpe så er nok ved litt billigere pr. nå. 

Ja, er vel nærmest  kun noen måneder så har man spart det inn det kjøpet. I motsetning til mange mange år tidligere.

Har målt at pumpa mi bruker i gjennomsnitt 400-600w når det er rundt -2 ute til å varme opp 1 etasje på 70kvm og det er jo for så vidt gunstig, men når det er -10 og kaldere så går det rundt 1600w og man trenger ofte ekstra varmekilder. Det er dog en billig kina pumpe fra jula, Mitsubishi er nok gullstandarden når det gjelder effektivitet.

Jeg har dog kun varmet opp boligen min med ved i år.

Lenke til kommentar
7 hours ago, OlavEH said:

Foreldrene mine bor i et våningshus (trønderlån) fra 1800-tallet og som ble oppgradert for knappe 40 år siden. De brukte 2100 kWh i desember. Nesten 4800 kWh er mer enn nødvendig uansett om huset er gammelt. 

Solid tømmerkasse fra 1800-tallet er bedre enn mange hus fra 1950. Finnes mange hus med sagflis, avispapir, luft og diverse som isolasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen sammenligner litt "epler og pærer". 2020 hadde vi drøye 2 måneder pre-pandemi, altså uten hjemmekontor og ikke minst hyttekontor for de som er så heldige å ha en hytte ;).

2 av 12 måneder er drøye 15 % av året. Da skal man ikke se bort fra at folk brukte hyttene en god del mer i 2021 enn i 2020, og at dette har vært med på å drive forbruket opp. I tillegg kan det jo være et element at man i liten grad senker forbruket hjemme når man er på hytta. Det eneste signifikante forbruket som flytter med folkene er vel varmtvann, mens oppvarming stort sett holder seg på det jevne. Da blir det spekulativt (mildt uttrykt) å antyde at det er rikinger med stamp som er skyld i endringen (les: sløsingen) i forbruket.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Vedfyring er fortsatt dyrere enn å fyre med varmepumpe, selv med dagens strømpriser. Prisen må opp i godt over 3,- pr. kWh i døgn før det kan lønne seg med ved, og det er uten regjeringens støtte. Med den snakker vi nok fort over 5,- pr. kWh før ved har en sjanse for å lønne seg. Vel og merke innkjøpt ved da, kan man hugge selv gratis er det selvsagt en annen sak ;)

Samme med gass, alt for dyrt. 

Men klart, har man ennå ikke klart å skaffe en varmepumpe så er nok ved litt billigere pr. nå. 

Når det ikke finnes ved å få kjøpt så blir det vanskelig å gå den veien. Men nå må en ikke kjøpe ved hos shell, det finnes langt rimeligere alternativer som senker sammenligningsprisen betydelig, om en er tidlig ute med innkjøpene selvsagt. Så er det også mest å hente når det blir virkelig kaldt og COP blir lav. I tillegg til redundans selvsagt.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Når det ikke finnes ved å få kjøpt så blir det vanskelig å gå den veien. Men nå må en ikke kjøpe ved hos shell, det finnes langt rimeligere alternativer som senker sammenligningsprisen betydelig, om en er tidlig ute med innkjøpene selvsagt. Så er det også mest å hente når det blir virkelig kaldt og COP blir lav. I tillegg til redundans selvsagt.

Hvem kjøper på Shell? Jeg tok utgangspris i kostnaden for ved på pall fra vedselgere. Det koster fortsatt godt over 1,- pr. kWh utnyttbar varme fra slik ved. Om varmepumpen gir en COP på 3 så må strømprisen over 3,50 for at ved skal være billigere. Min klarer vesentlig mer enn COP 3 i snitt, ligger normalt på oppunder 4. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 timer siden):

Jeg fikk låne et termisk kamera ved en anledning. Problemet er at den ikke får sett noe under takbjelkene. Innvendig har du en 5m luftsøyle som trykker opp mot taket og om du har sprekker der vil ikke nødvendigvis bli synlig på termisk kamera fra innsiden og 'utsiden' får du ikke sett.

Litt usikker på hvor du mener, men om du termograferer innsiden så vil kalde soner kunne være tegn på dårlig isolerte steder, eller steder med trekk utenfra.

Om du termograferer fra utsiden så vil varme soner være tegn på dårlig isolerte steder eller steder med varm trekk innenfra. Dette forutsetter at det er lite vind, eller helst vindstille, ellers risikerer du at vinden kjøler ned stedene slik at det er vanskelig å oppdage varmelekkasje. 

Kaldtloft kan også termograferes innenfra, da blir det nesten på samme måte som utvendig. Mange eldre hus med kaldtloft har elendig isolering, ikke uvanlig at om man kikker opp på loftet på kvelden så ser man at det lyser opp der hvor downlightene er plassert. Da er det ikke mye isolert, og en del steder er det åpent rett gjennom slik at varm luft trekker rundt pæra gjennom downlighten og opp på loftet.

Termografering av hus funker best på de kaldeste dagene, da er forskjellene størst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (28 minutter siden):

Litt usikker på hvor du mener, men om du termograferer innsiden så vil kalde soner kunne være tegn på dårlig isolerte steder, eller steder med trekk utenfra.

Leter etter det motsatte, de stedene hvor varmluft rømmer fra huset. Det vil nødvendigvis være i taket. På mitt hus vil det ikke være synlig fra utsiden siden det er lufting i mellomrommet mellom indre og ytre tak. Termografering fra loftet *kunne* funket men det er så trangt at jeg bare kommer til kanskje 30%. Nå vet jeg allerede om *ett* svakt punkt, over badet lekker fuktig luft ut via et hull til en stikkontakt og lager kondens på en bjelke rett over. Skulle gjerne hatt en metode for å finne de potensielt skjulte hullene i resten av taket. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 timer siden):

Hvem kjøper på Shell? Jeg tok utgangspris i kostnaden for ved på pall fra vedselgere. Det koster fortsatt godt over 1,- pr. kWh utnyttbar varme fra slik ved. Om varmepumpen gir en COP på 3 så må strømprisen over 3,50 for at ved skal være billigere. Min klarer vesentlig mer enn COP 3 i snitt, ligger normalt på oppunder 4. 

Ved er utsolgt nå, og skal en kjøpe storsekk og har flaks så ser de ut til å ligge rundt 1600 og oppover nå. Det var mulig å kjøpe storsekk langt under tusenlappen i høst og da ender en med 80øre eller lavere per kWh. På de kalde dagene er det svært få varmepumper som faktisk klarer 3 i COP, men strømprisen har ligget godt over 240øre flere ganger nå. Varmepumpe er kjekt det, men det er ikke alltid billigst. I tillegg til at mange nok ikke har fått installert enda en i andre deler av huset. Uansett, når det ikke er ved å få kjøpt så sier det seg selv at det ikke blir en bølge over til det. Statnett prøver jo her å være belærende, men skikkelig strømsparing er ikke noe en kan gjøre stort på ei helg annet enn å senke temperaturen voldsomt. Det kreves investeringer som nå kommer til å bli veldig dyre, og et senket forbruk får en nok ikke før neste vinter. Samtidig bygges det masse nye boliger, uten vedfyring, som totalt øker forbruket videre. 

Det er mange som kjøper ved på shell, eller tilsvarende kostbare plasser. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 timer siden):

Hvem kjøper på Shell? Jeg tok utgangspris i kostnaden for ved på pall fra vedselgere. Det koster fortsatt godt over 1,- pr. kWh utnyttbar varme fra slik ved. Om varmepumpen gir en COP på 3 så må strømprisen over 3,50 for at ved skal være billigere. Min klarer vesentlig mer enn COP 3 i snitt, ligger normalt på oppunder 4. 

De som ikke skal ha så mye? Eventuelt de som ikke har plass til å lagre en eller flere storsekker og derfor må kjøpe småsekker enkeltvis..

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (På 17.1.2022 den 18.09):

Strøm har uelastisk priselastisitet. På kort sikt er det er omtrent som å skattelegge oksygenforbruk og bli forundret over at befolkningen ikke puster mindre.

På litt lengre sikt så vil vedvarende høye priser føre til mange små og store konsekvenser som kanskje reduserer forbruket litt. Ingen av disse konsekvensene er bra for klimaet eller Norge.

På sikt så vil nok endel virksomheter måtte stenge dørene, og idrettslag legge ned virksomheten p.g.a. strømprisen. Så da vil vi vel se noe reduksjon i strømforbruket. På den annen side så blir folk sittende mer hjemme da, og får mer behov for oppvarming etc. der, så kanskje det vil utjevne seg noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (På 17.1.2022 den 21.11):

Jeg tror ikke denne sammenlikningen mellom 2021 og 2020 er særlig relevant i det hele tatt. 2021 var et mye kaldere år når det teller for forbruket om vintereren. Da er det ikke så rart at forbruket øker noe.

Enig med du! Vi har fyrt mye mer med ved høst/vinter 2021, men har likevel brukt markant mer strøm enn de samme månedene i 2020..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 timer siden):

Leter etter det motsatte, de stedene hvor varmluft rømmer fra huset. Det vil nødvendigvis være i taket. På mitt hus vil det ikke være synlig fra utsiden siden det er lufting i mellomrommet mellom indre og ytre tak. Termografering fra loftet *kunne* funket men det er så trangt at jeg bare kommer til kanskje 30%. Nå vet jeg allerede om *ett* svakt punkt, over badet lekker fuktig luft ut via et hull til en stikkontakt og lager kondens på en bjelke rett over. Skulle gjerne hatt en metode for å finne de potensielt skjulte hullene i resten av taket. 

Blir det istapper fra taket, så er det et sikkert tegn på at varmluft lekker ut gjennom taket. Da smelter snø fra taket og blir til istapper fra takrenner o.l. Typisk på gamle dårlige isolerte hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...